Má naše dieťa problém s motorikou?

llia
14. nov 2013

Ahojte mamičky, mám 32 mesačného syna, mám pocit, že má problém s motorikou. V jeho veku sú deti oveľa schopnejšie. Mne malý nechce sa sám obliecť, lego ho vôbec nezaujíma, ak ho žiadam, aby len spojil lego kocky do seba tam horko - ťažko, nakŕmi sa sám, no aj dosť neporiadku urobí. Tiež s kreslením je to horšie, neprejavuje záujem skoro vôbec a keď ho prinútim niečo aspon zopakovať, tak je to len čmáranica, veľmi kŕčovito drží ceruzku, lyžicu a podobne. Nerozopne gombík, ani kocky na seba nepoukladá. Akurát vkladanie tvarom mu celkom šlo, tiež po schodoch chodí celkom dobre, loptu vie hádzať, vyzlečie sa sám, skôr tá jemná motorika je horšia. Rada by som sa opýtala, či máte tiež takéto dieťatko a či by sme to mali riešiť, alebo počkať do 3 rokov? Skúste poradiť. Ďakujem.

aduliak
15. nov 2013

ahoj...ja myslim, ze je v poriadku....to, ze sa nechce sam obliect, to je lenivost, ani nasa sa nechcela sama obliekat, od kedy je v skolke, tak sa to zmenilo....kreslenie - okolo 4 rokov by mal kreslit hlavonozca, dovtedy kludne moze "cmarat" 🙂

elienka
15. nov 2013

@llia akoby som čítala o mojej dcére,ktorá je v podobnom veku (2,5 roka), ale ja som si nemyslela, že sa už musí vedieť úplne obliecť, že má kresliť maľby - tiež len čarbe, gombíky nerozopína, lebo žiadne nemá, kocky ju nikdy nezaujímali, ale ak ju raz za 2 mesiace zaujmú, tak postaví vežu a hneď zbúra. ceruzku drží kŕčovito, lebo sa snaží ju držať ako pero a ešte jej to veľmi nejde, radšej kreslí fixkami alebo voskovkami. lego sme tiež teraz kúpili - ale duplo a megabloks mini nie napodobeniny, ale začalo ju to baviť až som kúpila tú veľkú podložku - to sa naozaj s tým hraje a dlho - máme to v obývačke na stole a skladáme spolu. napriek tomuto všetkému ju všetci chvália aká je strašne šikovná na svoj vek, aj učiteľky v škôlke.
A nie je tvoj syn náhodou prvorodený? lebo Sofi je prvorodená, no odkedy začala chodiť do škôlky, tak sa motoricky strašne zlepšila, pretože ju to ani nenapadlo, že by mohla niečo skúšať, ale v škôlke vidí ostatné deti, tak to aj ona už robí. Kamoška má o 4 mesiace mladšiu, ale druhorodenú, ktorá opakuje po staršej, tak tá je dávno motoricky šikovnejšia od mojej dcéry. Myslím si, že príliš porovnávaš, nemyslím, že by bol nejako motoricky pozadu. Počkaj na škôlku a potom uvidíš tie rozdiely

janickacrazy
15. nov 2013

@llia Ahoj, ja si myslím, že tvoj malý je uplne v pohode, chlapci sú vačšinou trošku lenivejší ako dievčatá, moj má 36 mesiacov a tiež sa nechce sám obliekať, s legom sa síce hrá, ale jesť sa mu samému tiež nechce, niekedy sa naje aj sám, niekedy sa v tom jedle len babre, kreslenie ho tiež veľmi nebaví, taktiež len skor čmára ako kreslí, ale to je v jeho veku úplne normálne. Moj tiež nevie rozopnúť gombíky, kocky na seba ukladá už dávno. Si myslím, že tvoj je úplne normálne dieťa, nemusíš sa ničoho obávať, uvidíš, že v školke sa to zlepší. 😉

abbie
15. nov 2013

Chlapci vobec nie su lenivsi, tato fama uz je vyslovene trapna ... ak nevie spojit v jeho veku do seba 2 lego kocky, tak to problem uz je ... nema problem aj s recou? lebo jemna motorika a rec je jedna linia

llia
autor
15. nov 2013

@elienka Ďakujem za odpoveď, no je prvorodený a aj bez súrodenca...aj ja si to uvedomujem o 4 mesiace nastupuje do školky, tak uvidíme...

