Rozmyslam nad tym, preco je to mne v podstate jedno... Ma v diktate vela chyb? Ypsilony ma trochu trapia, ale myslim si, ze cim viac bude citat, tym menej chyb bude robit. Chyby ako zabudnuty makcen, dlzen, bodka na konci vety ma netrapia vobec. Nevie poriadne nasobilku? ved sa ju postupom casu nauci - vieme ju vsetci. Ako ste na tom vy? Je to tym, ze je este len na 1.stupni? Je mi jedno cim bude v buducnosti... chcem, aby z nej vyrastol slusny clovek a chcem, aby bola v zivote spokojna - ci uz ako upratovacka alebo jadrova fyzicka.
@moni73 jasné, prvý stupeň podľa mňa nič nerieši. skôr je dôležité, aby získalo dieťa návyk sa učiť alebo plniť si školské povinnosti. lebo potom to bude mať rodič ťažké.... takí čo nemajú tento návyk vybudovaný, tak potom chodia aj poza školu, neskoro na hodiny a tak... aza to všetko dú poznámky a volania rodičov do školy a tak.
čo sa týka pravopisu, asi má čas. ja som mala v piatej triede s tým veľké problémy a mamina mi diktovala diktáty doma a učila ma aj násobilku. proste sa mi venovala neustále. a pomohlo to. síce doteraz neviem spamäti koľko je 7x8 😀 neviem prečo, ale nejde mi to zapamätať.
a zabúdam interpunkčné znamienka. ale málokedy spravím základné hrubky. a kedže je to dievča, mohla by vedieť aspoň základné ypsilony. Ale má čas....
7x8 a 6x7 moje najvacsie nasobilkove problemy 😝
@moni73 upokojim ta s tym pravopisom. ja som bola v detstve non-stop v knihach, takze podla toho pravidla som mala mat pravopis tip-top. no pravopis bola jedna katastrofa, ypsilony uplne zle. nasi nejak nemali cas to riesit, ja som diktaty zbabrala vzdy... mne nejak mozog zacal chapat a pamatat si pravidla pravopisu az na strednej a vyske... bez srandy... 😀
Podľa mňa je to normálne že je tii to v podstate jedno. Dobre známky nie sú patent na rozum tak isto ako tituly a rôzne školy. Nikdy nikto sa jej nebude pýtať na to aké mala známky, časom sa naučí všetko čo bude potrebovať a bude šťastná aj keby mala na základnej samé štvorky 🙂 poznám veľa ľudí čo mali samé jednicky počas školy lebo im rodičia dupali po krku že za musia dobre učiť a ked náhodou dostali horšiu známku báli sa dojst domov. No a teraz? Nevyrastlo z nich nič extra, sú to takí istii priemerní ľudia ako ich spolužiaci čo nosili domov stvortky, ba dokonca tí stvorkari sú neraz este aj úspešnejší, lebo ich pracovať naučil život a nie poucky.
@moni73 No a k veci - mna viac nez zle znamky trapi, ked dcera nema potrebne vedomosti.
U nas je to tak, ze dceru mam vyrecnu a sikovnu, znamky ma vacsinou dobre, casto lepsie, nez vedomosti. Teraz na konci 6.rocnika bude mat 1.x na vysvedceni aj dvojku (ci dve). Dobre vie, ze nejde o znamky ale o vedomosti, ako aj to, ze je dolezite vzdelanie: dava moznost vyberu.
Ale ako pise @borkavan navyky su dolezite, moja sa az v 5. rocniku zacala ucit, pripravovat sa systematicky, dovtedy sa vzdy vsetko stihla naucit na vyucovani - ale druhy stupen je uz o inom, uz si nestiha pisat ulohy hned po hodine cez prestavku. A aj ucit sa treba naucit, najst si system, toto je podla mna dolezitejsie, nez samotne znamky, tie aj tak nie su objektivne.
