Dobrý deň prišla som sa poradiť. Mám doma vzdorovite 4 ročné dieťa,pre všetko čo sa mu nezapáči plače. Neplatí na neho nič ani keď sa s ním pekne porozprávam ani napomenutie. Skúšala som ho nechať aj sameho vyrevat a nevšímať si ho no nefunguje to. Často plače napriklad pre to že niečo chce a potom keď mu to dám tak plače že to nechce. Ďalšia vec je rozprávanie. Do 3,5 roka rozprával veľmi málo no potom už začal všetko opakovať a tvoriť aj jednoduché vety a vedel povedať čo chce. Teraz ako keby sa zasekol a nechce tvoriť vety, odpovedať na otázky,odpovie iba áno alebo nie. Keď sa ho manžel napríklad opýtal čo si dnes robil alebo čo si papal neodpovie. Neviem ako sa máme pohnúť ďalej sme objednaný na logopediu ale az koncom septembra keďže všade majú plno
Musí pochopiť, že plačom nedosiahne cieľ. Keďže ste mu párkrát vyhoveli, používa tento model ..nepopustit. A ešte popremýšľaj, či sa nieco nezmenilo v rodine...dieťa často dáva svoj postoj k nejakej zmene svojim negatívnym správanim, alebo takým krokom späť..ide o psychické nastavenie.
Taký vnútorný bojkot...ak sa to nezlepší, treba vyhľadať odborníka...ináč, dieťa, ktoré najviac hnevá, potrebuje najviac lásky.
@dzulli1980 môžem sa opýtať prečo autizmus ? Lebo boli sme minulý rok u neurologicky a tá autizmus vylúčila
Ahoj,ked ne hce hovorit a teda vies,ze rozpravat vie, skus toto: napriklad bude chciet daku hracku, chci od neho,nech ju pomenuje, ak teda vie uz jednoduche vety, tak chci od neho nech povie prosim si auticko, chcem pit,chcem keksik...proste co chce musi pomenovat,inak to nedostane a ked sa aj hodi o zem a bude nariekat -nepovolit,vydrzat...hovorit mu Jozko ked mi pekne povies aku hracku chces, pojdeme na tvoje oblubene ihrisko...a podobne....
Neurolog nie je opravneny stanovit ani vylucit takuto diagnozu a ani to nevie. Na to treba spravit diagnostiku u klinickeho psychologa a potvrdit ju moze len pedopsychiater. Z toho mala co pises tam tiez vidim auticrty, ale nemusi to tak byt.
Mam podobného 3,5 ročného a bol v dennom tábore, kde tiež povedali, že je to tvrdá povaha, ale dá sa mu vysvetlit. Takze sme začali trosku prísnejšie. Vzdy, keď mu dam jest, tak za niečo place. Že som nakrajala maso, že som ho nenakrajala, že som mu ho nakrajala na male kusy, že som mu dala malo ryze, a proste si vzdy niečo najde. Takze už ho dopredu upozornim, že idem Ti dat jest (predtým mu dam na vyber dve alternativy) a poviem mu, ze ak budeš zase revat, vezmem ti jedlo a už jest dnes nebudeš a ideš spat. Samozrejme, išiel revat, aj odniesol tanier naspat do kuchyne (v obyvacke majú detsky jedálenský stol, frflal, ze som mu zas maso zle nakrajala) a len som to zopakovala, že pokial bude revat, tak mu to jedlo vezmem a ide spat a odcupital naspat za stolik a zjedol celu veceru. Takto som postupovala už viacejkrat a funguje to vyborne. Už mám identifikované veci, kedy viem, ze sa začal bezdôvodne rozčuľovať a poviem mu, ze buď mozeme robit to a to, alebo pôjde za ocinom do izby. Začala som byt aj dôsledná, veľmi to pomaha.
"Co si dnes robil" je pre taketo dieta paralyzujuca otazka, prilis siroka a nevedia, co maju povedat. Ja sa maleho pytam len uplne konkretnosti, kde su odpovede bud to ano/nie, alebo nejake ine jednoduche. Aj " co bolo dnes v skolke na obed" je pre vela deti tazka otazka, hlavne pre tie, pre ktore jedlo vela neznamena. Ja si pozriem jedalnicek a potom sa pytam, akej farby bola omacka, ci bolo maso nakrajane na kusky alebo vcelku a podobne. A to mam teda vyborneho recnika s obrovskou slovnou zasobou ale prilis siroke otazky nedava ani on.
