Prosim vás ako učíte deti rozprávať vôbec mi nechce dcéra rozprávať povie pár slov nové už dlho nič stále to iste mame dva roky hovorím stále a nič asi to neviem 😞
ano, treba vymysliet nieco, co bude pre dieta zabavne a zaroven sa pri tom aj nieco nauci. musis len skusat, lebo je jasne, ze ho/ju nebude bavit uplne vsetko, s cim prides. 🙂 a dalsia vec, ze je to uplne individualne, lebo to, co platilo pri inych detoch, zase nemusi pri tom tvojom.
Moje v 2rokoch len jedno zacalo rozpravat. Napr prvy syn-jemu som sa aj najviac venovala a rozpraval az ako 4-rocny. Do vtedy len slova a svoje “hatlaniny”.
Dcerka naopak uz ako 2-rocna aj basnicky vedela.
Druhy syn zacal ako 2-2,5rocny? Cca. Teraz ma 3,5 a usta sa mu nezatvoria. Vela rozpravame. A ja si myslim ze im pomohlo aj albi hovoriace pero. Vela sa s tym hrali a tym ze pocuvali a zaroven aj videli v knihe tak sa im to akoby lepsie v hlavicke “ulozilo”.
Nikdy som cielene neucila svoje deti rozpravat, ale vzdy som vsetko komentovala, co som robila, co urobili deti, proste som hodne vela rozpravala. A deti sa casom pridali.
Neučila som. Rozprávala som sa sama so sebou. 😄 Nakoniec sa pridali aj deti. V 2r tiež len svoje hatlaniny. Celými súvislý i vetami až keď začali chodiť do škôlky.
@vyrovnanaosoba skoro som sa zlakla, ze sa mi moj prispevok pridal dvakrat🙂
Prirodzene. Neucila som, ze povedz a tak. Rozpravam sa s nim normalne od narodenia. Vysvetlovala som ked som ho obliekala, ked ideme von, ukazovanim, knihy a tak.
Syn je ako radio 😂😂
Koegyna chodievala s jej nevravcom na logopediu ale to az ked mal cez tri roky. No mali si kupit take karticky z kartulka.sk skus si pozriet tam je aj navod ze ako na to a myslim si ze niektore karticky su tam ako stvorene pre taketo male dietatko.
Dcérka má 1,5 roka a už celkom veľa vecí vie povedať, nijak špeciálne ju neučím ale stále rozprávam, opakujem , vysvetľujem, doma , v kočíku, keď niekam ideme .... občas na mňa ľudia čudné pozerajú ale nevadí. A teraz začala mať veľký záujem opakovať čo povieme, akurát slová na z,r, na začiatku nechce zopakovať.
Veľa veľa veľa som sa s dcérou rozpravala od narodenia. Všetko som komentovala. Rozprávala som priamo na ňu, artikulovala som tak aby videla aj moj pohyb pier - to sa snažila napodobňovať skôr ako začala rozprávať. Žiadna tv, žiadne Aj pesničky. Od narodenia slovenské básničky pesničky, knihy tiez od narodenia. Do roka jej prešlo cez rúčky minimálne tisic kníh (určite viac... denne minimálne 5-6)
Žiadne mazanie, zdrobneniny. Od 1,5r som ju cielene vrámci hry učila opakovať slová po mne (lopta, loď, neskôr strom, strecha...)
Od 2r rozprávala lepšie ako niektoré 6r deti, úplne čisto vrátane R, o slovnej zásobe sa ani nerozpisujem (vďaka kniham)
Ale nikdy som na nu netlacila. Nikdy som netrvala na tom aby niečo zopakovala alebo opravila sa. Nikdy. Netrvala som na tom a v roku toho vedela ešte veľmi málo. Ona celý čas nahrávala a potom keď začala tak už to išlo. Urcite ma zmysel rozprávať aj s novorodencom. Aj keď si myslíme že to nemá zmysel, ale deti sú ako špongia. Všetko nahrávajú a keď príde ich čas tak to pojde
Ked sa s nou rozpravas ako s dospelym clovekom, pri vsetkom, nesklzavas do "infantilnosti" tak sa na nu hovorena rec nalepi aj bez specialneho ucenia. Niektore deti su komunikatvnejsie, niektore menej, dolezite je ci chape co jej hovoris a ci spravne reaguje. Niektore deti sa rozhovoria neskor a v reci predbehnu aj rovesnikov, ktori hovoria dlhsie.
My sme nejak špeciálne neučili. Na mladsieho syna sme ani nemali čas (nebol ani knizkovy typ, že by si chcel citat) napriek tomu už rozpraval v roku hole vety. Deti sa ucia jazyk počúvaním a keď sa v domacnosti rozpravate, nachytá to.
Podobne, vela som sa s nou rozprávala, komentovala, čítala, spievala, hovorila básnicky, ukazovala a napodobnovala zvieratká. Keď niečo videla, rozvinula som to, čo chcela povedať, na čo ukazovala.
Tiež si myslím, že to učenie reči v mozgu prebieha, dieťa nasáva, i keď to ešte nie je vidieť a nehovori.
Určite je dobre trénovať svaly jazyka, tvare - fúkať, robiť brm, piť cez slamku, vyplazovat jazyk, iné grimasy a zvuky, najmä teda zvierat, viskat atd.
