dobrý deň, rada by som získala pár informácií od niekoho kto má osobné skúsenosti s dyskalkúliou u zhruba 10 ročného dieťaťa. Ak by sa našla mamička ochotná sa podeliť o skúsenosti, bola by som veľmi rada a vopred ďakujem za ochotu.
my mame u nasej 10 rocnej dysgrafiu, dysleksiu..ale najvacsi problem nam robi matematika, lebo dyskalkulia sa jej zatial nepotrvdila, len nevie vnimat metiku, cice jej robia problemy slohove ulohu, a nevie poriadne opisat s tabule priklady, lebo sa jej to nevie dostat do hlavky...a ucitelka nam vobec nevychadza tak ako ma na papieri, normalne mi ju nechava pomaly prepadnut s matiky... hlavne ze ma na papieri pisane, ze nesimie jej davat tzv.5minutovky, a ma jej poriadne vysvetlit ucivo. co vsak absolutne nedodrziava...ale treba s detickami stale cvicit priklady, kazdy den, aspon nma tak povedala specialna psychologicka u kt. bola na testoch... a hlavne musi byt ucitel/ka ,,normalna,, a snazit sa pomoct...
@janka2501 to pises o nas? uplne navlas rovnake to mame aj my. minule som sa "zasila" do kupelne a uz som sa musela vyrevat, pretoze to, co ta ucitelka robi, resp. nerobi uz trapi aj mna a neda sa s nou pohnut. tiez ma skola k dispozicii lajstro niekolkostranove a vobec sa toho nedrzia. minule na slovine dostal 3 znamky v ramci jednej rozcvicky. ze 2 - 5 - 5 nerozumiem, preco. sak dobre, pravopis dostal 2, co je uzasny vykon pri dysgrafii a dyslexii, zle podciarkol nieco a mali to podciarknute prepisat. logicky, ked nieco zle podciarkne, tak to logicky tym padom zle prepise a podla mna stacilo dat 5 alebo spriemerovat 5 a 2 a dat mu trojku. a nie toto. maly sa mi triasol jak osika, uplne z toho vyvaleny, on sa tak snazi, aby mal primerane znamky a toto..... a nepomozem si. aj ked ma na papieri jasne dane. mne tvrdi, ze ide podla papiera, ja si to overit neviem, kedze na vyucovani nie som a keby tam aj kontrola prisla, tak narocky bude robit vsetko podla papiera. ma napisane, ze kvoli dyslexii nema citat pred celou triedou a nechava ho citat. kazdy tyzden mi ona pise do ziackej poznamky pre mna, ze sa mu mam dokladne venovat. uz mi to lezie na nervy, ved sa s nim denne poctivo ucim. zase brat ho zo skoly prec sa mi nechce, pretoze tam ma skvelych kamaratov, co dovtedy nemal, dlho sme makali na tom, aby sa vedel bavit s rovesnikmi, lebo preferoval len a len dospelych. neviem vobec, co a ako mam spravit. mozno @euka210 poradi, ak je ucitelka. ze ake mam moznosti.
Ahojte, ja sa zaujímam o tento problém kvôli synovcovi. Sestra je na nervy, malému išla vždy matika slabo, ale paradoxne učiteľka nevidela žiaden väčší problém, najprv sa aj nám zdalo, že je ešte trošku nezrelší na prváka a postupne sa rozbehne. Druhý rok sa aj zdalo že to ide, ale postupne sa nám zdalo že to nie je ono, učiteľka však stále nič. Potom sa sestra rozvádzala, do školy išiel aj mladší, nové bývanie, no proste toho má veľmi veľa a navyše žije v Rakúsku, takže nie sme tak často spolu a na pomoci.
Ale teraz už učiteľka ( neviem či stále tá istá ) tvrdí že to je dyskalkulia, ale vraj sa nedá nič robiť ako napríklad miernejšie známkovať, prípadne upraviť učebné osnovy pre neho. Vraj sa to neberie ako vývinová porucha. Akože dysgrafia a dyslexia sa zohľadňuje ako porucha, ale dyskalkulia nie! Vraj to povedala školská inšpektorka.
