Nová metodika výchovy

tohocasu
1. dec 2013

Zdravím všetkých,

už sme so ženou čo- to čítali o novej špeciálnej metodike na podporu vývoja dieťaťa v predškolskom veku. V škôlke sme sa dočítali o pripravovanej prednáške na túto tému: http://stromzivota.sk/blog/2013/11/autor-metodi...

Máte niekto s touto metódou priamu skúsenosť? Mňa to celkom zaujalo, ale chcel by som vedieť ako to vyzerá v praxi.
Michal

vallery
1. dec 2013

Nepredpokladam, ze na Slovensku uz niekto pocul o tejto metodike. A mozno budem vyzerat skepticky, ale zaroven predpokladam, ze neexistuje na zemi clovek, ktory "vyvinie" akukolvek "novu metodiku", ktora nebude vychadzat zo vsetkeho, co tu uz existuje X rokov ...
Taky Feuerstein je znamy uz zo 40 - 50 rokov, fici, funguje vo svete a na Slovensku o nom len malokto pocul (aj medzi pedagogickymi odbornikmi, co uz je trochu na povazenie ... nehovoriac o uciteloch ...). Na Slovensku je znama hlavne Montessori pedagogika a potom zopar odnozi 🙂.
Co je fakt - v zasade je jedno, ktora metodika je za vami, ak ste dostatocne empaticky a dietatu sa skutocne venujete. Zaroven vas ziadna metodika nenauci spolupracovat s dietatom, ak k tomu skutocne nemate vztah ...

V kazdom pripade za seba dakujem za upozornenie na danu prednasku a potesim sa aj predstaveniu tejto metodiky ...

michaela.g
2. dec 2013

@vallery ahoj, podla tvojho prispevku sa tomu asi dost intenzivne venujes, poradis nejaku stranku kde najdem nieco z praxe? Zatial cerpam len z Montessori, ale rada si rozsirim posobnost. Co by som mala hladat...?
Dakujem 🙂

vallery
2. dec 2013

@michaela.g Zavisi od toho, ktoru oblast chces co najviac podporit a samozrejme od veku ... Existuje mnoho roznych metodik. Vacsinou su tvorene ako stimulacne (v zmysle podporne), ci napravne programy. Mne pride vhodne vyuzivat jednotlive prvky pri postupnom vyvoji deti (nielen deti s problemami, ale aj normodetmi, pre ktore su a mozu byt velmi prospesne).

vallery
2. dec 2013

Takze ku konkretnym metodikam. Mam rada globalne citanie, ktore vieme aplikovat uz od 1.5 roka (dieta "cita" celok ako obrazok zo zaciatku bez poznania pismen), z neho sa mi super prechadza na montessori citanie, ktore je vlastne kombinaciou globalneho a analyticko - syntetickeho. Ale na neho je nutne dobre zrakove a sluchove vnimanie (napr. Sindelarova, Jean Ayres a jej senzoricka integracia, Frostigova, alebo aj aktivity Pokornej ci Kurincovej - samozrejme Montessori zaklad 🙂 ). (Nesmiem vynechat, ze zrakovemu a sluchovemu vnimaniu predchadza hmat, cuch a rovnovaha zastupena vestibularnym aparatom - mozno viac HANDLE, alebo klasicka neurologia, ci neuropsychologia). Zo sluchoveho vnimania je pre analyticko - synteticke citanie a akekolvek pisanie dolezite fonematicke uvedomovanie - najlepsie rozpracovane v Elkoninovi. Montessori pouzivam v mnohych aktivitach v roznych oblastiach. A to vsetko pod myslenim Feuersteina (asi najznamejsie su jeho spajania bodov).

Najzakladnejsie je vsak uvedomit si, co vlastne chcem dieta naucit:
😎 chcem aby malo dobre zmysly a hlavne dobre diferenciacne schopnosti, aby sme mohli stavat vyssie,
😎 chcem aby malo dobru koordinaciu pohybov a zmyslov,
😎 dobru spolupracu hemisfer,
😎 chcem aby sa vela pytalo (k veci, nie odveci) - cize malo dobru slovnu zasobu, na ktorej tkvie pamat (je zakladom pre dobre zapamatavanie, podrzanie aj vybavovanie informacie - to je napr. zaklad Feuersteinovho instrumentalneho obohacovania).
😎😎😎 A to vsetko ma dospiet do toho, aby bolo najprv uspesne v skole, dokazalo samostatne mysliet, vyhladat si informacie, spracovat ich a prepojit (opat som pri Feuersteinovi a jeho kognitivizme) a neskor uspesne v zivote. Z Feuersteina davam do pozornosti aj ucenie vo vedeckej metode (z toho teraz vychadzaju ine metodiky) - dieta si tvori obrazce, tabulky, kognitivne mapy, aby pochopilo a vyriesilo problem (opat nic nove pod slnkom).

Takze ako som uz uviedla, je sumtamfuk, aku metodiku vyuzijes, dolezita je tvoja
😎 empatia voci dietatu, 😎
😎 ciel, ktory sledujes, 😎
😎 mat chut 😎
😎 a kreativitu (alebo pristup k moznostiam cinnosti 🙂 ). 😎

Aj s Feuersteinovou metodikou robili vyskum, kolko skutocne robia pracovne zosity. Zistilo sa, ze 20% - ostatne (80% uspechu dietata) je na "ucitelovi" - berte cloveka, ktory pracuje s dietatom.