Dobrý deň,
prosím ako sa brániť keď je riaditeľka rozhodnutná vylúčiť takmer 5 ročného chlapca zo škôlky? Synček bude mať v decembri päť rokov a doteraz komunikuje prevažne neverbálne. Z množstva MŠ v P. Bystrici len jedna bola ochotná Lukáška prijať na odporúčaný dvojmesačný diagnostický pobyt na 4 hodiny denne. Za tých pár týždňov, čo navštevuje MŠ a je integrovaný v kolektíve detí, prejavuje viditeľné zlepšenie v sústredení sa, a aj vo verbálnej komunikácii. Nie, ešte nekomunikuje tak ako ostatné deti, ale snaží sa napríklad počítať kolieska, „čítať“ písmenká, počítame si schody, hráme sa na schovávačku. Ubehlo skutočne len päť týždňov, očakávaný progres nastal. Myslím, že po piatich týždňoch vyniesť ortiel o ukončení pobytu v MŠ je prinajmenšom nefér. 5 týždňov je skutočne krátky čas, ale na Lukáškovi vo všetkych smeroch vidno, že pobyt v kolektíve mu veľa pomohol. Lukáško ešte nevie poprosiť o pomoc a je odkázaný na nás dospelých.
Mám pred sebou Správu z diagnostického vyšetrenia, kde sa v závere uvádza: Dieťa s narušenou komunikačnou schopnosťou, znížená úroveň kognitívnych schopností, hypotonický syndrom. Odporúčanie pobytu v bežnej triede MŠ. Súčasťou odporúčania je predpoklad, že pri cielenej činnosti s dieťaťom, pod vedením pedagógov a možnosťou odzerania od iných detí nastane vo vývine progres.
Možnosť odzerania od iných detí. Pre syna je čas stravený v kolektíve detí ničím nenahraditeľný. A my, dospelí, chceme „pomôcť“ tým, že mu túto šancu zoberieme? Lukáško nie je nezvládnuteľný a ohrozujúci bezpečnosť ostatných detí. Nie je ani autista, kde je potreba odborného asistenta nevyhnutnosťou. Verím, že pedagogický pracovníci, ktorý pracujú v MŠ majú dostačujúce pedagogické, psychologické a didaktické skúsenosti a pomôžu Lukáškovi využiť naplno šancu, ktorú mu dali prijatím na MŠ, hoci bol prijatý iba na diagnostický pobyt na 2 mesiace.
Žiadala som pani riaditeľku aby svoje rozhodnutie prehodnotila, zvážila no tá si stojí pevne za svojím. Kontaktovali sme aj Mestský úrad, odbor školstva s prosbou o pomoc no to nemalo zrejme žiadny efekt. Lukymu vylúčenie z kolektívu ublíži, je možné, že sa vo vývoji zastaví a prestane komunikovať, že sa jeho vývoj reči nikam neposunie. V meste som aj v marci aj teraz navštívila každú jednu škôlku, všetci majú plno. Syn bude mať 5 rokov, nemôže mi ostať doma. Kým bude september 2017 bude mať 5 a pol roka, v terajšej škôlke by ho riaditeľka prijala opäť len 2 mesiace na diagnostický i keď potom bude takmer 6 ročné dieťa. Ja by som sa už aj rada zamestnala nakoľko môj jediný príjem je dávka v hmotnej núdzi a prídavok na dieťa, spolu 100,72 eur. Mala som už aj nejaké pohovory ale všade chceli aspoň na 6 hodín denne čo ja nemôžem nakoľko o 11:45 musím byť v škôlke , ktorá je od nás 22 minút, mohla by som pracovať od 08:00 do 11:00 hod. (max. 3 hodinny denne) čo nebol ochotný ani jeden potenciálny zamestnávateľ umožniť. Teraz, keď zostanem od 01.11. so synom doma sa už nebudem môcť zamestnať vôbec. Nepáči sa mi tento systém, to nemá 5 ročné dieťa právo byť prijaté riadne do škôlky? Má nárok na vzdelanie. Takto sa môže stať, že za rok mu bude ťahať na 6 rokov a nemusí rozprávať, čo bude v tomto veku problém.
@lilly0812 viď príspevok vyššie , inak ono to bohužiaľ je , tvoje dieťa má svoje problémy. Jednoducho sa mu museli zvýšene a intenzívne venovať a tomu sa očividne chcú tie učiteľky vyhnúť. je málo takých pedagogických pracovníkov, čo sa s tým chcú skutočne profesionálne popasovať, česť výnimkám. Na Slovensku integrácia všeobecne nie je moc zvládnutá a takéto deti sú stále brané ako niečo zaťažujúce nad rámec povinností žiaľ..
