Hodnotenie detí v škôlke. Čo si o tom myslíte?

amikka
15. máj 2011

Ahojte, máte niekto skúsenosť s tým, že by v škôlke hodnotili 4.ročné deti na základe grafomotorického vývoja a aj celkového vývoja? Tieto deti ešte nejdú do predškolskej triedy a myslím, že im toto hodnotiť neprislúcha. Myslím si, že moje dieťa je v poriadku, ale aj tak si ma zavolali, že chcú so mnou niečo prebrať a takto si zavolali už viacerých rodičov. Viacerých dokonca odporúčajú ísť s deťmi psychológovi na základe ich vykonštruovaných záverov z informácií z internetu určujú deťom diagnózy. Čo si o tom myslíte?

katecameron
15. máj 2011

povedala by som im ze si to nezelam aby mojemu dietatu urcovali diagnozy a poslala byx som ucitelky ku psychologovi alebo ku psychiatrovi ked toto robia

dulkagabulka
15. máj 2011

amikka - mysliš, že učitelky vykonštruovávaju diagnozy na zaklde informacii z internetu? prečo by to robili?
sama mam skusenost,že mi navšteva psychologa s dietatkom nesmierne pomohla a to som sa tam pytala sama, ani mi to nemuseli v škole odporučat...mala som totiž skusenost so staršimi detmi, tak som sama pozorovala,že je niečo tak,ako by byt nemalo....a ak to može pomoct i tvojmu dietatku, prečo to neskusit?..myslim,ze učitelky to robia s dobrou volou ..chcu pomoct...navstevy psychologa sa obavat nemusit- neznamena to,ze je tvoje dietatko zaostale,alebo chore,ani nič takeho..možeš sa tam dozvediet vela prospešneho k jeho vychove 🙂 🙂 🙂

amikka
autor
15. máj 2011

Myslím si, že upozorniť na nejaké grafomotorické veci nie je na škodu veci. Rodič si dá potom na to pozor a potrénuje aj doma s dieťaťom. Ale tie deti sa predsa ešte vyvíjajú aj v kreslení a každého aj baví niečo iné a tak nemusí byť super v kreslení krúžkov a štvorčekov... Ale predsa majú podľa mňa ešte čas, toto podľa mňa patrí do hodnotenia pri predškolákoch.

amikka
autor
15. máj 2011

Určite si nemyslím, že by to nerobili s dobrou vôľou, myslím, že je dobré upozorniť na nejaké veci. Neviem, čo ma tam čaká, určite by som sa tam vybrala s dieťaťom, ak by mi to odporučili. Len som zvedavá na názory.

lucia.kl
15. máj 2011

@amikka ahoj. ja som učiteľka v škôlke a tieto hodnotenia-diagnostika sa robia od najmladších detí - máme to povinne, ide o to sledovať deti, ako sa vyvíjajú, čo na daný vek robia a čo nie, naozaj sa nemusíš ničoho obávať, ono učiteľka nieje psychológ, takže ak sa jej niečo nezdá, radšej pošle ako by mala niečo zanedbať. je pravda, že každé dieťa je iné - grafomotorika, hrubá motorika, jemná motorika a aj celkový vývin. my sme s rodičmi konzultovali hlavne veci čo sa grafomotoriky týka a reči - tam treba od 4 rokov navštevovať logopéda ak reč nieje v poriadku...

dulkagabulka
15. máj 2011

suhlasim s tebou,že každe dietatko je ine..samozrejme,ze nemusi byt super v kresleni kružkov a štvorčekov...jemna i hruba motorika dietatka sa vyvija a v istom čase by mala byt na nejakej urovni...u psychologičky ta nečaka nič traumatickeho...porozprava sa s tebou aj s maličkym a pripadne ti da navod či radu, čo sa da robit,ako sa mu da pomoct,ak by vyhodnotila,že by to bolo vhodne....

