Ahojte, dcérka má 13 mesiacov o dva týždne 14. Všimla som si, že sa veľmi rýchlo učí a už teraz ovláda 30 slov (vrátane citosloviec). Zdá sa mi to veľa a pritom mi napadá myšlienka, či to nenaznačuje možnost vyššieho IQ alebo tak, či nepotrebuje nejako viac zaťažiť hlavičku (napr. Nejaké špeciálne,zložitejšie hry ) než detičky ktoré sú napr. tabuľkové.
Ďakujem za radu 🙂
Nadanie sa neurcuje podla toho,kolko slov ovlada v 1roku. Chapem,ze kazdy si mysli,ze jeho dieta je vynimocne,ked vie o kusok viac,ako rovesnici,ale tak to nefunguje😁 Citoslovcia su len zvuky,takze to nie je nic vynimocne. Ja som v 6mes.chodila na nocnik,aj fotku mam, usta sa mi nezavreli od roka,ani 2r. som nemala,ked som recitovala basnicky a nie som nadpriemerne nadana😁 Naopak syn vedel zrozumitelne vo vetach rozpravat az v 2,5r. a v 5r.riesil u psychologicky ulohy pre 7r.a usudia,ze ma vyssi intelekt,ci ho nechcem dat skor do skoly. Nedala som. V skole sa to vyrovnalo. Nieco mu ide ovela lepsie aj bez ucenia,ine nie. Rob s nou,co ju bavi a nesnaz sa z nej mat superdieta. Tabulkove deti neexistuju.
@iwesska neviem na čo ten výsmešný tón. Ja z nej nepotrebujem superčloveka. A nevedela som podľa čoho sa to určuje v tak nízkom veku. Išlo mi skorej o to aby som nejako nezanedbala ak by to tak bolo. Som rada, že je zdravá a napreduje viac od nej nepotrebujem ani ju nemienim do ničoho tlačiť ..len som sa zaujímala
30 slov nie je až tak veľká slovná zásoba pri ročnom dieťati, môžeš ju naďalej v reči a samozrejme aj ďalších veciach podporovať a rozvíjať hrami, čítaním, spevom rozprávaním. Ak sa jej budeš primerane venovať, ale nie 24/7 dieťa musí mať aj vlastný priestor, určite nič nezanedbáš
Nepripada mi to nejake vynimocne, ale v kazdom pripade treba s detmi citat, spievat a normalne sa rozpravat, o kadecom. A co sa tyka hier, tak su dobre rozne stavebnice pre male deti (nie s drobnymi kuskami), my sme mali aj take mini puzzle-mini myslim v tom zmysle, ze malo asi iba 12 dielikov, postupne sme kupovali zlozitejsie-na tomto nejaku dobu ficali obe deti. Samozrejme kocky, lego-duplo, ale hlavne cerstvy vzduch, lebo to je prospesne a mam dojem, ze v dnesnej dobe malo vyuzivane.
podla tabuliek by malo dieta v roku vediet najmenej 5 slov, takze tych 30 je taka sirsia norma, resp. mierny nadpriemer 🙂 ja som v roku uz relativne dobre rozpravala a ano, mam trocha vyssie IQ ako priemer a som nadana, co sa tyka jazyka (aj s tym dodnes pracujem), ale zas som totalne nenadana na vsetky rucne prace a cokolvek, co suvisi s umenim 🙂
poradila by som sledovat, co ju bavi, a podla toho volit aktivity - ak ma teraz obdobie, ze sa chce ucit rozpravat, tak zrejme aj sama vyhladava knizky, obrazky, opakuje po tebe a pod. 🙂
Neviem,kde tam vidis vysmesny ton. Mozno ti chyba zmysel pre humor,tak si moj prispevok nepochopila🤷♀️ Zaujimalo ta,ci to,ze vie 30 slov nenaznacuje nadpriemerne IQ,lebo mas pocit,ze mas "mimotabulkove dieta" tak som ti napisala,ze nie a ani nie je potreba jej nic merat. Sama si vezme hracky,ake ju zaujmu. Nadpriemerne inteligentne deti sa neucia,oni sa take rodia a same inklinuju k zlozitejsim hram,stavebniciam a encyklopediam.
