Ahojte
Hľadám nejaké mamičky, ktoré máte doma deti s poruchou reči(nie výslovnosti), dysfázia.
Náš druhorodený syn dnes už takmer osemročný chalan mal a aj má značné problémy s rečou, jej porozumením, slovosledom a podobne. Začal rozprávať v štyroch rokoch, veľmi nezrozumiteľne. V škôlke mi bolo povedané, že v škole mu to bude robiť problémy, čo sa samozrejme aj stalo.
Boli sme poslaní k špeciálnej pedagogičke a psychologičke, výsledok narušená komunikačná schopnosť sprevádzaná mnohými inými faktormi, ktoré mu robia problémy najmä pri písaní, zvláda len opis, diktát nedokáže napísať. Čítanie nám už ako tak ide, matematika tá je bez problémov až na slovné úlohy, kde narážame opäť na porozumenie textu.
Momentálne je druhák, od pedagógov je prognóza nie veľmi optimistická a ja mám strach z toho čo nás čaká.
Preto by ma zaujímalo ako to zvládajú staršie deti s týmto problémom.
Inak je to veľmi veselé, bezstarostné dieťa, venuje sa hokeju, máme z neho radosť.
ja by som sa chcela spýtať, ako to bolo v škôlke keď bol predškolák, keď sa napríklad učili fakt len malé základy? Napr, vyslabikovať slovo, narátať do 20 alebo napísať svoje meno? Vôbec to nevedel?
Ja mam syna s dysfaziou, teraz mal 5 rokov, este pred rokom neverbalny, cca od 4,5r. zacal opakovat, stale sa to zlepsuje..momentalne hovori jednoslovne, max. dvojslovne..ma zasiahnute aj porozumenie, ale nie tak ako expresiu..co sa tyka prognozy, velmi zalezi ako ste s dietatom pracovali, kedy ste zacali atd. My to riesime od cca 1,5 roka intenzivne..cize 3,5 roka intenzivnej logopedie, roznych terapii, neurovyvojovka, biofeedback, terapia hrou, specialna pedagogika, boli sme v asobi, dialogu atd..chodi do nks skolky, urcite bude mat odklad, plus pripravny rocnik a verim ze to bude dobre..kym pojde do skoly chcem este elkonina, posluchovy trening..proste robim co sa da, uz aky bude vysledok taky bude, ale vyuzijem vsetky moznosti ktore su..
@veronikakos na fb je skupina rodicov deti s tymito problemami - rodice deti s vyvojovou dysfazii, je tam vela prispevkov, tipy na aktivity
@msnesquik dcéra ma 10 tiež nks , je tretiačka , je v škole pre deti s nks je ich 10 v triede , perfektný prístup zo strany pedagógov , tiež ma problém s porozumením a tiež dúfam že to bude dobuducna len lepšie stále sa nevie vyjadriť , reč je už bez problémov len to porozumenie , v normál škole by podľa mňa veľmi trpela
Ahoj, som špeciálny pedagóg, ktorý pracuje v poradni.
Vývinová jazyková porucha je teraz dosť častá diagnóza, zasahuje aj do učebných procesov, najmä čítanie, písanie, porozumenie zadaní.
Nie je to však nič, na čom by sa nedalo pracovať, zlepšiť. Logopédia, špeciálny pedagóg a doma pracovať- čítať knihy, pracovať na porozumení, fonematickom uvedomovaní, analýze a synteze slov, sluchove vnímanie. Poskytovať aktívny rečový vzor.
Neboj sa maminka, mala som stredoškolákov ktorí si to vedeli krásne kompenzovať. Úplne v pohode robia maturity a niektorí idú aj na VŠ (k maturite zvykneme zaraďovať do skupiny podpornej). Všetko bude dobre 🙂
pridávam sa k príspevku vladi , ano tieto deti ked sa s nimi pracuje maka rozvijaju sa pekne to dobehnu a nie jedno skončí aj vš, je dost vela detí čo rozprava tak že by si nikdy nepovedal že tam bola nejaká dysfazia , dokonca aj anj český jazyk sa pekne naučia
@veronikakos no my mame skoro 5 ročaka u nas je problem ze velmi zle pouziva gramatiku … niektore slova vynecha ale zlepsuje sa to pracujeme na tom aby vedel slová pekne povedat a uvidime
Len ma posledny tyzdem trapi ze opakuje slova akoby koktal alebo ho mozog prebiehal ci ako to povedat
@veronikakos aj tu na koňovi je skupina pre deti s NKS, aj na FB, asi dve slovenské a jedna česká. Tá už existuje milión rokov a je super. Mám piataka. Keď bude pedagóg blbý,tak tvoje dieťa nepodporí. Určite však budete potrebovať dieťa integrovať. Sjl je problém aj u nás, hlavne diktát. Čo s toho,ze vie vybrané slová, keď napíše bík🙄🤣. Matika mu tiež ide. Najlepšie mu ide anj, ale nesmie písať 🤣. Vekom to decká dokážu poraziť a hlavne nájdu svoje silné stránky
@sasitimi17
On nevedel nič z toho čo ste písala max napísať svoje meno aj to len preto, že si pamätal tvar svojho mena. Ja by som dysfaziu prirovnala k tomu, že vy s tým dieťaťom hovoríte, ono pozerá ako keby ste sním hovorili čínštinou. Prosto nerozumie, a keď neporozumie zadaniu tak nedokáže reagovať.
Slabikovať krátke slová vedel, no spojiť slabiky do slova bolo už nemožné. Je to pomerne komplikované.
Môj syn zvládne prepísať text, ktorý vidí, dokonca má veľmi pekné písmo, jemnú motoriku má zvládnutú super, no ako náhle má napísať počuté slovo tak to nedokáže. Čiže diktáty nepíše vôbec.
Pri čítaní sa stráca v texte, všeobecne má sťaženú orientáciu a pamäť. Nikdy sme sa nevedeli naučiť ani len obyčajnú báseň naspamäť.
Ak sa ho niekto len tak niečo opýta, tak dosť dlho trvá až odpovie, nakoľko nevie nájsť slová, nevie si zoskaldať odpoveď, čo ho v škole samozrejme dosť znevyhodňuje...
@veronikakos vyhľadajte centrum. Synovi pomohol a dosť sindelar, hlavne čo sa týka pravo-lava orientácia
@veronikakos potrebuje trénovať fonematicke uvedomovanie- kvôli diktatom
@msnesquik ahoj, prosím vás, nemáte link na tu skupinu na fb? Ďakujem
@lucina1100 https://www.facebook.com/groups/230141233788298..., nech sa paci 🙂
@msnesquik Dakujem 🙏
Ja ti len napíšem, že v takomto prípade by s ním mal byť na hodinách pedagogický asistent. Ten je tam práve na to, aby sa mu venoval, vysvetlil, zjednodušil zadania, našiel spôsob porozumenia a celkovo s ním pracoval na hodinách. Skúste sa na to opýtať v škole. Niektoré deti s NKS (už na druhom stupni) sú síce na hodinách mĺkve, ale medzi spolužiakmi až veľmi výrečné 🙂 Držím palce!