jaaty
15. máj 2011

Ahoj, Hanka chodí do škôlky rok a už máme za sebou 3 takéto hodnotenia a úprimne som veľmi rada, že sú.
Aj pri nich si uvedomuje, že sa jej venujú, poznajú ju- jej slabé i silné stránky. Súčasťou poslednej bolo napr. aj logopedické vyšetrenie a poviem Ti, že chyby, ktoré videla logopedička, som ja nevidela. Zatiaľ, čo mne bolo jasné, že má problém s "r", ona povedala, že je to v tomto veku OK a treba sa zamerať na jej s a z- čo som si teda veru nevšimla.
Okrem "slabých stránok" zase upozornili na jej nadanie na kreslenie a odporúčali navštevovať kreslenie. Kiežby sa takéto "vyšetrenie" robili všetkým deťom predškolského veku - a dôsledne 😉 , predišlo by sa mnohým neskorším
problémom so školou, adaptáciou, pozornosťou........ veď ten čas tak letí, že čoskoro z nich budú školáci a nech sú pripravení 😀 😀 😀 😀 😀

titkovamiriam
15. máj 2011

Samozrejme dnes to tak asi funguje v kazdej skolke a som spokojna.mareka hodnotili po adapatacnom pobyte .po roku a aj tento rok.Ucitelky povedia co kde treba pridat popripade poradia psychologa,logopeda-mne sa to paci.Je lepsie ked sa nieco odhalí v malom veku ako potom na skole.marek je napriklad junový a mal by ist od septembra do predskolskej triedy,no este rok ho nechame v tejto triede prave koly motorike a koly zacleneniu sa medzi deticky lebo ani po 2r.v skolke si k nim nenasiel cestu ☹ ,takze ja som spokojna s takouto spolupracou a vie ma dokonca nahnevat ak je triede dietatko co ledva rozprava,je agresívne a rodicia odmietnu psychologa alebo logopeda a este vynadaju učitelke,ktora chce len pomoct...

titkovamiriam
15. máj 2011

@katecameron diagnozu nerobia ucitelky ale dalsi lekari

amikka
autor
16. máj 2011

Som rada, že prispievate. Asi som aj trošku potrebovala skľudniť sa a porozmýšľať nad tým všetkým. Určite popri svojich stálych problémoch človek už prípadné ďalšie počuť nechce, tak pochopte. 😉 Snáď to nebude také zlé, uvidím o čo sa bude jednať u nás. 🙂

jania023
16. máj 2011

Ahoj.Citam tu ze sa bavite o detickach v predskolskom veku.Ja mam 3rocnu dcerku ktora ide buduco rok uz do skoly kedze zijeme vo Svajciarsku tak tu deticky zacinaju skoro.Tak si nelamte hlavu ci to alebo ono je spravne kazda mamina pozná najlepšie svoje dieťa.mala je teraz v skolke a učiteľka mi vravela že je -iná- lebo sa nezapaja do kolkektivu svojich rovesnikov ale deticiek nad 7rokov že vraj je to znak inteligencie,je toho ešte veľa čo robí moja mala a nemala by na svoj vek,ale určite ju nebudem teraz nútiť aby z nej bola hotová chodiaca encyklopédia.Som rada že mám zdravé dieťa a to ostatne už príde samo.Ale čo sa týka môjho názoru na psychologa tak to nieje na škodu aspoň vás ujisti že vaše dieťa je úplne v poriadku 😉

adkaw
31. máj 2011

Ahojte, ono hodnotenie ako také je super vec lebo ti ukáže v čom tvoje dieťa zaostáva a v čom je dobré ale niektoré pani učitelky sa až moc do toho vžívajú a robia zo seba odborníkov ktorými určite nie su. Môjmu miškovi tiež robili hodnotenie a aj nám ukázali čo mu nejde ale takým spôsobom že sme s mužom len oči otvárali a na konci nám doporučili návštevu psychologa a logopéda lebo mame nezvládnutelné, hyperaktívne, zaostalé dieťa. Tak sme teda išli k psychologovi aj logopédovi s výsledkom že nám nepotvrdili ani hyperaktivitu a nie je ani zaostalý je veku primeraný nie síce v hornej ale v dolnej hranici, jedine tá reč nie je dokonalá na jeho vek takže musíme chodiť k logopédovi a čo ma najviac nahnevalo bolo že učitelka to rozoberala (klebetila) s inou mamičkou že miško je zaostalý a už pracuje na tom aby odišiel zo škôlky!!! Môj osobný názor : učitelke neprináleží určovať diagnozy, nie je lekár nemá nato vzdelanie, môže len poukázať na odchylky ale aj tie nie su vždy relevanté lebo sú to deti a každé sa vyvýja a dozrieva inak a hlavne každé dieťa baví niečo iné, dievčatá radi kreslia a tvoria a preto nemusia byť chlapci zaostalý lebo ich to nebaví a radšej sa zahrajú s autíčkami a stavebnicami!!!!