@tatinka no on veci pomenuje aj keď niečo chce tak mi povie napriklad mami chcem vodu atd. Aj ked si citame knizku alebo pozerame rozpravky tak povie pekne co tam je co robia ale iba ked chce. Len na keď sa ho uz opytam na niečo ine napriklad co si dnes robil alebo co si papal, kde ste dnes boli s babkou odpovedat nechce. Neviem to pochopit ci to robi schvalne alebo ci je problem inde
@tramtada31 no podobne to robím aj ja dúfam ze to pomôže
Reve, lebo vie, že raz povolis...a s tým rozprávaním je to aj u nás tak. Ústa sa mu nezatvoria celý deň, opisuje rozprávky, knižky, farby áut vonku, stromy, domy, zvieratá...ale keď sa ho opýtam niečo, alebo manžel, tak je ticho a pozerá na nás, ako keby chcel od nás odpoveď on.
@tramtada31 Aj ja mam uplakaneho 4 rocneho a nieconpodobne robim aj ja,ale skor instinktivne,nie cielene,tak som rada ze som si precitala tvoj komentar,skusim to zaviest na pevno co to urobi.
@majada35 Pekna myslienka ze dieta ktore najviac hneva potrebuje najviac lasky.Uplne s tym suhlasim,na druhej strane nemam z toho vzdy dobry pocit,lebo on naozaj extremne potrebuje moje prejavy lasky a vedia ho do sekundy absolutne uklidnit,akoby som mu davala odmenu za jeho spravanie.Taky vnutorny pocit ze je to ucinne ale nie je to spravne mojkat ked je neposlusny alebo za vsetko place.Neviem si s tymto pocitom v sebe poradit.
Odporúčam preluskat web Deti jsou taky lidi...
Alebo nevychova.cz
Tieto mi najčastejšie pomáhajú so situáciami ako popisujes.
Treba si uvedomiť, ako funguje mozog dieťaťa a netlačit ho do veci,na ktoré nie je zrelé. A zabudnúť na škodlivé stereotypy ako vydieranie, strašenie,podmienovanie lásky a pozornosti, a už vôbec fyzické tresty alebo separácia.
A veľa sa s dieťaťom rozprávať. Úprimne. So záujmom. Nemýlit si nariadenia a povely s dohodami.
"Teraz si upraces hračky a pôjdeš spinkať, dohoda?"
je niečo iné ako
"Už som.dost unavená, mala.som.tazky deň. Potrebujeme mať pred spanim upratané hračky aby sme na niečo nestupili, ako to spravíme?"
Štvorročné dieťa sa ohromne rozvíja a učí....jeho telo aj mozog sa tak dramaticky vyvíja, ze potrebuje čas a priestor na spracovanie nových vecí a podnetov a situacii, ktoré za tebe zdajú normálne a bežné, ale pre neho to je úžasne iné a nové.
@marianarem presne, moja uz ma 5 a pol, sikovne dievcatko, ale taketo otazky nedava. Nevie, co odpovedat. Takze sa pytam konkretne. Napr. teraz je na prazdninach, jasne, ze mi posielaju fotky, co robia, kde su..vecer volame cez videohovor. Muz sa opyta, co robila, povie, maximalne, ze bola na vylete, alebo ze nevie. Tak sa jej pytam, ci sa jej pacilo na lodi. A uz rozprava. Alebo ci tu macicku babke na tvar nakreslila ona. A uz hovori, ze ano, a ze babi jej nakreslila motyla. Co si jedla? Jedlo..a chutili ti tie palacinky? Ani nie, ale bavilo ma robit ich a povie ti cely recept, ako ich pripravovala..
@maminkadeticiek
Citujem: "nie je to spravne mojkat ked je neposlusny".
Mojkanie je pre mna prejav lasky a ta nemoze byt podmienena zlym, alebo dobrym sravavanim. Lasku davas vzdy rovnako aj ked je to ovela zlozitejsie v momente ked s tebou bojuje.
