Ahojte baby, mam 21 mesacnu dcerku a snazim sa ju ucit hravou formou, ale pri nicom mi nevydrzi ani 5 minut...najradsej beha, rozhadzuje a je na smykalke......pomaly mesiac jej ukazujem na loptickach co ju bavili farby a este nevie ukazat ani jednu spravne....poradte mi ako ju mam zaujat? dakujem
Nechaj ju žiť a hrať. 21 mesačne babo otravovať s farbami!!!
Ty jej len striedajú aktivity a ona sama ti ukáže co ju baví
Moj krpec ma 4,5 roka a pol triedy vola farby ze krvickova, ako slniečko, obláčik, ako tma. Su to normálne deti. Do ničoho ju nenut a nesil. Aby nezostala neurotická a nervózna
Púšťaj jej pesničky, tancujete, čítajte, robte placky a guličky z plastelíny, behajte po vonku. Ona je vo veku, ze ked ju dva dni nieco baví, tretí je to uz nuda
Pozri tu albumy montesori aktivity, su super a deti sa vela naučia
Nijako. Dieta sa nema ucit nasilu, staci ked si budes hovorit farby sama pre seba napr. pri ukladani pradla - malu to mozno zaujme a nieco si zapamata a mozno aj nie. Nepotrebuje v tomto veku poznat nutne farby 🙂 Aj ked jej chces citat knizku alebo nieco naucne ukazovat - musis respektovat jej potreby, ked ju to nebavi, nenutit. Ani nevies ako a bude to vediet aj bez ucenia, ona sa uci hlavne pozorovanim.
@20nina14 Myslíš to v dobrom, ale prosím ťa, nechaj jej detstvo. To, že jej hovoríš farby na lopte pri hre je fajn, ale nechci od nej, aby ich vedela pomenovať. Ona všetko nasáva a učí sa, ale to neznamená, že ti to na rozkaz ukáže. Ako hovorí môj manžel, nie je cvičená opica. Nemusí dať ani pá-pá, ak sa jej nechce. Nechaj ju, nech sa šmýka, blaznie, jaší. O tom je detstvo, najmä šťastné detstvo. Tie farby sa naučí, rovnako aj čítať, písať, počítať, ale teraz ju nechaj, nech sa hrá a zabáva.
@20nina14 dieťa má obdobia, keď o danú vec - farby, tvary, písmenká prejaví záujem, vtedy treba jeho túžbu po poznaní naplniť, snažiť sa učiť ju farby, ak ju to nezaujíma, nemá zmysel. Hraj sa s ňou, rozprávaj jej, pomenúvaj veci, činnosti okolo vás, ale do ničoho ju netlač. Ako tu už bolo spomínané mrkni na wwwmontessoridoma - je tam kopa úžasných námetov na činnosti, ktoré by ju mohli zaujať, ale netlač na pílu. Som učiteľkou v MŠ roky, to, že dieťa v troch rokoch ovláda farby, vie napočítať do desať a v piatich číta, pre jeho ďalší život nič neznamená. Nemyslím teraz deti, ktoré vyrastajú ako poľná burina, nikto si ich až tak strašne nevšíma, na otázky im neodpovedá, len ich okrikuje, ale nič nevysvetlí. Nechaj dcérku užívať si, robiť to, čo ju teší, dávaj jej stále najavo, ako ju ľúbiš, ale nesnaž sa ju učiť niečo len preto, lebo susedova to už vie, alebo si si niekde prečítala, že by to mala vedieť,môžeš jej tým nahnať len problémy.
@timea7 no to mas teda pravdu. ked sledujem deti v skolke, od 3 rokov teraz po predskolakov, aki su vsetci ini. napriklad moja mala s kreslenim, to je des a hroza. boli sme u psychologicky na vysetreni - skolska zrelost a povedala, ze nie kazdy ma nadanie, talent. ze jednoducho zrovna moja mala neni typ, co by pekne kreslil. zato v inych veciach je dopredu. naopak, niektore deti krasne kreslia, skutocne ze nadherne, ale nevedia zase az take ine veci, co vie nasa mala. tak ma to upokojilo. to ucenie aj ked dieta prejavi zaujem tiez odtial potial. ja som si tak maleho pokazila. velmi skoro sa zacal interesovat o pismenka, pisanie a sice sa ich naucil, ale potom mal zlozvyky. ja nie som odbornik, jednou vetou, dost sme pokaslali toho a potom to zbavovanie zlozvykov pri pisani bolo ovela tazsie ako ho to vtedy neodborne ucit. ja by som to ani tak nenazvala ze ucit dieta, ale skor ho podporovat a rozvijat. ale akonahle uz sa nam javi, ze je nejake nadane, popredu, radsej zajst za odbornikom, ktory poradi nez potom mat problemy neskor. to je proste tak. sama som sa poucila.
ako ucit dieta? - nijako
tak ja som syna nenutila do nicoho ale on sam chcel vediet a farby si zapametal na lentilkach a potom na autickach ..uz ich vie aj odzadu 😀 ma 2,5 roka ..ale nemaj smutnu hlavu z toho ze ju nevies zaujat neboj ono to pride aj samo vsetko a ved nauci sa aj v skolke 😉 hlavne nenutit do toho
@20nina14 prirodzene, vo chvilach, ked prejavuje zaujem, ukazovat, vysvetlovat. popisovat cinnosti a predmety, zapajat dieta do beznych cinnosti. dieta ma vrodeny zaujem a tuzbu ucit sa, zaujimat sa o svet okolo a naprogramovane "senzitivne obdobia". ako uz spominali vyssie, princip a aktivity dobre vysvetluje montessori 😉 dolezite je dieta podporit, pripravit mu vhodne prostredie a nechat ho skumat, nedbijat ho telkou, pc, mobilmi atd.