llia
autor
15. nov 2013

@abbie no s rečou to nie je zlé, ale ani dobré, veľa opakuje, aj svoje brble. Ale zopakuje skoro všetko, tvorí 2 slovné vety. Vie poďakovať, poprosiť, pozdraví sa bez napomínania. Pamätá si mena príbuzných aj kamarátov, používa aj zdrobneniny. Niekedy z neho vypadne aj 3 slovná veta. Ale nerozpráva plynule, že by mi opisoval, čo kto robil, alebo že niečo zažil, to nie.

liana03
15. nov 2013

@llia
Ja pracujem v škôlke ako učiteľka, a to čo ste opísali je úplne v poriadku a vôbec sa tým netrápte. Mali sme deti, ktoré rozprávali resp. začali rozprávať keď mali 3 - 4 roky, čo sa týka kreslenia to sú v tomto veku len tzv. bezobsahové čmáranice, a má to tak byť, kŕčovité držanie ceruzky je tak isto veku primerané a časom sa určite zlepší a podobne je to aj so skladaním lega - niekoho to baví a niekoho nie, ale z toho čo ste napísali je úplne vývinovo a motoricky v poriadku.

abbie
15. nov 2013

@llia no a sme doma ... v jeho veku to uz je oneskoreny vyvoj reci a preto ma tieto deti maju casto problem aj s motorikou ... v jeho veku by mal tvorit min. 5 slovne vety ... treba, aby si s nim doma vela trenovala jemnu motoriku - navliekanie koralok, napichovanie malych kruzkov na tyc, spajanie kociek, chytanie rybiek na udicu magneticku ... ked sa zlepsi jeho jemna motorika, tak sa zlepsi aj rec ... ked nebude jedno, nebude ani druhe 😉

elienka
15. nov 2013

@llia až nastúpi, tak uvidíš zmeny, Sofi chodí do škôlky len mesiac a vidím obrovské pokroky. a ak by nebolo niečo v poriadku, tak to ťa potom aj učiteľky v škôlke upozornia

schira
15. nov 2013

Ahoj no ja mam 15 rocneho syna ktory trpi vsetkymi dys. Zistili sme to az v skole a 7 rokov nam trvalo kym sme nasli dobreho doktora. Teras mame 2 rodnu dcerku a tiez mam s toho paniku aby som nieco nezanedbala. Pitala som sa psychologicky ze ako zistim ci je vsetko v poriadku a ona mi odporucila ze az po 3 roku mozem navstivit psychologa a on by si mal vsimnut nejake nedostatky ak bude mat tak ti odporuci cvicenia. U nas to je dedicne nema niekto u vas problem s pisanim,recou,sluchom nejaky problem? Ak ano tak ho nechaj radcej skontrolovat je to jednoduchsie liecit deticky v takomto veku ako neskoro v skole.

llia
autor
15. nov 2013

@abbie ďakujem za odpoveď, malému sa venujem a robím, čo sa dá, viem, že je trošku pozadu v týchto veciach, no určite to dobehneme🙂skúsime aj tie gorálky, snáď ho to bude baviť

lauricka
15. nov 2013

@llia nechaj si ho posudit neurologom a budes mudrejsia 😉

llia
autor
15. nov 2013

@schira nikto nemal problémy, ja som mala s čítaním, keď som bola na prvom stupni v škole. Inak v pohode. Ale ďakujem za odpoveď, asi to urobím tak, že budeme cvičiť a rozvýjať jemnú motoriku a ak by sme nezbadali zmeny, tak po 3 roku aj my pôjdeme za odborníkom. Ďakujem za odpoveď.

mamainprogress
15. nov 2013

Ja by som sa s nim hrala hry na rozvoj jemnej motoriky v style Marie Montessori. Opytaj sa v skupine alebo googli, je toho vela co sa da robit a popritom to cele bude hra.

