Ako si zvýšim materskú, keď študujem a pracujem na dohodu?

vikis17
22. jan 2016

Som študentkou denného štúdia na vysokej škole, pracujem na dohodu a takisto som poberateľkou sirotského dôchodku. S priateľom plánujeme toho roku bábätko a chcela by som vedieť aké mám možnosti si materskú zvýšit ? prosím poradte

moni244
22. jan 2016

@vikis17 zamestnať sa na normálny úväzok

havana_frost
22. jan 2016

@vikis17
Na materské máš nárok po odrobení cca 9 mesiacov, aj na dohodu - pokiaľ sa z nej odvádza na nemocenské poistenie (t.j. musíš začať skôr ako budeš vôbec tehotná - faktor náhody). Konkrétne ide o 270 kalendárnych dní, počas ktorých musíš byť nemocensky poistená. K nemocenskému poisteniu prídeš buď ako zamestnanec alebo sa poistíš dobrovoľne. Výška materského sa potom bude odvíjať od vymeriavacieho základu (VZ). T.j. buď od platu, alebo od VZ, ktorý si sama určíš pre dobrovoľné poistenie a z ktorého budeš odvádzať odvody. Platí rovnica - čím väčšie odvody, tým vyššia materská.
Dobrovoľné a povinné nemocenské poistenie nemožno kombinovať. Ak si poistená povinne, nedá sa k tomu pripoistiť aj dobrovoľne.
ďalšou podmienkou je, že nemocenské poistenie musí trvať v čase pôrodu, resp. musíš byť v ochrannej lehote (8 mesiacov po zániku nem. poistenia).

vikis17
autor
22. jan 2016

@havana_frost koľko mesačny by som si musela platit do poistenie?

havana_frost
22. jan 2016

@vikis17 To záleží, koľko by si chcela dostávať 🙂 Ak by si chcela maximum, tak by si musela platiť vyše 400 € mesačne pri dobrovoľnom poistení. Ako som ale doplnila vyššie, ak si nemocensky poistená z dohody, nemôžeš si založiť aj dobrovoľné poistenie.

evittam
22. jan 2016

@vikis17 Ak by si chcela max.materskú tak DNP je z VZ 1287,- Eur - mesačné odvody z toho sú cca okolo 420,- Eur, materská potom vyše 900,- Eur/mesiac.

perzefona
22. jan 2016

A preco chces dieta ked studujes? Nebolo by lepsie najskor dokoncit skolu ked uz tam si?

vikis17
autor
22. jan 2016

@evittam