Dobrý deň,
Napísala by som do právneho poradenstva, ale až do apríla neprijímajú nové otázky. Tak píšem tu, možno mi poradíte, ako ďalej postupovať.
Od 17.12.2022 som s priateľom bývala v podnájme. Zmluva bola uzatvorená na dobu určitú od 19.12.2022 do 31.12.2023. Podpisovala sa 17.12.2022. Depozit sme 17.12.2022 zložili v hotovosti prenajimateľovi vo výške 800eur s tým, že depozit nie je príjmom prenajímateľa z prenájmu. Nájomné od 19.12.2022 do 31.12.2022 v sume 168 EUR sme tiež zaplatili so splatnosťou 17.12.2022. Nájomné od 1.1.2023 sme platili v sume 400eur mesačne so splatnosťou do 25. dňa každého kalendárneho mesiaca vopred na bankový účet. Celý rok bývania v podnájme prebiehal dobre, až na to, že majiteľ sa zabudol ozvať ohľadom ukončenia/predĺženia podnájmu. Ozvali sme sa prví my niekedy v januári 2024, s tým, že možno by sme sa chceli odsťahovať, ale že sami ešte nevieme. Jeho reakcia bola normálna, prakticky mu to bolo jedno, či ostaneme (predĺženie zmluvy) alebo pôjdeme preč. Dohodli sme sa, že ostaneme, tak do mailu nám poslala jeho splnomocnitelka (jeho mama) zmluvu na ďalší rok tj. od 1.1.2023. Boli sme dohodnutí, že splnomocnitelka príde na miesto prenájmu a podpíšeme to. Ale stretnutie zrušila, s tým že nám majiteľ volal, že chcú nakoniec zvýšiť nájomné, s čím sme my nesúhlasili (bolo to 26.1.2024). Tak povedali, že sa máme do 31.1.2024 odsťahovať ( to je 5 dni) a byt dať do pôvodného stavu (premiestňovali sme nábytok). Tak sme aj urobili, byt sme vypratali, poumyvali. Ale splnomocnitelka zas stretnutie zrušila, že bude môcť prísť byt prevziať a skontrolovať 1.2.2024, čo je už ďalší mesiac. V ten deň prišla a začala kontrolovať v akom je byt stave. A tu nastáva problem. Začalo jej prekážať, že sme tam nechali prach, okna sme za rok ani raz neumyli, vypínače špinavé opotrebovaním atd atd. Povedala, ze takto byt nemôže prevziat (podotýkam, ze sme nič nezničili, nerozbili) tak nám chcela dať pár dni navyše, aby sme to ešte lepšie upratali. Povedali sme nie, ale ze ešte v ten deň to doupratujeme poriadnejsie. V ten deň sme tam strávili ešte 3 hodiny navyše intenzívneho umývania, ale keď prišla, stále to vraj nebolo dobre a povedali sme, že z depozitu nech si strhnú na upratovačku, že my nemáme na ďalšie upratovanie cas (byt bol v lepšom stave, ako keď sme ho prevzali). (mame aj video, kde z druhého stretnutia volá so synom a hovorí mu ze čo je zle - okna neumyte, špinavé kachličky (nedali sa umyť, boli už také pred našim nastavovaním), trochu otapkany biely gauč so stoličkami). Tak majiteľ si poprosil k telefónu môjho priateľa, kde mu nepekne vynadal, že čo chceme aby on ešte platil upratovačku, pritom sme povedali, že by to bolo z depozitu. A majiteľ, že my už žiadny depozit nemáme, že zmluva nám skončila 31.12.2023 a že už je február. Dobre, chápem, že si teda strhli za ten január 400eur z nášho depozitu, ale nechceli nám vrátiť našu druhu polovicu. Odišli sme z toho bytu (1.2.2024) s tým, že toto pôjde na políciu. Kľúče sme jej tam nechali. Na ďalší deň sme komunikovali s plnomocnitelkou telefonicky aj SMSkami a že sa mame 3.2. 2024 dostaviť na miesto bytu s tým že nám ešte zmluva pokračuje (čo je hovadina), že to ukončíme ale že depozit nevrátia lebo sme nedali byt do pôvodného stavu (nebol poškodený ani špinavý) a že sa dorieši aj vyúčtovanie bytu a chceli od nás aj peniaze za ďalší najom, že už tam mohli mať za nás niekoho iného, ako také odškodné (toto v zmluve ani nie je). Samozrejme, neprišli sme, lebo zmluva skončila. V zmluve sa píše ohľadom skončenia nájmu toto:
1.Nájomný pomer zanikne:
A. Uplynutím času, na ktorý bol dohodnutý
B. Písomnou dohodou medzi prenajímateľom a nájomcom
C. Písomnou výpoveďou jednej zo zmluvných strán za podmienok uvedených v tejto zmluve alebo podľa zákona; nájomná zmluva sa zrušuje okamihom doručenia odstúpenia od zmluvy druhej zmluvnej strane
