Dobrý deň prajem mamičky zlaté. Potrebovala by som troška poradiť od Vás. V skratke pred 5rokmi sami narodil chlapček v 36.týždni tehotenstva a bol krieseny. Bol skoro 10minut mimo. Chvála bohu sme to zvládli . Čím bol starší tak sme si začali všímať jeho vývin. Začal dosť neskôr skoro zo všetkým od držania flasky v ručkach,alebo usmievania sa nás proste zo všetkým. Tak nasledovali všetky vyšetrenia a chodili sme z ambulancie do ambulancie. Logopedia,Neurologia,psychologička a tiež fizioterapeut. Výsledok je dieťa ma ADHD, tiež dislexiu,a je v psychickom vývine pozadu skoro 2 roky. Doma sa snažím sa mu na plno venovať a tiež nacvičovať správne držanie ceruzky alebo kreslenie,čítanie rozprávok ale neobsedi. Nejaví o nic záujem. Nedokáže mať samotný ucho na držanie ceruzky, skúšala som to aj zo psikom(pomocka na držanie ceruzky) ale márna snaha. Zakúpila som aj celú sadu hviezdička a ostatné pracovné zošity pre predškolaka ale nie,len prelistuje a nezaujíma ho. Prosím Vás dajte mi nejaké rady alebo či sa tu nenájde nejaká mamička s niečím takým podobným. A ako ste zvládli a ako ste dopadli.
Ďakujem
To sú diagnózy, ktoré sú v dnešnej dobe úplne bežné, čo sa týka detí...každá maminka chce mať to svoje dieťatko zdravé a šikovné, takže úplne chápem tvoje obavy a trápenie...ale je to tvoj poklad, a tak mu určite dávaš veľa veľa lásky a trpezlivosti....ja by som sa zamerala hlavne na to, aby malo tvoje dieťa po lekárskej stránke tých najlepších odborníkov, ktorí naozaj so záujmom pomôžu, usmernia...odklad školskej dochádzky je možný odložiť aj na 2 roky, takže chlapček má ešte čas všetko zvládnuť a dobehnúť primerane k jeho diagnózam...vekom sa kadečo ešte upraví a vytratí...len treba naozaj systematicky pracovať a nevzdávať sa aj keď výsledok neprichádza hneď a ide všetko veľmi pomaly...určite je to pre teba ako rodiča vyčerpávajúce a aj bude...ale maminky majú v sebe takú tú nevysychajúcu studňu trpezlivosti a sily...
z rôznych aktivít by som možno vyskúšala aj maľovanie prstami, práca s plastelínou, omaľovánky, ktoré sa maľujú štetcom a vodou...
čo sa týka školy, tak integrácia či dokonca inklúzia existujú...len treba nájsť tú správnu školu a pani učiteľku...
@sofimatko52 ja osobne som bola v pedopsychologckej poradni s dcérou a do nástupu do školy sme poctivo nacvičovali s psychologičkou k krajskej poradni , mala som od nej materiály a učila ma ako s ňou pracovať. Taktiež je potrebné dat malého otestovať čo sa týka výšky IQ a od toho sa odpichnúť. Ak by mal nižšie IQ ako moja dcéra , tak je potrebné prijať dieťa také aké je , a pracovať na tom aby sa max rozvíjalo ale nepreťažovalo , nemať na neho nereálne nároky . V piatich rokoch byť na tri pri optimálnej starostlivosti .je pomerne veľké zaostávanie. nuž v každom prípade teraz odklad , možno potom ešte raz odklad alebo voliť neskôr špeciálnu školu . My sme skončili po dvoch rokoch v základnej škole v špeciálnej a dnes s odstupom rokov to hodnotím ako dobré rozhodnutie .
skupina na fb mamy s velkym m
Nerob si z toho nič. Viem že ťa to trápi ale keď chodíš po dr tak to máš podchytené a oni ti už povedia čo a ako .. určite by som riešila odklad nástupu do prvého ročníka pretože podľa toho čo píšeš ešte nie je pripravený.
