Dobrý deň! Mam dievčatko dg. PAS a NKS, má 6 rokov. Je v bežnej škôlke, prvý rok ma asistentku. Problém mame v škôlke s jej učiteľkou, ktora neberie do uvahy jej diagnozu, podla nej je to trucovitosť a povaha. Lekárske spravy od špecialistov neakceptuje. Ma k dispozii lekarske spravy, aj z centra IVVP ako s nou pracovať. Neustale je moje dieťa považované za neprispôsobive, keďže ma NkS a problém s porozumením. Chodíme na rôzne terapie, pracujeme aj doma. V centrách nemajú problém s mojim dieťaťom len v škôlke. Snažila som sa riešiť s riaditeľom nakoľko su v pribuzenskom vztahu som neuspela, ale naopak otočilo sa to ešte viac proti mne ako rodičovi a môjmu dieťaťu, nestále som predvolavana na stretnutia zo strany škôlky. Moje dieťa odmieta chodiť do škôlky a tým ze slabšie rozpráva, neviem čo sa deje v škôlke, sťažuje sa dcéra že len na ňu kričia. Na stretnutiach sa stale konzultuje spravanie mojej dcéry, dohodne sa ďalší postup ako lepšie pracovať s dieťaťom a odstraňovať nežiaduce zle správanie. Zo strany riaditeľa som neustale obviňovana že nespolupracujem aj keď sa snažím. Všetky problémy riešim aj s odbornikmi a snažia sa nám byť veľmi nápomocní. Prosím poraďte kto ma s týmto skúsenosti alebo na koho sa môžem obrátiť. Ďakujem. Nešťastná mama.
Nedtas
Ako to, že nevieš čo sa deje v škôlke? Mám v triede asistenta (dieťa s iným problémom) a každý deň komunikuje s rodičom - píše akúsi správu čo bolo v daný deň, pochvalu, aké boli prípadne problémy, ako ich riešili...
@letfenixa preložila... hm ..snáď si nemyslíš že sa škôlky o dieťa s PAs pobijú...
školstvo je totálne v sra*kách čo sa týka detí s PAs. a pod. diagnozami...
@esterl a prečo nezmeníte škôlku? Prečo nedáte do špeciálnej? Ako neakceptuj skolka keď ma asistenta už? Ono treba si uvedomiť aj to,že pokiaľ má učiteľka 20deti a jedno je proste iné. Ťažko sa to zvláda. Tu si na ňu doma sama,prípadne jeden,dvaja súrodenci hej,v centrách tiež. Skús si k vlastnému dieťaťu prirátať ďalších aspoň 15 deti. Ono to nie je fakt jednoduché. Pokiaľ dieťa nevie v šiestich rokoch ešte vyjadriť poriadne svoje pocity(píšeš to sama),tak ten problém má nie ľahký. Učiteľka musí pracovať s xy počtom predškolákov. Takže za mňa,zmena škôlky a to tam,kde pracujú s deťmi s diagnózami.
Treba si uvedomiť ze v centre nieje 20 deti na jednu učiteľku. Tvoja dcérka potrebuje individuálny prístup ale hocičo poradňa napíše sú len veci na papieri, reálne nieje žiadna naša klasická mš prispôsobená na integráciu. Rozpráva sa veľa, rieši minimum. Už len to,že ma asistentku by som brala ako obrovské plus.
@maciatkolulu v triede je 9 deti vrátené mojej dcéry. Je tu učiteľka, asistentka a špeciálny pedagóg. Školka je malička, celkovo je deti 21.
Z dôvodu že je to malý kolektív a bežná škôlka je pre moje dieťa prospešné. Odporúčanie nemáme na špeciálnu, riešila som to už aj centre
@esterl waw,to je čo za škôlku? Súkromná?
