Odsťahovanie sa do Španielska a materská zo Slovenska

mim365
2. sep 2024

Ahojte, rozmýšľame nad presťahovaním sa do španielska. Aktuálne som na materskej dovolenke s dvomi deťmi. Respektíve pred mesiacom mi začal plynúť rodičovský príspevok a nárok na jeho poberanie by som mala mať až do decembra 2026. Približne o tri mesiace by sme chceli odísť natrvalo zo Slovenska, je teda možné aby som naďalej poberala rodičovský príspevok z našej krajiny? A ak by som ho poberala, myslíte že by som vedela nejakým spôsobom brigádovať/pracovať na polovičný úväzok v španielsku? A so zdravotníctvom by to bolo ďalej ako, boli by ma ochotný vyšetriť alebo by som si tam musela zvlášť platiť dáke odvody?

Za každú radu, info vopred ďakujem 🙂

katkaseiner
2. sep 2024

Som len laik ale ak chces zit v inej krajine, tak si tam budes musiet platit nejake poistenie/odvody... to urcite...
A pride mi divne ze materska/rodicovska zo SR je dobra, ale zit budes v Spanielsku... nie neidem ta nahlasit, tiez by sme radi odisli zo Slovenska, ale necakala by som ze budem dalej dostavat rodicak a rodinne pridavky. To by som urcite musela ukoncit tu.

zic
2. sep 2024

@mim365 no, len tak vseobecne... mozes zvolit 2 pristupy:
1, oficialny - ked tam budete byvat, mala by si si tam nahlasit nejaku formu trvaleho (prechodneho) pobytu... z toho budu vyplyvat urcite zmeny v poisteni, poberani davok a pod (je mozne, ze potom by si mohla prist o ten rodicovsky?... mozno toto nemusite riesit hned, ale az po case, ked sa zabyvate)
2, neoficialny (toto by som mono riesil zo zaciatku)... kedze sme v Schengene, tak nikto nezisti, kedy a ci ste sa odstahovali. Das si zatial cestovne poistenie, pri nejakej vaznejsej veci by si asi pricestovala na Slovensko... Pokial si na materskej ,tak poistenie plati stat...

Potom, ked by si skoncila s materskou, tak by som urcite preklopil status na oficialny se vsim vsudy...

pieksamaki
2. sep 2024

@mim365. Presun vecných dávok vedia poradiť na UPSVR.....

alickapusinka