E. Zánikom predmetu nájmu.
V bode 8 ohľadom skončenia nájmu sa píše aj toto:
V prípade skončenia nájmu je nájomca povinný vrátiť predmet nájmu upratany a v stave, v akom bol prevzatý, s prihliadnutím na obvykle opotrebovanie bytu a zariadenie v byte.
A vlastne za to, že sme nič nepoškodili nezničili nám nechcú vrátiť zvyšok nájmu, lebo vraj bol špinavý, čo nebol (existuje video).
Prosím ako mame ďalej postupovať? Nič zle sme nespravili, nezničili, ešte sme byt dali do lepšieho stavu, aký bol predtým a oni nám nechcú vrátiť depozit len kvôli pre nich akoze špine? Jasne sa v zmluve píše, že na opotrebovanie veci sa prihliada. Celý rok sme pekne platili, však transakcie existujú. Rozmýšľali sme, že pôjdeme aj na daňový úrad, či vôbec platili dane z prenajímania bytu.
Ďakujem veľmi pekne za odpoveď.
Úprimne s nikým by som sa za 400e nenatahovala, keďže (ak to dobre chápem) polka depozitu padla na nájom za január. Ono poučenie do budúcna, pri prevzatí spísať preberaci protokol kde uvediete aj opotrebenie.
Ak nemáte nijaké oficiálne predĺženie, ignorovala by som ich a s depozitom sa rozlúčila. Pokiaľ ide o nahlásenie na daňový úrad, neviem nie som veľmi pomstychtiva, ale pokojne pošlite podnet.
Nás tak otravovali majitelia bytu, že máme zaplatiť maliarov, upratovací servis atď, napísal som majiteľke SMS, že pôjdem na finančnú správu, či platili dane a už sa viac neozvali.
@salamka
Že sa depozit nevracia je bežná prax a nie len na Slovensku
Mám v čerstvej pamäti ako sme opúšťali v jeseni prenajatý byt v Nemecku.
Podotýkam že byť bol prenajatý od bytového družstva, nie od súkromníka.
Tiež mi po prvom uprataní nechali kľúče ešte asi týzdeň, že ho mám upratať poriadne , pretože nám inak naúčtujú upratovací servis.
Takže okrem umytých okien , samozrejme aj so zárubňami som vysávala aj fasádu zvonku okolo vsetkých okien, balkónové zábradlie a sklá, dokonca aj betón na balkóne.
Nikde nesmel ostať vodný kameň, čiže bolo treba odvápniť všetky batérie a sklo na sprchovým kúte.
Nesmel ostať ani fliacik napr. na dverách alebo smietko prachu na podlahovej lište.
Aj tak sme depozit 1500€ nedostali naspäť, rozpočítali nám to na maľovanie. Iba hygienická maľba bielou farbou.
Podľa vyúčtovania to maľovalli dvaja maliari 3 dni.
Plus materiál, doprava...
400 e ti určite nevrátia, budú musieť byt vymaľovať po vás, možno dáke drobné úpravy ako odrazena lišta, puklina v stene, si zober ze len gauč co ste opotrebovali ak budú kupovať nový, 1500 e. Aký veľký byt to bol. Keď len 400 e? Ved len energie plus bytové družstvo stoja min.200 e.
Ja už som s prenájmom skončila, neoplatí sa to, nájomníci byť zničia, nechcu platiť nedoplatky a závady ktoré spôsobili nevidia, plus dane keď zaplatím.. minimálny zisk a len starosti.
