tinka13
15. aug 2019
1591 

Mýty o školstve, 4. časť

                                    A máme tu sľúbené prestávky

Pred 10 rokmi som od žiaka dostala super hrnček (ešte stále ho mám a stážim ako oko v hlave) s nápisom "Najlepšia učiteľka" a výrokom "Aj učitelia majú radi školu, lebo sú tam prázdniny a prestávky." No o prázdninách sme už hovorili, tak teraz prichádzajú na rad prestávky.

Prestávky sú pre deti, učiteľ ich využíva len minimálne. Dieťa zostáva v triede, stíha sa ponaháňať, najesť, navštíviť miesto, kde aj králi chodia pešo. Proste tých 5, 10 alebo 15 minút plne využije. Nerobte si nádeje, že si pripraví veci na ďalšiu hodinu - to predsa rýchlo  zvládne po zazvonení, poniektorí až keď im to pripomenie učiteľka 😨). Občas sa pozrú aj do zošita, keď si odpisujú DÚ alebo sa drvia pred ohlásenou písomkou - aj to len výnimočne. 

Keď zazvoní, učiteľ sa vracia do kabinetu alebo zborovne, odkladá si veci, berie iné na ďalšiu hodinu, kopíruje potrebné materiály (ak sa dostane na rad), vybavuje triednické veci a pod. Ak očakávate, že si sadne, vyloží nohy a pije kávu, ste na veľkom omyle. Voda v kanvici ani nestihne zovrieť, kým znova zazvoní. Často sme si robili vtipy na tému šetrenie kávou resp. čajom. Pripravíte si kávu a čaj do pohára a postavíme vodu, medzitým zazvoní a nápoj zostane nezaliaty, do ďalšej prestávky aj zabudnemt, že ste si niečo pripravili. Nezriedky takto šetríme 2 lyžičky kávy  alebo jeden sáčok čaju aj dva dni. Pitný režim je takmer nulový, pohár vody nám na stole vydrží aj 5 hodín.

Na prestávkach tiež vidno ako sa prihliada na dodržiavanie zákonníka práce u učiteľov. Kontrola, či pracujú dosť je striktná, ale čerpanie prestávky nie. Každý učiteľ si síce píše do dochádzkovej knihy polhodinu prestávky, ale jej čerpanie je problematické. Napríklad ak máte dozor, musíte byť na chodbe každú prestávku. Mnohokrát sa mi stalo (dokonca počas jedného školského roka to bolo každý týždeň), že som mala 6 hodín a dozor, teda obedovú prestávku som si mohla čerpať len po 14:00 a že jedáleň končila 13:00 bola moja smola. Samozrejme aj tak by som si ju nemohla napísať o 14:00, veď sa nemôže čerpať na začiatku pracovného času (7:00) ani na konci. A to nie je ojedinelý prípad, je normálnou praxou, že si učitelia napíšu 30 minút a reálne majú možno 15 ale nič. Sú dni, keď sa nedostanú ani len na záchod. 

Znie to asi ako sťažovanie, ale nie je to tak. Mám túto prácu rada so všetkými plusmi aj mínusmi, len proste chcem, aby aj tí, ktorí v zborovni nie sú, vedli ako to tam chodí. S pochopením prichádza tolerancia a s toleranciou dobré vzťahy navzájom. Každé zamestnanie je dôležité a mali by sme si ho vážiť. 

Ďakujem vám za podnetné komentáre z predchádzajúcich dní a prajem príjemný augustový deň.

Na nasej zs chodili ucitelky s kavou na hodinu a pili si ju pocas hodiny.
Hlavne ze ziak sa nemohol ani napit vody lebo to uz bolo vyrusovanie

15. aug 2019

Mas svatu pravdu, predminuly sk. rok som mala dozor v piatok, 6 hodin v kuse a dozor. A zaroven som mala aj dve hodiny na prvom stupni, co je u nas ina skola, takze si viete predstavit moju dilemu.
Odist z hodiny skor, aby som bola presne na prestavke? Alebo radsej dodrzat hodinu a potom prist tie 4 minuty neskor na prestavku.
A dalsia dilema. Zakuknem do triedy, riesim problem a zarzu vypukne na chodbe bitka. Co teraz?
Dalsia dilema. Na chlapcenskych WC zvyknu robit chalani bordel. POkreslit, schovavaju sa tam s mobilmi. Dostavame prikaz pravidelne to kontrolovat, inak budeme skody hradit my, ak nenajdeme vinnika. Som na chodbe, kde su aj 9taci. Mam otvarat dvere a nakuknut? Mam zaklopat? Mam zakricat, pripraveny, nepripraveny, idem?
S tym pitim to mas pravdu. Velmi casto sa mi stava, ze idem na WC rano o 7. pred odchodom do prace a potom o 13.35 po skonceni poslednej hodiny. Tym, ze nasa skola je obrovska, ze mame dve budovy, ucim na oboch stupnoch, nestiham.
A tu si spominam na jeden vtip. Na operacnej sale chirurg hovori druhemu doktorovi.
Tato pani je ucitelka.
Ako to viete?
Podla velkosti mocoveho mechura.

