ahojte máte niekto skúsenosti
Môj muž je dyslektik, ale v dobe, keď chodil na ZŠ to ešte nebolo klasifikované ako porucha učenia, takže iba dostával zlé známky a karhanie od učiteľov. Doteraz má s čítaním problémy, trvá mu to dlhšie, no nakoniec sa dopracuje k "výsledku". Dokonca študuje na VŠ, lebo mu to veľmi dobre páli, je úžasný technik a IT maniak. Len to čítanie je pomalšie a kostrbatejšie. A taká perlička... keď mu otočím noviny dolu hlavou, tak neprečíta nič - ani len nadpis.
@alexis617 ja to mam takto: mm, svokra, svokor, svargina aj svagor.....a k tomu deti 2 sesteriek /od muzovej strany/.....
mal presne take iste trapenie v skole ako pise @petkave , moj ma 2 VS /jednej ucitelke zo ZS poslal oznamenie o ukonceni VS a ona neverila, ze to mohol dokazat/ , tiez je IT technik a jedine co precita je digi casopis /cita ho cely mesiac/ a maily... 😉 citanie ma vdaka ZS v pazi a cita len to, co potrebuje, navyse ani riadok 😒
moja dcera mala dyslexiu aj dysgrafiu...dostala sa z toho az ked si zacala kupovat tie pubertacke casopisy 🙂
@danielka1982 som nevedela, ze sa da z toho dostat.....ja som myslela, ze je to "nastalo" 😅
@katren ach, ani ten môj sa v čítaní nepretŕha. číta akurát tak príkazové riadky v PC 😀
@alexis617 ešte som chcela... som učiteľka na SŠ, s dyslektikmi mám aké-také skúsenosti, hoci najviac práce s nimi má výchovná poradkyňa, ktorá je za nich maximálne zodpovedná (hlavne čo sa papierovačiek týka). My ostatní vyučujúci si iba prispôsobujeme vyučovacie plány a individuálny prístup podľa potrieb jednotlivých žiakov. Upravujeme učebnú látku, metódy práce, formy skúšania či nároky na hodnotenie atď. Neviem, čo presne potrebuješ vedieť, tak to tu nejdem celé rozpisovať. Ak by niečo, pýtaj sa. 😵
@alexis617 netuším, ako je to presne na ZŠ, ale napíšem ti, ako fungujú moji žiaci na hodinách nemčiny na SŠ. Ak príde na SŠ dieťa s poruchou učenia, tak má o tom už väčšinou potvrdenie, posudok od psychológa. Stáva sa však aj to, že dieťaťu je táto porucha diagnostikovaná až počas SŠ. Každopádne ak mám v triede takéhoto žiaka, tak to pre mňa znamená individuálny prístup k nemu. Síce som už 2.rok na MD, ale tak hádam si spomeniem 😅 Napr. je preferované ústne skúšanie (aj pri slovnej zásobe som skúšala dyslektikov či dysgrafikov radšej ústne, hoci ostatní písali slovká na papier), dvojnásobný čas na vyriešenie úlohy či prečítanie textu. Pri písomných prácach upravená stupnica, či "ignorácia" pravopisných chýb, "preklepov", pri slohových prácach zameranie sa skôr na obsah, nie na formu. Používanie farebných fixiek, zvýrazňovačov, ak som niečo vysvetľovala či opravovala práce atď. Viem, že niektoré decká boli oslobodené od písomnej časti maturitnej skúšky, ale to museli mať diagnózu na papieri min. 3 roky pred maturitou. 😅
@danielka1982 netušila som ,že sa s toho dá dostať
@alexis617 aj ja mam doma dyslektika... 😒
No my sa stym "trapime"uz druhy rok,cize od prveho rocnika na ZS...ucitelky nemali sajnu ako k nemu pristupovat...nemali ziadne skúsenosti..malo deti-ziadne taketo skusenosti.
Velmi tazko si zvykal na skolske povinnosti...cely prvy rocnik necital vobec-nevedel to.Pismenka poznal-slabiky cital-no nic viac..Ked sme citali,tak len po slabikach-nemalo to ani hlavu-ani pätu 😖 Na konci skolskeho roka sa zacal chytat a cez letne prazdniny sme to dosiahli 😅 😀 🙂 Samozrejme citali sme cely skolsky rok-no neslo to...Neprestali sme a citali sme stale a stale-az to pochopil-pospajal si tie slabiky a teraz je to ok-sice nie je to citanie uplne ze super na prvy-krat...no ak si to viac-krat precita-je to super 😵 No problem je ak je velky clanok 😨 Vtedy automaticky mi oznamuje,ze on citat nebude.. 🤐 No dostala som ho na rozpravky-knihy 😀 To co ho zaujima..a este ked mu poviem,ako velmi ma zaujima o co v tej rozpravke ide-on cita a ja pocuvam-vtedy nenamieta 😵
Matika bola tiez zla...hoci tej rozumel lepsie-na pocudovanie...no apostupne sa dopracoval k vybornym vysledkom-teda ak sa sustredi a chce-vsetko vypocita rychlo a bezproblemov.No ak dostane vela prikladov naraza ta sústredenosť uz nie je...tak narobi take chyby-aj ked to vie..
