Ahojte mamičky, viem, že to, čo tu budem riešiť nie je žiadny veľký problém, no trápi ma to a chcem sa vás opýtať na názor. Môj syn má tento polrok dve známky z výtvarnej výchovy a sú to dvojky. V prvom prípade išlo o to že postavy ktoré nakreslil, neboli, podľa názoru pani učiteľky dostatočne veľké, tváre im vymaľoval hnedou farbou, nie telovou, ako si to p.uč.predstavovala, a nakreslil tam aj slnko, ktoré tam p.uč.nechcela, no povedala to,až keď tam to slnko už bolo.Keď prišiel domov tak povedal, že sa pozrel ako to deti kreslili a nabudúce nakresli tie postavy väčšie a telovou farbou. Ja som mu len povedala, že ak to nabudúce bude cítiť, že tie postavy chce zelené, tak nech to tak nakreslí ako si to predstavuje, pokiaľ p.uč. nepovie že postavy chce inou farbou. Dnes kreslili prírodu a ľudí, syn tam opäť namaľoval slnko, čo mu p.uč.vytkla, a jednej postave nakreslil z úst bublinu a dal tam nejaký text niečo ako uf, to je teplo. Pýtala som sa syna, či si naozaj dal záležať na obrázku a urobil to čo najlepšie vedel. Viem, že to nie je žiadna tragédia, no bolo by mi ľúto, keby mal na konci roka jednu dvojku a to práve z výtvarnej. Inak kreslí veľmi rád , chodí na výtvarnú aj na ZUŠ, sám si ten krúžok vybral. Rozmýšľala som že pôjdem za p.uč. a opýtam sa jej, ako hodnotí práce detí, či im dá na hodine presné zadanie, ktoré musia dodržať, ale neviem čo by som vyriešila, či by ju to nenahnevalo, čo sa ja starám do toho ako známkuje. Ďakujem za vaše názory.
@alika11 no z tvojho opisu sudim, ze mal tvoj syn smolu a dostal zakomplexovanu ucitelku 🤐 . Ja by som za nou urcite zasla a povedala jej, ze synovi i tebe na znamkach zalezi, tak aby to nebrala tak prisne. Taktiez jej vysvetli, ze rad kresli a bojis sa aby ho zle znamky neodradili (nenapadne poznamenaj, ze ziaden umelec neuspel tym, ze nakreslil rovnako to vsetci ostatni, caro umenia je predsa v originalite).
nemaju deti zrps ci ao sa to dnes vola.. ja by som sa tam pred vsetkymi spytala ci je rasistka a co ma proti slnku ked ho tak nenavidi,ze dava detom kvoli tomu horsie znamky..podla mna to nieje na 2jku .. viem ze 2 nieje zla znamka ale pre tak male deti ano ...
@alika11, vobec nechapem preco to riesis s nami a nie s ucitelkou. Ja kazdy problem okamzite riesim s triednou. Vzdy jej napisem email, lebo manzel vozi dcerku do skoly, inokedy zas manzel osobne hodi s ucitelkou rec. Vzdy sme si vsetko vysvetlili, vzdy mi poradila, nikdy som to nemusela riesit s niekym inym a aj nadalej to tak budem robit. Ci uz dcerke nesla matematika alebo citanie, alebo cokolvek. A rovnako by som riesila aj tu vytvarnu, keby som chcela lepsiu znamku, vysvetlenie, cokolvek..... U nas na skole sa vychovy neznamkuju vobec napr. Teraz je prvacka a znamkuju im iba spravanie.
@ivec16 zo zvedavosti , a pre realitu by som chcela vidieť aj ja iné práce, akurát že tak ako známky iných detí učiteľ nemôže ukázať, rovnaké to bude aj s obrázkami , ďakujem za názor, tú demotiváciu by som mohla použiť pri rozhovore s ňou
@whitecat666 ona nie je synova triedna učiteľka, učí ho aj prírodovedu, syn je snaživý, vie sa správať, učí sa , tam nie je problém, preto nerozumiem tejto výtvarnej, čo tam robí zle , áno a máš pravdu, že treba povedať, že syn rád kreslí, ďakujem
@silaviat bolo to slnko aj tá bublina, v tom prvom slnko aj farba tváre , ona im nie je triedna, tak v rámci ZRPŠ by som akurát tak mohla za ňou zájsť, no chcela by som vidieť aj výkresy, tak sa musím ohlásiť dopredu, nechcem z toho robiť halo, aby sa na to pripravovala, ale trápi ma to Myslíš, že by som tam mohla aj syna vziať a normálne sa o tom pobaviť? Mne bolo ľúto, keď sa ma syn opýtal, že nabudúce tváre nakreslí telovou, či to bude dobré?
