Keďže boli zverejnené výsledky PISA 2022 a toto je mi dosť blizka oblasť, celkom by ma zaujímalo, aký postoj k tomu majú bežní rodičia. Podľa čoho vyberáte deťom školy? Zohráva nejakú úlohu aj kvalita, alebo zapíšete dieťa do spádovej školy a nezohľadňujete úroveň? Máte prehľad o tom, čo sa učia, alebo od istého ročníka už nesledujete obsah vyučovania? Riešite nejaké doučovanie (či už doma, alebo súkromným učiteľom) nad rámec školských osnov, ak sa vám zdá, že niečomu sa v škole venujú nedostatočne? Pokojne píšte aj iné súvisiace postrehy, nech sa rozvíri nejaká diskusia.
Ahoj, obidve deti chodili do skoly pre nadane deti. Z toho je zrejme, ze priorita bola kvalita 🙂
vysledky su naozaj hrozne a padame rychlo...ja planujem doucka z hlavnych predmetov
niekedy sa pousmejem - je jasne ze nema kazdy ten luxus aby si vyberal - bude ma svoje zivotne okolnosti a nemoze deti proste vodit ani ucit chodit niekam dalej alebo proste tie skoly su tak plne, ze sa mozeme na hlavu postavit, niektori ani nemaju obe deti v jedneej ZS. Mna prekvapilo ze som o PISA testovani dodnes ani nepocula, deti maju na skole rozne testy, ale tento prave nie... cize je mi to nanic ak to nepise kazda skola, kazdy ziak. A zvazovat treba aj ine aspekty - napr aj kruzky, nielen to co sa detom podari do hlavy dostat na ZS. A ZS neberiem extra tragicky - potrebuju dobry zaklad ale az v tych vyssich rocnikoch vidno k comu inklinuju, co ich bavi atd
mna najviac desi to vysoke percento neschopnosti pochopit citany text...to je celkom dolezite pre zivot, cokolvek budu robit v buducnosti
@mirkita S tým luxusom je najsmutnejšie, že Slovensko patrí práve k tým krajinám, kde úspech v škole je najviac závislý od sociálneho prostredia do ktorého sa dieťa narodí. Inak ale toto testovanie beží už vyše 20 rokov a štandardne a pravidelne o ňom informujú mienkotvorné média vo všetkých zapojených krajinách a považuje sa za natoľko relevantné, že jeho závery sa využívajú pri nastavovaní vzdelávacích politík jednotlivých štátov. Vo veľkej miere preto, že PISA nehodnotí znalosti samotné, ale schopnosť uplatniť znalosti v praxi - a to je niečo, čo už na strednej škole bude ťažko dobiehať niekto, kto k tomu nebol vedený od prvých ročníkov školy (a ideálne už od narodenia)
@kuki13 S týmto má problém aj mnoho dospelých, ale s deťmi to je ešte omnoho horšie - kombinácia nekvalitnej výuky, moderných technológii a toho, že deti dnes nečítajú.
@annm81 pre nas s muzom je vzdelanie na prvom mieste, sice mame skoro 4 rocnu, ale aj tak sme sa uz rozhliadali po zakladnych skolach. Vramci BA je relativne dobry vyber, takze budeme vyberat urcite ju nedame automaticly do skoly, kt je najblizsie k domu. Chcu ju v skolke dat uz od septembra do predskolskej ako 4,5 rocnu, tak uvidime.
Stale zvazujeme aj sukromnu zakladnu skolu a po tom ako rozne prieskumy ukazali kolko % ucitelov veri roznym konspiraciam a su napr antivaxeri, tak urcite budeme velmi sledovat, co ich ucia a ako.