@petkave tak si ma ukludnila,ze aj moj syn sa snad aj v buducnosti ozeni 😀 😅 😵 UZ som si myslela,ze ho ziadna nebude chciet 😔
Niekedy si myslim,ze mozno vtedy bolo aj lepsie,ze nikto nic neriesil a neboli ziadny psychologovia-proste,ze sa to neriesilo ako teraz..
Momentalne mam pocit,ze sa to vsetko riesi az velmi...Ked som zistila,ked sa potvrdilo ze moj synma to co ma..bola som zufala,nestastna..a neviem co este...a po precitani si roznych clankov 😢 😢 😢 😢
Nic prijemne do buducnosti..no realita je tak trocha ina..nastastie
@alexis617 hmm...no dlho-dlho-dlho 😅 Keby sme sa neucili-keby som ho do toho "netlacila"este teraz by nevedel citat a pisat..ani pocitat-samotne vysvetlovanie ako vobec pocitat nam trvalo 3 mesiace 😨 😨 😨 Vobec to nebolo jednoduche..kolko krat sme plakali-obaja..zo zufalstva...
Samozrejme neucime sa v kuse,to nie..musia byt prestavky 😉 No ak riesime matiku-tak potom ho necham citat a tak slovinu...aby to nemal naraz vsetko o pisani...
@nela82 fakt je, že v súčasnosti má túto poruchu diagostikovaných čoraz viac detí:
Z praxe viem, že je to veľakrát iba lenivosť a útek pred zlými známkami, čo je tá najhoršia varianta. Mala som už dosť žiakov, ktorí si radšej nechali napísať túto diagnózu, len aby ich mamičky boli kľudné a mali ospravedlnenie pre to, že ich dieťa nie je jednotkár. A deco sa prestalo na hodinách snažiť, veď prečo aj? Však má poruchu.
Na druhej strane sú deti, ktoré poruchou skutočne trpia a je pre nich ťažké zmieriť sa s vlastným neúspechom, s tlakom, ktorý je na nich vyvíjaný a s tým, že im niektoré školské povinnosti trvajú x-násobne dlhšie ako ich spolužiakom. Je mi jasné, že deti sú z toho nakoniec otrávené, demotivované a nechce sa im spolupracovať. Tak to bolo aj s mojím mužom - ale počas jeho školských rokov nemal poruchu, iba bol lenivý a hlúpy 😅
čo sa týka vašich chlapcov,
@alexis617
@nela82 určite by som trvala vo vyučovaní cudzích jazykov na individuálnom prístupe. Lebo inak budú z toho všetkého iba frustrovaní a budú vám nosiť zlé známky. Pre mňa ako nemčinárku je to minimálna námaha navyše, ak musím k niektorému dieťaťu pristupovať "inak". Stačí ho viac skúšať ústne, na čítanie mu dať dlhší čas. Pri písomke pozerať na význam slov, nie na presné ortografické zapísanie a pod.
aj môj manžel je dyslektik. A tiež s tým mal v škole problémy, dávali ho do osobitnej školy, potom naspäť, potom ku psychologičke, tá ho vyhnala, že je v poriadku a tak ďalej. Ale s čítaním má problémy, ak si nedá pozor, tak sa mu zamieňajú B a D. Ale inak je inteligentný a šikovný. Teraz robí programátora. Jediné čo nerobí, je čítanie rozprávok pre dcéru. Lebo on číta pomaly a malá ho komanduje, že oci rýchlejšie... 🙂
@petkave Ešte sa spýtam, je možné, aby to zdedili naše dievčatá? Prejavuje sa to už napríklad v prvej triede?
@tinki
dyslektik je temer vzdy abnormalne inteligentni clovek, ktery je schopen vnimat tisice veci najednou, ale nestaci je "vysvetlovat"..proto i cetba, mluva.. 😉
Muj syn dyslektik mel zakaz cteni ve skole nahlas.. 😉 od psycholozky
Deti maji mit podle EU svuj osobni PC, kalkulacku..a jine pomuzky..ale nejsou penize, fondy..