@katka1981 ja sa bojím aby som synovi nepoškodila, že bude mať na neho poznámky potom alebo ho bude konfrontovať s tým, čo mi doma povedal ..... ide o to, že keby to bola mat, sjl čít .... všetko sa dá vysvetliť, popracovať na tom, pochopiť, príp.prijať že to nejde, že to nechápe, ale s výtvarnou je to subjektívne, a nemám argumenty
ak to nieje triedna a mas tie vykresy tak ist za triednou a ukazat to.. ja by som upozornila na to ze ucit dieta aby netriedilo ludi podla farieb pleti a zaroven ze na slnku nieje nic zle a preto nechapes postoj ucitelky preco im kaze ludi malovat jednou farbou ,,, a este i zhorsit i ked o stupen znamku ... ze ci by sa s tym nedalo daco spravit ze to syna trapi .. a zaroven popros triednu i o to ze mas obavu aby teraz z toho nemal zle ..uvidis co povie
@alika11, a bojis sa aj ty alebo muz? Nemozes byt posrata, potom budu robit zle aj tvojmu synovi. Nebud labut, chod do skoly, povedz co ta trapi, ved si matka, nejdes sa stazovat pre blbosti, mas na to dovod. Nemas sa preco bat a ked budu problemy tak budu, nevyhnes sa im. kamaratkin syn ma od 9 rokov rakovinu, teraz ho prekladala na inu skolu, lebo ho dlhodobo sikanuju, co je toto za svet, chudacik chlapec, co som si ja s nimi vytrpela, ked mu po 2 rokoch konecne stanovili diagnozu. Nedaj sa. Toto nie je riesenie. Chod do skoly a vysvetlite si to. Ved ty nejdes za nou s umyslom jej nadavat.
@silaviat ďakujem , súhlasím s tebou , prečo by to mali všetci nakresliť podľa jej predstáv, ak to nie je vyslovene zadanie na nejakú súťaž, ja som synovi vravela, nech počúva čo chce aby deti nakreslili a nech to tak nakresli .... no neviem to posúdiť, nakoľko som tie výkresy nevidela
@alika11 no ja ti poviem z mojich skusenosti .. posli do skoly chlapa a nech im tam dobre nakrici ako si to dovoluje ... ze ci chce kontrolu z inspekcie kvoli diskriminacii farby pleti aj ked len na vykresoch a uvidis aka zmena nastane ...
nicoho sa neboj moje bohate skusenosti hovoria pokial drzis hubu a krok tak si budu dovolovat na tvoje decko cim viac .. asi je jej niecim nesympaticky ... a pod... ale ona je ucitelka a nema byt co zaujata ..
vytvarna na prvom stupni je o rozvoji kreativity dietata a nie o tom ze ci bude mat dvadsat rovnakych obrazkov...
ak nema na deti nervy nech ide robit za pas.
@alika11, pozri, nepoznam tvojho syna a nechcem ani nikomu krivdit, ale je lepsie ist za ucitelkou a hodit rec. Mozno je ozaj blba a zaujata a mozno je pravda inde. Ja mam dost skusenosti takych, ze dcerkina pravda bola inde ako realita a bola som nastvana na cely svet a ona si pritom vymyslela bachorky na kt. som jej naletela. Nevravim, ze toto je vas pripad, ale pokial nepojdes za ucitelkou, nebudes vediet. A hentake znamkovanie je podla mne neobjektivne. Ja som myselala, ze vychovy sa nikde neznamkuju, to uz za mojich cias sa neznamkovalo.
