Ahojte, v teme porucha pozornosti som nenasla odpovede tak zakladam novu. Maminy deti s ADD a ADHD chcem sa spytat== 1. Ci vase deti stihaju a zvladaju ucivo na standartnych skolach alebo je nevyhnutna specialna skola. Maju deti na standartnych skolach kazdodennu pomoc nejakych asisentov psychologov/ specialnych pedagogov, alebo stihaju bez toho ako ostatne deti? Vie taketo nieco standartna skola zabezpecit?
2. Ako vyzera priprava do skoly? Ako dlho sa ucite ? Sedite s detmi nad ulohami alebo ich robia same? Ako zabezpecujete to ze si v skole zapise co je na domacu ulohu? Dohliada na to ucitelka?
3. Beru vase deti nejake lieky? kto ich predpisuje prediater? psycholog?
Moja dcera chodi do stvrtej triedy, neurologicka jej diagnostikovala ADHD podla mna ma len ADD, ale to je jedno. Skola je od prvej triedy totalna katastrofa. Ulohy si piseme 4- 5 hodin denne od prveho rocnika ale nikdy ich nemame vsetky hotove, ked ma lepsi den tak 3 hodiny. Dcera nevie presne co je na ulohu , nieco si zapise nieco nie, prve tri roky som kazdy den telefonovala ostatnym mamam aby som to zistila, lenze uz nevladzem plus sme na inej skole a nikoho tu nepoznam a chcem aby bola samostatnejsia. Dcera na hodinach nepracuje ma prazdne praocvne zosity z matiky { nie uplne prazdne ale polovicu hotovu} aj anglictiny { uplne prazdne}. Kazdy den ju doucujem to co sa neucila v skole a potom ju neham robit ulohy, ktore skontrolujem, aj tak je vsetko zle pretoze ulohy ma casto zapisane nespravne / pripadne nie vsetky. Robim to zle a uz nevladzem . Triedna aj anglictinarka sa snazia kontrolovat ci dava pozor a vyzyvaju ju aby pracovala a pisala si , ale nemozem od nich chciet aby sa kazdych 10 minut ubezpecili v ktorej vesmirnej galaxii sa nachadza, poprosili ju aby sa vratila naspat a ukazali jej ktoru ulohu prave riesia a kde skoncili. Mam aj mladsiu dceru ulohy ma hotove za 15 minut a nosi jednotky, 3 hodiny denne sa tara po byte a caka kym s Nataliou dorobime, uz stvrty rok :{. V praci som poziadala o polovicny uvazok pred troma rokmi aby som si mohla pisat s dcerou 4 hodiny ulohy. POMOC a vopred dakujem za skusenosti len tych mamin co ozaj maju taketo deti ..
Ahoj, pracujem na bežnej ZŠ ako školský psychológ. poviem ti, ako to vyzerá u nás, ale nie každá škola to má takto.
Dieťatko s podozrením na ADD či ADHD je odoslané do CPPPaP, kde sa mu spravia potrebné psychologické a špeciálnopedagogické vyšetrenia. Nasleduje neurologické vyšetrenie. Po potvrdení diagnózy rodičia prinesú závery vyšetrení/správu do školy na základe ktorej sa dieťa zaintegruje ako dieťa so špeciálnymi potrebami. V záveroch vyšetrenia je súčasne písané či dieťa potrebuje asistenciu, poväčšinou áno. V tom prípade je dieťaťu pridelený asistent, ktorý má na starosti "technické" veci okolo dieťaťa. Pokiaľ nemá žiadnu inú dys-ku, je jeho hlavnou prácou usmerňovať sústredenie dieťaťa počas hodiny, zabezpečiť, aby malo dieťa kompletné poznámky, niekedy ich píše asistent, niekedy prefotí od šikovného pekne píšuceho spolužiaka. Dieťa má slovníček, kde sú mu zapisované všetky úlohy, poznámky, odkazy pre rodičov a pod. Ďalej je dieťa v strarostlivosti školského psychológa, teda mňa, kde absolvuje raz do týždňa tzv. TKC cvičenia, ktoré mu pomáhajú lepšie sa vyjadrovať, sústrediť pozornosť, relaxovať, rozprávame sa na rôzne témy, cvičíme najrôznejšie zručnosti podľa aktuálnej potreby. Ak má diagnostikovanú aj nejakú dys-, berieme si ho na striedačku raz týždenne so špeciálnym pedagógom, kde zas on pracuje s tým, čo treba.
