Ahojte mamičky a oteckovia. Potrebujem sa s vami poradiť. Mám syna, ktorý má už 3,5 roka a nechce sa mu rozpávať. Síce sa mu od rána nezatvoria ústa, no je to akoby jeho vlastný jazyk. Voda = papišta, nos = bajs, oko = ogi, cestoviny = oštopy,... Síce občas použije aj normálne slová, aj keď s drobnými chybami, no najväčším problémom je, že sa sa mu väčšinou ani nechce, resp. sa ani nesnaží, a hlavne nie ak to od neho chceme my (rodičia alebo učiteľky). Už vyše roka chodí do škôlky, a ani to ho neposunulo. Čo sa mu ale darí na výbornú je angličtina, ktorú ho doma ani neučíme, ani sa doma po anglicky nerozprávame. Tú počuje len občas a má v nej priam ukážkovú výslovnosť. Stretli ste sa už niekto s takýmto problémom? Jedná sa vôbec o logopedický problém? Čo s ním môžem ešte spraviť, aby sa mi pustil normálne rozprávať? Detská lekárka ma síce ubezpečuje, že sa to ešte rozbehne, nech sa nebojím, no podľa mňa by už mal rozprávať aspoň približne.
urcite je to logopedicka zalezitost. cim skor pojdete, tym skor viete riesit pripadny problem. lebo v 3 a pol roku hovorit na nos bajs, na vodu papista je problem. to su jednoduche slova, ktore by mal vediet uz normalne vyslovit a aj spravne priradit. a hlavne sa nestresuj, dnes je logopedo poruch habadej, ale cim skor pojdete, tym skor to bude ok 🙂 takto mate 2,5-3 roky cas vsetko dat na poriadok kym pojde do skoly.
Ja som mala podobny problem ked mal syn 3 roky, presne mal taketo "svoje" pomenovania pre veci. Volala som s logopedickou ktora mi povedala ze je to v jeho veku normalne a je to sice čudné ale zeje to dobre ked veci pomenuva aspon rozdielne aj ked svojim nazvom. Že horšie by bolo keby napriklad jednym slovom pomenuval viac vecí. Ale takto je to normálne a nemam sa báť. Teraz ma syn 3,5 roka a uz celkom pekne rozprava
ja to riešim teraz, aj reč ako takú, tú riešim už dlho .. ale hlavne tie anglické výrazy .. lenže u môjho syna je to vplyv YouTube a angličtiny ... ja síce nájdem slovenské rozprávky, ale naskakuje mu tam anglická mutácia a to sa nedá niekedy ustriehnuť. ... ale hlavne, že rozpráva, opakuje a vymýšľa si.. ale za návštevu logopedičku nič nedáš... aspoň sa poradiť.
treba ist na logo. ak niekde citam ze pediater povie v 2,5r ze neni problem, ma cas... zjezia sa mi chlpy a nie to v 3,5r. u deti s logo problemom je pomerne caste, ze anglictina im ide lepsie - je lahsia aj na vyslovnost aj na gramatiku, deti si vytvaraju v urcitom obdobi vyvoja "svoje" vyrazy, ale v 3,5r by mal byt jeho recovy prejav kvalitnejsi. moj nazor - jednoznacne zacni riesit logopediu.
@sonpa suseda mojich rodicov mala syna ktory mal tak asi 3,5 az 4 roky a vobec mu nebolo rozumiet. Rozpraval, vykladal nam vselico ale mal svoj jazyk, vzdy sme len prikyvovali a cakali na preklad od jeho mami. Neviem ci s nim niekam chodila na logo ale potom znicoho nic mi moja mama povedala ze uz sa naucil rozpravat zrozumitelne. Nasa bude mat 3 roky, rozpravana, snazi sa tvorit vety, no stale ma par tych svojich sloviciek ktore si prisposobila. Šivačik - snehuliak, dundanta - dovnútra, dubiček - cumlík.. Zatial to nesilim a cakam kedy sa nauci. Dnes sme boli v detskom centre kde dievcatko v jej veku zacala volat na trampolinu a ona jej nerozumela, pretoze trampolina je u nej ,,pajina,,...no nakoniec sa nejako pochopili a poskakali si spolu. Ak je to len par slov tak by som to nebrala tak vazne, deti si prisposobuju slova ..podla toho co mi hovorila moja mama tak viem ze moj brat ktory je inak velmi inteligentny a vzdelany clovek si v detstve tiez slova prisposoboval dlhy cas..no urcite ak mas sama pochybnosti tak to ries.