@katka1981 s mužom nežijeme spolu, ja mám z toho stiesňujúci pocit, lebo vidím malého ako ho to trápi , a keďže je to výtvarná neviem mu vysvetliť, prečo to tak je, a čo má robiť aby bola p.uč.spokojná a bojím sa že ma hneď zotrie nejakými zákonitosťami ako sa známkuje výtvarná ... ľudia majú oveľa ťažšie veci v živote, uvedomujem si to, a preto si vážim, že ste ma povzbudili
@alika11 ďalšia učiteľka, ktorá by mala ísť radšej pásť kravy. Chápem, že ťa to hnevá. Tá osoba systematicky ubíja radosť z kreslenia, osobitosť a možno aj talent. Navyše, známkovanie predmetov ako výtvarná a hudobná výchova, je celé na nič. Každý dobrý učiteľ tieto predmety známkuje zhovievavo. Opýtala by som sa na to. Nemáš sa čoho báť. Normálne, slušne sa informuj, o čo tam ide, aký je dôvod na také známky. Mám tiež druháčku a nikdy nedostanú úplne presné pokyny, čo a ako majú kresliť. Majú tému a kreslia, tvoria, predstavivosť pracuje. Čo je to za upätú osobu? Podľa mňa je to vyslovene kontraproduktívne, čo robí. A aký strach? Ak nepochodíš, vždy má ešte nejakých nadriadených, ktorých by možno zaujímalo, že si dogmaticky vyžaduje kresby presne podľa ňou vymyslenej šablóny.
nuž, ešteže pani učiteľka neučila Pabla Picassa , chudák, nič slávne by v živote nenamaľoval 😉 ..odporúčam si pozrieť tohto úžasného pána...má skvelé, trefné a humorné príspevky ...tento je o školstve a o tom, ako potláča kreativitu a tvorivosť detí...
http://cestacloveka.sk/2013/05/06/ken-robinson-...
@alika11 ako ked uz sa mam tak vyjadrit, ucitelka riesi sra...cky...toto som ja osobne este na sebe ani na ziadnom dietati z rodiny nezazila, ze by sa toto riesilo na vytvarnej a davali sa dvojky a take, plus co ocakava od deti v tomto veku, umelecke kreslenie??? spievanie, kreslienie a tieto veci bud clovek v sebe ma alebo nie, ani ja neviem kreslit postavy a tieto veci a tu som...zaujimalo by ma ci si ucitelka hlada chybu len na tvojom synovi ci i niekom inom....e este slnko je zaklad...kazdy clovek co je dobre naladeny a nema zavazny problem prve co vsade kresli je slnko 😀
..a najmä od 3.35 minúty..práve o kreslení 🙂
@loginexistuje @katka1981 ako učiteľka 1-4 je asi fajn, učí dcéru kamarátky, nesťažujú sa , vyzerá na pohľad odmeraná, akoby zatrpknutá, mne nie je sympatická a možno preto mám problém ísť za ňou, chcem to v pokoji vyriešiť, no keď si predstavím jej odmeranú tvár ako ma tam odpíše a mne bude rýchlo biť srdce a ledva budem dýchať ale áno musím sa tomu postaviť, viem že budem kľudnejšia a budem vedieť viac ako viem teraz
zeny ja len na rozptylenie na druhom stupni moja dcera vyborna studentka ... len teda jeden pol rok sa jej dost vystupnovali zdravotne problemy museli sme chodit na rozne vysetrenia biopsie a pod .. a vyslo to tak ze koncom maja mala v klasaku len jednu jednotku z vytvarnej za ten druhy stvrtrok... (mavali dvojhodinovky a akurat vtedy to padlo tak ze oba utorky boli statne sviatky potom vysetrenia) a nemala viac znamok a mali ucitelku na vytvarnu ucila tam prvy rok na tej skole a ta jej povedala pred celou triedou ze bude robit komisionalne skusky z vytvarnej na konci prazdnin lebo ju nema ako ohodnotit... dodavam ze dcera chodila a chodi stale na vytvarnu a kresli velmi dobre...
@alika11 ja by som tiez na tvojom mieste isla za ucitelkou...preco deti musia kreslit to co si ona predstavuje a ako to ona povie, kde je potom tvorivost?? U nas sa vytvarna hodnoti iba ako absolvoval...to moja mladsia dcerka by pri takej ucitelke ako opisujes ty asi nepochodila, ona ma vsetko duhove, kone, domy, stromy, vsetko ma farbu duhy 🙂 a slnko a oblaky maju oci a usmev (je prvacka) a su na kazdom obrazku, co mala nakresli a je ich skutocne vela...