15. aug 2019
tinka13
autor

@adri266 Ten vtip je dobrý a bohužiaľ výstižný 🙂.

15. aug 2019
tinka13
autor

@snehulienka0905 Teraz je to opačne, žiaci môžu mať fľaše s nápojom často aj na lavici, bohužiaľ ja som mala kávu v triede len na deň učiteľov, keď mi ju ako darček urobili deviataci. Svojim žiakom vždy na začiatku šk. r. poviem, že sa môžu napiť cez hodinu aj bez opýtania, zbytočne potom narušujú pýtaním vyučovanie. Samozrejme nesmú to preháňať - rozumej provokovať a hecovať ostatných.

15. aug 2019

@snehulienka0905 ja by som napr kavu ani neuniesla. Musim brat prehravac, miminalne dve knihy, kedze ucim cudzi jazyk, a dalsie pomocky. Uz to riesim tak, ze chodim vsade s taskou, ze aspon pero a knihy mam v taske, v jednej ruke radio a v dalsej kluce.
Kavu jedine do termosky.
Ale to si nemozem dovolit, lebo nestiham na WC 😝

15. aug 2019

My už sme s kolegyňou úplne vážne riešili, že počas našich dní si asi kúpime plienky, lebo ani vložky meniť nestíhame.

15. aug 2019

nerobím síce ako učiteľka, ale často krát nie je čas na obed a keďže sa musíme "pípať" systém mi tak či tak odpočíta pol hodinu (na obed môžeme ísť medzi 12-13 ak nestíham smola), veľa firiem to tak má bez ohľadu na to či len niečo rýchlo zhltnú pri PC alebo aj vôbec nič čas sa im odráta z časového fondu....

15. aug 2019

Juuuuj. Ani na wecko nemam kedy ist a najhorsie je ked clovek ma menzes, tak si to musi pripominat, aby v tom zhone nezabudol ist sa prebalit, lebo asi by bolo dost trapne pretiect. Pisem to tak ako to je. Dufam, ze nikoho nepohorsim. Ja mavam dozor 2x do tyzdna a raz este chodim s deckami na obed do inej skoly (nemame jedalen) ako dozor samozrejme, nie jest. Kavu v robote ani nepijem, lebo ja si musim kavu vychutnat a to by sa mi v skole nedalo. A caj, ak si nezabudnem urobit, tak ho pijem studeny, lebo nestihne za prestavku vychladnut, tak si ho vypijem az po dalsej hodine. Alebo si ho o 13.30 prihrievam v mikrovlnke a pijem ho pri opravovani pisomiek alebo priprave na hodiny na nasledujuci den. Nezabudnem na moj zazitok, ked sme isli s byvalou riaditelkou na socialku riesit jedno dietatko. Podotykam stretnutie bolo vopred dohodnute. Zaklopkali sme a na povolenie vosli. A za stolami sedeli dve uradnicky. Na stoloch mali nakrajany makovnik, nejake pecivo, salatik...no svedske stoly. Vypulili na nas oci, ze co chceme, ved oni prave ranajkuju. Tak sme pockali, kym dopapaju a potom sme mohli riesit, co sme chceli. Tak sme sa po ceste domov o tom a aj na tom bavili, ze im mozeme ticho zavidiet - rozlozit si jedlo a papat. A mozno este povedat ziakom nech pockaju, ved mi ranajkujeme.😘 Tym by to bolo jedno, ale co na to rodicia. Tento rok sme riesili v prvej triede nezhody medzi dvomi chlapcami. Rodicia jedneho z nich si vyziadali stretnutie, na ktorom bola triedna, riaditel a a ja ako vychovna poradkyna. Pocas riesenia otecko v snahe zhodit vsetko na ucitelku sa vyjadril, ze ako sa moze taketo nieco diat cez prestavku v triede, ze predsa pani ucitelka je tam na to, aby pri detoch sedela aj cez prestavku. Pan riaditel mu na to povedal, ze ci on v robote nema prestavku na wecko alebo jedenie a pitie. A on vtedy, ze ano. A riaditel dodal: no vidite, aj pani ucitelka taku mava. Otec zostal ticho a nic uz nepovedal.