@sofimatko52 pozri si v meste kde byvas specializovane kurzy Maxik a El konin- su bezne na logopedej klinike. Su to vyslovenie kurzy na pripravu do 1 rocnika. Na uchop a pisanie je kurz Maxik. Na sluchove rozlisovanie pisemen je El konin. Deticky ktore su bud pozadu, alebo maju spec. problem, ich absolvuju ako predskolacikovia. Moj syn ich absolvoval a velmi mi pomohli 🙂 a isiel El konina ako predskolacik, ale koli blbemu zvukovemu rozlisovaniu si to dal este raz v pripravke - mal odklad na ZS. Pri odklade absolvoval Maxika. Do prvaku prisiel pripraveny ako drak 🙂 Ale tiez sme sa mu museli velmi venovat. Prislo mi ze ked som to robila sama, moc to nemalo efekt, tie kurzy vyrazne pomohli.
Celkom tomu nerozumiem, ešte ani nechodí do školy a už má diagnostikovanú dyslexiu? To je zvláštne.....
@sofimatko52 akože ten úchop ceruzky by som vobec neriešila, ked teda vravíš, že je pozadu o 2 roky, tak je na úrovni 3ročného dieťaťa a tak sa mu musíš aj venovať, nemožeš od neho chcieť, aby sa správal ako 5ročný, moji synovia, ked išli do školy ani jeden nevedel držať správne ceruzu, mohla som sa aj pokrájať, starší vobec nekreslil, neznášal to a nebavilo ho to, napriek tomu v škole nemal problém vobec, u vás je to iné, ked vieš, že zaostáva, tak by som ho rozvíjala tak celkovo, behať na odrážadle, na bicykli, cvičiť striedanie pravej a ľavej nohy, pozná farby? zvieratká? vie sa obliecť sám? vie sa obuť? vie sa sám najesť? rozpráva už pekne alebo stále chodíte na logo?
@pribinak presne toto som sa chcela spýtať aj ja,že kto a ako dieťaťu vo veku 5 rokov diagnostikuje dyslexiu ?? Pokiaľ viem a z vlastnej skúsenosti môžem povedať,že dyslexiu a všetky dys sa začínajú testovať až po nástupe do školy. A to určite nie hneď na začiatku prvého ročníka. Zaujímalo by ma na základe čoho a akého testu daný špecialista stanovil už v piatich rokoch diagnózu dyslexia.
Určitě na to, co popisuješ, potřebuje další čas - dojde k tomu, ale ted to nech být, nepotřebuje to, ne? At se mu to ještě nezprotiví. Tak, jako dozrál v ostatních věcech, dojde i k tomuto. Jen možná později, ale to nic nemění na tom, že je to šikovný kluk, který si zaslouží pochválit všechno, co se mu povede. Může do školy nastoupit o rok později, nic se neděje, v tom případě by měl na dost, dost času. Nespěchej na něj, on si sám určí tempo, držím palce.
Doporučuji činnosti dávkovat jen po krátkých úsecích, nenutit ho se soutředit déle, než zvládne, postupně. NAbízej mu aktivity, které spolehlivě zvládne, aby z toho měl dobrý pocit, že je v pohodě, že umí🙂
@sofimatko52 možem sa opýtať a kedy začalo dieťatko samo chodiť ? alebo stvornozkovat?
Prosím ťa, môžeš mi popísať ako mu diagnostikovali dyslexiu? Keďže som spec. pedagog,dosť ma to zaujíma.Ta sa diagnostikuje oveľa ,oveľa neskôr a aj to býva problém.V prvom rade potrebujete vedieť mentálnu úroveň a podľa toho s ním pracovať.Mate to nejak opačne.Alebo som ja blba.
