Ako by ste reagovali na takúto otázku 8,5 ročného dieťaťa z matematiky?

13. júl 2020

Ste na OCR pocas korony a ucite doma 8,5 rocne dieta. V Matematike je uloha, obycajna aritmetika, s podotazku, ze treba aj nakreslit, o com to zadanie je. Dieta ale dokaze ulohu vyriesit zapisom, aj bez kreslenia, rozumie tomu. A Vy si uvedomujete, ze taketo podulohy vas zdrzuju, ze toho mate dnes este dost.
Takze na otazku dietata, naco to ma kreslit, ze nechape naco je to dobre, ze to zdrzuje, ved tomu rozumie, odpoviete ako?

Zaujimaju ma vase vychovne postupy ako aj dovod, preco ho zvolite. Vysvetlite to dietatu, alebo poviete, pracuj a nemudruj, alebo poviete, to nemusis robit, pripadne poviete nieco uplne ine?

Diky.

medyna
13. júl 2020

Nuž, ja väčšinou hovorím, že pracujeme podľa zadania. Ak je to uvedené v zadaní, tak to treba urobiť. Aj v prípade, že to zdržiava.

laguna28
13. júl 2020

Mám takého syna. Ak bolo naozaj nutné aby to mal aj nakreslené, tak som ho požiadala aby to nakreslil, lebo JA tomu nerozumiem a pri kresleni mi to vysvetľuje 😄. Nemám pred deťmi problém povedať že niečo nechápem a oni to tak zlato vedia vysvetliť, asi ako ja im keď boli malinké. Ich reakcie : mami, čo na Tom nechápeš, veď si sa to už učila,.... veď to je ľahké....😂😂😂. Ale úlohy sú splnené 🤷.

lenuliatko84
13. júl 2020

Nase skolstvo by malo prejsť velkou reformou.to co sa ucia nase deti na zs sa nikde inde vo svete neuci.neskutocne ako ich oberaju o detstvo.

soldi
13. júl 2020

nasa pani ucitelka netrva na kresleni pokial to dieta chape. ja by som to to dala mlademu nakreslit raz, ze ci vie ako na to a dalej by som uz neriesila

autor
13. júl 2020

@medyna Aj vysvetlis ze preco to treba kreslit, napriklad, ze knihu vymysleli pedagogovia, a vedia co robia, alebo ze nazorne kreslenie pomaha pochopeniu? CI iba povies, ze take je zadanie?

adamadent
13. júl 2020

Normálne by som mu povedala ze je to súčasťou zadania... A to ze on rozumie je super, ale keď bude jeho spolužiak napr. chorý a bude mu to chcieť pomôcť doucit sa a nebude rozumieť tak mu to môže graficky znazornit pre lepšie pochopenie, pripadne tomu môže teraz rozumieť, ak je to nová látka, ale za rok keď si to bude chcieť pozrieť a nebude tomu rozumieť tak mu to bude jasnejšie z nákresu.

nafka0483
13. júl 2020

Povedala by som, ze je skvele, ze dieta tomu rozumie aj bez kreslenia, ze to vyriesilo zapisom. Ale existuju viacere sposoby ako sa dostat k vysledku. Je dobre (alebo niekedy aj potrebne) poznat viacere sposoby, lebo v buducnosti mozno bude musiet vyuzit prave ten druhy. Navyse je to napisane v zadani, cielom nie je len dopracovat sa k vysledku, ale pouzit vybrany postup, takze napriek tomu, ze uz mame vysledok, tak to urobime aj tak, ako pisu v zadani.

zuzitko74
13. júl 2020

Moja druháčka je v matematike fakt dobrá, nás zdržuje polovica riešení. Vysvetľujem jej to tak, že nech to berie ako tréning na obdobie, keď to začne byť naozaj ťažké, že vtedy sa jej tie postupy možno zídu. Tiež jej vysvetľujem, že pani učiteľka nemá ako zistiť, že ona to vie, len tak, že vidí, ako to vypracovala.

