Ahojte,
syn je predškolák, koncom apríla bude mať 6 rokov.
Plynule číta, píše tlačeným písmom, sčíta a odčíta do 100 a keď sa sústredí, tak zvládne aj príklady nad 100... učí sa násobilku /jeho brat je tretiak, vždy pri ňom sedí/.
Má veľkú slovnú zásobu a na svoj vek široké vedomosti z rôznych oblastí.
Veľmi sa teší na školu, ale bojím sa, že bude sklamaný, lebo sa bude v 1. ročníku nudiť a úlohy, ktoré bude musieť riešiť, mu znechutia celé učenie sa... Bude chodiť do školy, kde sú spojené ročníky 1.-3., preto rozmýšľam, či by sa ho nedalo prehodiť hneď do 2. ročníka.
Máte s tým skúsenosť? Ako sa to rieši? Sme po zápise ale toto sme zatiaľ s riaditeľkou neriešili...
@oblivian ako dopadlo jeho testovanie skolskej zrelosti? nebol tam predpoklad vysokeho IQ - neodporucali vam skolu pre nadane deti? Nie je moznost inej ZŠ, aspon kde by neboli pospajane rocniky a kde by mali mozno individualnejsi pristup a dokazali vasho synceka tahat dopredu? My sme nieco podobne riesili, dcerka je sikula, 6 bude mat az v decembri, ale velmi chceli aby sla do skoly uz teraz - skor. (Nepojde). Sama som studovala rychlo, 22 rocna som mala ukoncenu VŠ... a odvtedy si vravim - naco ... kam som sa tak ponahlala, co - okrem viac rokov prace do dochodku - som tym ziskala? Je super ze vas syn je sikula, ale verim ze aj on este ma co zlepsovat -napr. grafomotoriku... a neskor sa tie vacsie rozdiely medzi nim a rovesnikmi mozu zrovnat...
na preskočenie ročníka potrebujete odporučenie z CPPPaP, skúste sa s nimi spojiť, určite Vám poradia, my sme tak riešili predčasné zaškolenie. Trieda pre nadané deti by tiež mohla byť riešenie, ak ju máte niekde v okolí
Nic sa nepreskkuje. Na zlucenie rocnikov pottrebuje dieta papier z CPP- nadane dieta a odporucanie na vzdelavanie formou zlucenia rocnika.
Mam nadpriemerne intelingentne dieta, niekolkokrat sme kvoli tomu boli aj v CPP este pred zapisom do skoly. Okolie mi tiez odporucalo, aby sme ho zapisali rovno do druheho rocnika a aj na zapise sa ma ucitelky v ZS pytali, ci pojde do prveho alebo ide rovno do druheho.
Pani psychologicka z CPP a ucitelky zo skolky nam nedoporucovali preskakovat prvy rocnik. Pretoze jedna vec je inteligencia a vedosti a druha je ta, ze prvy rocnik je take uvitanie a zoznamenie sa so skolou. Vyucba je volnejsia, hravejsia, detom je dovolene hrat sa a pod a toto sme vyhodnotili ako pre to nase dieta prinosnejsie. Pretoze sice vie citat, pisat a pocitat, ale je citlivejsie a hrave a nechceli sme ho hned hodit do vody, do druheho rocnika, kde je predsa len uz trochu iny pristup.
Triedna ucitelka bola oboznamena s jeho vedomostami, dava mu zlozitejsie texty na citanie, zlozitejsie priklady.. v grafomotorike nie je az taky dobry, takze pisane pismo sa ucil rovnako s ostatnymi - hoci vedel napisat pismena aj predtym, ale teraz to vypiloval a pise krasne. Vobec nelutujem, ze sme nepreskocili prvy rocnik a tiez som sa bala toho, ze sa bude nudit a vystrajat, ale ma super ucitelku, ktora vie s detmi pekne pracovat a berie na neho ohlad.
@oblivian pozri, moje mladsie vedelo v 4 rokoch operovat so zapornymi cislami, citalo a normalne slo do prvej triedy. Pre nadane deti.
Preskocenie rocnika ti nic neriesi. Pretoze v niektorych oblastiach bude dieta vzdy popredu, v inych bude tak akurat s rovesnikmi a v niektorych mozno pozadu.
Za mna, riesit s buducou skolou, aby dostaval ulohy na hodinach primerane jeho schopnostiam (tak fungovalo moje prvorodene v beznej ZS).