saskarisko
15. nov 2013

@abbie - s koralkami si poradila dobre, a s cvikmi na jemnu motoriku si tiez poradila dobre. ale o oneskorenom vyvoji reci by som teda fakt nehovorila. sama mam syna s OVR (vekovo uz starsieho. na logo chodime od 2 r a 4 m, lebo u nas problem skutocne bol), a podla popisu je tento chlapec recovo primerany veku. u kazdeho dietata aj motorika aj rec suvisi s dozrievanim nervovej sustavy a to je individualne.
@llia - na motoriku cvic to, co ti poradila abbie. dobre je trenovat aj s pinzetkou, tam si precvicuje uchop. miesto klasickych pasteliek su fajn hrube trojhoranne pastelky alebo voskovky. je mozne, ze pokrok uvidis uz za mesiac, lebo u takto malych deti ide vyvoj fakt skokovo aj v tejto oblasti. a kolektiv pri nastupe do skolky ho urcite potiahne.

hameeda
15. nov 2013

@llia : no teda, moji chlapci 4 a 3 roky tiež sa nevedia sami obliecť, respektíve ten starší sa niekedy aj oblečie keď má naladu ale to aj tak musím doupravovať, kocky z lega začali spájať až keď už mali po troch rokoch, teraz starší už stavia nádherné veci, kresliť nevedia nič, a vôbec ich to ani nebaví skúšať,gombík si rozopnuť určite nevedia, rozpravať začali tiež neskoro, zato teraz už vedia všetky možné pesničky a to v dvoch jazykoch, ktorými aj hovoria,do troch rokoch vedeli tak akurát kopať do lopty, nakladať a vysypovať z vedierka, behať, skákať,,,a vôbec by mi nikdy nenapadlo že by mali mať niečo s vývinom, každý je osobnosť, aj dospelý sú jedny rýchlejší, druhý pomalší, jedny šikovnejší, mudrejší....aj deti, každé je iné a potrebuje svoj čas

evabb35
15. nov 2013

@llia Moje dieťa začalo kresliť až v 4. rokoch. /Prihlásila som ho do umeleckej školy a až tam s pomocou výtvarníčky začalo kresliť, maľovať, strihať, modelovať z hliny...Dovtedy len prenášalo ceruzky z miesta na miesto, plastelínu hádzalo na zem...Neviem, či začalo kresliť, lebo získalo v umeleckej škole inšpiráciu alebo či prišlo vtedy akurát do takého stupňa vývoja. Už potom keď začalo kresliť. Boli len také čmáranice, ale už držalo pastelku v ruke a používalo ju na kreslenie a nie na hádzanie či prenášanie. LEGO moje dieťa začalo stavať keď malo 6 rokov. Dovtedy vôbec LEGO ho nelákalo, len prenášalo kocky z miesta na miesto. A to sme mali aj také veľké kocky - ešte väčšie ako LEGO DUPLO, ale dalo sa to skladať ako LEGO. Skôr ako LEGO moje dieťa začalo skladať stavebnicu SEVA. Do škôlky som kupovala svetríky s gombíkmi, aby si cvičilo motoriku, takisto prezuvky na pracky...Už potom keď mi dieťa začalo chodiť do umeleckej školy, tak sme aj doma modelovali z plastelíny, navliekali korálky, hrali sa s magnetickými puzzle, ale ani vtedy mi dlho pri takýchto činnostiach nevydržalo. Iné deti mladšie pobudli pri modelovaní z plastelíny dlhšie a ich dielka boli vypracovanejšie.Podľa mňa to chce čas. Deti sa vyvíjajú nerovnomerne - v niečom napredujú a v niečom sú pozadu. Ono je to dosť ťažko stimulovať takéto deti, lebo ich jednoducho činnosti spojené s motorikou nebavia.Treba začať s úplne tými najjednoduchšími stavebnicami a cvičeniami na jemnú motoriku a keď pri nich vydrží dieťa hoci len chvíľku denne, tak to bude úspech...

eeffka
15. nov 2013

@llia aj aj si myslim ze nezvlada veci co by mal vediet, deti mam 2
8,5r, nastupovala do skolky 2r3m, sa vedela obliect, vyzliect, plynule hovorila ( ok to viem ze nie je standard), jedla bagrom=lyzicou bez toho aby jej rezanec vypadol vedla, lego, koralky, stipce, skrinky, CDcka na stojan... vsetko zvladala sama, bez nejakej cielenej cinnosti ako teraz kazdy montesoruje... az mi je z toho smiesno
kreslila od 21m, este teraz mam nakresleneho sreka v knihe co mi cmajzla, v skolke zcala malovat cca od 3r vodovkami, uchop farbiciek normalny, nie ze kolik