tosomja
13. júl 2020

Dcéra má 10 rokov , matiku zbožňuje, vie aj o polnoci vyriešiť príklady a logicky uvažuje tiež. Zdržiava a demotivuje ju práve také zadanie, kde musí nakresliť, zapísať rozpisat daní úlohu aj keď to vie .
Preto jej poviem, že to je preto , aby učiteľ vedel ako postupovala pri vypočítani, lebo častokrát deti "podvádzajú s kaulkulackami a mamkami " 😄
Pokruti očami a urobí celé zadanie. No párkrát sa stalo, že som povedala, aby nechala tak , vidím že to ovláda, učiteľ tiež. Pár prešľapov jej nezaškodí 🙈
Snažíme sa všetky úlohy vyriešiť komplet. 😉

mtsl
13. júl 2020

no je rozdiel ako zakreslíš príklad: Máš 5 jabĺk a ešte k nim pridáš 4.
a príklad: Jano má 5 jabĺk a ty o 4 viac.
Výpočet rovnaký 5+4=9. Obrázok iný.
1.) ooooo + oooo = ooooooooo
2.) Jano ooooo
TY ooooo+oooo=ooooooooo
malo by na obr. byť vidieť že Jano má 5 aj ty máš 5 a ešte k tomu 4
tie obrázky pomáhajú rozvoju predstavivosti a logiky - taká je napr aj pytagoriáda - ak si vieš niečo predstaviť a nakresliť zvládneš aj to čo sa učia vo vyšších ročníkoch napríklad nemusíš vedieť násobilku aby si vypočítal Jano doniesol 3krát po 5 jabĺk. Stačí si to nakresliť 🙂 - kreslenie rozvíja cestu k pochopeniu príkladov 🙂

medyna
13. júl 2020

Áno, ja sa veľmi nad tými zadaniami už nezamýšľam, niektoré sú trocha "odveci". Ale z vlastnej skúsenosti viem, že ak by som svojej dcére niečo povolila, že nemusí robiť, v budúcnosti bude vyjednávať, aby nemusela to alebo tamto, veď aj minule som dovolila ... Vyrobím si "precedens" a ona sa toho bude držať zubami-nechtami 🙂

patka06
13. júl 2020

vysvetlila by som, že treba splniť celé zadanie - teraz to síce vie aj bez kreslenia, ale v budúcnosti, keď budú príklady zložitejšie, sa určite bude hodiť, že si to vie nakresliť
Mojej dcére to kreslenie pomohlo vyriešiť veľa úloh na rôznych matematických súťažiach.

autor
13. júl 2020

@nafka0483 dik
@zuzitko74 super
@tosomja dik
@mtsl takto to vysvetlis aj dietatu, ci iba teraz mne 🙂

Vdaka, cize ked som dobre pochopila, vacsina z vas sa snazi dietatu aj vysvetlit, preco je to tak.

eeffka
13. júl 2020

ak sa jednalo o princip ktoremu dcera rozumela aj bez kreslenia nenutila som ju, preskusala som ju z nahodnych cisel, hore dole, cez 10 ( 2kacka , mala presne 8,5r) brali scitavanie odcitavanie cez desiatky, ked mi vedela nahlas zdovodnit ako sa dopracovala k vysledku kruzky a palicky sme nekreslili

kofa77
13. júl 2020

ja hovorim, nech nekresli, ked nechce, ak rozumie- co rozumel, tak nevidim dovod, navyse syn nerad kresli, vyfarbuje a pod... ale zaroven hovorim, ze nech si to s učitelkou vydiskutuje, slušne a zdovodni, preco nie.
syn s tym nemal nikdy problem, ani ucitelka. teraz je na druhom stupni a hovorim to iste. nikdy som netrvala na tych kravinach, co sa chceli po ziakoch v pracovnom Zosie, podstawne je to, aby rozumel.