bets
1. jún 2011

toto by ma velmi nahnevalo, co pise @adkaw

ale na druhej strane by sa mi pacilo, keby ucitelky deti zhodnotili, dali rodicom odporucanie a uz nechali na samotneho rodica, ci danu odchylku bude alebo nebude riesit a ako bude riesit. zaroven by mali veci podat takym sposobom, aby rodica nevystrasili ani neurazali vyhlasenim o zaostalom dietati.

mne dost chybalo, ze mi ucitelky nevedeli povedat o mojom dietati nic. potrebovala som nejaky iny pohlad, na to ci moje dieta moze ist do skoly, do ktorej sme ho chceli dat. ucitelky v nasej skolke nemali ani tusenie, ako dcera na tom je.

amikka
autor
1. jún 2011

Súhlasím s adkaw. U nás v škôlke je to podobné s tými učiteľkami. Ak treba, aby hodnotili, nech hodnotia, ale primerane, pretože potom sú rodičia z toho vystrašení. A s tou rečou. Ja poznám možno iba jedno dieťa, niektoré v 4. rokoch hovorí čisto. Neviem, či je to touto modernou dobou, ale keď my sme boli malí, nikto sa nezaoberal tým, ako rozprávame a všetci sme sa naučili hovoriť pekne. Možno len tí, ktorí mali problémy s račkovaním, alebo zajakávaním.. tak tí chodili k logopédovi.

ywana
6. jún 2011

@amikka ...vyšetriť detičky v tomto veku môže byť prospešné...
...ja som s dcérou začala chodiť na logopédiu keď mala cca 4,5 roka...
...a to nemala nejaké výrazné rečové problémy a tiež som si myslela, že jej reč je primeraná jej veku...
...ale kamoška mi vysvetlila, že by bolo dobré keby šla do školy už s "čistou" rečou...
...navštevovanie logopedičky trvalo cca pol roka...
...v škôlke mala spolužiaka, ktorý strašne šušľal, račkoval a bolo ťažké mu rozumieť...
...mamička s ním začala na logopédiu chodiť až 4 mesiace pred začatím školy...
...moja mladá rozprávala čisto už v predškole a tak odpadol stres z možných problémov v škole...

syslica
7. júl 2011

Dobrá je tá "zlatá stredná cesta" - deti v škôlke sledovať, poprípade upozorniť rodiča, ale nie takým štýlom, že by sa učiteľky pasovali do úlohy všemocných a vševedúcich - a zneužívali to. U nás v škôlke si deti všímajú, keď sa im čosi nezdá, podebatujú s rodičmi, ale nikdy nepresadzujú svoj názor... týka sa to všestranného vývoja, logopédie a aj ortopédie (ploché nohy). Posledné posudzovať si učiteľky samozrejme samy netrúfajú - raz ročne vyšetrí deti ortopéd. Zvyčajne je "všetko v poriadku", dokonca aj u detí, ktorým ten istý ortopéd predpisuje vložky a ktoré dokonca na ploché nohy a skoliózu aj rehabilitujú 😅 . Teda ja mám skôr skúsenosť, že problémy detí sa zľahčujú - však je ešte malý, on z toho vyrastie, do puberty sa to spraví... - moji obaja chlapci chodia na logopédiu od 3 rokov, obaja mali opätovne prirastený jazyk a keby som sa iniciatívne nepýtala na logopédiu, vôbec by som sa nedozvedela, že mladší má problém aj s nosnou mandľou a počuje len na 30 % 😠 .