Ahojte, viem, že diagnostika je zložitejšia a nieste kompetentné na stanovenie akejkoľvek diagnózy. Skôr ma zaujíma, či by ste sa v tomto prípade vôbec zaoberali vyhľadaním psychológa alebo nie je potreba.
- neschopnosť udržiavať očný kontakt - do očí sa pozrie ale ak má vykonávať úlohu (napríklad rozprávať) pritom nie je schopné zároveň udržiavať očný kontakt
- potreba stimulácie - prevažne pomocou šperku, v prípade s vlastným telom
- potreba plánovania - slovo uvidíme je ako kríž pre diabla, všetko musí vedieť dopredu a mať naplánované
- čiastočne / celkové chýbanie empatie - sú veci, ktoré dokážu vyvolať emóciu (smrť zvieraťa) ale neschopnosť precítiť pocity druhého. V prípade smútku, plaču blízkeho prejavuje totálny nezáujem a nevie ako sa správať v situáciách, ktoré vyžadujú empatiu (smrť - popriať úprimnú sústrasť atď)
- socializácia - problém so socializáciou, totálna izolácia v prípade nutnosti následne kompletné vybitie bateriek /energie
Zaujímam sa hlavne z dôvodu, že jedna špeciálne pedagogička hodila medzi rečou otázku, či nie je náhodou autista. Nasadila mi chrobáka do hlavy a neviem či pre istotu skontaktovať psychologičku alebo nerobiť paniku.
U nás to zistila pediatrička v 1,5 roku.Potom potvrdil psychológ, neurológ, klinický psychológ a psychiater.
Tak ak máš podozrenie, že by mohlo ísť o autizmus, skús najprv zájsť za pediatrom
Asperger? Popis by aj sedel .
@eliska13 14, v detstve sme riešili problém s komunikáciou (hovoriť vedelo ale nechcelo moc rozprávať) - skotúlanie zo schodov a žiadny prejav emócií. A 'prispatie', bolo pomalšie, ťažšie chápalo.
Psychologička sa vtedy vyjadrila, že je pomalšie kvôli jazykovej bariére (sme maďarská rodina a jednalo sa o slovenskú školu) a komunikácia je odmedzená z dôvodu nízkeho sebavedomia.
Potom sa to utriaslo a neboli žiadne problémy, kvôli ktorým by som niečo podobné riešila. Teraz keď známa vyštudovala špeciálnu pedagogiku tak konštatovala, že to čo sa učila aj celkom sedí na dieťa, podľa nej má príznaky PAS.
Vyslovene problémy nemáme, tak preto sa zaujímam ako a či by ste to riešili.
Sedelo by to na aspergera.Ako sa učí, záľuby?Má blízkeho priateľa, alebo si vystačí sám?
@eliska13 učiť sa učí podľa toho čo práve preberajú, ak ju to zaujíma tak sa to vie naučiť perfektne. Ak ju to nezaujíma tak ani za boha, možno by to napchala do hlavy ale odmieta sa tomu venovať.
Vyslovene záľubu ako niekto chodí na tanec, niekto hrá na hudobnom nástroji atď, nemá. Rada doma vyrába šperky keďže ich rada nosí ale nie ako doplnok, na stimuláciu a tzv. hranie sa s nimi.
Vie byť do niečoho 'fanatička', vtedy sa všetko točí okolo toho, ale potom ju to prejde.
S kamarátmi je na tom rovnako, nájde si blízku osobu, lípne na tej osobe, potom nemá energiu sa stretávať istú dobu a samozrejme tá osoba si nájde zatiaľ iných kamarátov a keď sú už viacerí a volajú ju niekam, tak to nie, necíti sa tak dobre.
U nej je všetko buď veľmi alebo vôbec. Niečo sa naučí perfektne alebo vôbec sa s tým nezaoberá, je do niečoho fanatička a všetko sa točí okolo toho alebo nič ju nevie zaujať. Lípne na jednej osobe a neustále chce byť s tou osobou alebo vôbec sa nechce s nikým baviť.
