Ahojte.
Prosím Vás, synček má 2,5 roka a ešte nerozpráva. Rozumie všetkému, má veľmi rád knihy, stále si čítame, listujeme. Poradili by ste nám niečo na štýl "Potulky" alebo "Kubko", čo by sme ešte mohli pridať do knižnice? Kde je veľa obrázkov, ktoré sa dajú komentovať... ďakujem veľmi pekne ❤️🙂
To že dieťatko učíte na knižky je super, ale za mňa hlavne treba s dieťaťom rozprávať. My sme nejako extra knihy neriešili, odkedy povedal mama tak sa mu ústa nezavreli. U nás nikdy nebolo ticho, stále sme mu rozpŕavali aj keď sme kočíkovali. Čo mal knihy tak kde boli zalkladné veci. Ovocie, zelenina, oblečenie, dopravné prostriedky atď.
Nemyslim ze knihy by pomohli s recou tak ako vedia pomoct so skolkou, alebo nocnikom, kde dieta moze vidiet svojho hrdinu robit urcite veci a potom to chce robit aj ono.
Ale knihy urcite mozu pomoct nakopnut rec. U nas to bol jeden z najuspesnejsich sposobov ako syna rozospravat. Nechaj dieta doplnat konce viet. Zvol knihu co ma rad a co ma velmi jednoduchy text 2-4 vety na stranu a najlepsie ak su to riekanky. Kubko je prilis komplikovany. AK nerozprava ziadne slova, tak je recovo na urovni 10 mesacneho dietata a musis volit knihy pre tieto deti. Citaj mu tu knihu niekolko dni za sebou, aby sa ju naucil naspamat a potom vynechaj posledne slovo vo vete a cakaj ci ho doplni. Musis cakat velmi dlho, mozno aj 15 sekund. Skus citat pocas dna, lebo vecer moze byt prilis unaveny a nebude sa mu chciet spolupracovat. Potom ked zacne doplnat posledne slovo, vynechaj posledne dve slova a samozrejme kazdu snahu o rec patricne oslavuj.
ked bola dcerka malicka, tak u mna neplatilo ziadne ukazovanie na vec a hmkanim si ju pytat. Pekne som jej vzdy to slovo opakovala a musela sa snazit to povedat. Cca od roka ked ukazovala na linku a stale hmm, hmm - dala som si ju na ruky a napriklad ukazala na banan a povedala som banan, ak kyvla, ze ano, tak som viac krat opakovala to slovo. Jasne, ze hned nepovedala "banan" ale napriklad "ba" ale snazila sa. No a postupne sa slovicka zlepsovali. Zaklad je komunikacia, ziadne mlaznanie sa, mozeme slova skratit, ale aby sa vedelo o co ide. Nemala ani 2 roky a normalne rozpravala, vsetci jej rozumeli. Ona zase na knizky nebola vobec. Ale aj vonku, boli sme na prechadzke a ked ukazala na psika, povedala som napriklad "havo" a ona sa snazila opakovat, macka - "cica", proste lahko vyslovujuce sa slovicka. Ono to pojde, len netreba dietatku len rozpravat, ale aj od neho sa snazit pocut slovicka 🙂 Ak ukaze, ze si nieco prosi, pomenovat to a skusat nech to zopakuje. Ak sa mu to ako tak podari, podate mu 🙂
Žiadne knižky nepomohli, mohla som aj stojku robit, aj rozprávať od rána do večera, prišiel kolektív a dieťa zázračne rapotalo do dvoch týždňov
Syn zacal rozpravat v 3 rokoch. Ziadne knihy, logopedicke hry, nic nepomohlo. Jedine, co naozaj pomohlo bola skolka. Ako sme ho dali do skolky (mal 2,5r.), tak zacal pomalicky naberat slovicka a jak dovrsil 3, tak naplno spustil 😃 Este sme potom pismenka doladovali s logopedickou, ale to uz rozpraval. A teda fazu hovorenia o sebe v 3. osobe nikdy tym padom nemal. Zacal hovorit uz normalne- cele vety, ja, ty, atd.
Náš je v jasliach od 16 mesiacov a aj tak ma lenivý jazýček...už sme boli aj na logopedii..je ok len sa mu nechce, musíme čakať. Podotýkam, že v knižnici sme každý týždeň nakoľko inak by sme skrachovali na knihách:(
Nám pomohli hlavne ukecaní starší súrodenci, ale čo sa týka kníh, odporúčam ,,Rozmotaj si jazýček,, s Albi perom, tam si vypočuje texty, zvuky, pesničky, riekanky. Moja dcéra to rada opakuje, ak keď je už staršia...
