Obraciam sa skôr na skúsené učiteľky z materských škôl, ale beriem všetko.
Som začínajúca učiteľka a v triede mám 26 detí. Musím povedať, že sú doslova divokí. Mám tam aj niektoré deti ktoré sa posunuli o ročník vyššie. Zo začiatku boli tichí a kľudní. No teraz sú divoké ako ostatné deti.
Sedenie na treste nepomáha. Nedokážu byť ticho ani keď im zapnem rozprávku. Dokonca ani sa nenajedia bez napomínania aby sa utíšili.
Prekrikovať ich veľmi nemá zmysel lebo len o hlas prídem (nie že by som to neskúšala).
Nechcem zázraky len nejakú radu aby som sa tam nezbláznila.
nie som sice ucitelka, ale ale mozno nejake odmeny - kto dostane najviac dobrych bodov za mesiac bude moct nieco spravit alebo dostane nejaku drobnost,
Mija mama je ucitelka, čakať že deti budú bez jedného jediného slova sledovať rozprávku jebuplne nereálna predstava
Sú detinktoré to nebavi. Proste budú kecat. Ak aj vydržia tichučko, tak nie dlho, deti potrebuju striedať činnosti
Inak prečo v škôlke pozerajú tv?
Ja teda mam za sebou len prax, ale myslím že s tvojou otázkou by si mohla smerovať na tvoju kolegyňu.. Aj ona s nini má problém? Lebo ak nemá s nimi ona problém, bude problém v tebe a tvojom prístupe, v tvojej motivácii...
Nepíšeš o akú vekovú skupinu ide. Deti potrebuju hranice skúsaju co si mozu dovolit. Ak vedia, ze mozu tak si dovolovat budu. Tazko sa mi radí velmi zalezi ci ta beru ako autoritu. Mne staci zmenit ton hlasu a deti vedia, ze sa nieco deje. Ziadne kricanie, vykrikovanie a pod... Vacsinou deti, ktore divosia sa idu ukludnit k stolceku k nejakej skladacke, hracke, hribiky, puzzle s tym, ze to okomentujem, ze porusil nejake pravidlo (pravidla triedy sme si stanovili hravou formou na zac.skolskeho roka mame na nastenke obrazky, ktore nam pripominaju, ze pri hrani nekricim, sme kamarati, mame sa radi, respektujeme sa, upratujeme si po sebe...) odporucam navstivit pinterest a mas tam kopec inspiracii... Stanovit hranice, snazit sa im stale venovat, zapajat do hry. Deti, ktore sa nenudia nebudu vymyslat... takzko sa ukaznuju ked su uz velmi rozbesnene ja sa im stale venujem, hram sa s nimi ,citam ... Ak je to uz naozaj velmi divoke ukoncit hranie sadnut do kruhu a vylej si dusu povedz im, ze ta to trapy a nech ti oni navrhnu co s tym budete robit?
skus tu - https://www.modrykonik.sk/group/2340/
@pribinak nechcem aby boli úplne ticho. Len nechcem, aby som prišila o hlasivky hneď ráno.
O telke som nič nepísala. Nemáme televíziu v triede, ani nikde v škôlke. Ale keď nemôžeme ísť von kvôli počasiu a podobne výnimočne (1 krát za mesiac alebo dva mesiace) im cez PC zapneme rozprávku.