Ako sa hrá so šperkami?Daj ju diagnostikovať, ale pod nejakou zámienkou výber školy atď...nech nie je zaskatulkovana.Ja si myslím, že bude AS, ale je to tvoje dieťa a nič sa nezmení len budeš si vedieť vysvetliť niektoré situácie.
@eliska13 samozrejme, bude moje dieťa. Chcem pre ňu najlepšie práve preto riešim, či ju dať diagnostikovať alebo keď vyslovene problémy nie sú, tak ju tomu nevystavovať. Ale situácia sa môže zmeniť, čokoľvek môže nastať a ak máme diagnózu vieme sa podľa toho zariadiť, takže to skúsim podľa mňa.
Prstene si točí, dáva dookola hore dole z prsta.
Náramky tie guličkové roluje, ťahá atď.
Prívesok na náhrdelníku tiež ťahá doľava doprava a podobné pohyby. Ak šperky nemá tak si ruky musí zamestnať inak, často si šúcha telo alebo si nájde v okolí niečo čo môže 'buzerovať'.
ahojko aj moja dcera bola dg. az v 13r. ak mas podozrenie a nahlodava ti to zivot chodte na diagnostiku. bude vediet na com ste. ci to tam je alebo nie. v tomto veku sa u deti s PAS vyskytuju casto depresia a uzkosti. treba to podchytit. dieta nemusi mat vyslovene problem teraz, aby sa diagnostikovalo. z druhej strany ak sa potvrdi AS je lepsie to mat na papiery v detstve ako dospelosti ked sa uz vyskytne akutny problem, nakolko tito ludia maju narok na ID ak by sa nedokazali prave kvoli socializacii ci rigidnemu spravaniu ci neschopnosti komunikovat zamestnat a ostali by bez prijmu. drzim palceky
urcite ju daj zdiagnostikovat - vysvetli ti to viacere veci, ukaze obmedzenia, ale aj moznosti......
Mne to sedí na príznaky PAS. A nie je pravda, že nemá aktuálne problémy - nevedieť sa zaradiť do kolektívu je veľký problém, hlavne v tomto veku. Bude potrebovať kamarátov, pre zdravý duševný vývoj aj fungovanie v dospelom živote. Ak má autistické črty, je dobrá šanca, že si bude rozumieť s inými rovesníkmi s autistickými črtami, len ich musí nájsť.
Čo sa empatie týka, nedávno som čítala trefný článok. Že je povrchné tvrdiť, že autisti nemajú emapiu. Oni sa len nevedia vcítiť do pocitov "normálnych" ľudí presne rovnako, ako sa "normálni" ľudia nevedia vcítiť do ich pocitov. Medzi dvoma podobnými autistami môže tá empatia fungovať úplne hladko.
A čo sa týka pohrebov, tam sa musí cítiť ako slon v porceláne. Očakávania nasledovania etikety sú vysoké, za každý prešľap sa niekto môže tváriť a cítiť hlboko zranene, takže je jednoduchšie uzavrieť sa do seba a nehovoriť vôbec nič k téme úmrtia, aby to nevyznelo nesprávne. Aj keď počula som aj o autistoch, čo na pohrebe hovorili nevhodné veci bez očakávaného filtra.
Každopádne je fajn sa tým začať zaoberať, kým sa má vcelku dobre, a predísť zhoršeniu. Cieľom môže byť, aby v sebe mala istotu, poznala sa a mala aj nejaké stabilnejšie vzťahy, ktoré jej budú dlhodobo príjemné.
Nuz pre laika, ktory ma v okoli zopar deticiek s PAS to celkom sedi. Ja by som asi diagnostiku skusila, nejde len o nalepku ale moze Ti pomoct pochopit vela veci a na druhej strane su moznosti pomoci.
Vek?