Dobrý deň, rada by som sa opýtala, či máte niekto skúsenosť s nasledovným;
po diagnostike v CPPP zistili, že moje dieťa - dcéra momentálne 3 ročník, je intelektovo nadpriemerná s výrazným oslabením v oblasti pozornosti. V zásade je pozornosť priemerná, avšak vzhľadom na iné intelektové schopnosti výrazné oslabená. Na diagnostiku sme boli odoslaní školskou psychologičkou na základe avíza od triednej učiteľky. Toto oslabenie pozornosti nekvalifikovali ako poruchu, kde by nasledovala ďalšia intervencia a tým pádom nevyhotovia ani správu pre školu o potrebe jej integrácie. Skončilo to tak, že ju budú sledovať.
A ja som teraz bezradná, vôbec neviem čo robiť, aby prípadne nemala problém v škole. Na pozornosť sme dostali cvičenia, zároveň však má problém efektívne používať pracovnú pamäť, čo nateraz nie je problém, ale do budúcna môže byť. Moja otázka znie ako ste milí rodičia postupovali v obdobnom prípade na základe vlastnej skúsenosti, ako ste motivovali dieťa, aby spolupracovalo pri činnostiach, ktoré ho nebavia, aký postup zvoliť resp. jej pomôcť tú pracovnú pamäť rozvíjať. Chcem jej to uľahčiť ako sa len dá a zároveň nechcem aby nebol jej potenciál využitý.
Prosím o reakcie rodičov, ktorí s tým majú osobné skúsenosti.
Pokiaľ by mal niekto potrebu to bagatelizovať, tak len pre info mať nadané dieťa nie je vôbec parádna vec hodná chválenia.
Znie to, ze mas tzv. twice exceptional dieta.
Konkretne tipy pre teba nemam, ale tu je velmi vela clankov, videi a tipov, aj o pamati a podobne:
https://www.additudemag.com/
(nevadi, ze je to primarne o AD(H)D - ide to tie informacie 😉)
Na "univerzalny" trik, ako dceru motivovat, som este neprisla. Celkovo tresny nefunguju, funguju iba odmeny - co je samozrejme casto kontraproduktivne. Takze nepriek tomu, ze som toho uz tony precitala, casto si predsa len neviem dat rady...
A este po nemecky knizka "Erfolgreich lernen mit ADHS" obsahuje milion tipov a trikov na ucenie, ak sa dobre pamatam, aj na tu pracovnu pamat (je to uz dlhsie, co som ju citala).
@anjelicek26
@ichbinich
baby ďakujem, vlastne mi aj trochu odľahlo, že sú niektoré deti na tom podobne, u nás detto trest nula bodov, a ak nejaký dostane ona ho príjme a ide sa ďalej, a tiež nesúhlasím s tým, aby za každú činnosť dostala odmenu v jej prípade telefón, ja to vnímam tak, že sú to jej povinnosti a odmenou by jej malo byť vzdelanie, ale to som asi naivná 🙂
Na jeden trik som si spomenula:
dohodnut sa s ucitelkou, ze ked bude dcera potrebovat "vratit" k ulohe, tak skor neverbalne (celkovo, rozne upozornenia riesit neverbalne) - teda, ze ked si ucitelka vsimne, ze dcera je niekde "inde" a neriesi ulohu, tak ju cojaviem, chyti za plece, alebo tukne perom o stol, proste tak, aby to "upozornenie" nevyrusilo celu triedu, nedalo dceru do stredu pozornosti, ale aby u to opat "vratilio" ku ulohe.
@rozovykon u nas za to nema ani odmeny ani tresty... proste viem, aky je, iny asi ani nebude... len mu vravim, ze sto percent bude potrebovat v buducnosti sefa, ktory mu bude stat za zadkom a hovorit - makaj chlapce!!! Ma vyhranene zaujmy, neskutocne sa zaujima o zvierata, rastliny, medicinu, matika mu ide na dvesto percent... on sa v zivote nestrati... nebude moct robit vsetko (ako vydavat lieky v domove dochodcov 😂)... inak suhlasim ako pise @ichbinich robi aj synova ucitelka, postavi sa k nemu, pozrie mu do oci, ukaze na zosit, knihu, podvihne obocie, ono to staci... on je poslusny, len proste brutal nepozorny..
@rozovykon
Ved to, ta vnutorna motivacia... A vediet sa prekonat robit aj tie veci, ktore prave nechce... To je problem. Ked nieco chce, robi a sustredi sa dlho. Ked nechce, ale musi, tak ulohy nacmara a uz je prec. Ze to nevie nik po nej precitat, to jej je jedno. Ze to nema precizne spravene, tiez.