16. aug 2019

Joooj, dozor. Tento skolsky rok sa usiel 4 krat do tyzdna. Uplna parada..... A kava cez prestavku je co za luxus? Mne minule sefka zadrela, ze vzdy, ked ma vidi, tak jem. Ale aby ste boli v obraze. Zujem cely den len jednu zemlu. Nestiham ju zjest naraz. A co sa tyka vyucovacich hodin, tak tento rok som mala tiez uspeny, tyzdenny priemer 29 oducenych hodin.... Takze v piatok som uz len lezala a ucim len matiku a fyziku. Tyzdenne som opravila cca 220 pisomiek. Bolo veselo....

18. aug 2019

Jaaj, tieto blogy vam ucitelom iba poskodia. Kazdy, kto to ma v praci lepsie, si povie no co, vsade je nieco, a ti, co to maju horsie vo veciach, na ktore ste sa zamerali, si o vas v tom lepsom pripade iba nieco skarede pomyslia. Vam vobec nedochadza v kolkych povolaniach su tieto vase problemy talafatkou. Ze ste podfinancovani, ze komunikujete s hulvatmi, ze deti nie su vedene k slusnemu spravaniu... o tom hovorte. Tieto vase akoze problemy s vami zdielaju 3/4 zamestnancov ak nie viac. Ze napr. nestihate na wc? Napadlo vas, ze su prace kde ani v 21. storoci nemaju zamestnanci k wc pristup? Ze nestihate kavu, tak to uz je na zaplakanie... ze nestihate dozriet na deti, aby sa na wcku nesikanovali, to je problem a nie kava.

19. aug 2019
Autor komentár zmazal

Taká som rada, že už nerobím v školstve.

19. aug 2019

@esterba Vyskúšaj si to. Aspoň jeden deň odučiť. ;)

19. aug 2019

Ja som tiež učiteľka a toto všetko je pravda, ale.. no niekedy som sa fakt nestihla ani vycikať. Skončí hodina, rýchlo na dozor, zazvoní, rýchlo na hodinu..
Ale všade je to tak, v každom povolaní. Niekde tiež majú len "dovolené cikanie", nemôžu ísť hocikedy.
Ja chápem všetky tieto problémy, aj sa na to posťažujem. Aj na to, čo si riešila minule, dovolenku. Je to presne tak, ako si napísala, dovolenky mame málo na ten počet dní, ktorý si musíme zobrať. Proste musíme. Mne sa raz podarilo odísť počas školského roka na tri dni, no dovolenku som samozrejme nedostala, pekne odrobiť náhradné voľno. Ale.. mame to super v tom, že ak má učiteľ deti, vie čo s nimi cez prázdniny. To je jedna jediná výhoda.
Rada si prečítam všetky ostatné články, aspoň sa rozpamätám, na čo som pred materskou nadávala 😀

19. aug 2019

@janba V ktorom povolaní, ktoré si vyžaduje VŠ, sa nedá ísť na WC?

19. aug 2019

No to prave nevieme, lebo na nich neukazuju palcom.😉 Ved nikto ani netvrdi, ze to maju iba ucitelia, ale prave o nich sa vravi, ze sa maju najlepsie. Tak len poukazujeme, ze nie je vsetko tak ako sa to prezentuje. Urcite nikto nechcel degradovat ine povolania, alebo sa nebodaj lutovat. Ale osobne si myslim, ze kazdy mal moznost si vybrat studium na VS. Ak by tak ucitelom bolo dobre, nebolo by ich dnes nedostatok. Na skolach ostavaju uz iba ti, pre ktorych to nie je iba povolanie, ale citia to ako poslanie. A praca ucitela ich aj napriek vsetkemu, co sa popise bavi a hlavne naplna.

19. aug 2019

@ewellina nehovorím o povolaniach s VŠ. Ale takí robotníci vo fabrikách sú čo, odpad? Tiež majú nárok na wcko a niekde nemajú.

