Ahojte dievčatá, idem si k vám po radu. Mám mladšieho brata, ktorý je na prvom stupni ZŠ a budúci rok nastupuje do 5. ročníka. Problém máme v písaní, neskutočne, ale neskutočne škrabe, nevieme po ňom prečítať, hlavne ak donesie poznámky v zošite, ktoré si mali spisovať počas výkladu učiteľky, či počas prezentácií spolužiakov. Od začiatku mal problém s čiarami, nevedel prejsť po predpísanej čiare, rodičia aj ja sme s ním presedeli hodiny, aby krajšie písal, ale... Akoby to nemalo efekt. Je veľmi chytrý, no nenormálne škaredo píše. Písmená sú raz veľké, raz malé, namiesto k napíše h a keď treba napísať h napíše k, riadky preňho neexistujú. zaujímavé však je, že keď nad ním niekto sedí (napr. pri písaní domácich úloh) a má čas, píše ako tak pekne. Keď budem doma, odfotím strany z jeho zošita na porovnanie - poznámky zo školy a domáce diktáty... Mali ste niektorá z vás takýto problém? Ako ste to riešili? pomohli vám nejaké cvičenia? Budem vďačná za každý príspevok
hiii, fakt, dakujem za upozornenie, mazem temu a zakladam novu s "y"... ak si si vsimla, gramatiku mam v poriadku, zlatko 🙂 stat sa moze
@pribinak dysgrafik nemá podstatu problému v gramatike, cize v písaní i/y..
Ale v niecom inom.. Presne v tých kostrbatych pismenach, v skrabopise, zamienani písmen..
@zuzinka98 kľudne by mohlo ísť o dysgrafiu, ale nemusíš mať obavy, že by to boli deti intelektovo slabé.. Zväčša su to deti šikovné, ale ked je na ne vynakladany tlak, časová tieseň, tak to písmo potom vyzerá hrozne... Zväčša to rodičia ani neriešia, ale teda ja ako učiteľka na 2.stupni mám niekedy veľký problém po tých deťoch prečítať a nevravím o deviatakoch, ale čím mladší, tým je viac detí čo majú doslovne necitatelne písmo
Skúste sa s tým obrátiť na CPPaP v najbližšom meste. Tam mu veľmi rýchlo diagnostikuju dysgrafiu ak bude opodstatnená. Alebo sa poraďte s triednou učiteľkou, ona nenavrhla ešte diagnostiku??
@katka1981 učiteľka vie, že škaredo píše, berie to tak, že je trošku aktívnejší, živší, nevie sa dobre na písanie sústrediť. aj pri písaní domácich úloh ho kadečo rozptyľuje, musí mať vždy voľný stôl a niekoho, kto naňho bude dozerať... vieš, rodičia si to možno ani nechcú pripustiť, prikladajú to lenivosti (ako napr. doťahovanie písmenka, aby a nevyzeralo ako u), veď vieš ako rodič, nepripustí, aby s jeho dieťaťom nebolo niečo v poriadku
@kakika007 presne, on je veľmi chytrý, s y/i nemá problém, preberajú spodobovanie, skloňovanie, všetko vie, len to písmo katastrofa. a presne toho sa bojím, že príde od septembra na novú školu, nové učiteľky, nové pravidlá, oni sa s ním nebudú maznať ako na našej dedinskej škole, že mu bude prepáčené. keď sa bude hodnotiť úprava, krasopis, bude mať päťky z toho. učiteľka zatiaľ nič nenavrhla... pridám v pondelok fotky z jeho zošita, bola by som rada, ak by si sa na to pozrela ako pedagóg
@zuzinka98 tak aby rodičia nerobili veľkú chybu.. Lebo práve rodič je ten, kto by mal chcieť, aby jeho dieťa bolo spokojné a to ze budu všetko skrývať za lenivosť, nepozornosť... Tým len môžu chalanovi uškodiť.. skús s nimi hodiť reč..
Daktori to berú, ze nebudú chodiť s deckom psychošovi, berú to ako nejakú hanbu..
Ale práve tým, že by šli po radu, možno by vyriešili veľa problémov, ktoré ho v budúcnosti môžu čakať. Možno je to fakt v nepozornosti, možno má poruchu pozornosti a prejavuje sa to takto
@kakika007 veď ja som to aj skúšala navrhnúť, moji rodičia sú stará škola, všetko sa snažia vyriešiť bez zainteresovanosti druhých ľudí, po svojom.. ale keďže ich poznám, nerobia to s tým zámerom, aby na nich ľudia ukazovali prstom, že aha ich syn chodí s psychologičke, to nie.
možno to aj bude mať nejaký hlbší koreň, keďže bol raz na vyšetrení u neuro, na eeg mal nejaké vlnky, ktoré ak by boli o niečo vyššie, signalizovali by adhd. no neuro tomu neprikladala význam, povedala, že je to ešte v norme...