@loginexistuje ze komisionalne skusky z vytvarnej. Uz davno sim sa tak nezasmiala 😀 😀 😀 😀 By som ucke povedala, ze to aka srandistka. Mna by len zaujimalo, ze ci to fakt existuje. Za mojich cias boli tieto predmety este "dolezite", lebo vylepsovali alebo aj zhorsovali priemer. Ale doba sa meni, stale sa vykrikuje, dnes je vsetko une, takze by malo zmenit myslenie aj skolstvo. Kreslenie ci spievanie alej aj sportova zdatnost sa da do urciteho stupna aj "naucit" ale ked tam nie je ani kusik "talentu", tak sa clovek moze aj na hlavu postavit a nebude to lepsie. Nas najmladsie je totalny antitalent na kreslenie a sport. Ale tu v Nemecku sa tieto predmety neberu az tak vazne a na ZS sa ani neznamkuju. Ako je to na vyssich stupnoch neviem, najstarsi je tretiak, takze uvidim o dva roky.
Inak na odlahcenie ako pikosku, ja tiez neviem bohvie ako kreslit, do citatelskeho atd. mi kreslil vzdy moj o tekmer 7!!!! rokov mladsi brat. On uz ako skolkar kreslil krajsie ako ja ziacka druheho stupna 😕 😀
Na vyucku som to vzdy nejak dala alebo (neviem doteraz a t budem mat uz pomaly 40 😕 ) sa ucitelka nadomnou zlutovala, kedze som bola jednotkarka a na vysvedcku mi dala vzdy jednotku.
Ja chapem aj tu ucitelku, tak ako matikarka ci slovencinarka aj ona berie ten svoj predmet, tu svoju pracu vazne. Ale pri takychto "talentovych" predmetoch by malo byt odtial-potial.
@alika11 chapem, ze nemas pri tom dobry pocit ale isla by som sa s tou ucitelkou porozpravat. V klude, ak je len trosku normalna, pochopi. Dala by som si vysvetli, ako to s tym kreslenim a zadanim ulohy presne je a bolo. Neviem ake su osnovy na SK ale tu v DE je vytvarna skor o fantazii, kreativite. Ako tu uz niekto pisal, zadaju temu a deti kreslia.
s nou pohovor, ked ta to tak stve, inak ak ta upokojim ja som slnko kreslila kompletne na kazdy obrazok, kompletne vsad eaj ked som kreslila dazd, udajne to znaci postavu otca -problem s ocinom sme nikdy nemali, mozno ho len tak lubim 😀
Ja som si myslela, že výtvarná a predmety tomu podobné sa hodnotia vždy jednotkou, veď preboha kreslenie nie je o vedomostiach. Teda u nás na základnej sme mali vždy všetci jednotky, peknejšie práce učiteľka vyzdvihla, a išli na výstavu, ale vždy sa medzi super prácami boli aj diela menej talentovaných spolužiakov, aby mali všetci žiaci pocit dôležitosti a uznania a tak by to malo byť. Výtvarná sa nemá hodnotiť, mimochodom vždy som mala jednotku aj z hudobnej a som hluchá ako peň, netrafím ani nič, a hrávala som zásadne na triangel, krásne spomienky. Toto očakávam aj pre svoje deti, desí ma predstava, že by moje dieťa malo mať zlý pocit na výtvarnej.
@perdiem ze hlucha ako pen. Muz tu uz na mna zazera, ze co sa rehocem 😀 😀 😀
Ale mas pravdu, aj ja som to pisala, toto sa predsa neda naucit. Bud vies kreslit, ci spievat, ci ryhlo behat alebo nevies. Da sa zlepsit ale nikdy to nebude uplne ze dobre, ked nemas na to talent. Aspon trosku.