Tiež sa snažíme pomôcť rodičom, aby čas učenia nebol doma príliž dlhý. Nie je dobré dieťa preťažovať. Je nutné vytvoriť mu pracovný priestor bez akýchkoľvek ručivých vplyvov, čím menej vecí okolo neho, tým lepšie, robiť psychohygienické prestávky. Dieťa je nutné často usmerňovať a vracať jeho pozornosť späť k učivu a pod. Chce to veľkú trpezlivosť. Môžeš nechať dieťaťu 20 minút samostatnej práce, potom k nemu prísť a skúsiť, čo si pamätá, čo zvládlo. Je dobré mu učivo deliť, aby už vizuálne nedostalo pred seba celú A4 príkladov napr. Je fajn mu ich napísať napr. po 4 a postupne mu ich predkladať.
To je tak v rýchlosti všetko, čo ma napadlo.
Nie však v každej škole to vyzerá takto. nie každá škola dokáže personálne zabezpečiť psychológa, či špeciálneho pedagóga. Na mnohých školách funguje integrácia žiaľ viac papierovo ako prakticky. Treba sa pýtať a zisťovať vo svojom okolí. Pýtať sa ako s týmito deťmi pracujú, čo robia a pod.
Držím palce
Ono záleží v akom rozsahu ADHD je....Asistenti v škole pri tejto poruche nie sú, deti sú vo väčšine prípadov v normálnych školách....Záleží od školy na akú školu natrafíš, rovnako aj na akých učiteľov natrafíš... Neterka mala diagnostikovú dysgrafiu, dyslexiu aj dyskalkúliu, na ZŠ jej to vôbec neakceptovali, učiteľka na prvom stupni ju mala za sprostú, miesto aby sa jej venovala tak ju dala sedieť do poslednej lavice....To čo vedela, sa zväčša naučila na kurzoch v Centre špeciálnej pedagogiky - tam sa robili kurzy pre každý ročník, na kurze boli3-4deti a špeciálna pedagogička sa im tam venovala individuálne, dieťaťu vysvetlila učivo tak aby to pochopilo. Kurz bol 2-3x do týždňa nejaké 2hodiny....Na druhom stupni to bolo už lepšie, lebo si vedela známky opraviť - ka zle napsala písomku mala možnosť si to opraviť ústne....Teraz študuje na VŠ v Holansku. Kamarátka má ale dcéru, tiež ADHD, na škole majú špeciálneho pedagóga, písomky nepíše v triede ale u tejto pedagogičky, ak má problémy v nejakom predmete tak počas telesnej alebo výtvarnej chodí k tejto špeciálnej pedagogičke a tá jej učivo vysvetlí....Naozaj záleží od školy. Kamarátkin syn chodil napr. na 9ročné gymnázium -bol dyslektik -ked bol diktát tak tie deti tam nepísali celý diktát, dostali text kde len doplňovali na čo bol diktát zameraný. Kamarátkina dcéra brala aj lieky na ADHD(na sústredenosť) ale vždy len podľa potreby nie počas celého roku..., len ak to bolo v stave že sa vôbec nevedela sústrediť....Takže nejaké lieky určite sú, ale ťažko povedať do akej miery pozornosť naozaj ovplyvnia....
@bublinka711 Dakujem velmi pekne za odpoved, my sme chodili k psychologovi v CPPaP tri roky a neskor nam priradili specialneho psychologa { neviem ci pisem spravny nazov}. Spravu z CPPaP mam aj s diagnozou ADHD potvrdene od Ostrihonovej diagnostikovana bola niekolko krat v roznych sukromnych centrach aj v CPPaP aj sme absovlovali rozne terapie. Papiere nosim kazdemu uciteovi a vysvetlujem kto moja dcera je , len mi nikto neponukol akoby pomoc.. Vzdy je to o tom ze si vezmu papier s komentarom ,, Chapeme,, . Presne nechcem ju pretazovat proste to robime zle, viem ze nie je normalne aby s ulohami stravila tolko casu, prestavky jej davam a usmernujem ju stale v tom ze jej podavam ktory papier teraz a co dalej. Skusim ist teda za triednou a poziadat o toho asistenta takto to dalej nejde..