No segra je na prášky už, na všetko je sama.
Ponúka jej iba nejakú 10 lekciovu terapiu za 500 €. Prípadne preradenie do špeciálnej školy, asi to bude niečo ako u nás mix školy pre postihnuté deti ( duševne) + osobitná škola, neviem presne, lebo už mi plakala do ttelefónu, že tam ho nedá. Vraj sa z takej školy nikam ďalej nedostane.
Tak by som rada vedela, ako počítať s takýmito deťmi, ako im to vysvetliť a podobné praktické príklady na vyučovanie, lebo mi je jasné že väčšinou je to aj tak na rodičoch ako sa a deťmi doma učia.
Asi ani u nás na SK to vo väčšine škôl nie je prechádzka ružovou záhradou 😉
Ak viete poradiť, skúsime všetko. Niečo hádam aspoň trocha pomôže a uvidíme čo sa bude dať robiť.
Odpísať dieťa je jednoduché, ale priznať si, že tak ako učím niekomu nestačí a treba urobiť viac, je nad sily niektorých pedagógov- smutné.
@dendy1 mne pomaha specialna pedagogicka. ona ho zdiagnostikovala a dyskalkulia je porucha a nie ze nie. pomaha mi ako clovek, ale aj tak, slova su jedna vec, realita je vec druha, cloveka sa vykeca, ulavi sa, ale nemeni sa nic dalsie. ja viem, ze maly je uzasny, ze perspektivu ma. vie to aj spec. ped., len ucitelka to nevidi, vidiet to nechce a ako keby ho mala za pritaz a za blbecka. viem, ake to je byt sama s dvomi detmi a s poruchami ucenia, poruchou pozornosti, adhd. ale skolu toto nezaujima. zase na druhej strane ma tam kamosov, je to inak spokojne decko. dost ma upokojil moj doki, ktory mal takeho syna a dne je to velmi uspesny clovek a pritom celu zakladku bol za debila. dnes ma dve vysoke skoly, studuje dalej, zije a pracuje v zahranici na pozicii, o ktorej sa moze snivat aj ludom bez "dys". lenze ked mna sa to proste dotyka, ze na maleho seru v skole alebo ze ho maju za blbecka. pritom jeho IQ je nadpriemerne. nikto na to nehladi, ze ma ine kvality. nikto proste nehladi na to, ze slovina, matika je cista katastrofa, ale ma hlavu na ine veci. toto tu proste je tak a bolo to tu tak, ze vsimajme si to zle, pripominajme to stale dokola, proste vidim, ze z deciek sa tu robia dusevne trosky. mozno su uzasne ucitelky, ktore sa chcu takym detom venovat, ze ziju svojou pracou, ale ja som na take nenarazila este.
uplne ma doraza, ze ho buzeruje za pisanie, ze skaredo pise. ma to cierne na bielom, ze je dysgrafik, uz si konecne zacal uvedomovat aj makcene, dlzne, uz sa to lepsi a ona puca napise cervenym do zosita, ze ma krajsie pisat. neni normalna. sak chcem ist za nou, lebo uz to prehana, len mam PMS a som taka nastartovana, ze tam nechcem po nej hulakat. minule napisala do ziackej ze budu konzultacie, ja som to citala, ale nemala som rpi sebe pero, ze podpisem neskor, no zabuidla som a na druhy den pri ozname otaznik cervenym perom ako bulo. akoze mam pocit, ze ma ta ucitelka nerespektuje, ze aj mna ma za decko, sak toto svet nevidel. som od nervov skrtla ten otaznik a podpisala som to. toto je pre mna nepripustne spravanie ucitelky, aby buzerovala rodicov a nedodrziavala pokyny spec. pedagogicky zvlast ked skola schvalila individualnu integraciu. jaj, rozculena som. proste mne nevadi, ekd mi dieta napomenie, zbuzeruje, sak vieme ako decka vymyslaju a zvlast 10 rocni chalani. ale aby ho takto nervovala so znamkami, hodnotenim a aby sa ku mne spravala nadradene, to nie, toto sa mi nepaci. viem, ze maly nikdy nebude mat same jednotky, aspon nie na ZS, ale teda mala by brat do uvahy to, co ma na papieri a co si v komisii schvalili. a nie sa hrat na pani dokonalu najlepsiu ucitelku na svete.