Manzel sa uz teraz tesi ako bude vysvetlovat matiku, fyziku a informatiku :D
Vcera ked som pocuvala, ake vysledky testov su u nas, tak to bola extra hanba so smutkom zmiesana. Vela ludi kasle na deti, necita im ako malym knizky a aj tu sa dusuju matky, ze je ok aby od 1 roka cumakovali telku a neskor cumeli do tabletu, ze to je pokrok 😂 deti nerozumeju pisanemu textu a nevedia ho interpretovat o matematike a nejakom logicko analytickom mysleni ani nehovorim radsej 🙈
@milanemila je to veľmi individuálne, u nas sú knihy na prvom mieste a deti to vidia aj doma, odmalička… súkromne skoly som však zavrhla ako prvé. Je tiež ine riesit to pre jedno dieta a potom pre dve… mesačne poplatky sú pokojne aj 300-500e na dieta…
Nakoľko naše školstvo sa odvtedy, čo som chodila do školy ja zmenilo minimálne, ak nerátam nejaké technické vymoženosti, tak je v podstate úplne jedno, do akej školy dieťa chodí, hlavne nech je blízko a môže chodiť samé. Rodič akurát môže dúfať, že dieťa bude určiť ako tak príčetný učiteľ/ka. Určite je aj v SR pár škôl, ktoré sa to snažia robiť inak, ale ja žiadnu takú v okolí nemám, takže je to bezpredmetné.
Na druhej strane, aj to školstvo je odrazom nás samých, takže čo ma to vôbec prekvapuje. Náš štát neinvestuje (do ľudí, technológií, vedy, vzdelania), on si iba požičiava, potom neuvážene míňa, sem-tam sa snaží šetriť a hlavný príjem má z manuálnej práce. Preto to tu aj tak vyzerá.
@annm81 súhlasím že deti zo soc.slabšieho prostredia si nemôžu vyberať medzi dobrými moznostami… a moje deti by teda aj mohli, ale je jasne že proste na tie top skoly sa nedostane každý a ja zas nemienim denne prevážať dve deti cez cele mesto len aby boli v tej naj skole. Na našej ZŠ sa dosť venuje pozornosť čítaniu aj matematike. Ale ja to beriem komplexnejšie, páči sa mi že su tam sj triedy s integrovanými žiakmi, vidno aký to ma na deti vplyv, škola sa snaží v krúžkoch a všemožne podporuje športové aktivity, pre mna osobne je toto dôležitejšie. Na tých PISa výsledkoch ma však prekvapilo že pokleslo výraznejšie zastúpenie v top kategóriách prave pri 8 roc gymnaziach. Celkovo, prepad bol v celej Európe a v SR ten výsledok ťahajú dole najmä tie sociálne slabšie skupiny. O to viac ma to mrzí- tie deti nedosahujú ani len úplne minimum.
@mirkita mame sice 2 deti (mladsie je este babatko), ale aj skolka stoji 500e mesacne, takze uz to rozdiel nebude. Videla som reportaz s detmi z jednej sukromnej skoly v BA a bola som nadsena aj sposobom vyjadrovania aj ako mali nastavene ucebne osnovy a akym stylom deti ucili, pokusy, prakticke veci, nazorne ukazky, projekty/prezentacie…proste bolo vidno, ze tie peniaze stoja za to. Jednak si tie skoly vedia dovolit aspon trosku lepsie zaplatit ucitelov a teda mozu robit vyber nie nabor 🙈 a rovnako je aj menej deti v triede, individualnejsi pristup, podpora dietata v tom vvcom je dobre. Uvidime kt smerom sa bude uberat nase skolstvo, bodaj by bola kazda skolado dobra a mohla mat kvalitnych pedagogov, kt by boli ohodnoteni adekvatne k svojim schopnostiam.
@mirkita Moje deti pravdepodobne nikdy nebudú chodiť do slovenskej školy, ale aj tu, kde začalo moje staršie dieťa prvý ročník to nie je so školstvo práve najlepšie, i keď o niečo lepšie ako na SK. Rovnako klesá kvalita, učiteľov je málo, nároky sa znižujú. Následkom je, že sociálne rozdiely medzi bohatými, ktorí si môžu dovoliť investovať do vzdelania detí a chudobnými, ktori nemôžu a často ani nevidia zmysel v podpore vzdelávania detí, budú narastať. Pritom na Slovensku sme mali napr. celkom dobrú výuku matematiky inšpirovanú ruskou školou, ale aj to je už minulosť.