Ak sa este mozem spytat co si myslela pod tym ,, zaintegrovat,,? Myslela som si ze spustit cely ten process integracie so vsetkymi peciatkami a papiermi ,,mozu,, deti len s tazsimi poruchami.
Viem ze ten process je dost zdlhavy { na predoslej skole sa jedna mamina snazila dva roky kym dostala potrebne papiere} ale nie som si ista ci chcem integraciu mozno by stacil ten asistent,,, dufam..
@tappetty u nás sa donesie papier z vyšetrenia a rodič podpíše žiadosť o integráciu, máme zaintegrovaných aj žiakov iba s ADHD. Na základe toho k nim môžeme pristupovať inak ako k bežným deťom. Celý proces trvá pár dní. Je dobré riešiť to čo najskôr, aby škola dostala priklepnuté peniaze na žiaka. Na to sú termíny, ale inak sa môže žiak zaintegrovať hocikedy počas roka. Kým nie je dieťa integrované, je síce pekné, že to učitelia chápu, ale nemôžu k nemu pristupovať inak ako k iným žiakom. Maximálne mu môžu z dobrej vôle dať o stupeň lepšiu známku. Tak sa to poväčšinou aj robí, to ale problém dieťaťa nerieši.
Nič nerobíš zle, robíš veci najlepšie ako vieš.
Lieky musí zvážiť lekár, neurológ alebo psychiater. ADHD nevyliečia, ale môžu zmierniť príznaky.
Ale teda uvedomujem si, že u nás sme široko ďaleko asi jediná škola, kde sa takto s deťmi pracuje a všetko to záleží od školy. Každá diagnźa má normálne tabuľky, ako k takýmto deťom v škole pristupovať, čo robia, čo nerobia, aké môžu používať kompenzačné pomôcky a pod. Ale teda ja by som o tú integráciu jednoznačne bojovala.
@tappetty najskôr si zisti či je na škole špeciálny pedagóg, ak nie treba nájsť školu v blízkosti kde taký pedagóg je.....treba ísť za ním a informovať sa akým spôsobom sa na danej škole s takými deťmi pracuje, prípadne či s ním vie individuálne pracovať. U neterky to ten prvý stupeň bola hotová katastrofa, učiteľka ju jednoducho zaškatulkovala ako hlúpu a hotovo - žiadne že pri písomke viacej času alebo menej príkladov ako ostatní. Špeciálny pedagog na tej škole nebol tak s ňou chodila na tie kurzy do Centra špeciálnej pedagogiky, tie jej hodne pomohli. Špeciálneho pedagoga na danej ZŠ nemali. Na druhom stupni musela sestra chodiť do školy ako na klavír, že dieťa potrebuje pri písomkách viac času alebo menej príkladov, či aby si mohlo písomku opraviť ústnou odpoveďou. Malá mala všetky dys.....Preto treba hľadať školu kde taký pedagóg je a potom je to už len o tom akým spôsobom s takými deťmi pracuje - či u neho píšu len písomky, alebo s nimi aj individuálne pracuje...
ahoj, my mame syna s ADHD, aj inymi diagnozami / AS/ , na ZS to bolo podobne, skrateny uvazok a ulohy tak na 3 hodiny. U neho sa to casom zlepsilo, na druhom stupni to uz zvladal ovela lepsie aj sam. Ale zasa sa citil v tej triede odsunuty na okraj, lebo nikdy nezapadol. V nasom pripade to bolo asi zbytocne, to trapenie na ZS ako integrovany, keby som vedela, ako to dopadne, dala by som ho dnes na specialnu ZS, myslim , ze by tam bol neporovnatelne spokojnejsi a chodil by tam rad. takto na skolu spomina v zlom.
Odpovedz si aj na otazku, ako to preziva dcera - ci sa aj ona trapi tak ako ty, alebo ci sa citi dobre, ci rada chodi do skoly alebo sa tam trapi. Tie naroky budu stupat.
Ale mam aj kamaratku, ktorej synovec ledva dokoncil ZS, tiez mal ADHD, asi 3 krat menili skolu, z kazdej ho chceli poslat na specialnu. Potom sa vyucil za kadernika a je super, ma vybornu predstavivost a kazdemu poradi vhodny uces, farbu. Proste teraz sa mu velmi dari.