@womankc Povinné to nie je - ak nechceš aby chodil do škôlky. Ak chceš tak tieto deti majú prednosť a musia ich prijať do škôlky. 😉 A plne s tebou súhlasím s tou integráciou - len učiteľky - väčšinou 2 - majú v triede cca 20 predškolákov - majú svoje osnovy a všetko okolo - takže toto nebude len o tých učiteľkách ale o tom, že takéto dieťa by možno malo mať aj nejakého prideleného pracovníka, ktorý by mu pomáhal - nevíem presne - ale spolužiak môjho syna ho mal dokonca v škole v prvom ročníku - a to komunikoval normálne len mal nejaké iné problémy-myslím, že s chápaním učiva a tak....takže aj takéto možnosti existujú, nakoľko (a to sa naozaj nechcem zastávať tých učiteliek) tie učiteľky na to priestor nemajú aby sa venovali jednému žiakovi.....
@lilly0812 Nemáte u vás špeciálnu materskú školu?
@evittam inak dobrá myšlienka tá špeciálka , len či vyslovene nebolo doporučené zaradenie do bežnej MŠ
@lilly0812 https://spojenaskolainternatnapb.edupage.org/te... skús tu pozrieť , ale asi ju aj poznáš
@evittam áno plne s tebou súhlasím, systém škôlok je katastrofálne nastavený, ten počet detí na učiteľku, ale zas treba brať do úvahy , že z tých 20 detí , je pár, ktoré potrebujú pomôcť viac... Lenže všetko je to len o tom chcení, poznám aj také škôlky , kde to ide a aj také , kde sa robí všetko pre to , len aby nič navyše riešiť nemuseli .... pedagóg nie je povolanie , to je poslanie, tak isto ako lekár, či zdravotník napríklad ..........
@evittam ahoj, máme tu špeciálnu MŠ, ale SYN NEPATRÍ DO ŠPECIÁLNEJ MŠ, nemá žiaden mentálny postih ani nie autista, skrátka, nespĺňa podmienky by mohol byť do takejto špeciálnej škôlky prijatý, a ak si čítala pozorne aj v posudku je uvedené: Odporúčanie pobytu v bežnej triede MŠ, nepotrebuje ani nepatrí do špeciálnej. Syn je vporiadku, chodíme do CŠPP.
@pribinak dakujem. Ano, poziadala som uz o pomoc viacere urady. Vybavili sme pre synceka stacionara, specialistka, pedo psychiatricka kam budeme od buduceho tyzdna chodit na sedenia, budu byvat aj sedenia v kruhu/skupine deti. Napr. socialna opatrovnicka by v tomto nepomohla?
@womankc prepáč, ale ak máš v triede neviem 20 deti a jedno dieta, ktore ma podla spravy čo mamička uvadza taketo problémi jedna učitelka nie je schopná ani keby ako kolvek chcela venovat sa individuálne dietatu tolko čo potrebuje v podmienkach beznej MS.
Cielena činnost s dietatom znamena ze učitelka bude aktivity vykonavat prevazne spolu s dietato, bude pri nom. A tých 20 ostatných k tomu ako pride? Dnesne psychologicky daju posudok na bezne školky, skoly lebo špeciálka je nalepka...okrem toho to dieta ma znizene kognitivne funkcie to v preklade znamena, ze jeho poznavacie schopnosti su obmedzene. A preto ma doslova vytača ako niektore tu hend kamenujete učitelky čo a ako maju robit. A okrem toho ako rodič by som tiez asi neskakala radostou ze v triede dieta, ktore zabera veškeru pozornost učitelky a moje dieta za to ze je ,,zdrave,, sa moze ist past. Toto je cela chora myšlienka integracie bez asistenta. Ako riaditelka by som trvala na osobnom asistentovi alebo nech matka chodi s dietatom an zaškolenie a venuje sa mu. A nie zase na ukor bezných deti. BUd asistent alebo špeciálna MS.
@womankc Akosi sa ľudia naučili, či zvykli si všetko škatuľkovať. Neškatuľkujeme už len umelecké, literárne, hudobné smery, alebo ľudstvo do rás, etník, štátov, národov, ale škatuľkujeme už aj seba samých podľa schopností, IQ, dysfunkcií, talentu. Niekde sa stratilo pochopenie a pomoc. Lukáškovi bol odporučený diagnostický pobyt v bežnej MŠ a automaticky bol zaškatuľkovaný ako problematické dieťa (preto, že nerozpráva) i keď nemá žiadne poruchy správania, nijak neohrozuje bezpečnosť druhých detí. To, že syn údajne nezvládnuteľný povedala pani riaditeľka. Na otázku ako je nezvládnuteľný alebo či nejako robí zle druhým deťom nevedela odpovedať takže tam zrejme žiadny dôvod nie je.