Dyslektikovo nadani je nedocenene..dyslektik je bohaty clovek, ktery vse v sobe skryva, protoze ostatni nemaji cas na to, aby pockaly nez jim to "vysvetli"...
Proto se casto dyslektik uzavira do sebe, protoze ma pocit, ze ho nikdo nechce poslouchat, ..
citi se pomaly, pritom mysli rychleji nez osatani..
Jsme to MY, co jim nedavame dostatek casu...pospichame..a prichazime tim padem o poznani toho, co v sobe skryvaji a co nam chteji sdelit..
Dyslektik potrebuje cas, trpelivost a nazornou ukazku toho, ze jeho "vysvetleni" je pro nas dulezite, jakmile se dyslektik citi dulezitou slozkou ...umi ZAZRAKY 😉 na ktere jsme my vsichni kratci 😉
@tinki
Dyslexie se zacala objevovat (byt akcepovana a neskryvana) i u deti samotnych lekaru..nestydi se to uznat a jit dal....I lekari jsou rodice..a dulezite je, ze se mezi nima najde spousty bojovniku za prava a obhajobu techto deti:
podcenovanych, odstrkovanych a nedocenenych...
Muj syn zvladnul paralelne studovat 2 skoly - jednu zahranicni a jednu v Cz..skladal a slozil zkousky vzdy na jednicku,maximalne dvojku!! Dostaval 2 vysvedceni rocne..
Slo o zkousky individualni a rozdilove..mel cas...davali mu cas...a on jim ukazal co umi, co skryva..
Napriklad v patek dostal ucebnici zemepisu pro 9.rocnik a mel prijit udelat zkousku v ponedli..😉
Zvladnul testy i pohovor na dvojku 😉
Celou knizku se naucil nazpamet a nezapomnel po dlouha leta.. 😉 (zhruba 200 stran a rozsahle mapy)
Musime jim verit, aby oni verili nam...umi ZAZRAKY 🙂 a radi nam je ukazi🙂
@petkave ano,uz som sa stretla s tym,ze si to vlastne cele vymyslame 😔 od okolia-rodiny..samozrejme..svokra to opakuje dookola 😠
No pokial by bol len lenivy-lajdak,jednym slovom 😅 Uz by som na to davno prisla 😉
Vela sme si tym celym presli...Momentalne navstevujeme Biofeedback sedenia...aj dnes ideme..
Co sa tyka AJ-zatial maju tento v skole...no...slovicka ako tak vie-no citat a pisat vobec..Ja som rada,ze postupne sa chyta pisat po slovensky 😅 Citanie a matika su vysledky-no celkovo slovensky jazyk-ide to velmi pomaly..No ja dufam a verim tomu,ze cez prazdniny co-to dosiahneme a zase sa nieco priuci.
V skole je integrovany a ma individualny ucebny plan..no ako kedy 😒
Nema mat opravovane cervenym perom-no opravuju mu to...+nejaká poznámka,samozrejme..
Niekedy uz nevladzem...maju paiere od psychologicky..neurologicky...no casto krat ma zaskocia otazkou-on to nevie...!
Tento skolsky rok sme zmenili psychologicku-nastali velke pokroky 😵 Zacala sa mu naozaj venovat-ucit sa s nim-mne vysvetli co a ako a je to super-zatial...ide to pomaly no predsa...
Od tej predchadzajucej psychologicky mal povolene mat pocitadlo...kalkulacku...atd-ked sme dosli k druhej-novej-bola zhrozena 😨 Potom som bola zhrozena aj ja,ked mipovedala,ze ziadne pocitadlo nebude... 😕 Bala som sa ako to zvladneme,ked bez pocitadla sa nepohol,kedze viac prstov ako 10 nema 😅 No vysvetlila nam ako postupovat...a hoci to trvalo 3 mesiace,kym sme ho naucili ten postup,aby pochopil...no stalo to za to 🙂
No musime sa stale ucit a stale si opakovat..inak po dvoch dnoch je schopny aj zabudnut...a potom staci pripomenut a ide to-no ucime sa kazdy den poctivo.
@tinki ak mozem odpovedat...vraj to dedicne je-hoci neviem po kom to zdedil nas syn...no v dnesnej dobe vraj je dedicne vsetko 😉 Poruchy ucenia sa u mojho syna prejavili uz predskolskom veku....zaostaval uz v skolke-uz od vtedy sme to riesili...
@irriss tak tomu verím. Manžel sa tiež väčšinu vecí učí naspamäť. Má omnoho lepšiu pamäť ako ja..
Len mám trošku obavy o svoje dievčatá, nakoľko bývame na konci SK a tu sú niektoré učiteľky "hrdé" na to, ako používajú rovnaké metódy už 25 rokov a vždy boli všetci spokojní..A z tejto teórie mám strach. 😒
Dúfam teda, že už sú aj mladšie a kvalifikované učiteľky, ktoré mali takéto prípady a budú nám vedieť vyjsť v ústrety.