@mawka poznám úspešného manažéra zahraničnej firmy, pre ktorého bola výtvarná výchova utrpením, kreslenie ho totálne nebavilo....ak má dieťa v škôlke záujem o písmená, tak mu odpoviem na každú otázku, neuznávam výroky typu - bude sa potom v škole nudiť....inak, na čo je človeku v dnešnej dobe vedieť pekne písať? Koľko toho píšeme ručne? Každé dieťa je iné, niektoré farby nezaujímajú ani v štyroch rokoch a neznamená to, že nebudú vynikajúci študenti.
@timea7 no presne tak. inak tiez sa zamyslam nad tym, preco sa nase deti musia trapit s uhladnym pismom. co sledujem okolo za hranicami, tak tu to je nieco medzi tlacenym a pisanym, neviem presne ako sa to vola. a nase pismo je tak zlozite a tolko sa s tym musia trapit. iste, minule som tu v de pisala nieco a boli uzasnuti nad tym, aky krasopis. ze ci som sa to ucila extra. reku ake extra, vsetci musia. no zostali zaskoceni. ze to je dost zlozite na dieta. a to povedal byvaly ucitel zakladnej skoly. nieco na tom bude.
Keď rada behá, tak behaj s ňou. Kopte do lopty, kotúľajte si, spúšťajte ju po šmýkalke. Načo nasilu niečo učiť?
@mawka, no, lenze Nemci su v tomto pripade dost vynimka, vacsina z nich nie len ze nie je schopna pisat pisanym pismom, ale nie je schopna ani pisane pismo citat. To mi pripada prilis zjednodusene.
Mam dieta vo francuzskej skole a nijako sa s nimi netentockovali, natvrdovku brali pisane aj tlacene pismo (a teda francuzske pisanie vyzera riadne inak - sama kudrlinka a otocka) - a ani jedno dieta z toho nebolo traumatizovane... Nejako sa neviem stotoznit s modernou predstavou nemeckej vychovy - radsej nech je dieta blbe ako pretazene. Ale 21 mesacne by som cielene neucila este nic.
ona ta vnima neboj sa, vybali to na teba neskor 🙂
farby jej len spominaj, popisuj veci, napr. aha aky cerveny vlak... atd
@vroni haha ano, to si trafila. lebo tu vacsina decak nie je vychovanych nijak. desatrocne sa trieskaju v hrackarstve o zem uplne bezne. nie, nehovorim o tejto vychove, ale o tom pisani. v cechach sa to uz zaviedlo na nejakych skolach, neviem ako sa vola ten druh pisma, ale je jednoduchsi.
vies, moj syn pise otrasne, ale napriklad maluje krasne. ale to pismo je des a hruza a predpokladam, ze lepsie to uz nebude. aj tak ich za to pismo stale znamkuju a buzeruju. pricom o par rokov uz to bude vsetkym aj tak jedno.
ja som zase pisala strasne na prvom stupni a dnes je moje pismo nadherne. nejak som sa vypisala, sama neviem ako 😀 ale je to kazdemu uplne jedno, to chcem tym povedat.
@20nina14 suhlasim so vsetkym,co tu bolo napisane... A hlavne aj respektuj aj jej zaujmy..ne haj jej detstvo,tie montessori aktivity su fajn...
Pozri,moj maly sa zaujimal o pismenka uz pred 2.r.,ale neznasal kreslenie..tak sme sa viac zaoberali pismenkami..dcerka bola tiez viac ten typ,co sz nejak konkretne o nic nezaujimala,tiez som sa len pokusala,ale tiez len tak mimochodom nic nasilne,viac sa viezla pri starsom bracekovi,ktory bol s nami doma do jeho 4,5r.,dcerka vtedy mala 2,5r. A kym on velmi rad cital,nasledne po 3-3,5r.ho to uz az tak nebavilo,tak mala zas prisla na chut citaniu len kusok pred 3.r. A teraz si chyti knihy (daktore) a sama si "cita" basnicky.. No a co? A maly? Ten ako neznasal kreslenie,terae ma 5a coraz castejsie si aj doma pyta sam farbicky/pastelky a kresli...sice este cmarnice,ale kresli a su tam male pokroky..
@20nina14 😀 😀 😀 😀 😀 prepac ale neudrzala som sa, to je tvoje prve dieta?