Zostáva iba súdne konanie, čo by za tých 400 e aj stálo, ak to pre vás nie sú drobné a ak ste nič nepoškodili, najlepšie ak máte odovzdávací protokol.
Depozit/dopredu zaplateny prenajom sa nevracia. To je pravidlo u prenajimatelov. Depozit ber ako dar prenajimatelovi ze si dostala prenajom. Nanajvys co sa mi myslim stalo to ze sme nemuseli zaplatit posledny najom.
@salamka toto ma fakt mrzi. Doteraz som ani netusila, ako dobre sme obisli, ked sme byvali v prrnajme. Ze sa nam vlastne podarilo zaspinit kusok steny v chodbe, ale majitel to neriesil. A neumuvali sme ani okna. Vratil nam cely depoxit. Ja by som to tak nenechala. Pre taketo nieco su ludia drzejsi, ze si mozu dovolovat, lebo sa na to niekto vykasle
@hiro co je to za hlupost? Deposit nie je ziadny dar, nie je to ani prijem pre majitela bytu. Sluzi na vykrytie potencionalnych skod🤦. Kazdy slusny majitel nehnutelnosti ho vrati Po skonceni nasmu
@cafelatte my sme tam nič nezničili, v podstate ani gauč nebol opotrebovaný. Ona tam hľadala všade chyby, kde ani neboli, aby akože nemuseli vracať depozit. A v zmluve je napísané že sa prihliada na menšie opotrebovanie, keď tak, ale nič ani opotrebované nebolo podľa nás. A keď podľa nich áno, neoprávňuje ich to nevracať nám 400e depozit….zničené nič nebolo. A 400e je pre nás dosť.
A keď tak, z depozitu si mohli stiahnuť na upratovačku, tak ako sme im navrhli, keď jej stále nebolo dobre upratané a zvyšok nám vrátiť. A bol by pokoj. Byt sme im vydrhli úplne zbytočne…
@salamka ja by som s tým zašla na políciu. Lebo takto to nabudúce urobia aj ďalšiemu.
@lenkakravcova veď toto. Dôkazy existujú. Alebo právnik? Ja neviem, ktorou cestou ísť. Aj na to daňové by som zašla.
@salamka ja by som skúsila pohroziť prvé tou finančnou správou resp. daňovým úradom, veľa prenajímateľov to nerobí oficiálne. Toto by ich malo motivovať vrátiť späť depozit. Až potom by som sa obracala na políciu, ak by to nemalo efekt. Pri prvej možnosti nemusíš mať právnika ani nič ...
@hiro Depozit nie je dar, je určený na opravy a náhradu škody. Prípadne ak sa ukončí nájom skôr, ako bol dohodnutý bez nedodržanej výpovednej lehoty alebo neuhradí nájomné. Ja som po nájomníčke upratovala 3 dni 2izbák, mala 2 psov a vracala sa neplánovane do zahraničia. Byt má byť v pôvodnom stave, ale s opotrebovaním sa ráta. Tak isto ako mne sa používaním opotrebuje môj nábytok a zariadenie, rátam s tým, že ak mi niekto býva rok a viac v podnájme, tak sa opotrebuje tak isto. Držím palce, aby ste peniaze dostali späť. Nešli ste asi cez realitku, však? Tam by ste sa mohli skúsiť poradiť s nimi. Neviem, či sa podáva trestné oznámenie za obohacovanie sa, alebo ako by to riešili policajti..
@lenkahorny nie nešli. Najhoršie je, že sme sa fakt snažili, boli sme slušní susedia atd. A ako naschval takýto majitel s mamkou..
@rony2255 Depozit, predplatene mesiace, vsetko jedno. Ako som pisal, nanajvys to zohladnia tak ze ti daju "zdarma" dalsi mesiac ci dva prenajmu ktory nepotrebujes.
Co sme mali prenajmy pred rokmi tak ti ludia urcite ani ziadne dane z prenajmu neplatili. Mozno sa zmenila doba ale vtedy to bolo take.
Ako ste mali v zmluve definované predlzenie prenájmu?
Ten január ste už bývali bez zmluvy?