Rozvoj predškolského dieťaťa v oblasti nasledovania pokynov

briketa
8. apr 2014

Zaujimalo by ma nasledovne: Mam pocit, ze moja prostredna stvorrocna dcera niekedy nepochopi celkom presne co jej hovorim. Jej slovna zasoba je normalna. Nejedna sa o vyznam slov, ale napredovat sledu viacerych cinnosti. Ked je toho viac, ako by to jej hlavka vsetko nezvladla nasledovat. Navsetvuje normalne predskolske zariadenie. Konzultovala som to s jej hlavnou ucitelkou a potvrdila mi to. Mysli si, ze je to viacjazycnostou v rodine. Jej mozog skratka neustale spracovava dvojnasobne mnozstvo, koli dvom jazykom.
Ona rozumie vyznamu, ale ked jej dam zlozeny pokyn (prinaleziaci jej veku) z viacerych krokov, ako keby jej maly mozog nie vsetko "zdokumentoval" Nestane sa to vzdy, ale niekedy viditelne ano.
Ako, akymi hrami podporit tuto oblast u predskolaka? (Neberiem to ako nieco co potrebuje nejaku odbornu pomoc, len ju chcem podporit v tejto oblasti hravou formou)

PS netyka sa to sluchu

briketa
autor
8. apr 2014

...citam posudok zo skolky, na druhej strane ma nadmerne vyvinutu jemnu aj hrubu motoriku.
Mozno keby som presla na vylucne rozpravanie po anglicky by to pomohlo, alebo to aspon vyskusat.

prasiatko30
8. apr 2014

Neviem ale ja aj ked starsej poviem vetu v ktorej napriklad poviem - prezlec sa, poskladaj a odloz si uniformu a zacni si pisat ulohy - tak si mozem byt na 95% ista ze ak pridem do izby po20min slecna sa nanajvys vyzliekla a veci nechala porozhadzovane tam kde ich zvliekla a cita si alebo sa v klude hra - na ostatne pokyny sa zvysoka vybodla alebo proste ich nedopocula - a to jej to opakujem v oboch reciach aby nebol misunderstanding - inaksie co ja som vzdy citala v mudrych knihach je to aby sa rodicia praveze nesnazili davat dietatu zlozene pokyny lebo oni si hlavne u takych spuntov zapamataju len zaciatok - je to spojene aj s tym ze este nie su schopni udrzat pozornost omnoho dalsie - vsade co som doteraz citala je radsej menej pokynov ale byt dosledni aby ich splnili a ked ukoncia to co si od nich ziadala tak vtedy pokracovat a postupne vec komplikovat

@briketa

prasiatko30
8. apr 2014

Tiez esp supernanny vzdy hovorila ze je tiez dobre ak potom ako ty vydas nejaky pokyn tak ziadat aby ti ho zopakovala a pri tom udrziavat ocny kontakt - toto ja ale praktizujem u tej starsej u mladsej este nie

nikawero12
8. apr 2014

@briketa v posledných rokoch sa u detí dáva dôraz na to, aby im dospelý dával naraz maximálne dva pokyny, lebo viac ako dva pokyny naraz akosi nezvládnu, proste si ich nezapamätajú. Presne toto sa napríklad odporúča aj učitelom v školách, aby nedávali detom naraz viac pokynov - napríklad len otvor si knihu a čítaj, alebo otvor si zošit a odpíš.

siska53
8. apr 2014

Myslim, ze s takymi vecami nemaju problem len deti. Ak sa opytam v sms na viac veci, odpved dostanem tak na polovicu z nich. Vacsinou tak odpovedaju muzi, zeny obcas odpovedia na vsetko. Tak som sa naucila sa opytat len na jednu vec a az po odpovedi sa opytam na dalsiu. Ak na to zabudnem, mozem si byt ista, ze jednu ci viac otazok budem pisat opatovne.

A super
@nikawero12 , ze je to tak, podla mna je to tak spravne.ved pamat si casom vytrenuju.

tova
9. apr 2014

@briketa my sme v 3r. museli prejst vylucne na AJ a behom roka z 0% anj isli na 75%, aj ked sk zakladne veci moje deti rozumia a vedia par slov mali z toho mis mas v 3r. mi zacali rozpravat prve slova, a neni to stale 100% ta dvojjazycnost vie niekedy dieta domotat.

