10-ročná zabúda a nedokáže si zapamätať učivo

pamag1805
12. feb 2024

Maminy,prosim.o radu,pripadne napiste vase akusenosti...Mam 10 rocnu dceru,ktora sa vel.i tazko uci...ako mava 1,2 ale nedokaze si zapamatat vlastivedu,prirodovedu..to je neakutocne,ze sa uci 3 vety 20 minut a.opytam sa jej a uplne ako keby sa ani neucila..nedaj boh sa jej opyatat na nejake mesto cim je zname,kuka na mna jak keby to.prvykrat pocula..alebo 30 x jej poviem ze v cachticiach zila alzbeta bathoryova a opytam sa jej to za 5 minjt a.proste nic-zhasnute..basicky jej idu celkom lahko..nechapem v com je problem..

zuzikak
12. feb 2024

v motivacii ? - tu to pre nu informacie, ktore ju nezaujimaju. Skuste sa to vylozene neucit ale rozpravat sa o tom - co si mysli ako to bolo, kde to bolo. Cim bola ta osoba zaujimava. Zrejme problem s pamatou mat nebude, ked s basnickami nema problem. Skus ju skusat zo zaciatku tak, ze jej vzdy das 3 moznosti a uvidis, ci si realne nepamata alebo viac menej nechce pamatat. Ak mava znamky 1,2 tak sa uci zrejme inym sposobom ako ju ty skusas. Mozno si vela pamata z hodin alebo je to nieco motivacne co vie lebo inak by dostavala podstatne horsie znamky. Inak ked ma 10 rokov - musis ju skusat ? Musis sa s nou pripravovat do skoly, ked ma taketo dobre znamky ? Nic v zlom ale je dost mozne, ze ta nepotrebuje...

pribinak
12. feb 2024

Nebavi ju to…..možno je super v matike alebo je nadaná na jazyky

Vlastiveda je predmet kde sa proste musí učite naspamät, nie je tam nič logicke, mnohe decka to proste nebavi

pamag1805
autor
12. feb 2024

@zuzikak praveze musim sa s nou ucit..prero ma tie 1,2..inak keby som to nechavala na nu,tak ma aj 4,3 a akoze ziadny problem by nemala

pamag1805
autor
12. feb 2024

@pribinak len mne nejde dp hlavy ze 10x jej poviem alzbetq bathoryova a za 5 minut nic..za 2 dni sa naucila povedat 2 vety,ze v Piestanoch sa lieci reuma a v Trnave je Bazilika av.Mikulasa..proste tie slova reuma a bazilika 2 dni trvqlo kym si to zapamatala..nemoze mat nejaku poruchu?lebo uz som aj hlas zvysila

eeffka
12. feb 2024

@pamag1805 nema ziadnu poruchu,je osprostena z telefonov a videi ako aj moja. Volam ju Dory. Slj a matiku zvlada alw co sa treba naucit to jej hovorim a nalepi sa na nu, plus ucim ju s atlasom a aj do kriza. Napr na dejepise mezopotamia, vytiahnem atlas a ukaz kde cca bola

20erika07
12. feb 2024

@pamag1805 mam 10rocnu a vlastivedu nema rada, ked sa ju uci sama tak sa uci naspamäť, no ale učí sa to s nechutou takze tie informacie sa ukladaju ťažšie a este horsie sa zapamätajú, vela spoluziakov má takých. Ked mam čas, tak to preberame spolu, ukazujeme si na mape, čítame, rozpravame sa o tom, takto so mnou ju to bavi velmi, snazim sa tú látku urobit zaujímavú, niekedy stačí len "híkať" ,že wau tak toto som nevedela ani ja, a waukám a ona dostane chut to naučiť mňa a tým si to aj zapamätá 😄

eeffka
12. feb 2024

@20erika07 mala si mna vidiet ked brali pravek 🤣🤣🤣

20erika07
12. feb 2024

@eeffka 🤣 az to robis podobne ,tak si ta viem predstavit🤣🤣🤣

betulinka1
12. feb 2024

@pamag1805 ak sa uci básnicky dobre tak ziadna porucha. Proste jej to nedava zmysel. Chapem ju. Ani mne to nedava zmysel, ked skusam maleho. U nas funguje na tie zaujímavosti otazka, kam by si ma poslal napr. do Piešťan? Alebo co by si mi odporucil pozriet v Trnave? Alebo mu dam telefon, nech si googli nieco o tom meste alebo spolu googlime nejaku zaujímavosť.

viestta
12. feb 2024

Vlastiveda sa da ucit aj inac ako biflovanim z ucebnice. Nech si na internete vyhlada nieco o Piestanoch alebo o Trnave. No a vela sa naucia deti, ktore chodia na vylety, ked im na ych vyletoch rodicia neukazuju len obchodaky ale aj to co je v tych miestach zaujimave. A viac ako biflovanie pomoze rozpravat sa o tom co v ucebnici je napisane a co zistila na internete sama, co si maminka spomenie.