@pribinak nechápem tvoje sprosté poznámky.... Prečo za každú cenu chceš len urážať druhých???? Nechápem ťa....to nie je prvý krát že takto útočíš na niekoho koho vlastne ani nepoznáš.... mám s tebou nie moc príjemné skúsenosti.... 😠 😠 😠
@bonaqa2013 WTF?
toto ma s bratom riešit v prvom rade mama ako jeho zakonny zastupca. Objednaj ho do CPPaP a urobia mu testy...tu ti niktkto na 100% neda vysvetlenie. MOj muz škrabe ako kocur a dis nie je....lebo ked pri nom niekto sedí a ,,zrazu to ide,, tak to je teda zvlaštne, ja by som išla cestou ,,cépépéčka,,.
@sardinka335 tiez sa cudujem, ze toto riesis ty a nie mamina 🙂
ahoj, môj priateľ je dysgrafik, nik mu to nikdy nepovedal, lebo veď čo si budeme klamať, kto to niekedy riešil, píše otrasne, maily ma prosí vždy opraviť a preto sa nemá v živote zle, má dve zdravé ruky a neskutočné logické myslenie, keby mu však niekto v tom čase pomohol, mohol by aj študovať, ale ako dieťa, ktoré každý odsudzoval za to, že nevie písať poriadne, dostal odpor k škole, radím ti určite rodičov presvedčiť, veď to nie je hanba, sama sa pripravujem na to, že aj moje dieťa môže byť také, nemusí byť super múdre po mamke :D :D
@adrea1010 to veru nemusi:D ale tak ked sa clovek dietatu zacne hned od mala venovat a tak sa vedia pekne dysgrafie zbavit
@nicollettka priateľ má 5 sestier, mamu učiteľku, všetky vzdelané a predsa to v tej dobe nik neriešil, ale nevedela som, že sa tomu dá predísť, to som rada 🙂
@sardinka335 @rosinolka riešim to, pretože mi na ňom záleží, naši sa vyjadrili, že nad tým už uvažovali, ale nechceli "maľovať čerta na stenu"... len prosím vás, nezačnite z mojich rodičov robiť nezodpovedných a oči zakrývajúcich rodičov... možno len na to pozerajú triezvo, aj moja mamka škrabala, starší brácho tiež a aj ten náš najmladší, len mne sa to možno zdá už extrém, keďže na škaredé písmo nie som zvyknutá...
@andrea1010 áno, náš problém je len ten nešťastný škrabopis, ináč je veľmi šikovný, inteligentný... 🙂
a tu sa píše, že (dysortografia) býva prepojená s adhd
http://www.sosjsl.sk/de/pecificke-vyvinove-poru...
takže smer - špecialista 😉
@zuzinka98 nehovorím ze su nezodpovední, ale oči zakryvajuci určite nie? Zase troška objektivity...
Ja len hovorim, ze ak tvoj brat nema 18 tak je za neho zpodvedna mama a otec, ktorý toto velmi neriešia, ale inak mozu byt fajn ludia.
@sardinka335 takých rodičov je viac... nechcú, aby ich dieťa bolo považované za nejaké "menejcenné", lebo má nejakú dysku, lebo dostane nálepku - integrovaný.. Ja ich neodsudzujem, chýba nejaká tá osveta medzi ľuďmi, hneď si spájajú poruchy učenia s nižšou inteligenciou...
@zuzinka98 toto by mala v prvom rade odhaliť škola.. po pár rokoch praxe už učiteľ vie posúdiť (približne), či u žiaka je nejaká porucha alebo nie. Osobne nemám rada, keď hneď posielajú každého žiaka na vyšetrenie do CPPPaP akoby za každým slabým prospechom musela byť hneď nejaká dyska. Tak ale od toho sú potom odborníci, aby to posúdili. Takže sa s rodičmi porozprávaj, vysvetli im, ak vieš, čo je dysgrafia, aké to môže mať v budúcnosti ešte na škole ťažké (predsa len II. stupeň je náročnejší), že sú spôsoby ako takému žiakovi pomôcť aj doma, aj v škole... Potom nech rodičia idú do školy a tam hodia reč s učiteľkou, čo si ona o tom myslí...
Inak - mala som žiaka, ktorý písal fakt otrasne, nebol dysgrafik, ale mal úplne neohybné zápästie, zvláštne a preto sa mu ťažko písalo.. Takže nemusí hneď škaredé písmo znamenať dysgrafiu, môže mať problémy s jemnou motorikou...
@jamabe ale zakladateľka píše, ze ked ma brat dostatok času a niekoho nad sebou, tak vie písať pekne... Takze podla popisu by to mohla byt slabšia forma ADD alebo len dysgrafia..
