Ahojte,neviem či tu taká tema už existuje,ale nikde som ju nenašla.
Mám 7 ročnú dcerku,chodí do druhého ročníka máme problém s čítanim,konkrétne hláskuje a neviem,ako jej mam vysvetliť,alebo nejak pomôcť,aby to slovo pekne spojila a nehlaskovala ho.Ona to chce chda rýchlo prečítať a nedarí sa jej,ostatné deti v škole pekne čítaju a ona sa im chce vyrovnať,je z toho smutná a ja zúfala,viete mi niekto pomôcť,ako na to???Vela s nou čítam,precvičujeme to,ale nejaké to zlepšenie nevidím...Učitelka mi len to vždy povie,aby sme vela čítali,ale ja neviem,furt číta a nič...Budem rada za každu radu a pomoc pri našom zlepšení..Dakujem
Ahoj,začali sme skušať od znova čítavať šlabikár prvého ročníku,ale aj učitelka povedala,že nepekne číta,že hláskuje,ale mne sa zdá,ako keby jej to nevedela poriadne vysvetliť,lebo ona sice číta s nimi,ale to len po jednej vete a ostatné je potom doma na nás,aby sme robili zvyšok...nevravím,že nečítame,myslím si niekedy,že až moc drvím nad tým čítanim,ale ja nevidím nijaké zlepšenie v tom...no ešte sa popýtam aj doktorky na to,že by mi nevedela nejak pomôcť a niekam ma odporučiť...Dakujem
Motiilik, neuvazovala si, ze by mala mohla mat aj dyslexiu? Rozhodne je dobre obratit sa na odbornikov. Dieta v druhej triede by uz malo vediet citat.
O dyslexii pisu aj na webe Moderna skola: http://www.modernaskola.sk/rs,c370/Dyslexia
Tu je aj kratky uryvok:
"Vývinová dyslexia je špecifická porucha prejavujúca sa neschopnosťou naučiť sa čítať, napriek tomu, že sa dieťaťu dostáva bežného výukového vedenia, má primeranú inteligenciu a sociokultúrnu príležitosť. Je podmienená poruchami v základných poznávacích schopnostiach, pričom tieto poruchy sú často konštitučného pôvodu"-
felixa,pozrem to,zatial dík,ale neviem...ona ked si to prečíta,sice aj po slabikách a opýtam sa jej,že čo prečítala,ona si to slovo zapamätá a povie mi ho pekne,ako hlavu na pamäť má a aj básničky nemá problem sa naučiť,pesničky a o matematike ani nehovorim,ta jej ide dobre...len to čítanie....ona ked si to dva tri krát prečíta,potom jej to ide pekne,len ten prvý krát,ked nevie čo číta,to hláskuje....ona potom už ako keby len z pamäti mi čítala,čo už predtým prečítala,čo už má navcičené....neviem,je mi to nejak cele divné....
a chcem sa porozprávať ešte aj s učitelkou o tom,že čo by mi doporučila 😢
Motilik - moj syn je uz tretiak, ale na zaciatku 2. rocnika mal podobny problem.
My sme to riesili citanim nahlas aj doma, nielen z citanky, a postupne sa to zlepsovalo. Zrazu nastal akysi "zlom" a uz to islo 🙂 Drzim palce, ale ako ti radia dievcata, porad sa s odbornikmi, toto bol iba moj laicky nazor 🙂 .
milka,dík za radu,aj ja dúfam stále,že sa to zlepší,preto tiež čítame vela a tiež nahlas... 😉
a dakujem vám za povzbudenie,je to super pocit... 😉
Motilik my sme uz stvrtaci a dcera ma dyslexiu dyskalkuliu a caka nas teraz kontrola po 2 rokoch.Tiez by sme na to neprisli len hrozne citala zamienala pismenka a slovo nevedela zlozit len to akoze skusala.
mamina...aj moja niekedy háda,ale inokedy prečíta pekne to slovo,akurát ho vyhláskuje viac menej...a malá ti problém len s čítanim,či aj písaním,alebo inými predmetmi v škole??
