Moja dcéra je druháčka a veľmi jej nejde matematika, najmä sčítavanie a odčítavanie z prechodom cez desiatku. Ešte do desať, alebo nad desať by šlo, ale keď je to cez desať...problém. Nemáte niejakú metódu?
Dcerka s tym nema problem, ale obcas pouzijeme metodu "Kolko chyba do...?" Teda napr 14-8 = kolko je od 8 do 10 a od 10 do 14 a to scitat. Pripadne iba poscitovat pocet cisel medzi 8 a 14 (vzostupne).
my sme veľa kreslili a názorne ukazovali (farebne som znázorňovala jednotlivé čísla formou krúžkov, štvorčekov a pod., aby syn videl tie rozdiely, to sme robili hlavne na konci prvého ročníka.
A možno treba skočiť za učiteľkou a porozprávať sa s ňou akou formou dcéru pripravovať na matematiku (niektoré deti totiž nemajú k matematike veľmi vrúcny vzťah a treba sa viac pripravovať, aby nemali problémy keď budú preberať ťažšie veci).
@jazminn
nasi si najskor zafixovali sucty do 10, volali to spriatelene cisla, cize napr- 4+6, 3+7 a pod. a vselijako sa s tym hrali, vytvarali dvojice, ktore spriatelene cisla k sebe patria, aby poriadne vedeli a rychlo poznali sucty do desat (aby pri suctoch do 10 uz nerozmyslali, aby to dokladne poznali a mali v hlave). a potom uz scitavanie cez desiatku islo lahsie, lebo hned si v hlave vedeli vytvorit akoze spriatelene cisla a zvysok isiel cez desiatku.
áno mám metódu proste jej každý deň diktuj príklady alebo jej urob kartičky s príkladmi a tie jej každý deň ukáž a nech ti povie výsledok čo nebude vedieť daj na inú kopku a keď prejdete všetky kartičky tak jej ukáž tie ktoré nevedela
Používať tzv. matematické modely - kresliť, modelovať, používať počítadlo, paličky, vrchnáky, prsty, proste všetko možné, kým dieťa dospeje k abstraktnému poznatku a zvládne tieto operácie aj s číslami. Využívať rôzne situácie z bežného života - pri nákupe, doma pri pečení, varení a pod.
Hlavne musí poriadne ovládať sčítanie/odčítanie bez prechodu cez 10, nielen mechanicky, ale musí tomu rozumieť. Treba ju nechať, nech na ten spôsob príde sama, nehovoriť jej postup. Odporúčam knihu od Hejného - Kuřinu Dítě, škola a matematika. Tam je presne vysvetlené, ako dieťa nadobúda matematické poznatky, sú tam pekné príklady aj zo života....
@jazminn skús jej napr. rozdeliť to druhé číslo na dve tak, aby najprv sčítaním dostala celé číslo 10 a ostatný zvyšok prirátate.
napr. 8+6= 8+2+4= 10+4 =14
rozdelíme číslo 6 pomocou prvého čísla 8 a to tak, že sa opýtame: 8 a koľko nám chýba do 10? 2. takže 6 rozdelíme na 2 a 4.
môžeš pri rozklade používať rôzne predmety, napr. 6 ceruziek, rozdelíme na 2 a zostalo nám 4.
možno sa to zdá na prvý pohľad zložité, ale nikdy nevieš, čo ktorému dieťaťu zapasuje.
ALE:
musí mať zvládnuté mat. operácie do 10 + rozklad čísla- aby pochopila, čo je to rozložiť číslo.
ja osobne v škole pri zavádzaní sčit. a odčit. cez desiatku najprv učím takto- rozkladom do 10. 🙂 😉
...odvtedy už ubehol niejaký čas...ale presne tak sme sa to učili, ako to uvádzaš, a máme to už za sebou...
Zdravim Vas, prosim o radu ☹ . mam dceru ktors začala chodiť do 4 triedy a ma problemy s matematikou, citanim, pisanim a celkovo na vsetko ma cas, a ked je v strese ze musi spravit nejaku pisomku tak to este viac pokašle,. Doma sa snazim aj hravou formou ukazat aby pochopila aj u psychologičky som bola a nič ... Prosim viete mi niekto poradiť 😱
Ahoj jazminn. S matematikou je ten problém, že je to akoby samostatný jazyk vyjadrený v abstraktných slovách, respektívne výrazoch. Väčšina ľudí nemá rozvinuté abstraktné myslenie, preto im matika nejde. Dvojnásobne to platí pre deti. Dúfam, že si to vtedy úspešne vyriešila.
Ak má ešte niekto ďalší ťažkosti ako naučiť dieťa matematiku, tak odporúčam týchto 10 jednoduchých rád: http://bezbolestneucenie.sk/ako-ucit-matematiku/ všetky sú zadarmo 🙂
toto je dost stara otazka, ale ak by niekto potreboval...vybarna je hra SUPERFARMAR...tam sa deti naucia nasobit a delit ani nevedia ako..
@jazminn mame to podobne...este je len zaciatok roka takze ziadna tragedia 😉 len vysvetlovat ukazovat ci na pocitadle ci si kreslenim guliciek a vyciarkovanim a vysvetlovat vysvetlovat ...tiez riesime cez desiatku ako sa odratava hlavne..ale stale davame cvicne priklady a vysvetlujeme..drzim palce 🙂