Asi ťa sklamem, ale vôbec to nenaznačuje nadpriemerné IQ.....každé dieťa ide svojim tempom a vždy je popredu v určitej oblasti - jedno v komunikácií, druhé v porozumení, tretie je šikovnejšie motoricky...väčšinou sa to vyrovná okolo 3-4roku.....a volakedy bežne deti v 1,5roku rozprávali a aj v spájaní slov povedali celú vetu......
@mogaa prečo by som mala byť sklamaná?
Máš úplne normálne dieťa, čítajte knižky, spievajte, deti nasávajú ako spongia... Ak sa im niekto venuje..
no lebo ty si napísala či nie je tvoje dieťa nadpriemerne inteligentné....ono väčšinou v tomto veku si myslí každý rodič že jeho dieťa je v niečom výnimočné, naopak veľa rodičov sa sklame v 2,5-3roku keď potom zistí že v inej oblasti jeho dieťa je podpriemer.....u našej to bolo naopak, v cca 2rokoch bola motoricky veľmi šikovná, nemala problém sama výsť na preliezačku pre predškolákov, nebála sa skákať zo schodíkov čo iné deti v jej veku proste nevedeli, skákala na jednej nohe, mala dobrú jemnú motoriku.....naopak čo sa týkalo reči bolo to horšie.....o rok sa zlepšila v reči a ostatné deti ju dobehli zase pohybovo a motoricky.....teraz má 4, ústa sa jej nezavrú, pohybovo nejak výnimočne nevyniká nad rámec, jediné čo pozorujem - pekne drží ceruzky , zlepšila sa v kreslení, pýta sa na písmenká, naopak v strihaní strihá rýchlo a nejde jej to strihať pekne podľa čiary....naozaj postupne sa to časom dorovná a vždy budú deti čo sú lepšie zase v niečom inom
nadane deti uz v utlom veku zacnu javit zaujem o pismenka, cisla, geografiu, vesmir... kludne aj v roku a pol, v dvoch. ale same, nie ze matka za nimi beha s knizkou, a ukazuje A ako auto... pred dovrsenim 4 rokov citaju s porozumenim, to s porozumenim je dolezite... scitavaju, odcitavaju do 20, chapu nasobenie, delenie ... to vsetko su znamky nadania. uvidis, ako bude dcera napredovat, ak je nadana intelektualne, to zsitis aj sama, tie deti su fakt inde.
ono sa nieco casom zrovna, nieco nie.
moja vedela aj viac, kazdemu deitatu proste ide nieco lepsie rychlejsie, cize myslim, ze to velmi neznamena ziadnu genialitu, ale pravdepodobne v reci bude sikovnejsia. Ja som s mojou od malicka kvakala cely den, cize nie je sa comu cudovat, moja napr. oproti rovesnikom vedela neskor chodit, ale kedze bola casto sama, tak take puzzle, stavebnicke, knihy boli jej celodenna zabava. napr. 1,5r bola o vela samostatnejsia, nemala problem sa dohovorit, cize zvladla aj jasle a vsetko bez problemov, ale teda to bude asi aj inymi vecami ako nejakou "genialitou"/nadanim.
su deti, ktore v 5 rokoch maju precitaneho Harryho Pottera, rataju matematiku pre 3 rocnik... atd, cize ozaj nie su vsetky rovnako bystre, tak ako aj dospeli nie su vsetci rovnaki. a bystri dospeli boli bystrymi aj ako deti.