19. aug 2019

Ja wc stíham, aj kávu. Na písomky som si vypracovala systém, každá má 30 bodov a mám tam úlohy na vyber možnosti, 1-slovne odpovede, len pár úloh, kde pisu cele vety. Opravím to v škole, ide to rýchlo. Len to trvalo, kým som to takto vyšpičkovala, už učím 17 rokov.
Slohové prace píšem 2x za rok. Nacvične slohy na Du, na hodine si prečítame, pripadne si žiaci medzi sebou vymenia a prečítajú spolužiakovi prácu, potom pripomienkujú a diskutujeme o tom. Žiakom to dá viac, ako “červene more” od učiteľa bez diskusie.
Dá sa to aj v duchu citátu od Komenského - hľadajme spôsob, aby učitelia menej učili a žiaci sa viac naučili.
Niektori kolegovia idu vypľuť dušu, idu sa rozdať a žiaci sa vezú... potom sú z toho celého vyčerpaní a demotivovani.
U mna robia žiaci, ja len podporujem, motivujem, ukazujem, čo treba vedieť. Je to náročné na prípravu, ale hodiny potom idu ani neviem ako. Systém funguje, žiaci vedia (mame pekne výsledky na maturite) a baví ich to.

19. aug 2019

@janba Jasné, že nie sú odpad a jasné, že každý by mal mať možnosť ísť na WC. Ale nepáči sa mi, že učiteľov porovnávajú s tými, ktorí nemajú VŠ vzdelanie. Nie že by ľudia s VŠ boli niečo viac, ale to, že niekto kvôli povolaniu "strácal" 5 rokov času a stálo ho to aj peniaze, by malo byť v práci zohľadnené.

19. aug 2019

Jaj ja som dnes videla v kauflande paradne tricko s napisom:nenahanajte ma,nie som na uteku ale v praci.a toto tricko si z recesie obleciem do prace.Lebo neni nad to mat super sefku co sliedi kazdy krok a bavi sa s clovekom hosrie ako so psom.takze baby ja vas sice obdivujem kazdu jednu ucitelku lebo deti su zle a budu este horsie a vy ste naozaj jednou nohou v base ale takuto sefku mat to je o drzku.

19. aug 2019

@ewellina a to už prečo? Veď to že "stratili" 5 rokov života na VŠ bolo ich rozhodnutie, či boli donútený ísť na VŠ? Jednoznačne by som nikomu nezohľadňovala plat len preto, ze ma VŠ, malo by ísť o odvedenú prácu, o to akú má ten človek zodpovednosť, čo je jeho náplňou práce...a nie to, že má VŠ 🤦

19. aug 2019

A ak náhodou mam ďalšiu hodinu telesnú, keď sa treba prezliecť, tak na wecko ani ne pomyslím, potom na hodine stepujem

19. aug 2019

@zaraforme Čiže podľa teba má mať upratovačka rovnaký plat ako lekár... OK, aj to je názor..

19. aug 2019

@ewellina no tak napríklad taký management. Ver,že mnohí manažéri nemajú celý deň čas si s prepáčením ani prdnúť a nieto ešte ísť na záchod. Dĺžku ich pracovného času a nonstop pohotovosť na telefóne im tiež netreba závidieť. A niektorý teda nezarábajú až tak svetoborne.

19. aug 2019

@tomakat OK. Takže učitelia v tom nie sú sami.