@rinsh moja svokra, je učiteľka s dlhoročnou praxou a ona píska, vtedy sú v pozore, vraj funguje aj to keď sa na nich ticho rozpráva, lebo oni kričia lebo kričís aj ty... Teraz mi len tak napadlo, že by si im povedala, v rannom kruhu, že ťa bolia hlasivky a že nemôžeš kričať, že sa zahráte celý deň takú hru, že budú potichu... Proste motivácia... 🤷♀️
@rinsh nepoznám presne predpisy, ale nemáš tých detí nejako priveľa? 26 detí by si v triede vôbec nemala mať. A neexistuje, že pri rozprávke nie sú ticho. Nemyslím 40 minútovú z CD, ale takú, ktorú im čítaš a netrvá viac ako desať minút. Začne rozprávať, prerušíš rozprávku a pošleš ho sedieť ku stolu, nebude skrátka sedieť pri vás. Ak sedíte v kruhu, polkruhu, to je jedno, tam bude platiť pravidlo, že ak chce niekto niečo povedať, zdvihne ruku. Tie deti budú o pár mesiacov sedieť v škole, ako vydržia tam? Jasné, že si niečo sem tam šepnú. nie sú stroje, to by som neriešila, ale nie aby rozprávali, keď ty čítaš rozprávku. Inak lepšie je tú rozprávku rozprávať, máš lepší očný kontakt s deťmi a ešte môžeš popri tom šaškovať s bábkami, rekvizitami, čo je pre deti pútavejšie, ako len suché čítanie. Ráno, keď prichádzajú, tak im treba pripraviť rôzne činnosti, ktoré ich zaujmú, lebo hrať sa mesiace stále s tými istými hračkami...no budú vymýšľať. Ďalej treba, aby deti presne vedeli, že všetko čo urobia, bude mať svoj dôsledok. A všetko sa snaž riešiť s kľudom, aj keď to je ťažké, aj deti budú kľudnejšie. A ak niekto je stále hlučný, tak nie že posadím ho na chvíľu, ale bude sa hrať ďalej pri stolíku pri tebe, nie s deťmi.
@pribinak aby mohli učiteľky pozerať do notebooku
@rinsh podla mna - deti su zive a to je v poriadku. Ty si ale vobec nemas co vycitat, ani kolegyna, musi to byt velmi narocne mat tam tak vela deti, 26 deti je podla mna vela aj na 2 ucitelky, ja osobne neschvalujem tento system. Takze neporadim, len sucitim
@elizabet173 hlásiť sa o slovo som už začala praktizovať skôr pretože toto tam vôbec neexistovalo. Je tam pokrok, takže to sa celkom dá. Počas "učenia" sa vedia na chvíľu sústrediť ale ten čas by som prirovnala skôr k 3 ročným deťom a nie 5. Tak neviem, možno som málo motivačná. Ale vyskúšam všetko čo mi tu radite. 🙂
@tehulka2011 zbožňujem tie deti len mi je ľúto keď počujem od ostatných učiteliek že mám také a také deti, že si ich nevieme skľudniť. Ach, keby len niekto vynašiel stroj, ktorý by prednášal ich energiu na druhých 😄😄
@rinsh a maju ta radi? Mna ovela viac respektuju, ked ma maju radi. Takze dbam na to, aby som sa s nimi okrem “ucenia a vychovavania” aj uplne obycajne hrala. S babami skladam puzzle, chalani mi vyvaraju v kuchynke alebo ma nabiju v pexese, bezne si sadnem k stolu, vyfarbujem omalovanku a rozpravam sa 5 minut s konkretnym dietatom, co nove doma, kde bolo cez vikend atd. Vela s nimi srandujem, to uz sa s tymito starsimi da a tie deti vyslovene striehnu kedy aku hlupost zase poviem, preto su tichsie, aby ma poculi 😉 Ked potrebujem vo vacsom hluku pri volnej hre rychlo ziskat pozornost, pouzivam triangel. Drzim palce, aby ste si vzajomne k sebe nasli cestu 🙂
@rinsh myslím si, že chybu urobili učiteľky, ktoré tie deti mali doteraz, ty si v ťažkej pozícii, oni už mali mať niektoré veci zautomatizované - nechápem, prečo sa nehlásili, to sa 26 detí prekrikovalo, keď chcelo niečo povedať? Že sa nevedia sústrediť, je tiež chybou, sú rôzne hry na podporu pozornosti.