@lilly0812 tak urcite ano, proste by napr. zhodnotila, ze dieta nie je z uplnej rodiny, matka mu nedokaze dat tolko podnetov a pracovat s nim tak, aby dieta napriek dgh, ktore ma dosiahlo vyraznejsi progres, cize by tlacila na to, aby dieta chodilo do ms
druha vec je, ze treba tlacit na mestsky urad, odbor skolstva, primatora ci jeho zastupcov, aby to dieta mohlo zostat v ms, lebo to miesto potrebuje
@sardinka336 ja určite nie som z tých , ktoré kameňujú učiteľky , ako som už uviedla vyššie celý systém mš je u nás na prd. Ja s tým mám osobné docela bohaté skúsenosti. Vo veľa veciach máš pravdu , asistent v tomto prípade bez debaty by mal byť. Dokonca rozumiem aj tým cudzím slovám 😉 , ale stále si nemyslím, že je to niečo, čo by sa nedalo zvládnuť , keby sa chcelo na oboch stranách ......... sú rôzne možnosti ku ktorým sa zväčša ani informatívne rodič nedostane............
@lilly0812 asi by velmi pomohol papier od logopeda, ktory by podporil to, ze mu ta skolka komunikacne velmi pomohla, ze ho kolektiv rovesnikov taha vpred, ze ty ked s nim budes doma, on uz svojich rovesnikov na ihrisku stretavat nebude, lebo su v skolkach vzhladom na ich vek
sla by som opat na urad, v sprievode niekoho, lebo sama, to je asi tazke pre teba, ale urcite by som si dohodla stretko s niekym vyssie postavenym a rozobrala s nim tu situaciu,
@lilly0812 To, že syn údajne nezvládnuteľný povedala pani riaditeľka. Na otázku ako je nezvládnuteľný alebo či nejako robí zle druhým deťom nevedela odpovedať takže tam zrejme žiadny dôvod nie je.
na tejto vete by som postavila cely boj proti riaditelke, dala ti pisomne vyjadrenie, ze syn je nezvladnutelny? ak nie, nema nic
@sardinka336 ako, nehnevaj sa, ale ja sa synovi venujem cely den. Ucim sa sa s nim, navstevujeme logopediu, psychologicku, specialnu pedagogicku. Denne chodim po uradoch a zistijem co sa da urobit aby bol syn zacleneny do kolektivu. Ja nemam nic proti specialnej skolke, viac krat som bola za riaditelkou s prosbou aby syna prijala no ta dorazne odmietla, ze syn nema ziadny postih aby musel byt prijaty do ich skolky, vyvinova porucha reci podla nej nestaci. Sledovala syna v kancelarii, robila s nim aj par testov, sama usudila, ze je to dieta, ktore nepotrebuje specialnu matersku skolu. Moje dieta ma pravo byt zaradene riadne do kolektivu, ma pravo na skolku ako kazde ine dieta. Viem pochopit, ze triedna ucitelka sa nemoze venovat len jednemu dietatu ked ich ma v triede 20 ale pochopte, nemoze mi syn zostat doma. Tento diagnosticky pobyt som si vydupala, urobila som vsetko aby ho aspon do tejto jednej skolky prijali a oni mu chcu zobrat nadej. Nic nenahradi kolektiv.
@lilly0812 tak spovedz riaditelke ze si vybavis asistenta.
Ake je tvoje dieta tu objektivne nezhodnotime - ma znizene poznavacie schopnosti a narušenu CNS...takze ťažko sudit.
@pribinak nezvládnutelný je zrejme z hladiska edukácie....jednoduhco nemoze len pri nom sediet učitelka čo ma v triede 20 deti.
Aj ja sa stretavam s tým ze rodičia chcu za kazdu cenu vopchat svoje dieta medzi bezné deti MŠ,ZŠ. V telesnom postihnutí problém nevidim, v mentalnom zaostaní problém vidim. To dieta nema šancu ist tempom zdravých bezných detí....alebo sa tu uplatnuej pozitivna diskriminácia. 20 zdravých čaka na jedneho ...
@pribinak Vdaka, mali sme uz stretnutie s panom Bielikom na Metskom urade, oddelenia skolstva, bola som aj s otcom, otec mu celu situacii vysvetlil. Kontaktovali sme aj primatora no ten nema na to cas, riesi nieco ine, nevyjadril sa. Podavame na inspektorat. Sme v kontakte aj s poslancom, ktory je poslanec za nase sidlisko, je v mestskej rade
@lilly0812 a preco si ho nedala integrovat a nevybavila si mu cez zriadovatela asistenta do skolky?
ako ja sa ich nechcem zastavat ale proste venovat sa individualne tvojmu pri tolkych detoch sa neda ...
a existuju aj skolky specialne pre deti s poruchami komunikacie .. to ze dieta chodi do specialnej skolky neznamena ze ma mentalny postih ...
co budes robit potom v skole ked stupnu naroky ? .. ries to uz teraz ... a na dieta mas predsa narok na predlzeny RP do sest rokov ak ma taketo problemy.
