Prosím o pomoc 🙈
Edo zlepil z niekolkych malych kociek velkü kocku a potom niekolko celich stien zafarbil. Jeho sestre Nine kocka spadla a rozpadla sa na povodné malé kocky. Nina narátala 45 kociek, ktoré nemali zafarbenú ani jednu stenu. a) Z kolkych kociek postavil Edo velkü kocku? b) Kol'ko stien Edo zafarbil?
Odpovedaj v tvare: a) číslo b) číslo
@wade deti vo 8. Ročníku 🙈
@katka2015 ďakujem ❤️
Taky styl uloh zvykol byt na olympiade.
Na čo bude decku ten výsledok ak s najvačšou pravdepodobnosťou absolútne netuší ako to vypočítať.
@nafka0483 áno .. in dali na domácu slivnevulohy z olympiády .. a tuto som vôbec ani ja nevedela vyriešiť 🙂
Kokos, ja ked sledujem niektore tie ulohy, tak normalne cumim a neviem si velakrat oci vyocit :D Brutalne sa zmenili tie priklady, uz to nie je to, co to byvalo kedysi, ked som chodila na zakladku. :D
Ved to si vedia dať do vzorca a je
Ja keď tieto priklady citam, mam husiu kozu a len sa modlim, aby dcerke matika isla, lebo ja jej veru nepomôžem. 😊 To bol vzdy môj strašiak
Mna vy zaujimalo, preco to riesia rodicia namiesto detí. Ak dieta nevie, posadim ho k ucebnici, k zositu k internetu, pripadne si ram k tomu sadnem s nin. Ale aky zmysel ma zistit vysledok?
@katka2015 môžem vás poprosiť aj postup ? Aby som vedela ako ste na to prišli ?
veď deti sa to museli učiť v škole keď to majú za úlohu.
Olympiada je nieco naviac. Vyzaduje pospajat si to co sa ucili a zapojit vlastnu logiku a vediet si niektore veci "domysliet". To nie su bezne ulohy.
Dobre, idem na to aby som nebola len za protivnú, ale najradšej by som si dopredu nafackovala. Zároveň poprosím okoloidúcich aby sa prípadne zapojili ak vedia niečo vysvetliť jednoduchšie, pretože toto sa cez net fakt ťažko vysvetluje.
Máme nejakú kocku vytvorenú z menších kociek. Predstav si že tie malé kocky majú pre jednoduchosť stranu napr. 1 cm. Kocka má všetky strany rovnako dlhé, najmenšia kocka ktorú vieme z malých urobiť bude z 8 malých, o strane 2cm. Ďalšia možná kocka bude z 27 malých, o strane 3 cm. Ďalšia z 64 o strane 4cm, ďalšia, naša hladaná, zo 125 o strane 5cm. Tie počty vyplývajú zo vzorca pre objem kocky, A x A x A, kde A je strana kocky. Nemožeš urobiť kocku napr. z 38 malých.
No a teraz ktorá kocka je tá čo hladáme. Vieme že 45 kociek bolo nezafarbených plus boli ešte nejaké zafarbené,to určuje že naša kocka musí byť vytvorená z viac než 45 malých. Takže prvé dve uvedené vyššie možeme vylúčiť. Poďme na kocku zo 64 malých, o strane 4cm. Táto kocka ak si ju predstavíš poskladanú z tých malých centimetrových má šesť stien, každú stenu tvoria 4 x 4 kocky. Tie možu byť prípadne zafarbené. Ak by bola zafarbená čo len jedna stena velkej kocky (jedna stena je 4 x 4 malé kocky, tj. 16), tak by to znamenalo že nezafarbených bude
64 - 16 = 48. To nesedí. Ak by boli zafarbené dve steny, vezmime susediace, tak nezafarbených bude 64 - 28 = 36, to tiež nesúhlasí. Vieme že zafarbená musí byt celá stena, nie iba časť, čiže túto kocku možeme tiež vylúčiť.
No a kontrolu správnosti pre kocku 5 x 5 x 5 už snáď zvládnete, skúste si to nakresliť, aspoň prednú stenu takej kocky utvorenú z 25 malých centimetrových.
@ckocka Jednoduchsie sa to vysvetlit neda. Musi za tym byt presne takato uvaha a abstraktna predstavivost tej kocky. A nema zmysel podla mna v skole odprezentovat len vysledok bez schopnosti objasnit postup. Ucitelka pravdepodobne vyzve ziaka k odprezentovaniu postupu a ked tomu bude rozumiet a bude napr. jediny z triedy, moze mu dat nejaky plusovy bod alebo tak.
a) 125 b) 4