@moni73 Ahoj. Vela zalezi na tom, ci riesis chlapca alebo dievca. Vacsinou vo vseobecnosti sa na dievcata kladu vacsie poziadavky. Ja mam syna, ktory az do piatej triedy prakticky nepotreboval domace ucenie, vacsinou vsetko,co potreboval sa naucil v skole. Ale velmi som davala pozor, aby nemal na vysvecku horsiu znamku, nez dvojku. Od 6-stej triedy je to uz horsie, uz su tam aj trojky,ale naucila som sa to predychat. On dost vela cita, ale na diktatoch to bohuzial nevidno. Viac-menej ma zmaknute vybrane slova, to som ozaj kontrolovala, ale teraz uz druhy rok maju taku slovencinarku, ze ked ma 5 chyb /je jedno, ci ypsilonka, alebo ciarka, alebo makcen/-je to 3. !!! To sa mi zda dost nefer, lebo keby mojmu muzovi niekto kontroloval ciarky, tak ma vzdy 5! A od 14-rocnych sa to vyzaduje na 100%. Teraz je osmak a kedze sa berie priemer vysvedceni-koncorocne osmacke a polrocne deviatacke, tak to fakt dost kontrolujem a tlacim na neho. Myslim, ze treba systematicky "dohliadat", lebo narazove akcie podla mna nemaju vyznam. Nemusis robit ani paniku,ani stres, ale ani to mat uplne "v pazi". Obcas si s nou treba sadnut a zobrat do ruky knihu, preskusat spätne napr. z dejepisu, literatury...lebo toto ide detom asi najhorsie, musia vediet roky, fakty,udalosti...obcas nejake slovicka z cudzieho jazyka... Ale ked vieme, ze ide nejaka dolezita pisomka alebo vie syn vopred, ze ho ucitel vyvola, tak to musi vediet doma aspon na 1-2, aby v skole neschytal 4. Ale neustale pocuva doma vetu,ktoru nam stale hovorila moja mama: "Ako sa budes ucit, tak sa v zivote budes mat". 🙂
@moni73 ahoj,ani moj syn nedava nikdy makcene,dlzne a bodky na konci vety.V diktate ma preto strasne vela chyb a aj dost necitatelne pise...je stvrtak na prvom stupni. Poslali nas zo skoly do jedneho centra a tam mu diagnostikovali poruchu ucenia dysgrafiu,dyslexiu a dysortografiu. Mozno ma aj tvoje dieta poruchu ucenia a preto jej to ide v skole tazsie....
@moni73 a este k tej jadrovej fyzicke 🙂 ... na gympli som mala spoluziaka, ktory skolu ako instituciu nebral velmi vazne a aj znamky mal take, inac velmi podareny a vtipny chalan 😀 vystudoval tusim jadrovu fyziku, uz 10 rokov je mimo sk a momentalne "urychluje castice" v svajciarskom CERNe 😎 takze tak, znamky a jadrova fyzika 😉 😀
mala je sikovna, pise kraaasne slohy (len v suboji i proti y vyhrava jednoznacne makke), ide jej anglina, vie ju pisat-bezchybne, citat, rozpravat. 9x5 pocitala ako 9x10/2 😕 no a minule sa pytala ake i sa pise v sikovny (pokrok je uz v tom, ze ich uz obidve registruje 😉 ), tak som jej pekne vysvetlovala, ze ked je 1 tak tvrde, ked ich
je vela, tak makke. Napisala sykovny, no ved ze som jej povedala 😀 a ked si predstavim, ze v skole povie, ze tak jej to povedala mama... 😝
@moni73 no mama, co ju to ucis za nezmysly 😎 jeden sykovny a dvaja sikovni 😀 zlate
Inak ked ma system a vie tie priklady vypocitat relativne rychlo, myslim si, ze je jedno, aku ma metodu. Moja dcera mala na nasobenie cisla 9 taku pomocku s prstami, mozno poznate, toto:
Na študijných výsledkoch mojich detí mi velmi záležalo, chvalabohu učili sa výborne,ale keby na učenie nemali bunky, nerobila by som z toho vedu a v žiadnom prípade by som si nedovolila ich nejako zhadzovať alebo im niečo vyčítať, od mala som sa snažila motivovať svoje deti k učeniu, viedla som s nimi dlhé rozhovory prečo je učiť sa dobré, čo im môže dať do života, ked budu vedieť viac cudzich jazykov, viesť ich k tomu, že výborné vzdelanie im otvára cestu k lepšiemu a plnohodnotnejšiemu životu. Pokial by im napriek snahe učenie nešlo, musela by som sa s tým vyrovnať a prijať to s pokorou, za schopnosť učiť sa zodpovedá nielen snaha ale aj genetická vybava a intelekt a môže sa stať , že dieťa múdrych rodičov má problém v učeni a naopak dieťa jednoduchých rodičov je výborný žiak, stava sa to výnimočne, ale môže to byť. Treba si uvedomiť ,že aj slabšie sa učiace dieťa môže byť v živote šťastné a úspešné, ked mu nájdeme správnu cestu a nebudeme ho nutiť do aktivít, ktoré nezvládne...