Nas je na "beznej", "dedinskej" ZS. teraz je tretiak, mal rok odklad sk.dochadzky. Je ich v triede menej. Mal odporuceneho aj asistenta, ale nedostal ho. Ucivo v podstate zvlada (ma okrem ADHD aj SNVR, Dys-ky), najvacsi problem nam robi prave pozornost - ta nam hodne taha skolske vykony dole. maju aj spec.pedagogicku na skole - ta ho ma myslim 2x do tyzdna, okrem toho my od 3r. navstevujeme CSPP kde nam radia. So spravanim problemy nemame. Co sa tyka pripravy - tu je trocha problem - napr v tom ze si nevie zorganizovat cas, ale snazili sme sa z toho vybudovat akusi rutinu, krok po kroku sme na tom pracovali, aktualne si robi ulohy sam len si vypyta pomoc. nezabuda uz ani pomocky, ani na ulohy....
co sa tyka "zvladania" - ma nastastie pani ucitelku ktora to akceptuje, a prihlada na to, a aj vie ako na neho. lebo na hodinach (a niekedy aj pri ulohach) je to cista katastrofa niekedy. jeho vykon je velmi nerovnomerny (napr diktat - prve 4 vety 1 chyba, 5ta veta 10 chyb), casto nesustredeny (takze napr "instrukcie" zachyti ze dava pi.uc az ked s nimi ona konci a potom nevie co ma robit.... proste zlozite, ale ide to.
podla mojho nazoru je to v prvom rade o ludoch, o ich pristupe. moj osobny nazor je ze je vhodnejsi mensi pocet deti v triede, a treba mat "stastie" na pani ucitelku, aj za cenu ze dieta bude napr dochadzat par km.
co sa tyka Specialnej ZS - na vacsinu SZS mozu prijat len dieta ktore ma znizeny intelekt. potom este existuju "specialne triedy" - kde su deti s normointelektom ale rovnakou nosnou diagnozou a mensi pocet deti a odbornejsi pristup k detom, avsak tychto tried je malo.
dalsia vec je stastie na kolektiv - staci jeden "sikanator" ci "nadradeny" v triede a mozu byt problemy. tiez si deti s adhd ci dys-kami casto uvedomuju svoje deficity, a velmi casto maju preto male sebavedomie, ci naopak problemy so spravanim.... tiez je velmi tazke pri takomto dietati docielit aby sa jednoducho "chcelo" ucit, aby malo stale motivaciu napriek tomu ze jeho vysledky casto nie su umerne jeho snahe, hoci dieta je bystre, nie je hlupe...
keby som to zhrnula - proste sa viacej potrapia v skole, ale vyrastu z nich samostatni ludia ktori casom, vekom dokazu svoje deficity kompenzovat, nie je to take hrozne (mam este jedneho autika doma a toto je skutocne narocne - nielen na napredovanie, vzdelavanie ale aj to ze clovek vie ze nikdy nebude samostatny).
Ahoj ja mam syna 10 rocneho ADHD .chodil do normalnej školy od 5 rokov .žijeme v zahraničí v anglicku , chodil od prveho do 4 rocnika mal aj specialneho asistenta ktory mu pomahal z ucenim, a z vsetkym zapajal ho medzi deti.mal svoj špeciálny plan ucenia on nevidrzal sediet hodinu .Počas hodiny niekedy vstal.hral sa sam nechcel sa zapájať. Nepomohlo mu ani to že mal asistenta , vzy bol na tým lepšie z učením ale pomaly , nezvladal to co jeho spoluziaci.potom sme mali navrch premiesnienie do špeciálnej školy, vždy som odmietala chcela som aby chodil do normalnej školy z svojmi suredencami.Pani doktorka specialista na autizmus nam povedala že lepšie ked skúsime špeciálnu školu. Tak sme skusili chodi tam uz 2 školský rok. A je natom lepšie začal sa zapájať , do aktivitov začal hovoriť z deťmi, začal sa hrať z deťmi aj z ucenim mu ide lepšie. Specialnych skolach sa učia deti inak, maju tam špeciálne pomôcky na učenie nás malý ma rad skolu..si mislim ze dieta z autizmom potrebuje specialnu školu.
