Ahojte, cca od marca mám v pláne začať prenajímať môj byt. Je to jednoizbový byt v trojročnej novostavbe v BA a pokiaľ nebudem nútený ho predávať chcem si ho držať. Preto normálne na zmluvu cez realitku. Náklady na tento byt sú mesačne 490€, hypotéka 325 (fix do 2026) elektrika 15 internet a tv 50 a predpis 100e. Prenajímať ho chcem za 550 mesačne, to je taký priemer. Mesačne by mi malo ostávať tých 60 e. A nerozumiem týmto daňovým povinnostiam. Čo sa vlastne počíta do zisku? Tých 550 alebo 60€? Koľko budem platiť daň ? Ako to treba vydokladovať? Z výpisov účtu a z faktúr? Do obchodného majetku to nemám v pláne dávať. A keď budem pracovať to daňové priznanie môžem spraviť tak že z roboty mi spravia v robote a z bytu si dám spraviť niekomu kto to vie alebo to musí byť spravené spolu? Chcem sa nato pripraviť ale trochu sa strácam v týchto veciach :/
A keď vyúčtovanie za vodu kúrenie a tieto veci od správcu chodí v máji a daňové treba podať do konca marca. Viem si tam dať volaky odklad alebo môžem dať aj rok staré vyúčtovanie? Ako že v marci 2025 vyučtujem za rok 2023. Ale to je asi blbosť
Do nákladov si dáš platby mesačné. Určite si nemôžeš dať do nákladov nejaký odhad. Do daňového môžeš dať len to čo si zaplatil a máš na to doklad. Navyše, ak budeš mať nedoplatok, budú ho platiť nájomníci (preplatok bude tiež ich, čiže im ho dáš). Čiže to nebude tvoj náklad. Nezabudni mať v zmluve zvlášť uvedenú cenu za nájom a zvlášť za energie. Aby si mohol potom jednoduchšie riešiť nedoplatky/preplatky, zvýšenie energií. Ale tak počítam, že zmluvu si dáš urobiť právnikovi. Realitku nepotrebuješ, potrebuješ iba dobrú zmluvu a tú ti urobí právnik. Ak predsa len realitka, daj si záležať, že zmluvu robil právnik a nie realiťák.
dávaš len tie príjmy a výdavky, ktoré boli v danom roku, ak bude preplatok/nedoplatok v nasledujúcom dáš ho až do toho roka, kedy bude zaplatený
Nepotrebujes realitku, to po prve. Musis mat dobru zmluvu podla zakona o kratkodobom najme bytu (nedavaj podla obc. zakonnika, je to nevyhodne). V zmluve musi byt najomne podelene na “najom” a “platby suvisiace s prenajmom” - to su energie, tv, internet…
Ked to mas rozpisane, musis mat presne rozpisane polozky energii a kolko je zaloha, aby si potom mohol vyuctovanie urobit a preplatok vracias samozrejme najomcovi, nedoplatok on tebe - ale musi to byt v zmluve uvedene, na to si daj pozor. Danove poziadas o odklad a vtedy podavas do konca juna cize po vuctovani. Robi sa to na jednom tlacive aj so zamestnanim, cize si to bud celemurobis sam alebo cele to urobi uctovnik, v praci ti to nespravia.
Dan sa plati z rozdielu medzi prijmom a nakladmi, ale pozor len povolenmi nakladmi - nie vsetko totiz mozes zahrnut, ak nemas nehnutelnost zaradenu v obchodnom majetku (co by som ale aj tak nerobila). Od prijmov odratas 500€ (oslobodene od dane) ale pozor, vydavky musis kratit v rovnakom pomere ako su oslobodene prijmy k celkovym.
Riesis iba prijmy a vydavky, cize co realne v danom obdobi zaplatis alebo prijmes. Hypo si do nakladov nemozes dat. Na nete najdes info, co presne si mozes odpocitat.
Mas 4 mesiace nastudovat si veci ohladne prenajmu...
V skratke... ako fyzicka osoba mas 2 moznosti:
1, zaradit byt do obchodneho majetku... Je to vyhodne v zmysle, ze vies dat vela veci do nakladov (opravy, uroky z hypoteky, odpisy, dan z nehnutelnosti, poistku...), ale v pripade predaja platis vyssiu dat z dovodu odpisov...
2, nezaradit byt do obchodneho majetku... do nakladov mozes dat len poplatky ktore platis spravcovi, energie a zariadenie (nie vstavane spotrebice ani linku ani rolldoor) ak byt prenajimas zariadeny (na to sprav preberaci protokol so zoznamom ake zaridaenie tam je a explicitne to uved do zmluvy)... Nemozu tam ist v tom pripade ani uroky z hypo, ani dan z nehnutelnosti ani poistka...