@mawka
presne, mne mala nosi naisane v zosite vety : toto si mala vediet, je to ucivo 3 rocnika, nevies ani odpissat s tabule... a dalsie.. pritom vie ze odpisovanie jej robi problem, lebo jej skacu pismenka aj cisla, a bud ich nenapise, alebo tam da nieco ine, a mne ucitelka stale tvrdií, ze je leniva a nevie sa nabiflit nic, len aj ked sa nabifli, tak do rana to zabudne , lebo tieto deticky si to maju problem zapamatat... a nie aby ju posadila s najlepsim ziakom s matiky, ona ju posadila k najhoprsiemu , co stale vyrusuje... uplne kasle aj ked som ju prosila nech ju presadi k lepsiemu ziakovi, ved by jej to vysvetlil a vedela by...ale ona nie... treb ju posadit dozadu, nech nevidi ani na tabulu a nech ani nepocuje nic. a hlavne ze chce po malej aby hlasila ked nerozumie, len potom sa jej posmievaju ze je sprosta... to som tej krave ucke povedala, a ona ze co z nej robim citlivku. no mna skoro drblo. ved mi ju prychologicka davala dokopy 2 roky po nasom rozvode,/ medzi tym prisli aj na tieto dys.../ a nemienim dalsie 3 roky s nou chodit len preto ze ucka povie ze nech sa hlasi.... no mne poslala info o rodicku, nemohla som dojst bola som v robote do vecera, a napisala mi ze mam sa zucatnovat zrps lebo sa tam prejednava aj moje dieta. mna skoro porazilo.... mala bola chora pred tyzdnom a poslala mi sms : co je s adou? kedy pride a kedy jej donesie papier mnou podpisany o tom ze prepada s matiky... vies si predstavit ako som zurila v robote?
@dendy1
neviem ako je to v rakusku, ale tu je dyskalkulia brana ako dysgrafia a dysleksia... su to v podstate ,,choroby,, ale da sa s tym zit, a nemaju taki ludia ziadny problem...len na skolach ten problem robia... tu treba ist na specialne vysetrenie k psychologicke a ak naozaj ma dyskalkuliu tak mu daju papier a presne poradia ako sa ma s nim ucit..
@janka2501 uplne ako u nas, ucitelka mi posiela poznamky a vobec nehladi na to, ze mam pracu a sama sa staram o dve deti. v prai zase nehladia na to, ze som sama a mam dve deti. proste pakaren a este si zachovaj chladnu hlavu, ze ano. mna potom napada, naco to moje dieta vobec do skoly chodi, ked ho vsetko ucim doma, ked sa vrati zo skoly, hodinu dve denne sa s nim ucim. doma problem nema, v skole problem ma. ale za vsetko mozem ja a moje dieta. ucitelka je nedotknutelna. uz ma to serie, neviem co urobit, aby sa spamatala..
Baby u nás je vraj aj možnosť prideliť osobného asistenta pre takéhoto žiaka, čo s ním bude na vyučovaní. Možno aspoň zmienka o.tomto by mohla učku nasmerovať k tomu aby sa viac snažila ak nechce, aby jej niekto kukal. na prsty.
@dendy1 pochybujem ze tu je nieco take mozne... Skor ta presunu na ,,osobitnu ,,skolu.