hm, moj syn bol na tom podobne.statna logopedka povedala ze rec dietata do 4 rokov neriesi.potom som stretla kamaratku specialistku v tejto oblasti a povedala, ze rec dietata sa udajne fixuje medzi 3 a 4 rokom a je udajne lahsie naucit 3 roceho spravne vyslovovat ako 4 rocnemu refixovat zauzivanu vyslovnost...my sme chodili 2 roky ku nej, boli to pre mna galeje, pre maleho niekedy tazke chvile hoci to robila perfektne hravou formou a dostali sme sa z toho.vies je spusta odlisnosti a odchyliek, skus sa nakontaktovat na statne logopedicke centrum (take ktore riesi rozne odchylky,a nechaj si od nich poradit. to vidim ako najistejsie.
@sonpa pre pokoj v dusi by som sa poradila s lekarkou a presla pre istotu vysetrenia. My to uz mame za sebou (v2, 5 roku sme zacali) neuro, logo, niektore deti posielaju este na orl a k psychologicke. Tych dovodpu preco.moze mat hatlaninu je viac...napr zvacsene nosnd mandle atd atd. My sme sa presli asi zbytocne. V 3 roku zacal rozpravat a teraz po dvoch mesiacoch uz je to celkom slusne. Ak by som sa mala rozhodovat teraz, urcite by som ich absolvovala zas...radsej sa 10x zbytocne prejst ako nieco zanedbat.
mame 2rocnu a vie celkom pekne slova ktore ma rada povedat ale ked skusa nove povie ho par raz pekne a potom z neho spravi svoje cudo co sa casto ani nepodoba a ani za nic uz povedat pekne mozem jej opakovat bude si tvrdit svoje... ci to nie je taka hra z ich strany ze maju cosi "svoje" snad to prejde casom
Moja babička raz spomínala, vedľa nich bývala majetnejšia rodina. Mali 4 ročného chlapca, ktorý vôbec nerozprával. Vtedy to bola hanba, tak sa rodina zišla a rozmýšľali čo s ním, či ho dajú do ústavu a tak. Zrazu sa chalan postavil a : Ja rozprávať viem, ale s Vami sa ja rozprávať nebudem!
@juhseverzapad Pecka!!!
@sonpa a sluch ma v poriadku ? Hoci sa moze zdat,ze pocuje,ale nie vsetko.
@bocianka123 áno, toto mu kotrolovali keď sa riešili mandle. Má aj stipulky v ušiach, takže už sa akože nemá na čo vyhovárať 😀
Neviem ti moc poradiť, ale poviem ti moju skúsenosť ktorú si nepamätám, ale doteraz ju rodičia spomínajú. Vraj som tiež do 3 rokov nevyprávala ale že vôbec. Len mrnčala a ukazovala prstom. Moja mama bola so mnou zúfala. Skúšala to už aj tak, že keď som niečo chcela tak som to musela povedať, nie len ukázať a vydať zvuky 😀 Nepomohlo, vraj som radšej na to zabudla ako jej vyslovila čo len slovko. Sestry krásne vyprávali, len ja som bola akoby bez hlasiviek. Všetko sa to zmenilo jednou príhodou. 😀
Mamka varila v kuchyni a ja som okolo nej chodila, plietla sa jej pod nohami, hrala sa s bábikami.