Spomenieš si, či sa to u tvojho syna prejavovalo už na začiatku chodenia do školy?
@alexis617 Ja aj moj manzel trpime dilexiou ale za nasich cias sme neboli este diagnostikovany. Takze citanie pisanie gramatika nam isla horsie ale ludia ztouto poruchou sa casto dobre vynajdu co sa tyka komunikacie a hlavne si vela zapamataju.
Neboj sa ja som zakladnu prplakala a pretrapila sa a nakoniec som vystudovala vysoku skolu na slovensku a stravila sa bacalarske v anglicku a mam velmi dobru poziciu ako manager. A manzel sa stal IT managerom takze sa stim da zit len je to tazke. Drzim palce nech sa mali nevzda treba ho hlavne povzbudzovat a nikdy nevies mozno bude zneho raz velmi uspesny maldy muz 😅
@tinki
Dyslexie by se mela potvrdit az v prubehu 2.rocniku..do te doby je doporuceno sledovani..ale ne potvrzovani dyagnosy...
Na doporuceni ucitele se dostavis na psychologicke testy a tam bud potvrdi a nebo vyvrati, popr. priradi k dyslexii dysortografii...dys..dys..
Ale musi se pockat,a z je dite trosku vyzrale a vysledovane, k tomu slouzi 1. rocnik..tady v Italii dokonce se vypracuje odborne vyhodnoceni az ve 3.rocniku, kdy se dite nasmeruje spravnym smerem a dostane ucitelku "k ruce", ktera mu pomaha.. 😉
@alexis617 S dysfunkciami je to ako s nemotou alebo hluchotou. Vždy je to vykompenzované v inej oblasti. Napr. tie "moje" decká krásne maľovali, výborne športovali alebo boli manuálne zručné. Nijako sa nelíšili od svojich vrstovníkov, akurát čítali pomalšie, s chybami, a tým, že sa sústredili na správne prečítanie slov a nie na obsah, nevedeli zreprodukovať prečítaný text. A prístup? Určite ich nenechať čítať dlhé texty nahlas pred ostatnými, ak tak len napr. zadanie úlohy, krátku báseň a pod. Dyslexia ide ruka v ruke s dysgrafiou, takže neznámkovať diktáty. A super na doma je čítanie s obrázkami (teda text, kde sú niektoré slová nahradené obrázkom- tak si dieťa lepšie uvedomí obsah čítaného), večer môžete čítať dieťatku vy tak, že pomaly a zreteľne čítate a zároveň prstom ukazujete na čítané slová, prípadne mu dať dopĺňať chýbajúce písmenká do textu (najprv ústne, potom aj písomne). A učiteľky, ktoré o tom nič nevedia, sú asi z doby kamennej ☹ Porozprávajte sa s nimi, poproste ich, nech pripravia dieťatku takéto cvičenia na doma ako domácu úlohu, je to ich povinnosť. A vy veľa spolu čítajte. A tak ako tu písali bambule predo mnou, detičky s dysfunkciami sú veľmi inteligenté, len im to treba dať najavo a stále ich povzbudzovť 🙂
@irriss my to mame potvrdene od prveho rocnika..a uz v predskolskom veku sme my rodicia videli,ze nieco nieje tak akoby ma byt..je to individualne.Co sme chodili k prvej psychologicke-vravela nieco uplne ine,ako hovori tato-druha psychologicka..cize ani oni medzi sebou v tom nemaju az tak jasno..Moj syn uz v prvom rocniku bol integrovany-a podla novej psychologicky nemal byt..no ako sme to mali vediet?Skola tlacila...opakovane a dennodenne pocuvat ako mu to neide... ☹ Nic prijemne..
@katren
@alexis617 dcera mala koli tomu ulavu v skole teda individualnu integraciu..poucky zo SJ nevie vysvetlit alebo vybrane slova ako a preco...skratka si len pamäta kde v slove je ake i,y...a co sa citania tyka tak dost nam aj pomohlo ked sme si v papieri vystrihli okienko a pri citani mala teda pred sebou len jeden riadok a islo to.Asi po mesiaci už čitala v pohode...niektore deti zneuzivaju to ze maju ulavu v skole ale ucitelka dcere nedavala najavo ze ma ucenie zlahcene a preto sa aj dcera snazila aby nezaostavala...teraz ma ulavu už len v matematike a to aj tak len taku že može použivať kalkulačku.trpezlivosť,pevné nervy a pôjde to...
Ja som mala v triede 5 dyslektikov...