Motiilik, bud rada, ze ma mala dobru pamat. Mozno nema ziadny problem, len to chce viac citat. Lenze, ak ma zase dobru pamat, moze si zapamatat text a hovorit ho spamati, ked sa prvykrat nejako pretrapi, ale to sa neskor moze vypomstit.
Pri dyslexii psycholog z pedagogicko psychologickej poradne nauci rodicov ako dieta ucit a dieta potom, hlavne pri slabej forme, nemusi mat uz ziadne problemy. Takto mala kolegyna dceru s dyslexiou, najprv mala problemy v skole a ked kolegyni psychologicka urcila o co ide a naucila ju postupy ucenia, tak jej dcera prestala mat problemy a teraz je maturantka so samymi jednotkami. 🙂
Motiilik, ak ju tato ucitelka ucila aj v prvej triede, tak mozno ani nevie pomoct.
felixa,ved to si aj my myslíme,že asi jej učitelka nevyložila dobre učivo,len máme pocit z mužom,že na nej sedí...zober si na príklad,že matematiku ovláda super,doma mi ju vyrapoce v momente a príklady ma skoro stále bezchybné,alebo z jednou chybou,ale poväčšine mi doniesla zo školy a matematiky dvojky,trojky,a aj na vysvedčení jej dala dvojku....chuda,bola z toho mimo....aj sme jej vraveli,že doma to vie,ale nie,ona si tvrdila svoje,že tam jej to nejde...ona je totiž citlivá,a myslíme si,že ano po nej nejak moc zdvihla hlas a malá sa jej lakla,tak možno pred nou je v strese...ale to čítanie robí aj doma mne,to bude asi potom inde problém,že??
Motiilik, Ja by som isla urcite ku psychologicke do pedag.psychol.centra, nech malu preskusa, urci postupy ako sa jej venovat, popr. v com je mala citliva alebo aky moze byt v skole problem, ked ju ucitelka kritizuje. Su deti, ktore doma vedia vsetko, ale v skole nevedia dobre ucivo odprezentovat, lebo napr. sa boja ucitelky. Neodkladaj navstevu u psychologicky, moze ti poradit a cim skor, tym lepsie. Co ak bude tvoja dcera cim dalej viac z tej ucitelky frustrovana.
je zvlastne, ze ucitelka nevie pomoct. ak je dcerka inak sikovna, len v tomto je problem, tak ucitelka by mala vediet pomoct. Je tazko radit na dialku, ked neviem, co myslis pod tym hlaskovanim, ale ja by som na tvojom mieste skusila zacat s citanim akoby od zaciatku, aby som zistila, kde vlastne nastal problem... ak dokaze precitat slabiku, tak podla mna je len problem v spojeni tych slabik. a to nie je az tak velky problem... Ak neprecita ani slabiku a cita len jednotlive pismenka, to uz je vacsi problem a v podstate ide o to, ze ona bud nepochopila cely princip tvorenia slabiky, alebo tam ozaj moze byt problem, ze je dyslekticka... Kazdopadne sa cudujem, ze ucitelka toto neriesi. Ona by mala spoznat, ze kde je problem a pripadne odporucit vysetrenie v ped.-psych. poradni...
je šikovná skoro vo všetkom,ona písmenká dopzná a hláskuje tak,že napr.slovo domov prečíta do-mo-v,alebo vrabce vrab-ce a podobne...ona ich krásne vyhlaskuje,len problém jej robí v tom to slovo pekne spojiť,ako jeden celok...ved sme začali pekne od začiatku preberať abecedu a pomaly aj tak čítať,tak uvidíme...