pribinak
12. feb 2024

@pamag1805 Toto nebude žiadna porucha, proste ju to nebavi…..nie všetky deti bavi vlastiveda
Tak je dobrá v niečom inom

pamag1805
autor
12. feb 2024

@viestta prosim ta pekne,bola v piestanoch a preala na bicykli vodnu nadrz Slnavu..v cachticach sme boli,tak isto aj na hradoch ostry kamen,dobra voda,mame chalupu v nizkych tatrach..proste co ame navstivili ako keby sme tam ani neboli...akotak si pamata cicmany

pamag1805
autor
12. feb 2024

Tak som kludnejsia.. manu to aj vase..ja uz.som na nu fakt dneska kukala ze toto neni asi vsetko ok

valiant
12. feb 2024

@pamag1805 a keby planovala najblizsi vylet? Vybrat lokalitu a nech najde co je v okoli zaujimave. Nech hlada cez google. Mozno ked uvidi aj obrazky, spoji si to vizualne.

viestta
12. feb 2024

@pamag1805 tak potom ti nepomozem, pretoze nas je schopny vymenova aj cisla autobusov, ktorymi sme sa presuvali

angela85
12. feb 2024

Proste ju to nebaví. Nechaj nech sa to učí nahlas. Nahlas nech sa učí vety, no proste biflovanim. Keď ju raz niečo nebaví,tak to do hlavy ťažko ide. Možno ju treba niečim motivovat za dobré znamky. Ale už je dosť stará na to aby bola zodpovedná za svoje výsledky, nie tvoje.

smejo19
12. feb 2024

Možno ma nejakú poruchu učenia ... Číta a píše dobre ? Skúste vyhľadať specialno pedagogické centrum, vyšetria a poradia 😉 môj syn má poruchy učenia,celkom mi to sedí na neho..až nato že geo a bio miluje ... On má problém skôr slovina a básne ..

chlebnik
12. feb 2024

Súhlasím s väčšinou predchádzajucich odpovedí ale....
Nezaškodí ju zobrať na pár sedení ku psychológovi na analýzu.
Bola som na tom rovnako, napriek tomu že so mnou bolo všetko v pohode a to aj keď ma dané učivo bavilo. Naozaj "krvavo" som sa učila neustále to isté, až kým som nemohla spať a chytali ma migrény, len aby to bolo perfektné, potom sa z toho postupne pridal stres a to som aspoň časom nechytila záchvaty paniky alebo "overwhelming" stavy ako iní spolužiaci.

Doba napreduje a každá generácia potrebuje iný prístup, starý už proste nefunguje. Nefungoval na každého predtým a teraz nefunguje takmer vôbec. Terajšie deti sú na tom najhoršie čo sa čítania s porozumením týka, pretože školstvo si neosvojuje nové učebné praktiky.

Možno jej nesedí na učenie samotná trieda, možno ju rušia vnemy ako spolužiaci alebo sa nevie sústrediť pokiaľ nie je komunikácia s učiteľom 1 na 1 kde sa môže pýtať čo nevie, ale len "prednáška".
Na učiteľoch ale vina tiež nie je, nemôžu sa venovať každému žiakovi samostatne. Viaceré predmety vyučujú ľudia, ktorí sú jej generačne bližšie na Youtube, skús odpozorovať či informácie tou formou poberie skôr ako zo školy alebo keď sa s ňou učíš ty.

Pamätám si že mňa osobne v jej veku maximálne iritovalo keď si učivo spred roka oponovalo s vtedajším učivom. Napríklad jeden rok výsledok príkladu 3 - 5 bol 0 lebo "pod nulu sa nejde" a potom to bolo -2. To isté so zátvorkami bez znamienok pred nimi. Vlastiveda bola trhaná pretože aj keď si napísala správnu odpoveď "Skautské múzeum" na otázku "Aké múzeum sa nachádza v Ružomberku", nepočítala sa pretože ste sa učili len o "Liptovskom Múzeu" a to čo vieš z iných zdrojov ako z učebnice alebo poznámok nie je akceptované do testu zo školského učiva. Avšak tá odpoveď by sa počítala až o ďalší rok, kde by sa ako na srandu nepočítalo Liptovské Múzeum, pretože o tom ste sa učili rok predtým. Ešte na strednej som sa hádala s učiteľmi z dejepisu za to že mi neprávom znížili známku za správnu odpoveď na otázku, ako vznikol Napoleonsky komplex. Moja odpoveď bola: "Napoleon mal takmer 170 centimetrov čím bol vyšší ako priemer pre muža v danej dobe a krajine avšak bol obklopený svojimi vojakmi, bratmi aj manželkou ktorí boli všetci vyšší ako on. Samotní jeho vojaci ho kvôli mladosti začali volať le petit caporal. Podobných zhôd okolností, vrátanie rozdielných dĺžkových mier vytvorili miesto na to, aby si to si na vtip zobral Britský karikaturista, ktorý zakotvil ideu o tom, že bol nízky a preto tak zákerný a zlostný ako poníženie a znehodnotenie "veľkého budúceho cisára"), ktorá sa ťahá do dnes.", ktorú mi nezapočítali prečiarknutím odpovede s poznámkou červeným perom a niekoľkými výkričníkmi "Napoleón mal zhruba 160 centimetrov, tým bol nízky až natoľko že začal nosil podpätky. Z tohoto faktu bol háklivý a agresívny na poznámky o výške." Potom som na dejepis ako na najobľúbenejší predmet a zároveň aj záľubu v školskom prostredí úprimne vykašľala.