@mapa poviem,že u mňa presne,ale presne to isté,celé detstvo v knihách,ale ak som z diktátu dostala 3,tak to bolo normál,ak občas 2,tak sa mama smiala,že či sa učiteľka nepomýlila.tiež som až na strednej nejako pochopila všetky tie pravidlá.
@moni73 ale k veci,vzdelanie je dôležité,snažiť sa o čo najlepšie výsledky je tiež dôležité,ale nie za cenu nervov a stresu u dieťaťa.(no,primeraný stres je fajn,ale všetko má svoje hranice 🙂 ) dôležité je,aby dieťa chápalo o čo v tom učive ide.vždy budem chcieť od detí,aby sa čo najviac snažili,nie je mi úplne jedno,že má chyby v diktáte,alebo v písomke,ale nerobím z toho kovbojku,len vždy poviem,že sa musí viac sústrediť,dávať väčší pozor,pretože viem,že to vie.
@moni73 Tak s tymto pristupom si pomerne osamotena. Obcas mam pocit, ze rodicom nejde o nic ine, len o to, aby boli jednotky, aby mali deti kruzky, vystupenia, proste aby boli viditelne najlepsi siroko daleko. Ja nechcem, aby bola moja dcera najlepsia. Ja chcem, aby bola stastna a aby sa na seba mohla kedykolvek pozriet do zrkadla. Rovnako ako ja. Pachtenie sa za vysledkami malokedy znamena stastneho cloveka. Cim skor sa to deti naucia, tym lepsie. Ale to by este chcelo, aby toto pochopili nielen rodicia, ale aj ucitelia.
ja zatial skolaka nemam, ale som ucitelka a pamatam si ako to bolo u nas, ked som chodila do skoly.. ja som zase nejak extremne vela necitala, tak asi ako bezne decko, ale pravopis som mala aj mam vzdy perfektny.. mne napriklad tie pravidla co sa tykaju jazyka idu same do hlavy, staci, aby som slovo videla napisane a uz podla toho si viem zapamatat, ako vyzera a tym padom ho aj napisem spravne (mam fotograficku pamat).. toto je, myslim si, od cloveka k cloveku ine.. odo mna na diktatoch vsetci odpisovali, vsetci sa pchali sediet so mnou, ked sme vedeli, ze bude diktat 😀 a dodnes som co sa tyka slovenciny taky grammar nazi, proste ma vie do vyvrtky dostat, ked vidim aj tu na MK, ze "vydela som", "domou", a pod. velmi mi to vadi, ale naucila som sa zahryznut si do jazyka (a do prstov) a nenavazat sa do kazdeho.. plus, kazdy clovek ma nejaku oblast, v ktorej vynika - sport, jayky, prirodne vedy, oblast umenia.. casom sa to prejavi aj u tvojho dietata a potom to zase budes vnimat inak.. nasi velmi rychlo napriklad pochopili, ze z matiky odo mna nemozu cakat zazraky, aj ked su obaja velmi dobri, otec aj vo fyzike a to je moja nocna mora.. zato ja som milovala chemiu a biologiu (obzvlast zoologiu a anatomiu na gympli), co napriklad nikto v rodine nemusel..