Nam logopedicka povedala ze niekedy je to prilisne rozpravanie na dieta a citanie na škodu. Ak dieta nerozprava tak dlhe vety, opisy a suvetia prestava pocuvat po 3 slove. Proste je to nanho vela. My sme to tak robili a syn nerozpraval a ja som bola zufala, ved sa mu neprestajne venujeme. Mali sme zmenit komunikaciu:
- rozpravat dvojslovne : mama varí, ocko papá, malý pes, veľký bicykel (a nie - pozri aky velky psik a ako brecha hav hav, ma aj dlhu srst a velku papulu - KONTRAPRODUKTIVNE)
- pouzivat jednoduche prikazy
- ucit sa povely s gestikulaciou - daj (kyvanie rukou k sebe), nie, atd..
Ponohlo to v priebehu par tyzdnov.
Neviem o tom ze by pomahali nejake knizky rozpravat. U nas skolke stale dohovaraju ucitelky rodicom,aby sa co najviac rozpravali s detmi,pytali sa ich otvorene otazky,diskutovali s nimi.Deti su take ohlupene malicke z mobilov,tabletov a telky,ze maju problem odpovedat inak ako ano a nie a maju PREDSKOLACI(!!!) problem s vyjadrovanim sa primerane ich veku.Rozpravat sa,pytat sa na nazor,na emocie,co zazili,co sa im dnes najviac pacilo,ako sa citia,preco sa tak citia atd.
@carduelis Presne ten isty problem bol u nas. Non stop som na syna rozpravala a kedze vsetko rozumel ako dospely, rozpravala som na neho ako na dospeleho, rychlo a dlhe vety.
Ked sme mali sedenie s logopedickou, ona mala uplne iny pristup. Jedno slovo, vyslovene pomaly, artikulovane a niekolkokrat po sebe. Rozpravala na syna akoby bol babatko a on sa okamzite chytil. Treba tu rec prisposobit.
Ďakujem veľmi pekne za komentáre. Uvedomujem si, že knižky samé o sebe zázraky nespravia, ale doplnila som v otázke, že ich používam ako pomôcku na obohatenie slovnej zásoby, aj keď v našom prípade len tej pasívnej...ale tú má obrovskú. Veľa sa rozprávame, a v tomto nám pomáhajú aj knihy, že všetko komentujeme, hľadá obrázky, detaily, všetko možné. Akurát neviem, ako mu pomôcť, aby sa to prejavilo aj do aktívnej reči. Vidím na ňom, že on sa snaží, chce aj napodobniť, ale nejde mu to a nič okrem hmmmm na všetko, z neho ešte nevyšlo. 🙂 Ideme aj k logopédovi, ale čakačka je dlhá...
Kniha o detskej reci pre teba. Plus doporucujem profil Logopedie jinak (FB alebo Instagram).
https://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/pdf/Sucasti...
Fajn su knizky od logopediciek. Seria Ham ham, Sup sup a Clup clup. Nina ide spinkat. Moj kocur TamTam je podla mna super na rozvoj slovnej zasoby. Napada mi este Klapy klap alebo Tuk tuk puk, ktore su o zvukoch. U nas ma napr. uspech i zvukove pexeso od Lesni svet.
Z obrazkovych knih doporucujem napr. knihu Farebny svet zvierat. Nadherna kniha plna fotografii zvierat rozdelenych podla farieb.
Inak by som vyberala primarne podla zaujmu syna. Co ma rad?
@jajur88 ďakujem veľmi pekne. Idem to popozerať. Jeho baví v podstate všetko, knižky sú jeho záľubou. Ďakujem ešte raz 🙂
Nám pomohol rybí olej a komunikačné kartičky.
Popravde rybí olej a ostatné deti v jasličkách. Mal dva roky a 8 mesiacov, keď išiel do škôlky, no a tam sa to nakoplo veľmi rýchlo, priam doslova zo dňa na deň.
Každé dieťa má svoj čas, ja som si tiež myslela že škôlka/jasle pomôžu preto syn išiel už v 2 rokoch do škôlky, prvé slová začal ale hovoriť krátko pred 3 rokmi, má NKS, aktuálne 5 rokov a ešte dlhú cestu pred cestou kým bude normálne rozprávať 😊
Presne to iste bolo u nas. V 2 rokoch vsetko rozumel, pasivna komunikacia uzasna, ale aktivne ani slovo. A bolo na nom vidiet ako chce. Pozeral mi urputne na usta akoby sa snazil zistit ako na to.
Skus niektore z tychto rad. Nam velmi pomohli.
Tvarou v tvar – ked na dieta rozpravas daj sa na jeho uroven aby mohol vidiet tvoje usta. Sadni si na zem alebo sa k nemu zohni. Prve slabiky su vacsinou tie co sa tvoria perami ako Ba, Ma, Pa. Dieta potrebuje vidiet co ma urobit s ustami aby vydalo zvuk ktory chce. Nam velmi pomohla uciaca veza, lebo tam bol syn v mojej urovni a mohla som pri tom robit veci a setrilo mi to kolena a chrbat.