neviem aku presne mate dg. ci DA alebo AS (v ramci PAS) ale v kazdom pripade tieto deti maju svoje specifika, mne pomohlo spisat ucitelovi co plati na moje dieta, ako s nim pracovat, co mu vadi, co neznasa, ci ho vytocia do vyvrtky a ako ho ukludnit... chapem na jednej strane ucitelku ze nevie s danym dietatom pracovat sama pises ze okrem PAS ma aj slabsie porozumenie. ucitelka evidentne nechape co to obnasa a treba jej to na papieri vysvetlit (u nas to zabralo) tiez si myslim, ze uz nejako dobojujete do konca roku a buduci rok idete na zapis do skoly (ak tead dobre pocitam roky) ci planujete odklad? neviem co vlastne ocakavas od tohto prispevku. musis si uvedomit, ze ak odbornik studovany pracuje s dietatom 1 na 1 je to UPLNE ine ako ked ma ucitelka (nestudovana specialnu pedagogiku) pracovat s dietatom v triede spolu s dalsimi detmi. drzim palceky najma do buducna kedze skola je omnoho narocnejsia ako skolka
@esterl áno, už sú to asistentky učiteľa, nie dieťaťa. Ale ja mám so svojou dohodu, že sa prioritne venuje tomuto dieťatku, ak treba samozrejme, že v prípade potreby usmerní aj ostatné deti. Komunikácia s rodičmi je čisto na nej, ak je niečo vážne, čo zasahuje do chodu triedy, riešim už aj ja. Spolupráca je lepšia s otcom, matka akoby stále popierala diagnózu. Občas je to náročné, napr. nemôžeme spievať (učiť deti piesne) či púšťať hudbu lebo dostáva záchvaty, meniť následnosť aktivít, hrať určité hry počas preklenovacej chvíľky, rozprávku musíme dopozerať do úplného konca a kopec iných vecí, ktorým sa ostatných 20 detí musí prispôsobiť.
Pracujem v špeciálnej MŠ, konkrétne v triede pre deti s PAS. Špeciálna MŠ neznamená automaticky, že je pre deti s ment.post. ako to bolo kedysi. Je to škôlka pre deti so zdravotným znevýhodnením, kam patrí aj PAS. Máme napr. triedu pre deti s NKS, či deti imobilné. Takmer všetky k nám prišli z bežnej MŠ, pretože ju jednoducho nezvládali. A takmer všetci naši predškoláci idú do bežnej ZŠ. Špeciálka nie je strašiak. Učíme deti v menšom kolektíve fungovať v kolektíve 😉 vyjadrovať svoje potreby, rešpektovať pokyny učiteľky, či potreby spolužiakov. V triede mám 6 detí, ale vždy nejaké chýba. Máme stálu asistentku. Rodičia špecku často odmietajú, z môjho pohľadu je to takmer vždy na škodu dieťaťa. Zaujímal by ma dôvod, kvôli ktorému tvoju dcérku neodporúčajú vzdelávať v špec. MŠ, keď sa v tej bežnej viditeľne trápi. Úprimne, ja sa učiteľkám v MŠ nečudujem. Nemajú skúsenosti s deťmi s PAS a sama vieš, že to nie je sranda. Týchto (a iných detí s rôznymi diagnózami) pribúda. Tlačí sa do inklúzie, rodičom sa sľubujú hory doly, no podmienky na vzdelávanie týchto detí sa nemenia, neprispôsobujú sa ich potrebám. Špecky kedysi vznikli preto, aby sa aj tieto deti cítili bezpečne, úspešne, aby mali kamarátov, aby mali pocit prijatia....
@nikaeli veľmi s týmto súhlasím "Tlačí sa do inklúzie, rodičom sa sľubujú hory doly, no podmienky na vzdelávanie týchto detí sa nemenia, neprispôsobujú sa ich potrebám. "
Učitelia nie sú školení na prácu s deťmi so špeciálnymi potrebami, ale majú mať základnú empatiu a porozumenie pre jeho potreby. A nie tvrdiť, že dieťa je trucovite.
@letfenixa len tu je aj druhá strana mince, že celá trieda sa musí prispôsobovať tomu jednému dieťaťu. Ja si fakt neviem predstaviť, tu popisovanú situáciu typu nesmieme v triede spievať, učiť sa pesničky či púšťať hudbu. Chápem ústupky do určitej miery. Ale kde je potom empatia voči tým zdravým? Prečo napr, si dieťa čo mu spievanie vadí za pomoci asistenta nedá protihlukové slúchadlá alebo nejdú von z triedy do relaxačnej zóny, prejsť sa a pod?
To kým to dieťaso spec. potrebami navštevuje danú triedu, ostatne deti nesmú mať prístup k hudbe?
Škola kam chodia, chodili moje deti už dlhé roky je usposobena na inkluziu deti s telesným postihnutím ci dietnym obmedzenim, diabetikov atd.... A funguje to vyborne a naozaj obohacuje obe strany. Ale neexistuje, aby celá trieda necvicila lebo to jedno dieťa z triedy nemôže. Aby celá trieda mala diétu lebo ju má spolužiak. Samozrejme prispôsobujú sa do určitej miery napr. pomáhajú tomu kto sa horšie hýbe dostať sa vonku, donesú obed, keď pripravujú program na akadémiu nájdu v ňom miesto aj tomu spolužiakovi, respektuju, ze on, ona nemoze hocico zjesť, vonku na ihrisku ho zapájajú do hier čo môže atď.... pomôžu, zistia, že sú to deti také isté ako oni len fungujú troška inak.