Podla toho, co pises, tak dcera slabikuje, nie hlaskuje, to velky rozdiel a nastastie slabikovanie nie je az taky problem. Ked dcera precita slovo tak, ako pises, tak vzdy chci od nej, aby tie slabiky aj spojila. Nech to kludne vyslabikuje, ale nasledne nech slabiky spoji. Zacnite jednoduchsimi slovami: mama, volá ... a pod. Slabikar mate, tak chodte podla neho. Ked uz zvladne precitat slovo stylom ma-ma a spoji mama - toto vsetko nahlas, tak potom chci od nej, aby si slovo vyslabikovala len potichu a nahlas povedala uz "hotove" slovo. Najprv to pojde pomaly, daj jej cas, nech si ho v duchu vyslabikuje. Postupne sa ten cas skrati a slabikovanie sa pomaly odstrani. A robte najprv s jednoduchymi dvojslabicnymi slovami, kde je ta slabika otvorena (cize konci na samohlasku).. Necakaj, ze to pojde zo dna na den, chce to cas.....
A pozdravujem p. ucitelku 😒
a este mi napadol jeden sposob, ktory niektorym detom vyhovuje. Niektore deti citaju slabiky akoby predlzene, takze zo slova mama je akoby máámáá.. Precitane veeelmi pomaly... Je to nieco medzi slabikovanim a uz hotovym slovom.. Niektore ucitelky to nedovoluju, ale ja mam skusenost, ze deti, co takto citali, to postupne pekne odstranili a citali normalne. Velmi im to pomahalo precitat slovo, akoby si nadhanali cas tym predlzenim slabiky a uz rozmyslali nad tou dalsou slabikou...
akvi,neviem neviem,či je to hláskovanie,alebo slabikovanie,nám učitelka vždy písala do šlabikára že hláskuje,vela cvičiť,tak som to aj tak brala....šlabikár máme,a začali sme pekne od začiatku,možno sme to len preflákli a rýchlo odčítali prvý rok a tak teraz ideme od začiatku,za skušku nič nedám,ked si to prejdeme ešte raz....
Hlaskovat znamena citat po pismenku - m-a-m-a, slabikovat znamena citat po slabikach ma-ma...
no tak potom mi nehlaskuje malá,ale slabikuje...ona to slovko pekne oddeluje,ako sa má,len ja potrebujem,aby ho dala celé do kopy...už si aj kamošku zavolala na precvičovanie,,,,kamoška jej to prečíta a potom ona to zopakuje,ale mne sa zdá,že ona si tie slová skôr zapamätala,ako ich prečítala,lebo ked ide prvá ona a potom kamoška,tak to je úplne iné čítanie.... 😒
Motilik jasne ze si to zapamata aj mne si to dcera zapamatala a mali sme potom doporucenie citat to max 2 razy.No a my mame najvycsi problem matiku to je hrozne,teraz ked cez prazdiny som ju dala citat som myslela ze cita ako prvacka tak hrozne.Ona napriklad miesto Amerika precita Antarktida.Pisanie no hruza kocur napise krajsie ale co uz.Nalepsie bolo ked sa ucila pismenka a E vobec nevedela povedat.