Hlavná pointa je:
Môže byť viac dôvodov, no pre istotu skús vyradiť tie, čo by mohli byť pre ňu najhoršie (poruchy), inak sa problémy, ktoré nie sú jej chybou alebo čistým nezáujmom budú len prehlbovať a na učenie zanevrie, lebo sa pri ňom cíti zle, hlúpo a tým aj menejcenne.

vanilkovazmrzka
12. feb 2024

Mozno treba najst styl ucenia, ktory ju viac zaujme, nez len ucit sa suche fakty. Cez nejake dokumenty, filmy, rozpravky, alebo idealne na tie miesta chodit na vylety, spajat si ich so zazitkami, fotkami.

marcellka32
12. feb 2024

Pozri moja je prváčka na OA, v ZŠ jej dejepis, prirodopis proste nešiel....zemepis ešte ako tak, ale vynikala v slovenčine a telesnej, angličtine....každý má vlohy na niečo iné, mňa to tiež trápilo, učila som sa s ňou veľa, lebo inak aj 3 by mala..takto to aspoň vytiahla vždy na 2

kacena4
12. feb 2024

v kazdom pripade 10r uz by sa mala ucit sama. nie vsetky deti musia mat 1-2ky. aj priemer je dobry. drzim palceky

fairyy
12. feb 2024

@pamag1805 moja dcera doslova neznasa vsetky predmety kym ich nezacnem prevysvetlovavat doma funny sposobom, nazornym sposobom a putavym sposobom..... v skole im diktuju poznamky potom sa to maju nabiflit a potom ich skusaju ako basnicku tie veci...a kym som ju nechala sa to tak aj ucit tak si nepamatala ako aj tvoja...lebo je to pre nu nuda a nechape ani co tam je napisane lebo je to vysvetlovane velmi komplikovane

kopytko03
13. feb 2024

@pamag1805 moja dcéra mala presne to isté, zobrala som ju na CPPP a zistili jej veľké problémy s pamäťou a koncentráciou, aj ju kvôli tomu v škole integrovali

adkala
25. feb 2024

@pamag1805 Tu je moja skúsenosť: Môj syn si tiež nič nevedel zapamätať a kládla som si podobnú otázku, čím to je. Bol aj v CPP, dokonca dvakrat - povedali mi, že je inteligentný, mám to nechať tak. …Presťahovali sme sa a do 5. ročníka prešiel na inú školu. Na novej škole sa cíti zle… Tak mu veľký brat povedal: “Uč sa, pôjdeš na 8-ročný gympel, tam budeš mať seberovných.” …No a to by si neverila, ako sa to dieťa odrazu učí! Navyše, niekedy dôjde pýtať radu, keď mu niečo nejde do hlavy. Ja sa nestačím čudovať, aká zmena. Preto si myslím, že tvoja dcéra nemá motiváciu a nebaví ju to. To príde, no možno nie v tomto ročníku. Ja sama som sa začala učiť v 7.triede, keď som sa zamyslela nad svojou budúcnosťou. Hlavne ju ďalej ber do sveta, ak má oči otvorené, motivácia príde.

simculllka
13. okt 2024

@pamag1805 ahoj,našla som túto diskusiu,tak sa pridám. Máme ten istý problém. Dcéra sa dokáže naučiť naspamat neskutočne dlhú báseň a potom keď sa učíme nieco logické,tak to nedokáže. Napríklad teraz sa učíme vlastivedu a prirodovedu a mám z nej pocit,že sa to chce naučiť naspamäť,ale nerozmýšľa nad tým,keď jej vypadne slovo,už nevie pokračovať,pritom su to veci,ktoré pozná aj z bežného života,napríklad rozprávať pár viet o doprave alebo o kolobehu vody...veď to sú veci,ktoré sa nemusí ani učiť naspamäť...no lenže ona sa zasekne a ako keby sme to neopakovali nikdy...celkovo z nej mám pocit,že nevie ani tvoriť jednoduché vety,že je fakt ako hotenton..keď sa vyjadruje,tak vidieť,že má problém s dlhšími vetami. Telefón,ani tablet nemá,číta knihy,tak fakt netuším,kde môže byť problém.