Imituj – to je klasika ako napriklad zvieratka, auto, buchot lopty, ale aj jeho zvuky a slova co povie.. kludne aj jeho blabotanie.
Cakaj – Ked dieta zacina s recou, trva mu neskutocne dlho kym si sformuluje slova a vyslovi ich. Normalne treba cakat aj 20 sekund. Toto bola moja najvacsia chyba. Necakala som dost dlho a ked odpoved neprisla do 5 sekund, tak som odpovedala ja a hrali sme sa dalej.
Pridaj obrazky, gesta, predmety – pomoz mu slova a rec zviditelnit. Povedz slovo HORE a vzdy pritom natiahni ruku hore. Vytlac si par obrazkov a maj ich po ruke ked sa hrate aby si mu obrazok ukazala ked vyslovujes slovo.
Pouzivaj jednoduchu rec. Namiesto: “Chces sa hrat s loptou?” povedz: “Lopta? Toto bola tiez moja velka chyba. Syn velmi pekne rozumel. V tej oblasti bol popredu a tak som na neho rozpravala ako na 3 rocneho. Ale jeho vyjadrovanie bolo na urovni 10 mesacneho a bolo dolezite aby som aj ja moje vyjadrovanie preniesla na uroven 10 mesacneho. Pouzivaj jednoduche slova (aj ked vobec sa netreba upriamovat na kratke jednoslabicne slova) a vyslovuj pomaly, artikulovane s mierne prehnanou intonaciou a usmevom.
Oznacuj – davaj veciam a cinostiam nazvy. Hlavne dat bacha aby si ho neucila len podstatne mena. Treba mat rovnaku zasobu slovies, pridavnych mien, prisloviek, zamen.
Opakuj dolezite slova. Napriklad pri tom obuvani topanky vyslov slovo TOPANKA 3x za sebou. Sustred sa na par slov v ten den (alebo aj niekolko dni) a vzdy ked na to pride rec, tak ich zdorazni a opakuj po sebe niekoko krat. Popritom mozes samozrejme hovori a ucit ine slova. Zase sleduj jeho zaujem. Ak ho casto fascinuju tvoje vlasy, tak opakuj VLASY. Jedlo, domace zvierata, protiklady su velmi oblubene prve slova u deti.
Riekanky a basnicky s vynechanim posledneho slova o com som pisala vysie.
Nenut opakovat ak nechce. Vela deti to nemaju radi robit papagaja. Nebavi ich to.
Nehovor "Povedz". Napriklad: “Povedz mama”. Vytvara sa tym na dieta tlak.
Hry. Hraj sa hry ktore nabadaju k reci. Napriklad vyfukni bublifukom bubliny a pomaly a akrtikulovane povedz BUBLINY a nechaj ho nech sa z nich chvilu tesi. Potom zase vyfukni a povedz BUBLINY a urob to 3-4x a na ten posledny krat len vyfukni a cakaj ci on povie BUBLINY… zase, treba cakat velmi dlho. Mas 3 male skatulky a v kazdej je malinka fugurka. Pomaly otvor pred nim prvu skatulku a pomaly a artikulovane povedz OTVOR. Vyber figurku ukaz mu ju, daj spat a krabicku zavri. Opakuj pri druhej krabicke a pri tretej krabicke ju len zober do ruky a cakaj ci ti on povie OTVOR.
Nabaluj. Pridaj druhe slovo k uz znamemu slovu. Ak uz pouziva slovo auto, pridaj k nemu MALE auto, VELKE auto, auto IDE, auto TRUBI
Daj prednost kvantine pred kvalitou. Vobec nevadi ak bude vyslovnost velmi zla a to slovo co povie sa ani nebude podobat na slovo Auto. Vyslovnost sa bude casom upravovat automaticky ked sa nauci ovladat svoj jazyk a hlasivky… chce to len tening. Kludne ale mozes slovo po nom zopakovat v spravnej forme. Ale ak je vyslovnost dlhodobo zla a nezlepsuje sa, tak to treba riesit s odbornikom.
Pouzivaj spisovne a spravne slova. Hodiny su hodiny a nie TIK TAK. Jedlo je jedlo a nie mnam. Ale ak on sam pomenuje nejaku vec svojim vlastnym slovom, to je fajn. Ty ale stale pouzivaj spisovnu formu slova.
@andreatytler ďakujem veľmi pekne ❤️
U nás napríklad pomohla kniha s albi perom....zozaciatku iba počúval a potom začal aj opakovať co pero hovorí, dodnes miluje tie knihy a ma 3 roky a blaboce tak ze sa mu ústa nezavru😀😀
Kolektiv deti pomohol viac rozpravat, knizky ani nie.. 🤔