no matika aj nám robila problémy,aleja som ju drvila stále,či vonku,či doma,či v aute...a najhoršie bolo,ked to zistil tata,to jak keby sme jej zobrali neviem čo,ona je miláčik tatkov,takže ten ked jej nakázal všetko urobila preto,aby sa zlepšila,teraz je dobrá v počtoch,uvidíme,ako jej pôjde krát teraz v druhej triede....len to čítanie nám robí najväčšie problémy...nevieme prísť na ten systém a spôsob,aby sme jej to ulahčili,aby to bolo pre nu hrou..... 😒
ja si myslim ze to nema nic spolocne s dyzlexiou ani z psychologiou,moj syn tiez tak cita a dalsi spoluziaci tiez,,nasa ucitelka vravela to iste ze treba vela citat,ale vraj niekto ma rad citanie ,niekto matiku,a moj syn ma radsej matiku,,cita nerad,a ani diktaty neznasa,,kazdy je iny,kamoskin syn ked bol prvak bol jednicka,a teraz chodi do tretej a cita stale horsie,lebo maju stale tahsie citanie,,mj syn chodi do druhej ,tak som zvedava ako sa rozcita,,takze s psycholozkou by som urcite neriesila tak skoro,lebo mu moze spadnut sebavedomie a sa zatne celkom,ja to neriesim,aky je taky je,vysvecko mal perfektne,sice prvacke,,ale asi bola s nim spokojna,,
edit dík....moju tiež baví matika a diktáty nevie písať...mne sa dnes muž priznal,že ona je v tom čítani po nom,že jeho nebavili tie písmena,mal radšej hru s číslami a ako vidím,asi bude mať pravdu... 😅
Baby, nepodcenujte citanie.. Kto neprekona problem s citanim v 1., 2. rocniku, potom sa to s nim vlecie celu skolu. Pridu predmety ako prirodoveda a vlastiveda a aj ked to bude pre dieta oblubeny predmet, tak sa moze stat, ze nebude schopne sa nan pripravit prave koli citaniu, lebo mu bude robit problem si ucivo precitat a porozumiet mu.. Tak isto v matematike - natrafi na slovnu ulohu a tu treba najprv precitat, potom pochopit a az potom pride na rad pocitanie. Problem s citanim je treba rtiesit hned a nespoliehat sa na to, ze ved ani mne to neslo... Citat sa vie naucit aj podpriemerne inteligentne dieta, tak vase normalne a mozno aj nadpriemerne deti by to mali zvladnut. Neberte to ako nejake poucovanie, to nechcem, len by som to na vasom mieste riesila. Niekedy nepomoze kvantum citania, niekedy je problem inde... A niekedy ozaj staci len vela citat.. Ale to by mala riesit ucitelka... Ved ona pozna najlepsie, ako vase deti citaju a kde je vlastne problem.. Ja by som sa hanbila, keby som mala deti na 1.stupni., ktore nemaju zdravotny problem a maju problem s citanim... Mala som aj deti, co patrili do specialnej skoly, ale citat sa naucili.. V 4. rocniku by nikto nepovedal, ze tie deti by mali byt v specialke.. V inych predmetoch mali problem, ale citat vedeli...
ty si ucitelka?ja nevravim ze sa netreba venovat vobec,ale nutit na silu a stat vkuse nad nim,tiez nebudem ,jedna znama u nas zo sidliska stala nad svojou prvackou,bila ju,ked uz dlho citala,a kym sa vykoktala,tak na nu vrieskala,a mala zacala zakoktatvat,dnes ma uz okolo 19 rokov a sem tam sa zakokce,,ja tu pani nepoznam osobne len zvidenia a spocutia,,tak urcite nie tak sa treba venovat,,moj citat vie,ale ked ma dlhe slovo tak si vyhlaskuje,,a urcite s tym nebudem utekat za psychologickou,,ze ma nejaky blok,,to je hovadina,,,v skole je uplne v pohode a nepreziva ziadnu traumu,,len sa mu nechce,,to je vsetko,,
a inac je hanba na prvaka ,ked sa uci citat,to uz mal vediet v skolke citat,,nato tam isiel aby sa ucil,,
mi sme citali trochu aj cez prazdniny,,
a problemy z citanim ma dieta vtedy ked si mili pismenka,,vtedy je problem,a nie ked si to najprv vyhlaskuje,a to si myslim ze hlaskuje skor tahsie slova,,
Baby, ja som z vas normalne prekvapena. Edita33, preco by malo dietatu spadnut sebavedomie, ked bude u psychologicky? Ved takisto nepada dietatu sebavedomie, ked je u logopedicky, ale ked zrazu lepsie rozprava, tak mu to sebavedomie stupne a to sa tyka aj toho citania. Spravna psychologicka (treba si vybrat), by mala usmernit rodica, ako sa ma s dietatom ucit, aby sa dieta naucilo ucivo (popr. citat). 😉
Mamina31, to co popisujes, ze dcera precita namiesto Amerika Antarktida a to, ze nevedela povedat E, to robia aj dyslekticke deti. Tym ale nechcem povedat, ze ma dyslexiu len ked toto sa jej stalo.
