zuzike123
2. jún 2020
2802 

Boj o život(y) 59

V priebehu celého roka sme mali vždy raz mesačne sedenie na logopédii, resp. včasnej diagnostike psychomotorického vývoja detí 😁 Už názov svedčí o tom, že sa nejedná o klasickú logopédiu, ale klinickú logopédiu zameranú na detičky s DMO. Navštevovali sme ju od roka a vždy som odtiaľ odchádzala nabalená informáciami a odporúčaniami až som nevedela, kde mi hlava stojí 😉 

Pani logopédka podrobne sledovala Sofinkin celkový vývoj, nielen samotnú reč a vždy mala pre mňa cenné rady. 

Vo veku 2 rokov som vypisovala dotazník, ktorý ma pozitívne prekvapil, pretože napriek stagnácii reči, som si uvedomila, že Sofi ma veľmi dobré porozumenie. Zvládala povely s 1 úlohou ako "Zdvihni ruky!" ale aj 2 či dokonca 3 povely v jednej vete ("Zatlieskaj a potom zdvihni ruky!"). Svedčilo to o primeranej činnosti mozgu. 

Pre detičky s DMO je typická agresivita, ktorá spolu s jej vrodenou tvrdohlavosťou a aktuálnym obdobím vzdoru, spravili zo Sofi takmer nevychovateľné dieťa. Keď sa zaťala, tak smola, nikto s ňou nepohol. Chceli sme, aby niečo zopakovala? Smola, ona nie je cvičená opica, začala sa smiať a mohli sme sa aj pretrhnúť. Ťažko sa s ňou pracovalo. 

Agresivita je kapitolou sama o sebe, niektoré deti sú agresívnejšie viac, iné menej. Pri DMO býva tento jav ešte okázalejší, aspoň tak mi to vysvetľovala naša logopédka. Čím inteligentnejší je DMO-čkar, tým môže byť agresívnejší. Niekedy mám pocit, že Sofia má IQ 180 😂 Ich agresivita pramení z vlastnej frustrácie, uvedomenia si svojich limitov, beznádeje, neschopnosti okolia chápať ich, zhoršeného vyjadrovania. Nevedia to v tomto veku pomenovať, ale akonáhle si uvedomia, že pohár si nedokážu chytiť oboma rukami alebo bežať za deťmi, vyvoláva to u nich frustráciu pričom denne zažijú množstvo podnetov pre beznádej. Do toho vzdor a Sofi sa celý rok viac válala po zemi ako stála. Hodila sa na zem, revala a búchala si o zem hlavu. Ľudia na ulici sa zastavovali a chceli ju ľutovať. Tadiaľto, žiaľ, cesta nevedie. Ak sa jej prihovoril cudzí, ešte ok, ak ja, ešte viac sa búchala. Dohováranie nezaberalo, pokus odniesť ju sa končil vypustením z rúk, keďže nás búchala a škrabala a tak sa najviac osvedčila svätá trpezlivosť, najväčšia výzva uponáhľaného rodiča 😁

Presadzovanie si svojich záujmov prejavuje dodnes buchnutím či kúsaním vybranej obete. Je to jej spôsob ako sa presadiť a nezostať bokom. Všetkých chce komandovať, chce, aby sa vždy a bezpodmienečne naplnili jej záujmy. Všetko dohováranie ide bokom. Zatiaľ sme nenašli metódu, ktorá na ňu zaberá. Ak z toho čoskoro nevyrastie, v škôlke bude veselo. 

3. jún 2020

Nikdy som sa nad tym nezamyslala ( nastastie), ale logiku to ma s tou frustraciou a agresivitou. Tym, ze si uvedomuju svoju bezmocnost, jedinou ich reakciou je vybuch hnevu...nedalo by sa to pretavit do inej reakcie napr.kreslenie, pocuvanie nejakej pesnicky......to je len zamyslanie..nemam na to vzdelanie, aby som to posudila..

3. jún 2020
3. jún 2020

@janka987 Keby sme natrafili na niekoho, kto s tym vie pracovat, nebolo by zle. Momentalne neviem, ci je to povahova vlastnost, alebo naozaj prameni z diagnozy 😪 Je to neprijemne a uvidime, ci to casom ustane.

4. jún 2020

Skúste ABA terapiu, https://naspoklad.sk/therapy/aba-terapia-1 je síce zamerané najmä pre detičky s autizmom, ale venujú sa aj detičkám, ktoré majú problémy ako vaša dcérka, je to veľmi prínosné nielen pre dieťa, ale pracujú aj s rodičmi a vo veľa veciach im radia, ako zvládať a prechádzať cez situácie, kedy je dieťa v agresívnom správaní. My sme absolvovali vzdelávanie v rámci našej práce v špeciálnej spojenej škole, v triedach máme detičky nielen s autizmom, ale aj s downovým syndrómom či DMO a veľmi nám to dopomohlo, aby sme mohli reagovať na správanie našich detí a aby sme s nimi mohli prekonať a eliminovať ich nahromadenú agresiu.

13. jún 2020

Začni písať komentár...

Odošli