@mogaa áno spýtala som sa ale to neznamená že som mala nejaké očakávania 🙂
Skôr by som povedala v tomto veku že nejde o nejaké nadanie, skôr len v jedinom smere napreduje viac ako v inom, vie viac slov ako iné dieťa v jej veku ale napríklad to druhé dieťa čo vieš slov menej vie zas pravdepodobne v inej oblasti niečo viac ako ona… 🤷♀️… naša mala ma 14 mesiacov, vie rozprávať v jednoduchých vetách, napr. Mama, kde si? Daj piskotku. … vie povedať ďakujem aj keď nie vždy keď je treba 😅, vie povedať “macko Paddington” alebo “Peppa” ked vidí tu rozprávku … ale v motorického stránke akoby už dlho stagnuje, chodí len za ruku alebo ked niečo pred sebou tlači 🤷♀️… naopak moja švagriná ma o 2 mesiace staršieho syna, ktorý už pred rokom behal sám a teraz už chodí aj sám hore dole schodami, vylezie na stoličku a sám bezpečne zlezie dole, motoricky je fakt veľmi veľmi šikovný, ale nepovie ani slovo, robí len zvuky a ukazuje, ked sa veľmi rozčúli že mu nikto nerozumie tak povie mama🤷♀️… takže naše deti sú úplne opačne ale myslím si že až budú mať tak okolo tých 3 rokov tak sa tie schopnosti úplne vyrovnajú, možno im ked tak ostane to že jeden bude preferovať motorické aktivity ako šport alebo tanec a druhý zas napr nejaké umelecké alebo intelektuálne koníčky, to sa dozvieme až neskôr ;)
Co ja viem, 30 slov vratane citoslovcov sa mi nezda vela. Moj starsi syn (teraz 2,5roka) ovladal v 13 mesiacoch 7 zakladnych farieb, v 15 mesiacoch ich vedel po anglicky plus po anglicky vtedy uz vedel asi aj nejakych 10-15 zvieratiek, v 18 mesiacoch hovoril zlozene vety...a nikdy mi nenapadlo, ze by som mala zvolit nejaky specialny pristup. Jedine to, ze ked vidim, co mu ide, to sa snazim dalej rozvijat
Môj malý má 13 mesiacov a nevie ani jedno slovo 😉 vie akurát opakovať slabiky ...
To moj 4 rocny je potom genius. Usta sa mu nezavru od rana do vecera 😃
Ťažko povedať, možno bude len skoro rozprávať a mat čistú reč... Ale to ešte nemusí znamenať, že ma vyššie IQ. Každý človek je "lepší" v nejakej inej oblasti. Skus ju zaujať hrami vhodnými pre jej vek a keď jej pôjdu veľmi ľahko, tak pridaj a uvidis. Alebo sa s ňou hraj viac hier, kde sa rozvíja a používa reč, keď ju to baví. Uvidíš neskôr, ako sa bude vyvíjať.
V tom veku este vobec nemusis rozvyjat inteligenciu.
Ako je na tom moroticky? Ake ma socialne schopnosti? Komunikaciu? Skor by som sa zamerala na celkovy rozvoj. Nech ma co najviac moznosti objavovat svet. Za mna najlepsia vec je uciaca veza. Jednak umoznuje dietatu samostatnost a dava pocit ze je ako mama lebo je vysoko a vylezie tam kedy chce a jednak moze byt s tebou a robit celu kopu novych zaujimavych cinnosti a pri tom je na tvojej urovni a mozete spolu rozpravat lepsie tvarou v tvar.
@andreatytler motoricky tiež super ...behá od 11 mesiaca, vylieza na stoličky, pomaly aj stôl. Aj jemná Motorika super. Vie nastoknúť krúžky na paličky little dutch, javí záujem kresliť, už sa učí sama jesť. Komunikácia, keď niečo chce, vie to človeku podať tak aby to pochopil. Ma veľmi rada deti a pri dospelých keď sa chvíľu oťuká tak pohoda . Nevadí jej keď sa varuje u babky alebo kamošky takže ani na mne nejako extra nevidí.
Hhh, to je ako moja 😁
No ved si poznas dieta, ak mas pocit ze terajsie hracky su pre nu jednoduche, tak jej daj zlozitejsie. V tom Ti nikto nebrani ake hracky jej das.