no a moj pohlad ucitela - zakladna skola je institucia, v ktorej by sa dieta malo predovsetkym naucit ako sa ucit, tam je tej latky na ucenie pomerne malo, ma cas a priestor (niekedy aj pod vedenim rodica) experimentovat so stylmi ucenia a postupne prist na to, co mu vyhovuje..
tym padom to s prichodom na strednu skolu/gymnazium bude lepsie zvladat, tam ide hlavne o naucenie sa a zvladnutie kvanta informacii a dieta, ktore sa nenaucilo ako sa ucit sa v tom utopi, resp bude to mat o dost tazsie (ja sama som si veeeelmi pohorsila znamky prechodom na gympel, az 3. a 4. rocnik som sa citila vo svojich vodach).. stredna je tiez o orientacii na povolanie, aby si dieta vybralo spravnu vysoku, nieco, co ho bavi, zaujima, v com je dobre, tam je to uz uplne ina kava..
ale v principe - na znamkach absolutne nezalezi.. ja som musela napisat 4 aj velmi dobrym ziakom, ktorym proste nevysla nejaka pisomka, test, to ale neznamenalo, ze ziak je sprosty.. a na druhej strane pisala som 1 aj takym, ktori si to nezasluzili, ale vedeli sa biflit.. takze znamky naozaj nie su zrkadlom vedomosti, deti to ale casto nechapu (a rodicia tiez nie), preto sa zubami nechtami biju za co najlepsie znamky, pritom je to zbytocne, nikoho nebude nikdy zaujimat, aku ste mali v 6.triede znamku z prirodovedy 😉
Ešte sa chcem podelit o jednu velmi smutnu skusenost co som zazila ja :( a mozno aj to mi otvorilo oci a povedala som si ze nebudem chciet po detoch za kazdu cenu dobre znamky. Mala som spoluziacku na strednej skole, velmi mile dievča, v jednom kuse dostavala same jednotky, bolo az neskutocne ze nikdy v zivote nemala ani len dvojku. potom prisiel den, ked dostala 5ku od jednej "pani učitelky" len za zosit, lebo ja uz neviem ci tam daco chybalo alebo to mala napisane škrabopisom, no proste divny dovod. A po tejto 5ke uz neprisla do skolky a nikdy sme ju nevideli. POtom sme sa dozvedeli od ucitelky, ze skoncila na psychiatrii a dva roky na to spachala samovrazdu... Bola som z toho v šoku velmi dlho. Tí čo ju poznali lepsie, priznali ze to bola chyba jej rodičov, kladli na nu prehnane naroky a ona to nezvladla.... Ja toto nikdy svojim detom nespravim :(
@moni73 ja ta plne chapem. casto sa nad tym zamyslam. ja na ZS snazivka obecna, jednotky, vyznamenania, potom sice burliva puberta, kde som si prospech zhorsila, ale aj tak, co som mala z tych jednotiek? dnes sa moze na vysku dostat hocikto, kto urobi prijimacky. niekto hned po strednej, niekto neskor, az sa "zbada" a niekto nejde studovat vobec. mna len prekvapuje fakt, ze ti, ktorych sme brali ako outsiderov na zakladke a na strednej, ti, ktori mali 3 aj 4, tak sa maju podstatne lepsie ako my sprtky. vsimam si to uz dlhu dobu. chalan, ktory ledva preliezal, nicim nezaujimavy, kazdy sa mu smial, lebo nebol zrovna fesak a tak dalej, dnes vedie firmu, ktoru sam vybudoval, je uspesny, dari sa mu, vysku nema, ledva spravil strednu. naopak spoluziacka, total nadupana, vzdy pripravena, same jednotky, gympel, vyska robi casnicku v restike.
tiez by ma potesilo, keby moje deti mali vazene profesie. lenze ak oni budu chciet studovat a robit uplne nieco ine, tak nepojdem proti nim. aj ked mala bude chciet byt trebars krajcirka, tak nech je krajcirka, ak ju to ma urobit stastnou. jasne, vysvetlim deckam, co sa uplatnenia tyka, vyhody, nevyhody, ale konecne rozhodnutie bude to ich.