A potom motivovať k vyjadreniu sa - citat knihy, spievať riekanku, ukazovať na obrázky a predmety, rozvíjať dialóg.
Dôležité je hovoriť s nou najčastejšie akoby jeden krok pred nou, najskor v jednoduchých slovách - mama, baba, tato, toto, papa, kava, voda, havo, teta.. potom v zložitejších slovách, trojslabicnych a jednoduchých vetách - auto ide, vodu pije, okolo, ideme.. atď
A s rečou vraj súvisí i hrubá a jemná motorika. Čiže podporovať pohyb, lezenie, skákanie.. ako i naberanie, navliekanie, trhanie atd. Vidi sa mi, keď mala začala skladať prvé puzzle, v rovnakom čase sa začala vyjadrovať v zložitejších vetách. Čiže i logické myslenie ma asi istý vplyv.
Neučím. 🤭 Učila som prvého a bolo to na nič. Začal v 3 rokoch. Druhý začal sám v 15. mesiacoch.
Nijako. Rozprávala som na ňu a časom to prišlo, cca v 20m spájala slová. Deti sú ako špongie, nasávajú a zrazu začnú také slová,vety používať,že rodič aj na zadok padne 😁
@viestta len aby bolo tak ako hovoríte som už z toho mimo 😞 trepe ruckami keď sa teší no bojím sa ako ďalej
@mamamasama a sám začal keď ste len hovorili či ako
Ano. Bežné konverzácie medzi nami a jeho súrodencami 🙂
Myslím, že väčšinou maminy vo všeobecnosti neučia cielene deti rozprávať, pokial nebadaju nejaký problém. Pride to samé. To čo mnohé popisujeme, robíme skôr s cieľom tie deti zabaviť, stráviť s nimi pekný čas. Avšak verím, že to všetko k rozvoju reči prospieva.
To trepanie ruckami nie je samo o sebe znak autizmu ak sa tohto obavate. Je to znak dozrievajucej CNS. Ak mate podozrenie ze by mohlo ist o viac ako oneskoreny vyvin reci, kludne mi napiste. Mame za sebou nieco v tom zmysle a orientujem sa v indikatoroch hlbsich problemov. Kartulka je fajn, mne sa osvedcilo ukazovat v knizkach, zacinali sme zvukmi zvierat, dopravne prostriedky, perfektne su tie serie knih Kubko sa uci rozpravat. Albi je tiez super. Aj vsetko co radili vyssie - hovorit jednoslovne, pomaly, skuste si spravit zoznam slov (vratane zvukov a gest, ktore ustalene pouziva na pomenovanie a citoslovcii). Ak tam naratate aspon 50 “slov” tak ste na dobrej ceste, treba tomu dat cas a vsemozne podporovat. Otazka - ake ma porozumenie? Rozumie vam? Jednoduche povely - daj, dones loptu, ideme haji, atd. ?
@ahoj_34 Ano rozumie vie všetko čo poviem už si koľko krat aj poplacem že neviem ako ďalej 😞
Nic si z toho nerob. Mam dcerku, ktora uz ako dvojrocna rozpravala vety. A teraz mam 3 rocne dvojicky a som nesmierne rada, ze konecne zacali hovorit aspon par slov a snazia sa opakovat. Viac im nerozumiem ako rozumiem. U nas nikdy nie je ticho, tiez vsetko komentujem, citam knizky, ukazujem. Ale oni maju proste ine tempo, ine veci ich zaujimaju. Kazde dieta je ine a jedine na com zalezi je to, ci ti rozumie a ci rec nabieha.
Je uplne skvele ze vam rozumie. To znamena ze ma pasivnu slovnu zasobu. Je to dobry predpoklad na rozvoj aktivnej slovnej zasoby. Ak chcete podporit rec, je to taka pyramida, treba zacat od spodu, hruba motorika je zaklad, ak boli oneskorene motoricke milniky (pretacanie, pripadne vynechane fazy stovrnozkovania..) moze byt oneskoreny aj nastup reci. Nad hrubou motorikou je jemna motorika - stavanie kociek, lego, navliekanie koralok, vkladacky, ale aj napr. jedenie, uchop lyzicou.. oromotorika - fukajte bubliny, nech pije z pohara sama, cez slamku bubliny do vody, je toho vela. Grafomotorika - kludne dajte voskovky nech si carbe.. senzomotorika - podpora dozrievania CNS (nech si zahrabava ruky nohy do piesku, hojdanie - stimulacia vestibularneho systemu….
Fu je toho vela co sa da podporit roznymi sposobmi. Sama viete kde su deficity. Este jedna vec - budem teraz zniet sialene - probiotika kazdy den. Vsetko so vsetkym suvisi, mozog<>crevo, dostatok spanku, pohyb (idealne vonku)… vela by som pisala.. to len v skratke.
Vyvinovy skrining s pediatrom robite? Mala podla vas v niecom deficity/oneskoreny vyvin? Oneskorovaniu nastupu reci vacsinou predchadzaju ine najma motoricke oneskorovania alebo deficity napr v ocnom kontakte/reakcii na meno atd. Vela pediatrov ani nevie ze ma povinnost robit skrining. Poznate stranku zdraviedietata.sk? Urobte si tam test…
Učiť najlepšie formou hry. Hovoriť jednoslovne ,nie dlhé vety