A teda este priklad vypocet dani...:
Dajme tomu, ze mesacne platis 200 eur "najomne spravcovi", 20 elektrinu, 10 plyn a 10 internet = 200+20+10+10 = 240 eur
Dostanes 500 eur od najomnikov
Zacnes v marci 2024, takze 10 mesiacov prenajimas:
240 * 10 = 2400 = vydaje
500 * 10 = 5000 = prijem
ak mas byt sam, tak si mozes uplatnit 500 eur
5000 - 500 = 4500 eur
Musis pokratit v rovnakom pomere aj vydaje. Pomer je 4500/5000=0.9
Vydaje pokratene = 2400 * 0.9 = 2160 eur
Do danoveho das 4500 - 2160 = 2340 ako zaklad dane. Z toho zaplatis dan bud 19% (2340*0.19=444.60 eur) alebo az 23% (538.20 eur) podla prijmu zo zamestnania (a inych prijmov)...
Toto je zhruba v skratke... je tam kopec inych veci, na ktore si musis dat pozor. dufam, ze som sa nikde nepomylil.
Odporúčam využiť služby účtovníčky
Som si to tak volako na hrubo prepočítal. Čiže keď bude príjem 550×10=5500. Výdavky 100 predpis plus 50 internet tv plus elektrika 15 =1650 . Ďalej odpocitam tých 500 e od 5500=5000. Ďalej to krátenie síce netuším čo to je ale po vykrateni príjem 4500 a výdavky 1485.
4500-1485= 3015. Keďže do toho budem musieť započítať aj príjem zo zamestnania daň bude 23% čiže 693 e ročne za byt. A tých 60 e čo mi bude ostávať mesačne pôjde akurát na tú daň čiže v podstate ostanem na nule. Teda ak to chápem správne
Vypocet nejdem kontrolovat. Ale ano, niekedy sa clovek dostane na 0. V tomto pripade z dlhodobeho hladiska zaraba zo zvysovania cien nehnutelnosti. Sice aktualne je nejaky pokles, ale to nie je trvaly stav. Potom je otazka, ze ak by si byt predal, ze ako by si vedel zhodnotit peniaze, ktore ti zostanu, kedze prestanes platit danu hypo a poplatky za byt.
Na nule to nebude, pretože časť energií a hypo by bolo potrebné platiť, aj keby tam nikto nebýval (na druhej strane by nebolo opotrebenie).
Ja na tom ani nechcem zarábať ideálny stav by bolo ostať na nule a keď k tomu ešte pripočítam príjem zo zamestnania. Tak snáď to nebudú 1000 eurové pálky na daniach.
@zuzanaete minimálne 2 roky ho musím mať v prenájme a potom prvá možnosť buď ho predám a to v rodnom meste kúpim ďalší byt na prenájom alebo si tento nechám a budem sa snažiť čo najskôr vyplatiť hypotéku.
Uplatnujes si mesacne nezdanitelnu cast prijmu? Ak ano, mozes to zrusit a uplatnit az v rocnom zuctovani. Potom bude lepsie cislo v tvoj prospech. Celkovo pri prijme, kde vychadza progresivne zdanovanie, sa to odporuca. Negativum je, ze mesacne ti menej cinkne na ucet. Ale tak cloveka to uci hospodarit s menej a potom rocne dane nie su strasiak.
To je to podpísané prehlásenie o dani? Ak áno tak uplatnujem. Ale aj robotu aj trvalý pobyt budem meniť tak potom v novej práci si to už nemám dávať?
To je na tvojom uvazeni. Si to prerataj a zvaz, ktora varianta je pre teba lepsia.
tak cisto teoreticky "hocaku" dan z prenajmu (navyse) budes mat snad z coho zaplatit (z toho prenajmu)... toto hranie sa s uplatnenim je iba take kozmeticke... realny dopad to nema ziaden... zaplatis rovnako...
Tak pôjdem bývať do rodičovského bytu kde budem platiť iba náklady. Platovo pôjdem dole ale náklady klesnú ešte viac takže tých cca 900 daň je stále pohoda.
daňové sa podáva vždy len jedno, v tomto prípade typ B, kde sa uvedú príjmy zo zamestnania aj z prenájmu
zdaňuje sa len zisk, čiže rozdiel medzi príjmami a výdavkami, pričom ako výdavok si môžeš uplatniť len náklady na energie, a potom podľa zmluvy - ak je tam TV a internet toto je tiež náklad, na nete nájdeš veľa dobrých článkov
https://podpora.financnasprava.sk/639339-Výdavk...