@mawka ja tiez malej sa venujem, no ma doucovanie s Aj,mala aj matiku len to nam odpadlo. Ja ju neviem doucit vsetko s matiky. Niesom ucitelka. Ona je platena zato a serie aby sa venovala detom. Jej nove ucivo : napise na tabulu,deti nech odpisu do zosia a kto nwrozumie nech sa prihlasi. No je toto normalne? Podla mna nie.ale mam stretko na skole s o specialnou a skolslkou psychologickou a ma tam byt aj ucitelka tak som zvedava. Len to mame az 3.6
@janka2501 sak ja moju tiez zvazuijem zavolat na neohlasenu namatkovu kontrolu. lebo bude velice vidiet, ze henta puchra nema nachhystane materialy pre maleho. ak bude vediet dopredu, ze pride, tak sa nachysta. ak budem chciet byt na vyucovani, tak naschval bude robit vsetko tak, aby som nemohla pipnut. kontroly sa tiez hlasia vopred. ono to chce namatkovu akciu. este jeden rok a potom druhy stupen, dufam, ze sa to tam zmeni, budu mat viac ucitelov, no bodaj by.
@dendy1 Tak ja som si tým prešla a jeden syn je už dospelý a druhý v druhom ročníku na strednej.
Hlavne si treba pripustiť ,že dieťa je také ako nám bolo dané a treba to vedieť prijať. Musím si priznať ,že pred 17 rokmi to bol obrovský boj s učiteľmi a najstarší syn mal veľmi málo povzbudenia v škole a ja som mala dojem ,že väčšou drezúrou a učením sa nám podarí všetko zmeniť. Ni je tomu tak.
Chodila som do knižnice a študovala okolo takýchto problémov všetko čo bolo možné v tom čase. Žiaden internet som nemala a tak som bola dosť málo informovaná a učiteľky zo staršej generácie vedeli ešte menej.... 🙂
Ochota na spoluprácu žiadne.
Najprv syn nechcel kresliť a bol skôr na pohyb a nie na sústredenie....
Do školy išiel na doporuč. psychologičky 7 ročný , ale urobili sme osudovú chybu a dali ho do Waldorfskej školy ,čo pre deti s poruchami učenia urobí ešte väčšiu šarapatu, ale tie sme ešte nemali vďaka neschopnej psychologičke diagnostikované....
Ja som stále mala pocit ,že má problém veci chápať bežnými metódami a až v 4. triede sme zmenili psychologičku , ktorá nám určila oslabenú pamäť dysgrafiu , dysortografiu , a dyskalkuliu..... + slabšiu dlhodobú pamäť ....Zmenili sme aj školu a aj strednú sme raz vymenili......
No a časom som sa musela naučiť tešiť z s priemerných výsledkov v škole a dúfať ,že sa k maturite dopracujeme...
Podarilo sa a teraz je už 24 ročný a má prácu a najviac sa teším z toho ,že je to dobrý chalan s citlivým srdcom a iné starosti sme s ním nemali 🙂 🙂 🙂
Viem že to mal v škole veľmi ťažké . Zažil výsmech vylúčenie s kolektívu a má slabšiu sebadôveru.
Keďže som bola už troška do problematiky zasvätená u druhého syna ktorý je o 7 rokov mladší som sa zorientoval rýchlo a až tak som naňho netlačila.
Hneď som ho pri prvých príznakoch presunula na školu , kde som poznala výbornú psychologičku a nebolo to už také stresové... Poruchy majú podobné , ale povahu rozdielnu a tým ,že je veľmi obľúbený tak menej trpel.
Teraz je na strednej škole . Známky má primerané...
Po tých rokoch s chalanmi a bojom s učiteľkami viem ,že sa oplatí dieťa aj preradiť do inej školy ak u učiteľov nenájdeme spoluprácu.
Špeciálna pedagogička je tiež dôležitá.
Dieťa musí byť prijaté a chválené za iné veci a aj za čiastkové výsledky. Nech nemá pocit ,že nás výsledkami v škole sklamalo .
všeobecne je doba , keď sa vzdelanie veľmi preceňuje a zabúdame oceniť na deťoch iné veci .....