@marianarem no ja neviem, ale ked sa 3,5 rocnej spytam co dnes robili v skolke, tak normalne zacne rozpravat. Vecer sa jej pytam co sa jej na dnesnom dni najviac pacilo a nasledne aj co bolo zle alebo z coho bola smutna a tiez normalne povie. Je to nas ritual robime to kazdy den uz odkedy chodila do jasliciek (vtedy samozrejme odpovede boli jednoduchsie)
Podla uvodneho prispevku tam mas dva velke ukazovatele autizmu. Prehnana placlivost koli tomu ze mu vadi vela veci a slaby vyvoj reci. Tiez si myslim ze by bolo dobre zajst za odbornikom.
Ale potom pises ze ked napiklad citate knihu tak tvori tie jednoduche vety. Lebo vravis ze s tym prestal a akoby sa zasekol ale potom pises ze rozprava normalne ked citate knihu a vety netvori len vtedy ked sa ho pytate co robil a co jedol.
@marianarem Presne. Synovi je uplne jedno co je na obed a tym padom vzdy dostanem tu istu odpoved: Cestoviny.😀
@milanemila Moze byt ze je v tomto trochu viac vpredu, alebo tym, ze je dievca. Moj manzel dodnes nevie zabudnut na istu Moniku zo skolky, ktora mu bola otcom neustale predsuvana ako priklad, kefze on tiez na to nevedel odpovedat a ona bez problemov a kvetnato. Su medzi detmi velke rozdiely, ale co mam deti v okoli, tak vacsinou zaberaju len tie konkretne otazky.
@marianarem teraz mame aj babo chlapca, tak som zvedava ako to jemu pojde :D ale ano je mozne, ze je baba a teda viac ukecana. Ani mne sa usta nezastavia, takze muz sa vzdy smeje, ze ked sme spolu babka mama a dcera, ze niekedy aj vsetky 3 naraz hovorime a stihame sa vnimat, ze to je pre neho naj relax, lebo jeho sa nikto nic nepyta iba pozera a nechape :D🙈
No ano toto sa snazim nerobit, ze ju s niekym porovnavam pred nou aj ked podvedome to asi kazdy rodic robi, porovnava surodencov, rovesnikov kamosiek atd.
no uvedom si ze ak 3-4r dietatu polzis abstraktne otazky nebude ti vediet casto odpovedat. co si robil?? co di jedol. ... treba sa inak pytat jednoznacne mal si na obed polievku?? ano co v nej bolo?? ... boli ste dnes vonku? u babky?.... toto dieta lahsie pochopi najma ak je tam narusene porozumenie. uvidite co povie logo, dovtedy skusajte jasne komunikovat. mozno sa zlepsi aj plac
Skus mu polozit otazku inak, napriklad ak dnes krmil kacky v jazere, spytaj sa ho takto, krmil si dnes kacky? Jeho odpoved bymala byt ano....Hned potom sa ho opytaj ,videl si dnes slna na ulici?alebo daku inu vec,ktoru dnes nerobil, a jeho odpoved by mala byt nie....takze podla toho budes vidiet,ci rozumie tomu,co sa ho pytas....dalsia pomocka ako ho prijimet viac hovorit o situacii je napriklad sme vonku, daj mu otazku,nech ti povie,co vidi okolo seba,pravdepodobne povie mozno len jednu dve veci,ale ked uz viaC nepomenume,tak pomenuj ty, ja vidim krasny listnaty strom, vidim na zemi travicku, vidim na strome orechy,vidim tu behat vevericku,vidim oproti nam stat susedu..proste nechaj jeho nech povie a ty potom dopln pekne celou vetou,opisom co vidite...dalsia pomocka je,ked ma rad knihy, vyber mu v oblubenej knihe obrazok a nech ti popise,co na nom vsetko vidi,a znova nechaj jeho a potom dopln ty a vzdy skus hovorit cele vety,aby sa naucil viac popisovat...ono maloktore deti v 4 rokoch vedtia uz kvetnato opisat co vidia,co robia a podobne ...ale ked sa pytas vseobecne ze co dnes robil,on podla mna tej otazke nerozumie,skus byt konkretnejsia ako som ti uviedla hore...ak nebude vediet ani na jednodu he otazky odpovedat,moze ist o miernu poruchu v ramci porozumenia, spada to pod autizmus....co ale netvrdim,ze to tak u vas musi byt...
Tak logopédia by ma až tak netrápila ... skôr by som riešila neurológa, psychológa, vylúčiť autizmus, aspergerov syndróm atď.