Keď spomínaš integrovaných žiakov, predpokladám, že si tu za to nevyslúžim pochvalné reakcie, ale začínam si myslieť, že integrácia bola krok späť. Teda, určite nie žiakov s telesným hendikepom - tam je skvelé, že dokážeme dať možnosti aj deťom, ktorým sa možnosť v minulosti nedávala a nemá to žiadny negatívny dopad na ostatných. Ale pri rôznych poruchách učenia a najmä správania je to asi nakoniec problém. No a tiež zjavne bola chyba, keď sa napr. od štátnych zamestnancov vyžaduje vysoká škola aj tam, kde to naozaj nie je nutné. Na vysoké školy ide také množstvo žiakov, že nároky museli ísť zásadne dole. Nakoniec, čím viac máme formálne vzdelaných ľudí, tým sme nevzdelanejši. Tiež mám pocit, že čas trávený na vyučovaní a pri domacich úlohách za obrazovkou by mal byť obmedzený a namiesto písania referátov odpísaním wikipedie, by sme od žiakov mali viac chcieť písanie esejí a prácu s tlačenými zdrojmi.
ak dobre chapem, vysledky isli dole vsade, takze aj u nas. samozerjme, je to bieda, ale problem celosvetovy-asi az na azijske krajiny, kde su studenti 3-5 rokov popredu opeoti zvysku, na druhej strane vystresovane deti od detstva, co by sme my nedali vobec.
ale pruser to je, kedze z tych deti vyrastu dospeli a ono to vidime u nas, ko ludia absolutne nerozlisuju medzi nazorom a faktom, veria vsetkemu, matematicka gramostnost nizka. co s ytm neviem, kedze ucitelia podla mna sami nevedia, ako to uchopit, uz ked studuju na vs, tak ich ucia tak, ako ucili ich ucitelov pred 30 rokmi.
sama som vyberala zs celkom pocitivo, no, bolo to celkom ok, na nase pomery, oproti inym v meste, ale dieta sa tam aj tak nudilo, tak v 8 roc. frnklo na bilingval a o rok, dva by snad isiel aj tak von, aspon na 1 rok, mozno aj viac, uvidi sa. vzdelanie je pre mna priorita, absolutna, takze podporujem vo vsetkom, ukazujem cestu, vysvetlujem co a ako. dieta je bystre, ucenlive, tak uvidime. bohuzial u nas vacsina rodicov ma iny nazor, tlak na skoly ani nie je, noznice sa otvaraju, sikovne uteka prec. je to bieda a buue horsie.
skolstvo je u nas na okraji zaujmu, vidno to aj pri obsadzovani ministerstva, niekomu to prischne a nejak sa to lata, mali sme kolko? 28 ministrov? jenotiaca linia, ktora by sa zachovala za kazdych okolnosti a kazdej vlady tu nie je. Drucker je mozno manager, ale netusi, co dalej.. preto aj hovori, ze reforma ma pokracovat...
prekvapila ma inak Polsko, Estomsko je na tom dobre vzdy, ale Polsko by ma zaujimalo, co robia inak.
@milanemila je to rozdiel lebo 500e budes platit 3 roky, na ZS bude 8-9 rokov a pribudnú krúžky, výlety s pod. Je to každého veci… my síce máme veľmi dobre platy s mužom ale nie sme ochotní platit 1000e mesačne na ZS, do toho ďalších 2000 eročne krúžky a vylety…keď už, doplatíme im jazykový pobyt, krúžky, športové vybavenie, knihy a posetrime na SŠ a VS…
@annm81 Ahoj, detom som vyberala skolu podla spadovej oblasti, do tej istej skoly som chodila i ja aj ich otec, i ked podla rebricka hodnotenia bola v blizkej oblasti ta druha... Neskor v testovaniach vyrazne polepsila a medzi ZS patri medzi top v meste. Moje deti pokracuju na tej istej skole v 8r gymnaziu, skolu s nimi neriesim, ide im dobre. Syn v monitore9 skoncil dobre, ale uz si nepamatam presne vysledky, matiku mal tusim 94, slj horsie, ak si dobre pamatam okolo 80, stale sa dobre uci, dcera ma same jednotky, nikdy pomoc nepotrebovali. Nemyslim si, ze vyber skoly ma taky vyznam..ja som sa detom venovala, kym boli malinke - citanie, kreslenie, lego - myslim si, ze toto velmi pomohlo v tom, ze im skola jednoducho dobre ide..na prijimacky na 8r gymko sa pripravovali sami..