Najhorsie je, ze tu je zakladna skola iba 4 roky a potom dcera nebude mat svoju ucitelku, s ktorou sa vieme dohodnut...
ahojko porucha pozornnosti (add) je jedna vec, tu diagnostikuje lekarnie cpppap oni len zhidnotia aka je pozirnost voci skolskemu procesu. ak teda chcete neurolog, psychiater vam vie povedat ci tam je alebo nie oorucha pozornosti ak je papier sa zanesie do cpppap a oni potom gefia idporucit integraciu. ak ma vyssie iq je to super, tieto deti si vedia kompenzovat ine obmedzenia. na 1.st. sa neodporuca integracia nadanych. nakolko su este neni vyhraneny. a co sa tyka pamate su nepises ze ma problem. podla mna ani mat nebude kedze je nadany a lahsie sa mu bude ucit a pamatat si veci. takze treba len rozne cvicenia na pozornosť. hlavne nieco co ho bude bavit, nie frustrovat. drzim palceky
@ichbinich 🙂 presne, no moja je ešte k tomu k úlohám úplne ľahostajná, keď som sa jej opýtala, či jej nevadí že bude mať problém v škole, že nemá úlohu povedala, že "no a" a mňa ide rozhodiť. Snažím sa ju viesť k zodpovednosti, verím, že raz si to uvedomí.
Taktiež neviem, či aj Vaše decká to máju, ale ona nemá ako keby sociálne zábrany napr. sme u kamošky mojej nemá problém jej vliezť do chladničky, lebo je zvedavá ako chutí bezlaktózové mlieko, alebo v ordinácii u zubára sa prechádza po ordinácii aj za chrbtom zubára. Keď sa jej pýtam prečo mi povie že je zvedavá.
@rozovykon mali,resp máme( ale už v minimálnej miere) podobný problém. V 2 triede na vysvedčení 2 z matematiky,hoci dieťa malo samé jednotky. Na otázku prečo, v čom má rezervy a čo máme dobrat, bola odpoveď nič, všetko vie,je múdry,ale..pomaly, nesustredený, takže mu to musela niekde odzrkadliť, nasledovala z našej iniciatívy návšteva CPPP, kde bol záverečný výsledok nadpriemerná inteligencia s poruchou pozornosti. Porucha,ktorá vekom neodchádza,ale ostáva celý život. Nasledovala návšteva školy s posudkom, kde sme poprosili o spoluprácu. Na pisomkach dostal trochu viac času,keď nestíhal( lebo vtáky spievali, vietor fúkal,tak namiesto do pisomky sa pozeralo do okna. Prípadne odpovedal ustne. Úľavy sme nechceli,aj keď boli poradnou odporúčané. Chcelo to pevné nervy,ktoré sa priznám,nie vždy z mojej strany pevné neboli. Po príchode zo školy sme pri ňom sedeli,aby pracoval,kontrolovali sme ho. Lebo.. hodina rev,výhovorky a za 4 minúty učivo vedel. K tomu všetkému má vynikajúcu pamäť,ale nechcelo sa mu, lebo veď prečo sa má učiť blbosti,ktoré nikdy potrebovať nebude a pod.problem je u nás september,kým sa dostane do učenia a jún,lebo už je teplo, príroda,krik vonku a tam si vždy pokazí známky,lebo ma problém sa sústrediť
Dnes je syn deviatak , učí sa výborne,mal 1 dvojku zo slovenčiny. Ale v podstate stále ho musíme motivovať,aby si čím skôr urobil úlohy,a hra až potom,lebo on je schopný jedno učivo písať aj 3 hodiny,čo ho všetko rozptyľuje. Nám pomáha,keď pri ňom sedím a čítam si. Vtedy sa nerozptyluje a pracuje
Čakajú nás prijímačky a stredná škola,tak sme zvedaví.
Syn mal inak vždy aj problém s predmetmi,ktoré potrebovať nebude,už je teraz orientovaný a mimoriadne nadaný na strojarinu a elektriku. V 6 rokoch skladal elektrické obvody a teraz sa napr hrá s nepájivymi obvodmi.
Napr v 2 ročníku dostal 5 z hudobnej,lebo spievali Muj taticku nebozticku a on povedal,že on takú pesničku spievať nebude,lebo jeho tatinko predsa žije😁dar reči má fakt výnimočný, máme problém mu argumentovať niekedy.