@mapa
@monicm
ano, to ma napadlo tiez teraz. tento tyzden mali v skole olympiadu vedomostnu a moj stvrtak porazil deviatakov (!!!!!) vo vedomostiach. a to je pre mna dolezite, ze ma vedomosti. to, ze dlzne, makcene zabuda, ok, ale pozrime sa ako sa dnes komunikuje - virtualne a bez interpunkcnych znamienok. dokonca ucitelka pisala minule mail a v takomto duchu. dolezite je, ze vo formalnom styku vie niekto napisat ziadost bez chyby a tak ako to ma byt nez ze v beznom styku urobi hrubky. nutime deti ku krasopisu a kolko ludi dnes pise rukou? to su take veci, nad ktorymi mi rozum stoji. ja som matiku pochopila az ako dospela. ex mi ju vysvetlil tak, ze som ju pochopila hned. v skole som nechapala na druhom stupni, proste je to velakrat aj o uciteloch. nenavidela som fyziku a teraz sa o nu zaujimam. a maloktore dieta je take, ze zvlada vsetko. nabiflit sa, to je to najmenej, ale pochopit latku, to je uz tazsie. napriklad aj to, moj syn ma dyslexiu, fakt sa mu zle cita, ale ucitelka hovorila, ze radsej horsie citat a rozumiet textu ako citat ukazkovo a nevediet o co ide. a taku ma plnu triedu. vobec, vobec sa nad znamkami nepozastavujem, pretoze viem, ze moje dieta ma ine kvality a take vedomosti, o ktorych rovesnici netusia. to, ze ho nebavi skolska citanka je jedna vec, ale miluje encyklopedie. to je pre mna podstatnejsie.
Tak mne zalezi na vedomostiach. A tym padom aj na znamkach. Pokial sa dieta nenauci zaklady na prvom stupni (pravopis, nasobilka) povlecie sa to s nim do dalsich rocnikov. Neviem preco si myslis, ze dieta sa nasobilku nauci ked zacne pocitat napriklad rovnice. Nenauci! Takmer vsetko na seba nadväzuje. Jasne, ze nie kazde dieta musi mat same jednotky, ale ulohou rodica je aj realne odhadnut na co moje dieta ma, na co nie a co je len lajdackost. Aj ja chcem, aby moje deti boli spokojne v zivote. To je pre mna najdolezitejsie. Ale myslim si aj to, ze ako upratovacka spokojna nebude (tym toto povolanie nedehonestujem), lebo z tej mzdy si nebude moct dovolit ani podnajom nie to hypoteku. A niekde hadam bude musiet byvat.
@moni73
Ja som bola vždy na ZŠ priemerná dvojkárka s občasnou trojkou. Dôležité bolo, že som mala rada školu, rada som tam chodila, aj keď najlepšie boli prestávky 🙂 Teraz mám dcéru opačného rázu. Prestávky neznáša, všetko potrebuje vedieť tip-top, na hodinách je vždy sústredená a pozorná. Učiteľka ju nazvala až divnou, že nie je obvyklé, aby dieťa tak poslúchalo všetky nariadenia 🙂 Od nej skôr chcem, aby si školu užívala :D Druhá dcéra bude ine kafe :D Divoch po mne :D (medzi nami: na strednej som mala jednotku zo správania iba dvakrát, ale výšku som skončila s červeným diplomom. Proste mi vyhovuje iný systém učenia ako naše klasické slovenské školstvo) Je to o dieťati. Najdôležitejšie podľa mňa nie sú známky, ale radosť z učenia a základ je pochopiť, prečo sa majú učiť podľa nich nezmyselné hovadiny, ktoré im budú k ničomu 🙂
@moni73 to je velmi zaujimava otazka
zalezi mi na vysledkoch do tej miery, do akej caplovic robi svoje senilne hlupe opatrenia do skolstva a ako to ohrozuje buducnost mojich deti, ktore su nadane a maju moznosti otvorene dokoran