Ja sa veľmi čudujem, že na prvom stupni sa známkuje výtvarná výchova!!! Práve mám druháčikov a neviem si predstaviť, že by som im výkresy hodnotila. Akým kľúčom by som to robila? Každé dieťa je iné, niektoré sú zdatnejšie, baví ich to a iní nie....veď výtvarne sa každý prejavuje inak. Je škoda, že z hodín, ktoré deti bavia a môžu sa vyhrať sa robí predmet na známku a kreslí sa tam podľa kľúča pani učiteľky, veď maľovanie nie je to isté ako vybrané slová. Ak ťa to trápi skús sa s pani učiteľkou porozprávať, lepšie osobne...je to taká obojsmerná komunikácia a dá sa reagovať hneď, nie ako pri písomnej. A v kľude, nie s agresiou ako to tu bolo napísané, choď za ňou s tým, že chceš danú situáciu zlepšiť a čo je preto potrebné robiť. Inak v triede máte zástupcov, ktorí sa zúčastňujú na rade školy, skúste za rodičov navrhnúť neznámkovať výchovy na prvom stupni. U nás to žiaci iba absolvujú a tak to majú aj na vysvedčení. Za mňa, keby som im to mala známkovať, mali by aj tak všetci jednotky🙂)))))
@alika11, vies ako vyzera triedna nasej prvacky? Chladna, prisna, nepistupna, odmerana stara skola. Potom nam poslala prvy email a zacali sme spolu komunikovat. Vsetky deti ju miluju a rodicia si ju nevedia vynachvalit. Uz chapem preco predosli ziaci plakali, ked ju davali nam, a mne je uz dnes luto, ked dcerka pojde do tretej a zmenia jej ucitelku. Naozaj prvy pohlad klamal. Taku ucitelku by som priala dcerke cely zivot. Empaticka, vyborny psycholog, komunikuje stale s rodicmi, prisna a vie si urobit poriadok s detmi. Uplne ina ako prvy dojem. Neviem ti inak poradit, ale takto nic nevyriesis, pokial nepojdes osobne za nou.
Olala, koľko kritiky na učiteľku, ktorú nikto nepozná. Nechápem, prečo by sa na ňu malo hneď kričať?! 😕 Veci sa predsa dajú riešiť najprv i slušne a pokojne. Situáciu si treba vydiskutovať a spoznať i názor druhého. Vyslovene sťažnosťou a porovnávaním sa s inými asi nie. Možno skôr vyzistením, kde podľa pani učiteľky robí dieťa chyby a sprízvukovaním, že ho daný predmet baví a naozaj sa snaží. Ak učiteľka nemá nič priamo proti osobe chlapca, mohlo by to zobrať 🙂 Ešte lepšie by možno bolo do toho zapojiť i triednu učiteľku. Ísť sa jej spýtať, ako sa darí chlapcovi vo všeobecnosti (resp. počkať až na rodičovské) a medzi rečou nejako preklenúť i na tému výtvarnej. Potom už záleží len od situácie, či sa bude potrebné rozprávať i s učiteľkou výtvarnej alebo nie. Každopádne učiteľky medzi sebou komunikujú. A triedne sa pred kolegyňami už neraz zastali svojho žiaka.
@alika11 Kľudne zájdi za učiteľkou a normálne sa s ňou porozprávaj. Možno sú na niektoré veci vysvetlenia. Syn ani nemusí vedieť, že niečo urobil inak, ako kázala učiteľka. Môj napr. dostal 5 za to, že našepkával. Mne tvrdil, že nenašepkával. Nakoniec sme došli k záveru, že to, čo spravil nepovažoval za našepkávanie, hovoril si to sám pre seba, hold bolo ho počuť. Možno zistíš, že učiteľka dala presné zadanie, tvoj syn nedával pozor a je to. Ale je fakt, že si myslím, že VV, HV a TV by sa nemali známkovať. Teda ak sa nejedná o zápis tónov, či poznanie umelcov (čo nehrozí na klasickej ZŠ).
pni ucitelka este asi nevidela cernoska... asi by som sa sla opytat popripade by som chcela ak by to bolo mozne vidiet aj prace inych deti. hodnotit vytvarnu je podla mna dost subjektivna vec, kazdemu sa paci nieco ine, ja by som mozno viac hodnotila snahu ako konecny vysledok, hlavne u takychto malych deticiek, aby to nebolo demotivacne.