@akvi ako nie je to len o držaní ceruzky je ten len jeden z mnoho ďalších problémov. Tiež nesom taká matka že sedím s nim za stolom a kresli obkresli. Dama sa tiež hrávame,staviame lego kocky tiež alebo s plastelinou Ale neobsedi nikdy nič nechce dokončiť nedokáže sa nanič sústrediť. V škôlke bol minuli rok a mi ho vylúčili z toho dôvodu že nedokázal zapadnúť medzi ostatné deti a nepočúval . Učiteľka žiaľ bohu nemala ani nervy sa mu natoľko venovať. Dieťa bolo vylúčené. A prečo z toho dôvodu že je viacej hyperaktivne a chce mať len okolo seba pozornosť. Ako keď mi ho vylúčili v škôlke či nám odporúčali 2 psychológovia aby sa dieťa lepšie adaptovalo s deťmi rovnakom veku, tak ho radšej vylúčili. A ešte Vám povedia "vaše dieťa neprispôsobile a nedokážeme sa mu venovať je pre nás záťažou " A to bol v špeciálnej škôlke nie v normálnej. Tak ako čo. Od malička to mám zachytené. Chodíme všade na kontroli aj k detskej neurologicke,logopedičke,psychologičke a tiež fizioterapeut . Viem že moje dieťa je iné a treba samú viacej venovať. Ale tiež by bolo dobré keby sa niektoré detské škôlky mohli k tomu lepšie stavať . A nie ho vylúčiť lebo je im priťažou. Mám dve deti a k tomu ako každý iný rodič s hypetekou na krku a s výdavkami. Štát ma nadarmo nenasiti ani nezaplatí účty, tak musíme pracovať aj ja aj manžel. Takže aj pracovať aj dieťaťu sa venovať je to ťažké. Len som sklamaná z toho všetkého že rodič sa dieťaťu bude venovať da na radu odborníkov, dáte dieťa do špeciálnej škôlke a napriek tomu ho vylúčia ,tam kde hľadáte pomoc tak len akože dajú pomoc.Ale pomôcť nepomôžu. Niesom odborník s titulmi ale matka ktoré chce pre dieťa to najlepšie.
@modrymotyl8 Keď mal malý rok a 10dni. To si presne pamätám. A rozprávať vo vetach začal pred rokom. Ale ešte stále kokce alebo zaostáva v reči a opakuje jedno slovíčko aj viac krát. Slovnú zásobu ma dobru. Zakúpili sme mu aj kartičky s obrázkami zvieratká, veci. Vie všetko pekne pomenovať vie povedať čo sa nachadza v izbe. Vie sa sam obliecť, umyt,najesť na wc samostatný. Tiež guľôčky čo navlieka na nit.
@carmenuska psychológ nám to stanovil. Decká neurologicka mala podozrenie na miernu retardaciu ale bolo to vylúčené.
@tilko ďakujem
@sofimatko52 ahoj, ja mam teraz uz takmer 6 rocneho syna s ADHD. Tiez po narodeni krieseny. Mali sme podozrenie na PAS, ten sa nepotvrdil. Syn chodi do sukromnej skolky. Mava dobre dni a zle dni. V grafomotorike na testoch uplne prepadol, odmietol kreslit, logiku ma skvelu, naucil sa sam citat a anglictina mu ide tiez super. Chodime s nim na kurz Elkonina a na neurofeetback, plus cvicime take cviky na sebakontrolu, aby si viac uvedomoval svoje pohyby a telo, plus sme evidovani v Centre vcasnej intervencie. Stoji nas to mesacne vela penazi, ale tak vidim pomale zlepsenia. Teraz sme kvoli korone doma, tak s nim pracujem ja na tej grafomotorike a teda ozaj vidim, ze sa zlepsuje. Donedavna nesedel 5 minut za stolom, teraz uz da aj 20. Tiez sme mu vybavili odklad do skoly a budeme ziadat asistenta. K tomu mame este trojrocneho s NKS. Ak chces mozeme v sukromnej sprave popisat.
@sofimatko52 a ako ho mozu vylucit zo spec.Ms,ved ta Ms je prave pre deti so spec.potrebami? A 5 rocnemu dyslexiu (/to asi nie,dyslexia je porucha citania)....nebola to napr.porucha vyslovnosti dakej hlasky?