2.dcera ma 21m, ta nechce rozpravat ale svojou hatlaninou nam rozprava aj 10min co bolo s babou, ze baba daco nedala ( tolko jej rozumieme ) 😀 vklada veci, carbe, ale ceruzu drzi ako pero, je motoricky ovela ovela vyspelejsia ako bola starsia, lebo starsia ju taha dopredu aj ked je medzi nimi 7r rozdiel, hrava sa s jej babrinami, petsopakmi, domcekmi s dverami
... to ju nuti rozmyslat, skusa , uci sa

v skolke pri starsej sme mali chlapca co mal vami opisovane cinnosti na podobnej urovni a nebolo to pre neho med lizat, ucitelky 3r v skolke neobliekaju, nekrmia, velmi sa s nimi neparaju, tiez velmi nehovoril... najvacsi gol bol ked ku nam v septembri nastupil on a mala perzanka, rovnaky vek. ona o 2m rozpravala slovensky lepsie ako on

ZAVER som zabudla 🙂 ja by som niekam isla, radsej 2x sa opytat ako nieco zanedbat

evabb35
15. nov 2013

@llia Skôr by som popracovala na rozvoji reči. Dvojslovné vety - to sa mi vidí málo, hoci veľa detí v jeho veku tak rozpráva. Neviem akú má slovnú zásobu a celkovo vyjadrovanie. Asi by som zašla ku logopédovi sa poradiť. Poradí vhodné logopedické cvičenia na rozvoj reči.

evabb35
15. nov 2013

@llia Na malé koráliky je ešte maličký, je tam ešte riziko vdýchnutia a podobne v tomto veku. To by som asi neriskovala. Ak koráliky, tak dostať v hračkárstvach také veľké koráliky, čo sa navliekajú na šnúrku. Ale napríklad moje dieťa to v jeho veku vôbec nebavilo, až okolo 5. roku už s maličké koráliky navliekalo.

llia
autor
11. jan 2014

@mamainprogress odskúšali sme montessori, veľmi nám to pomohlo, zmenili sme zvyky pri hre, usporiadanie domácnosti k vedeniu k samostatnosti, hračky...malý je šikovný, dokonca nakreslí aj hlavonošca, baví ho kreslenie, lego...rôzne pokusy, motorika a reč je úplne inde ako pred dvoma mesiacmi. Ďakujem za typ🙂))

mamainprogress
11. jan 2014

@llia som stastna! Skvele, tesim sa🙂 je uzasne prisposobit domacnost dietatu a sledovat ako radi prijimaju nove zodpovednosti a chcu sa ucit.

llia
autor
12. jan 2014

@mamainprogress presne, z nasho maleho je uplne ine dieta...zaujima sa,viac sa hrame,je zodpovednejsi...no super.Zelam krasny den.Linda

danag
12. jan 2014

@abbie to by si sa čudovala, koľko psychológov má ešte stále názor, že chlapci sú lenivejší. Teraz odbočím od témy - My sme boli v nemocnici s virózou a chodila tam po izbách aj psychologička, že ako sa nám tu páči. No super, sme radi, že tu trávime sviatky 😎 som jej povedala. A ona na to, že malý aký je šikovný, začal s ňou koketovať 😀 , že či už rozpráva, hovorím áno rozpráva. A že či už vie ukázať všetky časti tela. A ja že nie, že ho to neučím, vie ukázať akurát, kde má nohy, ale zase napodobní viac ako 20 zvierat, len taký fukot. A ona, že už má vedieť ukázať hlavu, vlasy, oči, uši, nos, .... no komplet všetko, že už má potrebu vykonávať do šerbľa, to som jej odsekla, že šerbeľl budem trénovať, keď bude mať dva roky a bude ovládať zvierač ... no zaujímavá debata to bola, pani bola evidentne mimo, ale že dobre, že už rozpráva, že chlapci sú oneskorení. No, bolo by to ešte nadlho, ale chráňboh rodičov, ktorí na túto odborníčku natrafia, lebo tá hodila do éteru ešte zopár periel, že sa mi o tom fakt nechce ani písať.