su stimuly limitovat pocet deti prijatych na gymnazia, pricom stredne odborne skoly su nekvalitne a absolventi z nich maju obmedzenu moznost dostat sa dalej na skoly, resp. musia riesit mnozstvo doucovani, alebo ked chcu ostat uz v zamestnani, neuzivia si v tomto state zo stredoskolskeho platu rodiny, ak vobec dostanu zamestnanie v svojom odbore
nechcem riesit stredne skoly v cudzich krajinach, ale vysoke kludne a nebudem branit detom opustit tuto krajinu, ked vidim do akeho hajzla sa pobera
takze teraz makame a zalezi mi aj na znamkach, HOCI v nedeformovanom skolskom prostredi by som volila pristup, ze dolezite je nie, co ziak dostane, ale ci sa to potom douci a ovlada to.....a vie to pouzit
tiez ja blahova som si myslela, ze vsetky ucitelky su laskave a vedia sa pozriet na ziaka aj ako na individualitu
myslím, ze viac ucitelov milujucich deti a svoje povolanie tu bolo za komunizmu ako teraz, co je samozrejme teraz dane aj tym, ako su ohodnoteni ucitelia na skolach...co neviem ovplyvnit
mam stastie, deti sa zatial ucia dobre a kontrolovat a preskusavat musim iba jedno
@broonislava tak to majú dobré, u nás je už za 4 chyby 3! A to je teraz šiestak.Tiež sa mi to zdá nefér, mám syna, ktorý je dosť lenivý na domácu prípravu (musím ho kontrolovať a tlačiť do učenia) a dokonca mu hrozí 4 na vysvedčení zo SJ. A si predstav, že priniesol domov z koncoročného diktátu trojku, mal 4 chyby z toho jeden bol zabudnutý dĺžeň. Podľa mňa je to celkom pekný výsledok a hrozí mu štvorka, tak nechápem.... ako môže mať niekto štvorku na vysvedčení keď píše v pohode diktáty 😖
@nicolle21 priznam sa, necitala som to uplne cele
ale ako ucitelka by si mala mat za sebou urcite vzdelanie a predpokladam aj ciastocne psychologiu
a vediet, ze su deti, ktore su napriklad zamerane na techniku, ide im matematika a podobne a tieto nikdy nemusia uplne pochopit gramatiku, dokonca su deti, pre ktore je gramatika apriori nedolezita a potom aj cely zivot sa k nej tak stavaju
nemyslim si, ze pravopis je to najdolezitejsie, co sa v skole moje deti ucia
najdolezitejsie je, aby vedeli vyhladat informacie, vediet ich pouzit, prezentovat a napriklad matematika, humanitne vedy, rozhlad celkovy je ovela viac, ako ci niekde niekedy niekto spravi hrubku
doslova neznasam ucitelky, upnute na jednu vec, bazirujuce na nej, schopne potom zlikvidovat ziaka, lebo v tejto oblasti nevynika, lebo kks NEMOZE, LEBO JEHO MOZOG PRACUJE AJ BUDE INAK
moj manzel je technik, skvely odbornik a doteraz je schopny porobit take hrubky, ze asi by sa tu niekto vyhadzal keby to cital, pritom je v svojej praci spickovy a nielen v nej
este na margo toho, ako je na skole malo ucenia, tretiacke ucivo je bezne delegovane na rodica dovolim si povedat do miery 50 percent uciva a to aj na kvalitnych skolach, co si neviete ani len predstavit zrejme, co to v praxi znamena, ked mate denne tak 2x5 hodiny volneho casu po robote s prichodo s detmi cas na vsetko
cize na domacnost, pobyt vonku s detmi, veceru pre rodinu a ucenie sa, k comu tomuto skolstvu gratulujem, len tak dalej
2,5 hodiny to malo byt a nielen tretiacke
@moni73 tak to som ja potom psychopat...mna ide na polovicu roztrhnut 😠 , ked vidim horsiu znamku ako 2. Ked sa tak na seba pozeram...asi by som aj strechu vyvalila 😕 . Robim si predstavu, ako by mal jej zivot a hlavne vzdelanie sa uberat. Toto je tiez extrem, takze ja ti moc neporadim 😒