gazpalm
13. júl 2020

NIE syn nekreslil , napisala som cez koronu tr.ucitelke a povedala, ze ked to vie vyratat z hlavy , alebo klasickym zapisom tak sa s tym nema zdrzovat 😉

mtsl
13. júl 2020

veľmi podobnými slovami to vysvetľujem mentálne postihnutým deťom a väčšinou pochopia. Ty nie?

autor
14. júl 2020

@mtsl Moja otazka bola uplne bez stipky sarkazmu ci ironie. Bola myslena vecne, ozaj nechapem, co sa ta dotklo, ze si dovolujes ma urazat. Je to u teba bezny sposob komunikacie? Aj s tymi mentalne postihnutymi detmi?

eliska13
14. júl 2020

Smutné je, že učitelia často vyžadujú aj to kreslenie a všetko ostatné
Syn dostal veľa x horšiu známku, lebo výsledok vedel a nesplnil všetky postupy.Ale vždy som vysvetlila, že to treba môže si myslieť, že to odpísal a chce vedieť ako na to prišiel.Aj, keď mi je jasné, že sú deti, ktoré budú okolo toho kecat a s schvalne zdrziavat a rozprávať prečo, načo, je to hlúposť😀a to okolo toho trvá dlhšie ako nakreslit

eeffka
14. júl 2020

@eliska13 ak by ti v praci nakazali prenasat papiere z lava doprava po 1, pricom naraz unesies 200 tiez by si to robila? efektivita nic? ked raz ma dieta natolko vyvinute myslenie ze 10+6, je jasnych 16 za 2milisekundy isteze ho nebudem nutit kreslit gulicku a 6paliciek k tomu. Kreslene formy su pre deti ktorym to proste nejde a potrebuju vidiet vizualne.

mtsl
14. júl 2020

ani ja som nebola sarkastická, s tým že sa deti pýtajú prečo to musia kresliť sa stretávam denne a keďže učím mentálne postihnuté deti, tak im to bežne ukazujem na príkladoch. Pretože tvoje dieťa má 8,5 roka, predpokladám že je v druhom ročníku a bola by som mu to istotne ukázala na jednoduchom príklade a keďže je to asi normálne dieťa spomenula som pytagoriádu (poprípade klokana), s ktorou sa tvoje dieťa môže stretnúť ak je v matematike šikovné. Tam sú presne také typy príkladov, kde ak si to nakreslíš, tak môžeš prísť na riešenie aj keď napríklad nemá dieťa ešte vedomosti s ktorými ten príklad vo vyššom ročníku hravo vyrieši.
Takže tak. Ak si niečo na mojom prvom komente nepochopila, to ma mrzí. Zvyknem s deťmi jednať na rovinu a nepodceňujem ich intelekt - ten koment pochopí naozaj aj 9 ročné MR dieťa A variant - to na margo druhého komentu. 🙂 Pekný deň

jankapepe
14. júl 2020

Stáva sa to u nás často....dieťa vyrieši úlohu ešte skôr ako dočíta zdanie 🙃 a oni od neho ešte chcú najskôr guličky zelené červené.... zápis.... výpočet....
Reakcia? ,,Viem,že to vieš ...za to máš mega pochvalu. Ale učiteľka jednoducho potrebuje aj tie guličky. Áno je to zbytočné,ale niekedy musíme robiť aj veci čo nás nebavia. ,,
Našťastie nie každý učiteľ baziruje na hlupostiach. Chválim tých čo chcú deti skutočne niečo naučiť a nie len chcieť od nich kresliť či písať to čo už dávno vedia.

daria337
29. mar 2023

@lenuliatko84 Konečne ktosi povedal pravdu.
Presne,deti sa učia zbytočne ťažkú matiku.
Dúfam,že sa v našom školstve niečo zmení.