Ale nikdy od nich nikto nechcel a dúfam, že ani nebude, aby nehral nikto vonku futbal lebo Jožko a Hanka to nemôžu robiť a potom sa cítia vyčleňovaní z kolektívu.
@letfenixa ale to tá mama vlastne nevie. Má len info od dcéry, že na ňu stále kričia, inak sama píše, že si ju predvolavaju kvôli nezvládnutemu správaniu dieťaťa, ale informácie má len od učiteľky a negatívne, asistentka s ňou nekomunikuje. Tak celkom nerozumiem odkiaľ ona vie ako v skutočnosti to v triede prebieha a že sa nedodržiavajú vôbec odporúčania odborníkov zo strany škôlky. Na tých stretnutiach jej to riaditeľka povedala? Alebo jej povedali ako danú situáciu riešili a ten postup riešenia nebol v súlade s odporucaniami čo mali?
Prečo si nepýtala už dávno písomne, aby sa škôlka vyjadrila, ktoré z odporúčaní realizujú a ako.
Čo hovoria ostatní rodicia a ich deti na to čo sa v triede deje?
Žiadala o možnosť zúčastniť sa takého dňa v škôlke, aby mohla názorne učiteľke, asistentka ukázať ako Čo s dieťaťom a vidieť aj ako dieťa reaguje?
Nemohla by mu istú dobu robiť asistentku priamo ona, aby sa nastavil systém?
Nema odporúčanie do špecky pre tieto deti či do šperky pre deti s mentálnym postihom? Lebo nie je specka ako specka, sú rôzne druhy pre rôzny typ detí.
Prečo sa autorka zubami nechtami drží tej zlej škôlky, so zlými pedagógmi Čo nič nerešpektujú a nehľadá iné možnosti ak to dieťa už je v stave, že tam nechce chodiť?
V každom prípade, sa tam dieťa zle cíti
A ešte som chcela k tomu, že 'asistentka s mamkou nekomunikuje' - u nás majú asistentky zakázané podávať informácie, je to kompetencia triednej učiteľky, resp. učiteľky, ktorá je s dieťaťom počas dňa. Ak ide dieťa domov a ja tam v tom okamihu nie som, moja asistentka necháva odkaz rodičom, aby mi zavolali alebo sa porozprávame ráno. Asistentka im môže podať informácie typu či dieťatko jedlo, bolo na wc, atď., ale nesmie komentovať spoluprácu, plnenie úloh, správanie.
Autorka na aké správanie sa sťažujú, čo riešite na tých stretnutiach? aké odporúčania (postupy) máte z poradne? môžeš byť konkrétna? si anonym, nik ťa nepozná. Možno ti tak budem(e) vedieť poradiť viac.....
A do špeciálnej skolky ju odmietli, ci ty nechces?
Ak učiteľ neakceptuje diagnózu a nalepkuje to trucovitosťou a povahou. Zarába na problémy s dieťaťom, pretože sa ho snaží "prevychovať" miesto aby ho prijal aké je. Je to celý koreň problému. Dg. PAS u detí s normointelektom existuje a nie je to tvrdohlavosť.
Ak máte tú možnosť hľadala by som špeciálnu škôlku kde majú triedy pre deti s PAS a NKS, je to lepšie a dieťaťu to dá viac aj po psychickej stránke sa mu uľaví a aj rodičom. Moje obe deti chodia do špeciálnej škôlky pre NKS, teraz od septembra dcéra už aj do prípravnej triedy pre deti s NKS na ich ŠZŠ, nie je to žiadna hanba a napredujú pekne, chodia radi do škôlky aj školy.
Ak nemáte možnosť špeciálnej skús nájsť škôlku kde rešpektujú diagnózy dieťaťa a majú už nejaké skúsenosti s takýmito deťmi. Určite dcérku nenechaj trápiť v tej škôlke, kde ju doteraz ani neprijali a očividne ani nemajú záujem ju začleniť do kolektívu a pomôcť jej napredovať. V tejto škôlke bude len trpieť a vy s ňou to nemá zmysel sa takto trápiť.
Ak škôlka nerešpektuje pokyny od specialustov, môžete sa obrátiť na zriaďovateľa, prípadne inšpekciu. Najradšej by som dcérku preložila.