Nemozem to pochopit ved sa este neucili vybrane slova a co sa ucia spoluhlasky, nie vzdy je po tvrdej "y". Tak ako to maju vediet? ☹
@danaholanova ucia sa tvrde a makke spoluhlasky a po tvrdych sa pise y, napr.kyvadlo, chyba.... A makke šíp, čipka... Je to normalne v druhom rocniku....
čo sa pravopisu týka,tak pomôže trening doma,to čo v škole píšu je málo,aby si tie slová dieťa zapamätalo...a platí to aj o dobrých žiakoch,treba opakovať dookola a písať,písať
jasne že píšu, inak sa to nenaučia. vždy je to orientovane na prebrate učivo - teda teraz je to i a y po tvrdých a mäkkých spoluhláskach, v učebnici su uvedene aj vynimky napr kino, kimono atď. a treba to precvičovať aj doma 😉
moja dcéra dostáva diktáty, také na zmetenie. aj s výnimkami. takže je to len a len o precvičení diktátov doma .....
Naši píšu od 2.polroka 1.triedy + každý deň doma píšeme aspoň 1.
Je hanbou nepoznať materinský jazyk a inak ako tréningom to nepôjde 😊
aj nasa prvacka pisu na i, y pisomky/diktaty. sice take prvacke, ale pisu. maju toho hodne, niekedy mam nervicky, ale na druhej strane je dobre, ze sa tomu tak venuju a trenuju. co pochytia na zaciatku, neskor ako keby nasli. rovnako s citanim. velmi zalezi od ucitelky. ta "nasa" deti driluje citanie a neda im dychat. ale zase ked si vezmeme, kde sme s cislami, co sa tyka citania, porozumenia textu, tak treba tie nase deti trenovat a trenovat. slovensko je na tom dost biedne.
tak ja keď som ešte učila, tak na 5 minútovkách sme nikdy nedávali chytáky, vždy len to, čo sme sa učili. V druhom ročníku sa učia tvrdé mäkké spoluhlásky, takže to sa aj precvičuje.
Dakujem za odpovede, aj mi doma piseme a cvicime, len som chcela vediet ako inde, u nas sa uz znamkovalo v prvom rocniku tak je to vsade ine.
@sue pobavila a zasmiala som sa, lebo aj tu maminky niekedy dobre po slovensky zanotime to by sa uz dalo hovorit ze hanba, ale aj to sa moze stat nie sme bez chyby 🙂
@danaholanova samozrejme pisu, a je toho vela, piseme aj doma. Robia vela doplnovaciek i, y co je podla mna narocnejsie lebo pri diktate ak ma ucitel vybornu vyslovnost a dieta dobre pocuva da sa tam dost y, i aj sluchom zachytit a potom robia menej chyb ako pri doplnovackach ked sa musia spolahnut iba na svoju vyslovnost a vedomost. Si myslim, ze to opakovanie je dolezite, doma aj cez vikend resp.prazdniny aby deti nevysli z cviku, utvrdili sa v spravnom pisani a robili stale menej a menej chyb. Nemusi to byt zrovna diktat, pri citani nabadat dieta aby si vsimalo ake i,y sa pisu v slovach. Vela trpezlivosti...
Ano, samozrejme písali.
@danaholanova v druhom rocniku sa ucia tvrde a makke spoluhlasky tak to aj precvicuju a ucia sa aj slova po "l" ktore su ako vybrane a tie musia vediet
nasa ucitelka sa uplne zblaznila s y/i po tvrdych samohlaskach! V nedelu sme sa to v pohode naucili, dostal 1 z diktatu. v ten den pisali 4 diktaty , aj telocvik im zrusila a zase cvicili. V utorok zase a v takto kazdy den....uz pise aj "lyzycka!" co je z toho zblbnuty!
A to sme mali doplnovacku, kde museli doplat dlzne, mkcene, slabiky - hy, ny, ni, li, ly.... a tam bolo 63 slov. Uz tam mame slova ako Egypt, hygienicky, olympiada atd. Vsak sa nemusia vsetky slova a vynimky naucit v 2. triede!
Ucitelka zahlasila, ze to musia vediet vsetko naspamat...A v pracovnom zosite a knihe Sj maju zopar slov a vynimiek. Diktaty na internete pre 2 rocnik su uplne lahucke. Dcera to este mala v pohode. Mam aj dceru siestacku a pochybujem, ze by to ich trieda spravila spravne.
To aj vasi druhaci musia vediet vsetky slova?????????
@tanaba No aspon niekto ma chape, zda sa mi to vela v druhom rocniku. Syn sa poctivo uci a ucime sa aj doma ale tie pisomky a bodovania no uz mali znamky v prvom rocniku mal dvojku a to mu teda do zivota nepridalo, pretoze ako prvak ktory sa snazil zo vsetkych sil, no "zabilo ho to". Ked som ja chodila do skoly vsetci sme mali jednotky, dvojku mal uz len fakt ten co nevedel a teraz ... ☹
@tanaba no to sa mi zdá fakt dosť, 4 diktáty denne, to ich fakt len zblbne tým... naši písali tiež diktáty od 1. triedy a v 2. na i/y, ale tých cudzích slov tam bolo minimum, postupne zavádzali dalšie a dalšie....