Nejde len o písanie a čítanie, ale aj o sociálnu a fyzickú vyzretosť.
Bolo nám v 5 rokoch syna odporúčané z CPP a po testoch spojiť 2 a 3 ročník, prvý normálne nastúpiť...syn má IQ nadpriemer, nastúpil do 1. Ročníka kde sa samozrejme nudil, potom sme sa rozhodli, že ho budeme motivovať a posúvať my doma v tom čo ho baví, v 5. Ročníku prešiel na 8-rocne gymnázium, momentálne je v tercii, školu má rád, doma sa nemusí učiť, stačí mu v škole, donedávna som počúvala že chce byť šoférom elektricky v Ba (miluje dopravu, vlaky, metro, busy)... momentálne mi hovorí, že bude pilotom lietadla v aerolíniách, angličtinu už má perfektnú, učí sa japoncinu, nemčinu, španielčinu, žiť chce v cudzine..uvidíme kam bude smerovať.
Týmto sa nechvalim, len tí chcem poradiť, že prvotná cesta školy rozhodujete vy, to aké máte možnosti školy (pre nadané deti, gymnázia či univerzity pre deti) ale rozhodnúť sa má aj syn ...píšem to preto, že často čítam a zažila som že mamička rozhodla že syn bude chodiť na gymnázium a tie deti to nezvládajú....
objednat na testovanie nadania, ak mu vyjde IQ 130 a vyssie, poziadat skolu o indivudalny plan a bude dostavat zadania a ulohy primerane. v teorii funguje, v praxi ako kedy.
Ahoj prvý určite nie, to by som nerobila aby nemal potom problémy. Skôr druhý, objednať sa na testovanie po prvom alebo počas prvého ročníka a potom to riešiť. Tiež mame doma šikovníka, IQ vyše 120, ale poviem ti, tie úlohy sú niekedy tak náročné na logiku, že sa príde opýtať čo a ako má byť správne, jasne ,keď počítajú len príklady tak sa nudí, lebo take pocital ked mal 4 roky, ale vždy sa dá dohodnúť s triednou a bude mu dávať robiť niečo iné, poprípade cvičenia dopredu. Tak isto písané písmo, náš je ľavák a z diktátov dostal už tri dvojky ! - V prvom ročníku, keby bol v druhom ma z písania oveľa horšie známky. Co sa týka našej školy v prvom ročníku je aj angličtina takou hravou formou, známky sú len tak, pre pocit.. druhaci uz píšu normálne testy, komunikácia všetko na známky. Aj nám podľa výsledkov v cpp bolo na skole povedané, že sa po prvom ročníku uvidí, čo ďalej, poprípade mu bude odporucana škola pre nadané deti. Nerob to, neboj, nič mu neujde, ak by sa nudil vždy sa sa s učiteľmi dohodnúť 🙂
@oblivian písané písmo ešte nevie...ale max do nadanej triedy niekde, ale to, že teraz zvláda tieto veci, ešte neznamená, že bude extra nadaný aj neskôr, to len preto píšem, aby ste sa neskôr nesklamali. Čiže treba ho dať niekde do takej školy, kde sa kladú na deti zvýšené nároky, zbytočne by som ho do 2. ročníka hneď nedávala, aj keď je asi možné spraviť skúšky z jedného ročníka individuálne a tým preskočiť ten ročník.
@guudy presne, niekedy si mamičky myslia, že veď číta, píše, počíta...ale to nie je dôvod preskakovať prvý ročník
Vyššie už bolo písané asi skoro všetko. Mám doma dieťa čo má tiež IQ vyššie k tomu ADHD. A napriek tomu neodporúčali nič riešiť. Šla do školy normálne ako mala, v prvom ročníku to pre ňu bolo možno jednoduchšie ako pre iné deti. V druhom už veľa vecí ju prekvapilo a musela sa to učiť a trénovať poctivo.
A ďalšia vec je že napríklad EQ má oproti rovesníkom nižšie. Proste emočne nieje na druhý ročník.
Čítanie a počítanie nieje všetko, určite by som ročník nepreskakovala. Nič mu neujde. Ja som rada že sme sa nedali zlákať a pekne ide po ročníkoch ako má.