Tiež mám skúsenosť ,že ľudia čo sa s poruchami učenia nestretli vôbec nechápu aké to je ťažké a často rodičia a deti vynaložia obrovské úsilie len pre trojky na vysvedčení.
Treba obdobie školy vydržať a za svoje dieťa bojovať. Ale netrápiť sa viac ako je treba.
V konečnom dôsledku mi oči otvorilo aj to ,že máme v širšej rodine dve ťažko postihnuté deti a často som sa zamýšľala nad tým ako by som to zvládla a som rada ,že sme mali len takéto starosti 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 i keď to nechcem zľahčovať 🙂 🙂 🙂 Držím palce a dúfam ,že som niečim aj povzbudila 🙂
My ideme na druhy stupen uz po lete. A dufam ze to bude ine. Tam poznam ucitelky,tie ucili aj mna. Tak snad budu chapavejsie. No tato je este aj jej triedna a je to des. Uci ju len tento rok. Predtym mali inu ucitelku. A ine osnovy. Tato hadze vinu detom a byvalej ucitelke ze nic nevedia.tak ma nasrala ze to musim takto riesit. Ved ju total necha prepadnut. No paradox je ze slovencina je na 2-3. Tam nema az tak problem.to jej staci vysvetlit ukazat a vie. Tu len dlzne bodky a ciarky a sem tam y,i robi problem. Inak sa jej dari. Len ta matika...
@dendy1 http://www.dyskalkulia.wbl.sk/
Dobrá stránka. Zabudla som priložiť.
@lulka12 krasne si to napisala, povzbudive. len ja neviem ako mam vystupovat pred ucitelkou. pozera zhora, dolezita prevelice a respekt ziadny. v podstate ja vidim len problem v nej a v sebe, ze si to s nou neviem vydiskutovat alebo ju nejak "zlomit" resp otvorit jej oci. inak skolske aktivity, spoluziaci - kolektiv, vsetko fajn.
@mawka No keď sa pustíš s učiteľkou do boja už to bude len boj🙂
Ja som v istom období nechala do školy chodiť len manžela. Vysoký chlap s dominantným hlasom ... 🙂 🙂 🙂
Mne sa zo ženami učiteľkami zle komunikovalo ale s učiteľmi som sa zhodla 🙂 🙂 🙂
Určite treba učiteľku aj pochváliť " Veď viem ,že to nemáte ľahké , ale dôverujem tomu ,že nájdeme spoločne možnosti ako dcéra problém zvládne. " Požiadať ju o pravidelnom informovaní a podobne.
" Určite ste sa s podobnými problémami stretli a dieťatu ste pomohli a neopísali ho a podobne"
Takéto frázy si prichystať do komunikácia aby ste hneď neboli v konflikte 🙂 🙂 🙂 , ale ak sa nedá je by som zmenila aj triedu ,alebo školu..... To som nikdy neoľutovala a chalani sa adaptovali rýchlo...
@lulka12 fakt klobúk dole ! Keď to človek číta, zdá sa to zvládnuteľné, ale je nám jasné že to bol obrovský rodičovský výkon.
@mawka bože tiež som taká matka levica, že sa mi ťažko slušne rozpráva, dokonca pritakáva osobe, čo je evidentne negatívne naladená a nespravodlivá k deťom. Ale naučila som sa takto komunikovať v zamestnaní a viem, že to prináša aj úspech. Ale nie u každého zase. Ach jaj. Ale kto sa zastane tvojich detí, ak nie ty? A tá zmena školy si myslím je dobrá vec, človeka sa len tak nezmení a učitelia držia väčšinou spolu.