A budem ti trochu oponovať, rodičia v dnešnej dobe veľmi radi dávajú diagnostikovať svoje dieťa a očakávajú, ze ako integrovani budu mať rôzne úľavy bez velkej námahy dieťaťa..
@jamabe áno, dávam ti za pravdu, tiež som rozmýšľala, či to nebude mať niečo s motorikou spoločné, nikdy nechcel kresliť, aj teraz, keď má maľovať, ide za čiary, nevymaľuje celý obrázok, ja viem, je to chlapec, ale až mi príde ľúto, keď vidím zošity jeho spolužiakov, ako pekne píšu a on... takto... a koľko si my vytrpíme, kým napíše doma ten diktát pekne. Preto sa táto téma volá aj dysgrafia alebo lenivosť. Akoby bol roztržitý a nesústredený na písanie, myšlienky mu ulietavajú, nechce sa mu... Trestať ho za škaredo napísané učivo nemá význam, proste doma vytrhneme stranu a opisuje odznova, koľkokrát ani sám po sebe nevie prečítať...
Hodím reč s našimi, nech sa spýtajú aj učiteľky na názor, tiež ináč nerozumiem, prečo si to ona nevšimla... možno je to naozaj tým, že sme malá dedinská škola, kde sú všetci ako rodina a učiteľka je ako mama...
vám odfotím jeho poznámky, aby sme sa nebavili len tak abstraktne a som zvedavá, aké budú reakcie
@zuzinka98 urcite by brat mal navstivit odbornika, ktory by jeho problem posudil. pracujem s 15-rocnym dysgrafikom (plus dalsie diagnozy). jemu sa dysgrafia prejavuje tak, ze pise straaaasne pomaly, gramatika nula bodov, napr. slovo stolicka napise ako stolilicka alebo stocka, zamiena pismenka. on ma dysgrafiu v takom stadiu, ze je oslobodeny od pisania poznamok, pisomiek a slohov. drzim palce.
@zuzinka98 Opis tvojho brata uplne zodpoveda môjmu synovi. Ten ma zdiagnostikovane ADD (porucha pozornosti) + dysgrafiu, pri vysoko nadpriemernom intelekte. Uplne cisto prakticky - co sa tyka zlepsenia a zrychlenia pisma - na to je uz v piataku trosku neskoro, techniky na to su - uvolnovacie cvicenia a pod. ale to je aktualne pri nacviku pisania. Co naozaj takym detom pomaha, je upustenie od pisaneho pisma. Ked tieto deti dostanu moznost pisat tlacenym, ich pismo ca po case stane citatelnejsim, aj sa zrychli. Na mnohých skolach to na druhom stupni akceptuju. V tomto veku ma vyznam dat dieta diagnostikovat preto, aby mu existencia tejto dys-poruchy neuberala sebavedomie tam, kde nejde o pisanie, ale o vedomosti, ktore to dieta ma, ale nema sanci ich ukazat. To znamena, ze je doskusavane ustne, na slovencine by malo mat diktaty nahradene doplnovackami na sledovane javy, malo by mat viac casu na testy, kde treba vela pisat. Rozumiem postoju tvojich rodicov, ze to uplne nechcu. Asi maju nazor, ze brat je taky aky je, musi sa naucit uspeit s tym co ma a svoje nedostatky vyvazit prednostami, lebo ani na vysokej skole ani v zivote mu nikto prisposobovat testy a ulohy nebude. Nie je to uplne odveci nazor. Treba vsak mysliet na to, ze vysoku skolu, aj smer, ktory sa uberame v zivote si na rozdiel od zakladnej skoly vyberame. Tam bude mat tvoj brat sancu, vybrat sa takym smerom, kde schopnost rychlo pisat nebude klucova a vynikne svojimi silnymi strankami. Na zakladnej skole bohuzial tu moznost nema a pisanie je tam alfa-omega, preto je mozno skoda nechat ho trapit sa. Moze to skreslit jeho vnimanie vlastnych schopnosti, lebo bude zlyhavat v 80% zadani, pritom objektivne ma problem len z 10% zivotnych a pracovnych zrucnosti. V minulosti sa taketo poruchy nediagnostikovali. Cast deciek to dala, to su slavni ti Ensteinovia a pod. Velmi vela ich to ale nedalo. Sli na ucilistia a stredne skoly, ktore boli pod ich intelektualnu uroven, skoncili ako vecny pracovni fluktuanti, frustrovani, na sikmej ploche. Velmi vela ADD a dys. deti konci na sikmej ploche prave preto. Ze neprekonali tu barieru, ktoru im postavila skola, ktora baziruje na tom, co im chyba a nedostali tak sancu vyuzit to, co im bolo stedro dopriate - niekde logicke myslenie, niekde tvorivost, niekde obrovsku energiu.
Zlatko, disgrafiu mas asi Ty, alebo neovládam gramatiku, pise sa to s "y"
Takze sa netráp skrabopisom brata, ale študuj