Vraj som sa z chodby rozbehla a utekala do kuchyne, tam som to nejak nevybrala a narazila hlavou presne do radiátora. Odvtedy som vraj začala sama od seba vyprávať, akoby sa stal zázrak. 😀 A teraz by bola radšej, keby som nerozprávala, lebo teraz mi idú ústa stále. 😀
Môj názor, treba to riešiť. Moja mladšia do dva a pol roka nerozprávala, ale ja som aj tak vyhľadala logopedičku, mala som potrebu to riešiť, teraz sú to 2 mesiace, čo spustila, síce to ešte nie je ono, ale ide to, btw logopedičke sme po čase prestali chodiť, lebo u nás bol problém, že ju ani ona nevedela nakopnúť rozprávať. Ale stále mi to vŕtalo v hlave. Vieš, od neurologičky som vedela, že je poriadku, takže som si bola istá, že raz začne, ale ja som sa hlavne chcela vyhnúť problémom s výslovnosťou. Šušlanie, račkovanie atď. Tvoje dieťa má 3,5, treba ísť, nech sa mu neskôr deti nesmejú. Má 2,5 roka na to, aby bola jeho výslovnosť a slovná zásoba v norme. Staršia má šesť, a presne vníma, ktoré dieťa ako rozpráva, neposmieva sa žiadnemu, to by som ju hneď usmernila, keby som také niečo počula, ale referuje o tom. Asi by sa mamičkám ktoré majú problémy s rečou svojho dieťaťa nepáčilo, že sa o tomto rozpráva kade tade po kamarátoch, ale tak to je. Ak je problém, treba ho riešiť, a u Vás je najvyšší čas.
Nerozumiem. Čo ja by som dala za to, keby mi takto išlo učenie angličtiny, že samo. Jasné, treba mu aj slovensky hovoriť. Ale evidentne má talent na angličtinu, tak mu ju nebrať. Má veľký kredit do života, ako súkromne, tak profesne. Niekto sa driluje angličtinu, on sa bude drilovať slovenčinu. Proste to má inak. No a čo. Za mňa, ak môžete, dajte ho do anglickej škôlky a potom školy 🙂 A ohľadom slovenčiny mu trpezlivo vysvetľujte, že aj tú potrebuje a keď zvládne oba jazyky, môže robiť v živote čo chce. Verím, že nie je hlúpy a pochopí. Hlavne sa toho nebáť a nič netlačiť nasilu. Daj na svoj materinský cit a rieš ako to budeš cítiť. Držím palce!
Ešte pridám, aby to nevyzeralo, že iba mudrujem. My žijeme striedavo v Bratislave a v Prahe. Mám dve dievčatá, staršia začala rozprávať na dievča neskôr, ale potom už bez problémov a okolo piateho roka už plynule prepína medzi cz a sk. Mladšia tiež dlho komolila slová a rozprávala minimálne, dali sme tomu čas. Teraz má 5 rokov, chodí do škôlky a tiež si stále vymýšľa slová a keď trucuje, tak hovorí slovensky 🙂 Nikto to nerieši, len sa jej trpezlivo vysvetľujú dôsledky. Myslím, že je to to isté s angličtinou. Pre tvojho syna proste nie je rozdiel v rečiach, on presne nerozumie, čo je na tom zlé. Keď tamten ujo môže hovoriť inak, tak ja tiež. To je celé, ako on na to pozerá. A tak by som k tomu aj pristupovala. Vysvetlila, že ide o to, aby mu ľudia rozumeli a mohol dostať napríklad, presne to, čo chce. A on si na to príde. A možno iba trucuje, že ste ho dali do škôlky. Nehovorím, že je to zle, ale on sa môže cítiť odstrčený, bol by radšej doma s mamou 🙂 Tak to dáva takto najavo. Niektoré deti ničia veci, niektoré sa pocikávajú, on na truc hovorí inak, aby ste si ho všimli a venovali sa mu. 😉
@silvapokorna táto teória by mi veru zapadala do toho čo stvára v škôlke. Tam absolútne nespolupracuje a doma je úplne v pohode 😀
No a preco sa neobjednate logopedicke, aby ste mali istotu, ze je vsetko OK?