Keď mal 3 roky, boli sme neterkam v kostole na krste a po záverečnej motlidbe nahlas do toho tichá povedal, že a kde je ten duch svätý,ja ho nevidím😁
Zažili sme kopec srandy,ale aj trápenia,ale stálo to za to. Chce to len trpezlivosť,motiváciu,občas som musela nakricat. U nás odmeny a tresty neboli,skôr sme veľa vysvetľovali,že to robí pre seba a svoju budúcnosť
Veľmi záleží od učiteľov,ako sa k tomu postavia
My sme mali a máme šťastie. Integráciu sme nechceli,nakoľko je mega šikovný a zvláda všetko s malou pomocou a keď sa začne a chce, vie byť prvý. Aj na hodinách
Držím palce.podporuj dcéru,venuj sa jej, ber ju ako zdravu bez poruchy. a všetko sa urovna
@rozovykon
Ano, socialne zabrany, poznam. Ona sa pozve ku hocikomu na navstevu. S kamoskami ma on-off vztahy, lebo ked sa chce hrat iba s kamoskou A, tak kamosku B v lepsom pripade ignoruje, v horsom doslova odozenie 🙈 A potom na druhy den akoby sa nechumelilo zbehne zase za kamoskou B a chce sa s nou hrat...
Mozes aj kuknut so skupinky Poruchy poroznosti, tam je tiez vela odporucani a hlavne - ziadne "supermatky" so "superdetmi", co robia ulohy same od seba a hned a aj cez dovolenku 😉
@rozovykon tie sociálne zábrany. Je rozdiel u cudzieho do chladničky,to by si v živote nedovolili ani u babky,lebo sme ich k tomu viedli,ale áno, minule nakukal u očného na prístroje. On keby mohol,rozmontuje,zmontuje,pozrie sa,ako to vyzerá vo vnútri. To beriem ako zvedavosť,ale vysvetľujeme,že sa to nesmie.a preco
Nás je skôr samotár,ktorý nepotrebuje kamarátov,ale to je v povahe,je po mne a manzelovi
@anjelicek26 áno,toto aj u nás, stačilo,že sedel pred katedrou,kde si ho učiteľka vždy posadila na začiatku roka, ma ešte aj výhodu,že je najmenší v triede a tá vždy, luky pracuj, prípadne mu položili ruku na plece,keď pozeral z okna
@avanka boze inak ako keby si o nasom pisala...tiez pocas hodin pomaly, lebo robi sto inych veci a potom nosi domov polo-prazdne pracaky, ze "nestihal" a "na co", ved to aj tak viem... no vie, ale ako to vyzera...
@rozovykon
AK by si sa chcela pridat, toto je ta skupinka: https://www.modrykonik.sk/group/9549/
@anjelicek26
Ano, boze 😀
"Preco mam robit ulohy?" "Aby si sa to naucila, aby si si to zopakovala" "Ale uz sme to robili v skole, ja to uz viem!" 🙄
kazdy.bozi.den.
No a nevybuchnut pri tom 😉 😀
@ichbinich alebo - na co sa mam ucit to blbe pisane pismo, aj tak to nikto nepouziva 🙄😂 Argumentacia milionova...
@anjelicek26 detto. Prečo mám počítať príklady,keď aj tak nám učiteľka povedala,že budeme používať kalkulačku
Alebo prečo mám vedieť blbý básničku,načo ju ja kedy využijem. No všetci vieme,že nikde,ale argumentuj.
@anjelicek26
Joj, pisane pismo, u nas cervena satka... Obe deti proste nezvladaju pisane pismo. Ziadne, ze plynuly pohyb je lepsi, prirodzenejsi. Syn je uz na gympli, som mu na rovinu povedala, ak ti to ucitelia akceptuju, pis tlacenym. Aspon ho viem potom doma preskusat, ked viem po nom precitat 😀
Dcera je ale este na zakladke a "musi" pisat pisanym... Neviem, musim si zistit, ci by nemala nejaku vynimku, aj ked na papieri ma "iba" dysorthografiu. Lebo ona pri pisani doslova trpi ☹
@ichbinich ja mam dve deti obojrucne a dvoch lavakov, takze srandy kopec...od tretej triedy moze teraz pisat uz len tlacenym, ale ulohy (opis textu) mava aj pisane pismo, s toho ho vypina a ide porazit nad tym, lebo stale musi dvihat ruku, aby videl, co pise 🙄
@kacena4 až teraz som si prečítala celú odpoveď, no pamäť má výbornú (dokáže si zapamätať od slova do slova čo počuje, a veľa krát aj mne hodí niečo čo som povedala dva roky dozadu...)až na tu pracovnú tam musí vyvinúť úsilie, áno to mi spomínala aj psychologička, že si to vedia kompenzovať. A kedy sa takéto deti obvykle vyhrania?
@anjelicek26
@avanka
Uvidim, ako jej to pojde a pripadne hodim rec s ucitelkou. Nastastie je super a vychadza nam v ustrety.