@danaholanova u syna sa tiež známkovalo od začiatku, tiež som bola vyvalená, keď v prvej triede písali diktát, myslím, že my sme písali až neskôr, ale zas, keď píšeš o tom známkovaní za našich čias - tak teda za mojich (neviem koľko máš ty) určite neboli v 1. triede len jednotky, dve žiačky u nás aj prepadli, boli aj štvorky, to sa mi skôr teraz zdalo miernejšie...
@danaholanova chapem.
Ja len po diktate zistim, ake nove slova ucitelka vyhrabala....a vobec ich nepreberali. Keby ich s nimi preberia a potom ich skusa nepoviem nic.
A znamkovanie 0-2 chyby je 1, 3-4 je dvojka, 4-5 je 3, 5-6 je 4 a nad 7 je 5. Zabudne bodku na konci vety, dlzen a nieco napise zle a uz ma hned 2 alebo 3.
A pri 63 slovach kde sa doplna uplne vsetko (dlzne, makcene, slabiky, vokane...) sme schytali 5! Uplakany mi dosliel domov. A to sme sa fakt ucili. Od pondelka, kde mal 1, v utorok uz 2, a v piatok buch 5.
Jazyk, hlavne ten materinský, naozaj treba vedieť. Ale keď to nejde, tak proste nejde. Nie všetci majú na to bunky, a pritom nie sú hlúpi. Tak ako peniaze ani dobré známky nie sú zárukou osobného štastia...takže kľud.
@waitinka7 samozrejme, ze materinsky jazyk treba vediet. Ale nie stylom "teroru", ze sa detom meni rozvrh a dookola sa pise diktat! A ani sa to poriadne nevysvetli. "Musite to vediet naspamat...."
To, ze nas skolsky system, je nastaveny na memorovanie a nepodporuje prirodzenu schopnost deti ucit sa, zial nezmenim. Ono vobec nejde o znamky! Ale o to, ze to deti znechuti!
No my sme na začiatku 2. ročníka dostali na papieri napísané výnimky, kedy sa po mäkkých spoluhláskach píše y/ý a po tvrdých i/í, mali sa to naučiť a potom pisavali z toho diktáty.
@masa2 to mate super! U nas mam pocit, ze ucitelia skusaju, co rodicia naucili deti...
Ja som tiez syna ucila vynimky, len ked nasa ucitelka kazdy diktat nasla nove a nove slova a niektore ani nevedel co znamenaju.... Uz sa skludnila. Ono to bolo po strajku a bola nervozna, ze meskaju, tak isla na "hyperpohon" 🙂
Áno,učia sa aj výnimky-kino, diktát,tikanie hodín.inak ako precvičovaním sa to zvládnuť nedá.Cudzie slová-vždy majú vysvetlený význam,u nás je za dve chyby dvojka-na žiadosť štátnej školskej inšpekcie.Píšu vždy aspoň 2-3 nácvičné diktáty-nie sú na známku a potom kontrolný.Môžem povedať ,že druhá trieda je úúúplná pohoda oproti tretiackej slovenčine- vybrané slová a slovné druhy-obrovské množstvo učiva a celkom dosť do hĺbky a matematika-počítanie do 1000,násobenie, delenie.tretiaci sa učia aj napr.koľko je tretina z 24, šestina z 36.Celý systém školstva by potreboval zmenu-bližšie k dieťaťu a inú formu.A ešte od tretej triedy povinne angličtina-pre niektoré deti je to nočná mora a berú si do života totálny odpor voči škole a učeniu.A mora je to aj pre rodičov...
Ja mam tiež druháka, a naša sa tiež vyžíva v cudzích slovách, z 15 slov dá 4 cudzie, takže asi tak. Príde mi to dosť zákerné. Chúďatká dnešné deti. A angličtinu aby sa dobre naučili, ich asi budeme posielať do tábora do Anglicka nie na Slovensko, ak to pôjde takto ďalej 🙂
Kocky,písali uz vaše deti koncorocne pisomky?
najlepsie sa uci pravopis citanim. Kto ma vela nacitane, nemusi vobec vediet pravidla a vynimky. Proste mu tam opacne I/Y oko neberie. Menej drilovat pravidla, viac citat. Diktaty tiez pomozu, ale citanie je zaklad.
@danaholanova Ale veď preberajú tvrdé a mäkké spoluhlásky, výnimky nepreberajú, prípadne len niektoré a tie sa musia naučiť. Nebude im dávať výnimky ako napr. diktát, teda nie v prípade, ak sa to slovo nemajú naučiť. Inak sa to predsa nenaučia, nestačí vedieť teóriu, musia ju vedieť uviesť do praxe a to sa dá len diktátmi a písaním.