Mam kolegynu, ktorej dcera ako prvacka na ZS mala velke problemy s citanim a nasledne asi aj s pisanim, ucitelka im hovorila, ze ich dcera je leniva, hrava, nesustredena a bla, bla, bla... a ze by sa s nou mali viacej ucit... Kolegyna nelenila a zobrala svoju dceru do pedagogicko psychologickej poradne. Tam jej zistili dyslexiu. A ked som sa jej pytala, ze ci potom to bolo problematicke, ci museli stale chodit do poradne, tak ona povedala, ze nie, lebo ze tam boli iba raz, psychologicka im dala postupy, ako sa maju s dcerou ucit, dala im zoznam literatury o dyslexii a ostatne uz bolo na nich - rodicoch. No, a teraz dcera maturovala na same jednotky. Samotne ucitelky na skolach v podstate vedia ucit iba urcitym standardnym sposobom, nie su vyskolene na ucenie v pripade nejakych odchylok u deti, ci uz smerom dole alebo aj hore (napr. tiez mimoriadne nadanych deti). Ja by som sa na ucitelku nespoliehala.
Nehovorim baby, ze vase deti maju nejaku dys..., len davam radu do placu, mozno naozaj by ta psychologicka v danych pripadoch nepomohla. A okrem toho, vy same vidite najlepsie, ako to vasim detom v skole ide, ved kazde dieta je ine... 😉
edita33 - asi sme sa nepochopili.. S tym hanbenim sa som to myslela tak, ze ja, ako ucitelka, by som sa hanbila, keby deti v mojej triede nevedeli citat. Citat sa vie naucit takmer kazdy a ucitelka je tam od toho, aby to tie deti naucila... Alebo odhalila problem... Toto nie je len zalezitost rodicov.. Ved ti nevedia, ake postupy by mali pri uceni pouzit, takisto nemusia vediet, co je este v 1., 2. triede ok a co by uz chcelo odborne vysetrenie. A presne, ako pise felixa - ped.-psych. vysetrenie nie je o znizovani sebavedomia, ale prave naopak. Ale kym my, dospeli, to budeme brat ako nieco, za co sa treba habit, tak potom co cakame od deti??
vsak dobre ,ja sa nehadam,iba sme sa zle pochopili,,fakt som myslela ze pises o tom ze je hanba v prvej triede nevediet citat,nic sa nedeje,,no naozaj zalezi od ucitelky,,a ako som pisala ona asi je z mojim spokojna ,mozno v skole cita dieta inac ako doma,,ved kazde je ine inde ako pri rodicoch,
co sa tyka sebavedomia,:moj by sa hanbil ze chodi k psychologicke,ved ma ist v zime na strojcek na zuby,a mam s tym problem,,nechce ani pocut,,tak sorry ked som sa niekoho dotkla,, ☹
no tak dnes som mala dlhý rozhovor s našou triednou učitelkou,a že si dá na nu pozor a bude ju sledovať ako číta a ako sa jej to zlepšuje,že taký mesiac jej mám nechať na to priestor a ona mi potom povie,ako to je s nou a čo by mi doporučila...dnes si ju zobrala aj ku sebe aby čítala v kabinete a nakázala jej,že tie slová ktoré jej idu ťažšie prečítať,aby si ich slabo zakruškovala a cvičila,a hlavne,aby sa nevracala k tomu,ked číta vetu a nejde jej,aby ju donekonečna neopakovala....nech ju prejde a vráti sa k nej potom...tak som zvedavá,aké pokroky budú pri takomto čítani... 😕
Motilik to je fajn ze ti ucitelka takto vysla v ustrety.
Felixa my aj mame dyslexiu aj dysgrafiu.
Ahoj skus nech precita pred ucitelkou ci cita dobre,moja dcera tak ju to naucili v skole odkryvala vzdy cast slova a spajala slovo potom spolu ale nahlas nie potichu.Ale aj tak ked je v druhej triede a nezlepsuje sa to skuste skolsku psychologicku poradnu ale potrebujes odporucanie. 😉