@oblivian skúsila by som testy nadania. Ak mu bude potvrdene, následnú integráciu v škole. Keďže bude v spojenej triede, zachytí učivo aj z iných ročníkov. Takto by mohol byť oficiálne zaradeny na niektoré predmety (napríklad matiku) k vyšším ročníkom a prípadne neskôr niektorý ročník preskočiť úplne. O možnostiach by som sa určite poradila v Cpppap.
@oblivian za mojich čias taká možnosť nebola, šla som do školy s tým že som vedela čítať aj písať písaním, vedela som aj počítať, keďže som poznala rucickove aj digitálne hodinky tak do 60 určite. Mala som šťastie na triednu učiteľku ktorá si to všimla a dávala mi separatne úlohy. Spätne by som nemenila. V prvej triede sa človek začleni do kolektívu, nájde si kamarátov, naučí sa riešiť problémy v skupinách, keď by preskočil prvý triedu, o to všetko by bol ochudobnený, bol by vhodený do kolektívu,ktorý je naučený spolu fungovať a riešiť tímové práce a nemuseli by ho prijať medzi seba. Bol by pre nich votrelec. Ja by som povedala učiteľke a teda riaditeľke že je o level vyššie a či by k nemu vedeli pristupovať individuálne ale začlenili ho spoločných aktivít. Možno to preňho nebude taká nuda ako si myslíš.
Ďakujem každému za zdielanie nazoru. Fakty by ma však viacej potesili, ako to, že tu riesite, že si nemám mysliet, že môj syn moze byt "nadany", lebo aj vy mate doma sikovne dieťa alebo same ste boli nadane v 6 rokoch... Mňa to nezaujima. Ani že ake IQ ma vase alebo moje dieťa. To, že moj syn vie citat, pisat a pocitat, som spomenula kvôli tomu, aby kazdy vedel, preco uvazujem nad preskocenim prveho rocnika.a nie preto, aby ste tu riesili, že čo si ja dovolujem mysliet, že by mohol byť nadany... A k tomu by som este upozornila tých, ktorí sa zasekli pri tom, ze riešia, či je moje dieťa zrele socialne (čo som sa vas nepytala), tak v druhej casti otázky pisem jasne, že v škole bude syn v jednej triede spolu s prvakmi, druhakmi a tretiakmi. Nebol by "votrelcom" medzi druhakmi, lebo aj keď nastúpi normálne do prvej triedy, budú tam aj druhaci a tretiaci.
Takže este raz - moja otázka: AKO SA RIEŠI PRESKOČENIE ROČNÍKA? Rodič ma najprv požiadať školu a škola potom posiela dieta do CPPP? Alebo najskôr navstivit psychologa a na zaklade jeho zaveru poziadat skolu o umoznenie nastupu do 2. rocnika?
A nerozmyslas radsej nad sukromnou skolou, kde by siel do prveho?
Ako je na tom s pisanym pismom? Prvaci maju cely rok na to, aby si to cvicili, ak ho das k druhakom, bude musiet od prveho dna pisat aj pisanym. Zvladne to? Ako je na tom s anglictinou, prvoukou?
Tiez mam doma buduceho prvaka, pise tlacenym, cita...a spocitava/odcitava viacciferne cisla, bavi ho násobilka. Podotykam, ze my ho to neucime, on na to prichadza sam.
Chcem tym povedat, ze v dnesnej dobe budu 2/3 prvakov v triede na tom rovnako ako tvoj alebo moj syn-ze citaju, pisu, pocitaju. Mnohi budu z anglickych skolok alebo chodili na anj kruzok uz pár rokov. Viaceri budu po odklade mat skoro 8, takze davno tiez vela ovladaju. Co mame deti v rodine, tiez uz vsetko spominane pred prvou triedou vedeli. Doba, ked deti do 6r nic moc este neovladali je prec a myslim, ze prvacke ucitelky na zs su na to nielen zvyknute, ale aj dobre pripravene. Na tvojom mieste by som sa vobec nebala, kazda sikovna pani učiteľka vie deti zatazit dostatocne, aby im skola vela dala vratane prveho rocnika. Myslim, ze malo beries do úvahy, ze vsetko tebou menovane uplne bezne vedia 6r deti a je tomu prvy rocnik prisposobeny
V prvej triede sa uci omnoho viac a dolezitejsich veci,ako len pocitanie a citanie...u nás v skole sa vždy preskocil druhý ročník (teda z prvej do tretej),ked bolo dieta sikovne,ale prvý teda nikdy...