@ava11 tak ja osobne si myslím, že áno 😁. Keď prídem na poobednú tak sa ku mne rozbehnú obímeme sa, rozprávame sa, žartujeme. Keby ma nemali radi tak to asi nerobia 😄 veľmi sa s nimi hrať nestíham, pretože každú chvíľu musím niekoho alebo niečo riešiť. Ale dúfam že sa to zmení 🙂
@elizabet173 Netuším ako to predtým fungovalo. Bohužiaľ učiteľky, ktoré v triede boli predtým, tak už tam nepracujú. Tak len od iných učiteliek sa dozvedám čo a ako. Ono keď som nastúpila tak to bolo trochu chaotické.
@rinsh skratka nemas respekt. Niekto má prirodzenú autoritu a niekto si ju musi vybudovať. Je ťažké dnesne deti zaujať, to je pravda. No ty mas byt ta, ktorá ma rodičom vo výchove radiť, a nie si ju pytat. Na koňovi 🙈
Ja by som sa bála nechat moje dieťa učiteľke, ktorá si s nimi nevie dať rady.
V prvom rade ako pisala pani učiteľka vyššie, musíš sa im venovať. Deti musia z teba citi múdrosť a istotu. Ak sama o sebe pochybujes, deti to veľmi rýchlo vycitia.
Je pomaly jún, neviem, ci za ten mesiac urobíš zázraky. Prave na konci roka uz toho majú dost aj deti.
Dieta, ktoré sa hra nezlosti - ale to by si mala z pegecky vedieť.
Veľa veľa veľa aktivit, veľa vela pohybu. Aj tv je fajn obcas pustiť, ale nie detom, ktoré majú kopec energie. Ak si deti poznam, presne viem kto co ma rad a podla toho ich zamestnam.
@ava11 presne tak by to malo vyzerať
Deti doslova žerú co sa zas bude diať, ked sa niečo nove ucime, počúvajú ako muchy z, su zaujate, motivované...
Skus sa jeden deň pripraviť na 220%- pomôcky, presne si premysli co chceš robiť, maj v zálohe 100zaloznych plánov a chod ten den na plno. Uvidíš, ci je to len v tom, ze potrebujú viac pozornosti.
Urcite by som nezvalovala vinu na ucitelky, ktoré ich mali pred tým 🙄
@elizabet173 aj my sme mali angličtinarku, pri ktorej sme ani nemukli a ked sme dostali novu, pomaly sme si ani nevylozili knihy na stol...tak sme ju mali v päte. Bola nudná a angličtinu vedela asi tak, ako my vsetky dokopy.
Múdry ucitel ma prirodzený respekt a vždy musí byť o krok vpred pred deťmi aj rodičmi.
U nas v skolke pouzivaju pani ucitelky zvoncek a vzdy maju k tomu vymyslenu nejaku basnicku. Napr. idu sa chystat stolovat, ucitelka zacne zvonit zvoncekom s tym, ze si maju upratat hracky a do toho hovori basnicku o upratovani, na vsetky aktivity pouzivaju zvoncek s basnickou, rovnako aj ked sa prekrikuju alebo ak aj nejaky jednotlivec robi zlobu.
Rozpravky v tv nepozeraju vobec. Ak rozpravky, tak bud hraju divadlo alebo im pani ucitelka cita. Parkrat myslim mali pustenu aj audioknihu, ale islo o tematicke rozpravky, ktore sa tazko zhanali v kniznej forme.