Viem o com pisem samy sme si tym presli moj bol integrovany uz v MS a mal asistenta intelekt ma v norme.
@lilly0812 Bohuzial, taky je na Slovensku trend. Cokolvek je len trochu ine, supnime to do specialnej skoly, nech neotravuje a nespomaluje normalne* deti. Je to smutne, pretoze potom tie normalne deti nemaju ani sajnu o tom, ze existuje aj nieco ine nez ony a tie nenormalne* deti zas nedokazu neskor fungovat v spolocnosti ostatnych. Tak aka vyhra to je? Zavriet kazdeho co len trochu ineho cloveka niekam na okraj, nech to neobsmrda v nasom dokonalom svete, vsak. Chore chore chore.
Je to systemovy problem, od financovania, cez riadenie, kompetencie (rozhoduje vylucne riaditel), zodpovednost a ocakavania rodicov. Aj tych s normalnymi detmi aj tych s detmi s problemom.
Prakticky ti viem len odporucit, aby si sa obratila na UPSVaR so ziadostou o osobneho asistenta pre dieta. Co sa tyka skolky, tam nepochodis. O chode skolky a o tom, koho prijmu, rozhoduje vylucne riaditel. Zriadovatel (vacsinou obec) moze presetrit postup, ale ak raz riaditel povie nie, tak sa mozes aj na hlavu postavit. Opat chore chore chore.
A ano, som mudra ako radio, deti mi chodia do skoly a do skolky v zahranici a je nadherne vidiet, ako je tu vnimana inakost. Mladsia chodi do skolky s autistom, s mierne mentalne postihnutym, a s ciastocne nepocujucim. Dalsia chodi do skoly s dievcatom s inym mentalnym problemom a s ADHD chalanom. Od zaciatku sa k nim vsetci spravaju ako k seberovnym a tam, kde to nejde, nastupuje osobny asistent. Deti su zvyknute na to, ze medzi ludmi existuju aj ludia, ktori inak vyzeraju alebo sa inak spravaju a dostavaju neocenitelne lekcie do zivota k tolerancii. Som stastna prestastna, ze ziju v normalnom svete.
Drzim ti palce.
A ak to co len trochu ide, odid na zapad. To je moja jedina realna prakticka rada. Lebo na Slovensku s "inym" dietatom nemas buducnost.
*pojem normalny a nenormalny mozno dat aj do uvodzoviek, ale netreba, lebo kazdy si pod normalnym predstavi nieco ine.
Ak sa jedna o oneskoreny vyvoj reci, tak kolektiv ma velmi velky vplyv na dalsie napredovanie dietata. Navstevovat logopediu a zacat s nim pracovat. Chce to vela trpezlivosti a pochopenia zo strany okolia. Ak v skolke nieje podpora zo strany uciteliek tak treba hladat inu skolku. Ale to nieje dovod aby dieta bolo separovane, praveze ono potrebuje ten podnet aby sa u neho nastartovala rec.
@lilly0812 lebo keby mi pridelili asistenta , tak potom by už nemali objektívny dôvod ho vylúčiť, asistent by nahradil nadmernú starostlivosť podagóga a teda bol by isto prínosom pre syna ... pretože zas objektívne treba uznať, že syn asi skutočne nemôže držať tempo s ostatnými zrejme v tom zas má sardinka pravdu ..., ale stále tvrdím, že to nie je nezvládnuteľná situácia
@staronova do médii? Myslím, že žiadna škôlka by si nechcel urobiť verejnú hanbu. Teraz nás čakajú ešte behačky po lekároch (logopéd, pedo psychiater, pedagóg, psychologička, gastro ......).
Snažíme sa aby bol syn prijatý to cirkevnej škôlky, ktorá je u nás v meste novootvorená, včera som hovorila s pani riaditeľkou. Začiatkom novembra mám aj s Lukáškom prísť. Predbežne by pani riaditeľka, teda ak by to bolo možné mohla prijať Lukyho od decembra, ale nie je to isté.
skús sa obrátiť s podnetom na prešetrenie situácie na vyšší územný celok na odbor školstva ..... Ja som mala za to že 5 ročné dieťa je povinné chodiť do škôlky , ten posledný rok v škôlke bol tuším považovaný ako povinná školská dochádzka ,ale či to aj teraz tak platí neviem , pretože u nás to tak bolo ,že dostávali na tie deti už dotácie od štátu