Baby dakujem velmi pekne za prispevky, pomohlo mi to sa trochu zorientovat. Skusim este popremyslat jej vykon strasne kolise.. Dnes mala ulohy hotove za hodinu a pol... a pritom mala take iste mnozstvo ako vcera… Nechapem … Kazdopadne dakujem za nazory a skusenosti
To je pravda že to nefunguje všade 😯. Ja mám dvojčatá chalani 1rocnik. Obaja ADHD. Dávala som riaditeľke školy papier od špeciálne pedagógov a aj od psychológa požiadavky na asistenta. No nejako není k dispozícii. Lebo otvorili nultý ročník. Mne nedala riaditeľka žiadne vyjadrenie. Len mi to povedala na začiatku školského roka triedna učiteľka.
Chodia do družiny tam s nimi nič nerobia lebo nestíhajú. Vždy samé sťažnosti. Nepočúvajú. Nerobia čo sa im povie. Atď...
Učenie doma som už na prášky. Nestíham a vôbec nevládzem. Som hotová . Učíme sa tri hodiny.
Triedna vie že ako to s nimi je. Ale myslím že už aj ona stráca trpezlivosť. Píše mi odkazy do zošita.
Ahojte, pozeram že posledný príspevok je 2018, snáď niekto poradí - Môj syn má 10 rokov ma ADHD a podozrenie na Aspergerov syndróm- keď čítame knihy pre a o Aspergeroch, tak to na neho sedí. Máme papiere od psychológov, buduci školsky rok ide do 5. ročníka.
Potrebujem nájsť školu, kde budú papiere AKCEPTOVAŤ aj to že je iný. Máte niekto takúto skúsenosť?
Ahoj. Môj syn má ADD a dys. Užili sme si svoje od prvej triedy a teda bolo a je to extrémne náročné. Môj chodí do 7 triedy a má stále čisté jednotky. Stojí to ale obrovské úsilie. Je extrémne dôležité ako sú nastavené učiteľky. V prvej a druhej triede sme mali učiteľky, ktoré absolútne nerešpektovali papiere od špeciálnych pedagógov ale to je na dlho. Od tretej triedy máme fajn učiteľky. Chodí do bežnej školy a vôbec som nerozmýšľala ho dať do špeciálnej. Je integrovaný a učivo zvláda aj keď to stojí niekoľko násobne viac úsilia. Viem to porovnať, lebo mám chlapca, ktorý je o dva roky starší a tiež má čisté jednotky. Moju "obetu" som nikdy neoľutovala, a aj keď pracujem len na pól úväzku, stojí mi to za to.
Ešte som zabudla - bratranec ma chlapca s aspergerom. Žijú teda vo Švajčiarsku, chodí do bežnej školy, ale teda musím zdôrazniť, že školstvo je tam na inej úrovni, a keď škola zistila, že budú mať prváka s aspergerom všetci učitelia absolvovali školenie ako pracovať s takým dieťaťom. Už len doplním, že deti s aspergerom bývajú v niektorej oblasti extrémne múdre a u neho sa to potvrdilo. Nie je sa čoho báť. Trpezlivosť, obetavosť a netreba to brať ako katastrofu 🙂
Ja mam 9 rocnu ktora je integrovana, ulohy su tiez na hodiny, mame v skole aj spec. pedagoga aj psychologa, obidve si ju kazdy tyzden beru na posedenie. U nas je najvacsi problem, ze je uplne vyclenena z kolektivu, je ich v triede 15 a nikto sa s nou nebavi, co ju trapi najviac. Ja by som ju aj dala do specialnej skoly, ale adhd nie je dostatocna diagnoza, plus v tychto skolach su deti pomiesane, napr. S hluchonemymi, fyzicky postihnutymi. Mam to obehane, aj ked su to uz 4 roky. Preto by som sa chcela opytat ci mate skusenost so skolou v BA kde sa taketo dieta citi dobre?
@skorpionica ZS Vlastenecke
@amandamath to je pre mna nereal, lebo to je na druhej strane mesta. Ale vdaka za info
@skorpionica Chapem. Tiez sme z Ruzinova. Ale stoji za to.
@amandamath som bez auta a s mensou s kocikom chodit rano tam a poobede po nu to sa neda
Maminy , prosim o prispevky :}