Inak suhlasim, co tu uz odznelo. Detom sa treba venovat, zaujat ich, kecat s nimi, hrat sa s nimi, byt aktivnou sucastou hry. Verim, ze to ale moze byt tazke, ak mas na hlave 26 deti. U nas mame na 23 deti 4 ucitelky, a ani neviem, ci decka boli niekedy v triede v plnom pocte 🙂
A sklanam sa pred kazdou ucitelkou z materskej skoly, pretoze tie zeny podla mna musia mat vsetky nervy zo zeleza. Staci, ked vidim coho je to moje dieta schopne a ked si predstavim, ze by som mala mat na hlave 20 takych, asi by ma kleplo hned po prvom dni 🙂
Ja som aj nakricala ked bolo zle, ale to iba na zaciatku. Potom uz stacilo zmenit hlas a vedeli co je vo veci. Dobre je ich pri hre podelit a tych grazlikov si zadelit tak, aby nerobili bordel. Lahko zistis, kto je problematicky v akej kombi. A tiez nam dobre fungovali nalepky ako odmena. Tiez je dobre napr dat detom citat knizky, take tiche aktivity a kto Hyde hovorit, ihned napomenut. Ale to je uz pre predskolakov, kde sa musia ucit byt aj ticho a v klude. Casto sa da rozseknut skupina a podelit aktivity pre napr tichsiu skupinu a tu hlucnejsiu. S tym ze s tichou mas pokoj a robia si napr nejake kolektivne vyfarbovacky a ti hlucnejsi maju napr lego s tym, ze podelis ich po 3 a musia nieco postavit podla zadania. Velke skupiny su dost o manazmente a predchadzani problemovych situacii. Podla mna pozeranie niecoho je najhorsie na disciplinu. To mozes dat iba tej tichsej skupine, napr dievcatkam rozpravku kratku. A nasledne omalovanku s tym motivom. Ale aktivne deti neposedia a po 5 min to je katastrofa.
Chápem ťa a držím palce, mala som takú triedu na 1. stupni. Vsetky ucitelky mi vraveli ze toto ake zlozenie je v tej triede je nenormalne. Kazdy ma lutoval a kto zastupoval mi hned vravel ze je to des. Polrok predtym na inej skole to bola malina. Najlepsie co sa mi mohlo stat bolo tehotenstvo 🤦 aj ked clovek si to ani neuvedomuje ale tie deti moje snahy aj ocenili , chybala som im lenze chyba bola urcite aj v mojom ,,perfekcionizme, co som ja pokladala za nesplnene ciele nakoniec vzdy dopadlo paradne. Niekedy si myslime ze zlyvame lebo prilis kricim, nie su ticho.ale su podla mna kolektivy v ktorych sa to na 100% neda
Nasi tlieskaju, 2x buchnu po nozkach a raz tlesknu a vytvoria specificky rytmus, kto vnima, ze je hluk a krik zacne takto tlieskat, ostatni sa postupne pridavaju az kym je ticho, je to signal, ktory sa naucili a moze ho spustit ako dieta v triede tak ucitel a poznaju ho v celej skolke, vyuzivame to aj rodicia, hlasivky teda nevykricis
@mimka11111 ty si ucitelka? Asi nie. Fakt si myslis, ze toto robia? Chod a vyskusaj si to. Moj syn v skolke tiez pozera rozpravky pustia im nejake kratke a tak cca 15-20min. Inak im vymyslaju aktivity, citaju, spievaju a tancuju alebo su len vonku. Fakt ma zarazaju taketo hlupe reci
@rinsh nie som ucitelka, iba rodic ....u nas v sukromnej skolke sedeli na nejakej stolicke, ked boli zle, mali sa tam ist ukludnit a porozmyslat o sebe
a mozno nejaka motivacia, nejake peciatky, ze kto bude zly alebo dobry, dostane peciatku napr. prasiatko a ked bude mat take 3 alebo 5..... budete informovat rodicov ....
pripadne ich skusit pomiesat, tych divokych s dievcatami, alebo kazdeho do jednej skupiny
napr. u nas v skole to tak spravili, lebo v jednej triede sa stretli take typy, tak jedneho prelozili do A-cky, ineho do B-cky, dalsieho do C-cky, lebo ked boli spolu, iba vyrusovali a ucitelka musela namiesto vysvetlovania uciva riesit ich ....tak riaditelka to nakoniec takto vymyslela