Len skoda, ze tlacene pismo tiez nie je to prave orechove u dcery, este furt male-velke pismena hadze, ake ju prave napadne. No a v nemcine male/velke je dost podstatne...
Ja aj syn sme obojrucni, dcera je podla vsetkeho ozaj pravacka (nikdy som ju "netestovala", ale ani som si nevsimla silnu obojrucnost ako u syna).
Proste su deti, ktore nezapadnu do nasho skolskeho systemu a potom to je o nervy...
Nasla by som dobru psychologicku a kazdy tyzden tam s dietatom chodila, aby s nim na tomto pracovala a pomahala roznymi ulohami dieťaťu, instruovala mna co mam robit
@ichbinich tak zatial mame stastie na ucitelov, uvidime casom... Moje baby sportuju vyslovene len lavou a do lava, pravou len pisu, kreslia oboma...chalani robia vsetko lavou... ja ked vidim mladu na hadzanej lavou rukou hadzat, tak mam aj pocit, ze ju ma dominantnejsiu, silnejsiu...
@evkamotka 🙂 áno čisto teoreticky by ma to tiež napadlo, dokonca ma napadlo, že oslovím tú školskú, avšak v skutočnosti to nie je až také jednoduché, je to dlhodobý proces, nastavovania sa na potreby dieťaťa a čo je na tom najhoršie, že si to vyžaduje v dosť veľkej miere aj zmenu v doterajšom živote rodiča ( čo asi nesiem najťažšie) príklad: moja predstava prídeme zo školy dcére poviem choď si spraviť úlohy, priprav sa do školy potom máš voľno, a dieťa pekne odkráča a zahlási že má hotovo 😀
realita hodinu ju naháňam, aby si urobila úlohy, keď už ju končene dokopem k stolu 300 x mi odbehne, lebo cikať, lebo počkaj niečo urobím atď, reálne plnenie úloh 5 minutová záležitosť, avšak za mojej stálej prítomnosti, a ja s nervami v koncoch .... proste jej nevysvetlíš, že poď za chvíľu to máš a máš pokoj.
@rozovykon u nas pomaha ho totalne utahat, potom si sadne a nehybe sa...takze ma kazdy bozi den v tyzdni 1,5-2h sportu... uci sa az po siestej vecer, ked uz proste nedava tak intenzivne to pobehovanie okolo toho...
@rozovykon treba nastaviť pevné pravidlá,tieto deti potrebujú systém. Ja som vždy syna nechala,keď protestoval,ale som mu povedala,že kým sa nenaučí,od stola sa nepohne,a ver,že to trvalo niekedy aj hodiny a potom 15 minút a on vedel 3 strany dejepisu.
Nepovolili sme. Ale tento problém bol u nás vždy cez víkend,nie cez týždeň, len víkend má byť na oddych a nie na ulohy
@rozovykon aké cvičenia na pozornosť ste dostali?
Syn ma poruchu kratkodobej pamate, pozornost nulova, mame to v papieroch a zohladnuju mu to... chodila pani s centra vcasnej intervencie, dva roky mal asistentku, teraz ma uz len frajerku, co sedi vedla neho a hovori, aby sa sustredil 😂 Huba mu melie za tri deti, aktivny je az prilis, vsade bol, vsetko videl, vsetko vie a musi sa podelit 🙄 Ucitelka ma vdaka bohu len 19 deti v triede a bozsku trpezlivost s nim... on aj doma kym dokonci jednu ulohu 17x vstane a to na styl - idem si ostruhat ceruzku, v kuchyni vidim banan, zjem banan a vidim cez okno v zahrade trampolinu, tak idem skakat a k ulohe sa uz nevrati... a ano je to na porazenie, ale mimo toho, ze ucitelka ho ma vpredu a opakuje mu - pracuj a nemel - co sa tyka zadani, nic ineho nerobime... dlhodobu pamät ma vybornu... ale ta pozornost je na urovni hyperaktivnej vevericky. Na vysledky v skole to vplyv nema, ono je to ale aj tym, ze na zakladnej skole (aspon u nas) najviac robi ustna cast...ale vlastne aj testy pise normalne, matiku ma vysoko nad priemer, robi veci rocnik-dva vyssie, to mu ucitelka dava pomimo alebo v skolskej appke... Ulahcovat mu nic nebudem a ani nechcem, musi to zmaknut sam v beznom kolektive...neviem, co ti poradit, ale pokial to nie je diagnostikovane ako porucha u vas, tazko budete dostavat nejake ulavy. Ale pokial je dobra triedna, ona sa uz zariadi aj tak.