stefka33
9. apr 2014

@briketa Maminky ti perfektne odpovedali. Takmer vo všetkých odpovediach som sa našla. Ak dám viacero pokynov, tiež nesplní ani jeden často. Ja by som ti chcela ešte povedať, že často je za takou roztržitosťou porucha pozornosti, ale zrejme sa to tvojho dieťaťa vôbec netýka. To som vydedukovala z tej dobrej motoriky. Pri poruche pozornosti, by pôsobila nemotorne a mala problém napr. so skladačkami, viazanie šnúrok, chytiť loptu...atď. Ak by sa to nelepšilo tak by som ti odporúčala pred nástupom do školy objednať sa na testy školskej zrelosti do ped. psych. poradne. 🙂 Môj synček má poruchu pozornosti a napriek tomu nastúpil do školy v riadnom termíne, teraz je piatačik a má samé jednotky. 🙂

ichbinich
9. apr 2014

@briketa:
Moj syn ma tiez 4 roky a tiez mu davam naraz iba 2-3 pokyny. Plny suhlas s @prasiatko30, ked si chces byt ista, ze to, co si povedala, aj naozaj pochopila, a nepovedala iba automaticky ANO, tak ju to nechaj zopakovat. Aj my nechame syna zopakovat, co sme mu povedali/kazali spravit. Lebo on je v stave povedat ano, ale do hlavy mu nedoslo nic 😅

A este, co praktizujem: ist k nemu, v jeho urovni oci, teda zvycajne si klaknut, chytit ho za plece a az ked mam jeho ocny kontakt, povedat mu nieco. Teda ked je to nieco dolezite. Kvoli "pod jest" to nerobim 😉 😀
Inak je strasne tvrdohlavy a ked nechce, tak nechce. Je to o nervy, a zajtra sme zase na pohovore v skolke, lebo si s nim nevedia rady ani pedagogicky :-/ Jedna dobra je dlhodobo chora, a okrem tej to pochopila iba jedna dalsia, ze iba zastekat prikaz je u mojho syna vyzva na protest... Uz sa "tesim" co nam zase narozpravaju...

Trenovat podla mna na "americky" sposob (napady od Elizabeth Pantley): ze si jednotlive kroky napriklad priebehu vecera, nakreslis: vecera, sprcha/vana, umyt zuby, obliect pyzamo, precitat knizku, zhasnut, spat. Spravit ako plagat, nakreslit spolu s dcerou, a nechat ju ukazovat, ktory krok kedy nasleduje. A takeho plagaty pripadne na cinnosti, ktore su denne alebo dostatocne casto. Ja chcem spravit taky plagat pred spanim, lebo najneskor pri umyvani zubov mame diskusiu, ze on chce ist OKAMZITE spat, a potom diskutujeme pol hodiny, namiesto 3 minut umytia zubov :-/

Este ma napadlo, ze mozete spolu piect alebo varit. Tam je postup jednotlivych krokov tiez dolezity. Ze ju vlastne naucis jeden recept, napriklad jej oblubene jedlo, budete ho robit vzdy spolu, aby vedela, ake kroky kedy treba spravit?

Ale deti v tom veku su vacsinou vo vlastnom svete, a maju selektivny sluch, od rodicov pocuju iba "blablabla, tazke slovo, moje meno, blablabla" 😉 😀

vestica13
12. apr 2014

@briketa viem presne, o com hovoris. Ja som si toto vsimla u mojho mladsieho syna, ked mal priblizne 4 roky. tiez som si myslela, ze je to preto, ze v skolke rozpravali len po anglicky a doma po slovensky. V skolke mi casto povedal na otazky, ze nepamatam si, neviem o com bolo divadielko.... Teraz si uz veci pamata (najma dej pribehu atd.), avsak pochopenie ulohy alebo instrukcie, ktora sa sklada z viac ako dvoch viet, trva u nas v podstate do dnes (je druhak). Bol testovany aj na zrelost, ako letne dieta bola potvrdena mierna nepozornost, ktora vekom pominie. Odklad sme nedali, a aj ked pozorujem este u neho vacsiu hravost oproti rovesnikom, nepovazujem to za problem, nosi jednotky,obcas dvojku. Skor som pochopila, ze je to dieta, ktore potrebuje nielen sluchove,ale aj vizualne podnety, pripadne nejaku hru ktora mu pomoze pochopit ulohu. Kazdy sme iny a ja musim byt jednoducho trpezlivejsia. Syna som dala okrem zrelosti otestovat este aj inymi testami, ktore skumaju detailnejsie jednotlive oblasti rozvoja (sluch, zrak, zmysel pre detail, casova naslednost atd.), ale v podstate okrem tej miernej miernej nepozornosti nic nezistili. Jednoducho potrebuje viac stimulov na pochopenie. Ucitelka v skole o tom vie a synovi jednoducho vzdy vravim, ak comukolvek v skole nepochopi, nech si pyta vysvetlenie zadanej ulohy, lebo riesenie potom spravi bez problemov. Ja osobne vyuzivam doma hry z www.vnimavedeti.sk , lebo maju vela aktivit na logicke myslenie deti, orientaciu priestorovu aj casovu, hry na koncetraciu a podobne.