@sofimatko52 psychológ nestanovuje dyslexiu.A nedá sa určiť pred tým,ako dieťa pozná písmenká,číta...Nemá na to kompetencie.Moze stanoviť jedine ment. retardaciu .Tu zas nestanovuje neurológ ,nejak je to vo vašom prípade celé popletené.A ak nemá ment.retardaciu,zo škôlky špeciálnej ho môžu vylúčiť.Tie sú pre deti s meny retardaciou,ovšem ak nie su inak zamerane.V prvom rade keby ti aj chcem poradiť,máš chaos v dg a nepíšeš žiadnu takú jasnú.Ze čo s tým. Určite máte ale odporúčania od psychológa.Ak je pozadu 2 roky ,tak s tou ment .úrovňou čosi bude a nerieš žiadne písanie ,ani nic čo robia predškoláci. mne sa veľa veci ,čo píšeš bije.Ak máš nejaké správy,kľudne mi ich pošli do IP ak chces ,z toho budem vedieť viac a môžem ti pomôcť poradiť čo s ním....
@sofimatko52 , bol mu vyšetrený intelekt? Pokiaľ je v 5 rokoch na 3, tak je to výrazne zaostávanie. Predpokladám, že sa mu venuješ na 120%, aby ste dohnali, napriek tomu to nejde. Chápem, prešli sme si aj touto fázou 😉 Ako prvé a základné pravidlo, vykašli sa na držanie ceruzky a spoznávanie písmen/čísel. Venujte sa upevňovaniu vecí, ktoré ovláda, učeniu farieb, predložiek,porozumeniu reči.... Nerieš, že je predškolák a musí vedieť to a hento. On musi ísť postupne, svojim tempom. A áno, budú veci, ktoré sa môžeš aj rozkrájať a nenaučí sa. Dnes. Časom hádam áno. My napríklad teraz čakáme, kedy dieťa pochopí rozdiel farieb - svetlo(modrá) /tmavo(modrá) . Nateraz sa teším, že už 2 roky vie aspoň, čo je "modrá " a celkovo farby pozná, len ten rozdiel odtieňov je asi ťažký pre ňu.
Ale treba začať tým vyšetrením intelektu. Keby mu aj vyšlo ĽMR, tak sa dá integrovať na bežnej škole. Hoci aj u nás bol prestup do špeciálnej dobrý krok.
Ozaj, ešte k tej dys. Aj mojej v predškolskej tvrdili, že pravdepodobne bude mať dys- viaceré. A subnormný intelekt. V prvom ročníku sa potvrdili asi všetky dys-, vrátane dyspraxie 🤪 a v druhom konečne spadla do ĽMR, prišla zmena školy a konečne sa môže vyvíjať svojim tempom. A ide dopredu 😎 Nie v porovnaní s rovesníkmi, ale svojim tempom.
@sofimatko52 ved to skoro začal chodit pekne. a dosť vela veci vie čo čítam.
@sofimatko52 a preco riesis teraz este uchop ceruzky a pod? Ved ma 5 rokov, do skoly by som urcite riesila odklad, pripadne alternativnu skolu, alebo domace vzdelavanie.. To je jedina vec, ktoru akoze "nevie"? Ten uchop ceruzky? Alebo vseobecne ma problem aj v inych oblastiach? Ak je to len ceruzka, tak to ozaj by som neriesila.. Ja mam doma dieta nadane a zo skolky sme nedoniesli jediny vykres, lebo dieta odmietalo kreslit a tak isto vyplnat pracovne listy.. Absolutne to o nicom nevypoveda.. Je vela deti, co to ma na haku, lebo ich to nebavi, obzvlast chlapcov.. Takze este raz, ak riesis len ceruzu, kasli na to - ponukni, ukazuj, koriguj, ked zaujem je, aj ked je to len minutka..resp. vytvaraj situacie, ked dieta bude chciet..urcite nenut a hlavne zbav sa svojho strachun z toho, ze to "nevie" a "mal by"... Ale urcite by som nenutila dieta sediet za stolom a kreslit, ci vyplnat zosit... Ak je to komplexne, tak urcite chodit k odbornikom, ci uz psychologicke, specialnemu pedagogovi a pod.. ale zase, nenutit, nedavaj tomu zbytocnu pozornost.. Skor sa zameraj na to, co robi rad, resp. rozvijaj motoriku vseobecne - ukladat veci, triedit, hrat sa v piesku, s plastelinou a pod.. ..take tie "trivialne" veci, co deti robia a maju ovela vacsi prinos, ako nutene sedenie za stolom a kreslenie..