@mawka ja som na druhy stupen, moja mama ucila prvy, jej sa mozem opytat. Ale hodnotit roznymi znamkami na seba nadvezujuce ukony mi pride nelogicke prave kvoli chybe na zaciatku urobi aj potom. Ja som mala 2 mojich piatakov s poruchami ucenia a na slovinu mali extra plany, jeden aj na angllictinu a matematiku, lebo mal dyskalkuliu. Inak som sa s dyskalkuliu dovtedy nestretla. Na druhom stupni oni diktaty nemali hodnotene, len udany pocet chyb.
Moj mm je dyslektik a pol roka sa psychicky pripravoval na to, ze bude citat citanie na nasej svadbe 🙂 Ale v matike bol slale macher, hoci diktaty mal stale za 5. To citanie by mala proste tolerovat.
Moze mat a aj ist podla extra planov pre neho, ale je dolezity pristup. Ja som nemala extra plany ne dejepis ci geografiu, ale pri takych ziakoch som musela najme pri skusani postupovat extra: viac casu na pisomke, doplnit pisomku ustnou odpovedou, 5 minutovky som im nehodnotila, extra pisomky len s vyberom moznosti, laebo jednemu som davala nejaky cas poznamky vytlacene na papieri a si ich prepisoval, lebo z tabule nestihal... a zrazu boli krasne napisane 🙂
@euka210 ty si aka skvela.... a toto presne jeho ucka nerobi. a ja nechcem nic ine, len aby toto robila. zbytocne sme potom vsetci v strese. napriklad moj maly ma uzasnu dlhodobu pamat. ovlada dejiny pre druhy stupen ZS a dalej. aspon toto bude mat v pohode, ze mu "odpadne" neskor jeden predmet, nemusi sa drtit. biologia detto. on proste rozumie temam dospelych ludi, ale nerozumie trebars matematike pre tretiu triedu. ale s cislami nema problem, ak s nimi rozmysla na prikladoch zo zivota. akonahle ma pred sebou priklady v skole z matiky, nic. a pritom su to malickosti, ze dam mu vystrihnute peniaze, to zrata, odrata, vydeli v pohode 😀 vidi priklad z cistych cisel a nevie, co ma spravit. neznasa citanku, ale encyklopedie cita kazdy vecer. preco mu enda citat z encyklopedie a nuti ho do citanky, ktora pre neho neni pochopitelna? stacilo by vazne malo.
@mawka su ucitelia ucitelia....niektori sa deru pre deti, aby ich nieco naucili a niektori si len "robia" svoju robotu. Ucitelka by mala respektovat a dodrziavat opatrenia napisane v sprave od psychologicky. Je to blbe, ked to ucitelia nerobia. Ale ani neviem poradit bohuzial :( Iba ak zajdes za riaditelom.
este jednu vec napisem, ze som len pred 5 rokmi som skoncila skolu, ale pocas studia v ramci pedagogickych predmetov sme dostali myslim len zaklady a nic ohladom specialnej pedagogiky, ktora je sice samostatny studijny predmet, ale ked som sa potom v praxi stretla s takymi detmi, tak nebyt odporucani v spravach, co robit a co nie a trochu citania na nete, tak vobec neviem ako take deti ucit. Deti s poruchami ucenia pribuda a fakt sme k tomu nieco na skole mali dostat.
@euka210 vsetci ti povedia, ze to si len rodicia namyslaju, ze vymyslaju, ze robia z deti naschval adhd a pritom su nevychovane a ze sa im malo venujeme atd. ja si len myslim, ze takych deti bolo dost aj kedysi, len sa tomu nikto nevenoval, dnes uz si clovek najde infosky, zajde do poradenskeho centra. ved aj ti spec. pedagogovia a psychologovia testuju a vysetreuju deti a tym padom asi nedavaju kazdemu papiere. ved keby tomu dietatu nic nebolo, tak to ja napisu v sprave nie? mam stale pocit, ze skoly sa snazia vsetko zvalit na rodicov a nikto sa takymi detmi nechce zaoberat.
tak ja som mala iba ziaka s dyskalkuliou, ale neucim matiku, takze som pocitovala skor ostatne dys.