19. aug 2019

Učiteľ nielen odpracuje svoju "pracovnú dobu" učením. Učiteľ aj vychováva, radí, pripravuje každú vyučovaciu hodinu doma vopred, pripravuje a vymýšľa testy, hodnotí, komunikuje s rodičmi, rieši problémy detí, atď. Najťažšie je to snáď na ZŚ, kam chodia všetky deti bez ohľadu na schopnosti, keďže integrácia hendikepovaných detí sa toho času preferuje. Nemám na mysli telesne postihnutých, ale detí s ťažkými poruchami správania, ktoré rušia na hodine, resp. bránia plynulému vyučovaciemu procesu a detí s rôznymi stupňami porúch učenia. Od učiteľa sa vyžaduje diferenciálny prístup k týmto žiakom, no zároveň aj dosiahnutie výborných výsledkov u žiakov, ktorí na to nemajú. Smolu má učiteľ, ktorý dieťa s ťažkou poruchou učenia nenaučí svoj predmet na jednotku alebo dvojku. Skreslí mu to celkové výsledky testov, ktoré sú pre všetkých rovnaké, učiteľ sa javí ako neschopný, škola, ktorá má viac takýchto žiakov ako slabá napriek tomu, že jej žiaci v priemere dosahujú výborné výsledky, ktoré skreslia práve integrovaní žiaci. Do takejto školy rodičia prihlásia menej detí, škola dostane menej peňazí a učiteľ, ktorý sa trápi s integrovanými deťmi dostane podstatne nižší plat ako učiteľ na "dobrej" škole s bezproblémovými žiakmi. Výška platu okrem pevnej zložky má aj premenlivú a to je osobný príplatok, na ktorý sa v "slabej" škole pre nízky počet žiakov neujde. Strašná hlúposť je posledná medializácia nedostatku asistentov učiteľa porovnávaním ich počtu v špecialnych školkách a základných. V špeciálnej škole má učiteľ iba zopár žiakov a celý vyučovací proces je zameraný na riešenie ich problému. Na bežnej ZŠ musí učiteľ naučiť tých, čo pôjdu ďalej študovať a aj problémových, ktorí majú individuálny plán, majú obmedzené schopnosti prijímať vedomosti, niektorí odmietajú robiť to, čo učiteľ požaduje od nich, rušia, maria vyučovanie. Tu pomôže asistent učiteľa. Pred niekoľkými rokmi na školu kde som pôsobila, boli do jednej triedy 1. ročníka prijatí 4 žiaci s poruchami učenia. Najhorší bol žiak, ktorý nevedel rozprávať, nikto mu nerozumel, behal po triede, smial sa, nenápadne schovanou ceruzkou pichal deľom do očí, často sa rýchlo vyzliekol a nahý behal po triede. Bolo to denne a na každej hodine v triede, kde asistent učiteľa bol školským úradom zamietnutý. 2 týždne behal po triede a po škole šťastne kričiac " piti pík" (v preklade štyri psíkovia), lebo bol učiteľkou pochválený, že spoločne napočítali v knihe štyroch psíkov. Čo dokáže v takejto triede s 22 - žiakmi naučiť učiteľka všetkých prvákov? A musí, vyžaduje to učebný plán, štandardy, rodičia detí, nadriadení, atď. A testy u všetkých musia dopadnúť dobre. Aj takáto je práca učiteľa.

19. aug 2019

Jaj tak vsetky deti teraz do specialnej skoly.ono je dobre ze rodic je alfa a omega v tomto.a nik rodicom nemoze nanutit dat tam dieta a ako to dopadlo ked rodicia dali na cppp a ucitelov no tak ze tam dali zdrave deti potom sa cuduj svete ze tam deti maju super vysledky.ono niekedy sa aj prave ten ucitel moze mylit.mne prave ucitelka s tolko rocnou praxou minule povedala ze asi je to tak ako som vravela oneskoreny vyvyn nervovej sustavy a ta u deti dozrieva az do 3 rocnika zs.tak isto zo skolky je to pre deti stres kde to kazde dieta vnima inak a inak sa pasuje s touto extra zmenou.ale tak supneme vsetky deti do specialky ved aj tak su niektore skoly jedna ruka s cppp.moja skusenost stastna som ako blcha ze deti idu na inu skolu kde riaditel ani posudok necital stacilo mu precitat nazov cppp.

20. aug 2019

A v dnesnej dobe kde vsetky deti pisielame k psychologom a su taky odbornici ako je vobec mozne napisat vetu hodnotenie dietata je nesustredene lebo ziva.uz ja laik som vedela,ze je to prave opak,ze je to znak ze mozog sa sustredi a potrebuje viac kyslika.Musela som si to nastudovat,lebo mi to nedalo, ze preco mi syn ziva iba kazdom citani.A teraz mozme mi rodicia verit aj tymto skvelym odbornikom.No nemozme a najst ozaj super odbornikov je ako hladat ihlu v kope sena.Tolko ich uz je v dnesnej dobe.

20. aug 2019

@ewellina nepotrebujem vyštudovať medicínu a odoperovať slepák, aby som vedela, že si mám vážiť prácu lekárov ako takú, ani odučiť bohvie čo (mimochodom, si si taká istá, že som neučila?), aby som vedela, že si mám vážiť prácu učiteľov. Čo, alebo skôr koho si nevážim, sú učitelia, ktorí sa tvária, že sú niečo viac, ako ostatní, iba preto, že majú VŠ, hoci všetci veľmi dobre vieme, ako sa študuje na VŠ na Slovensku (tiež mám rovesníčky s touto kvalifikáciou a nie jednu) a hoci od toho, či niekto a ako študoval, často vôbec nezávisí, akú kvalitnú prácu v praxi odvedie. A čo mi vadí na týchto blogoch osobitne je to, že ich zas píše jedna z tých, ktorú, napriek X oveľa väčším problémom v školstve, v ktorých vás učiteľov môžeme všetci len podporiť (viď príspevok evkatk vyššie, hoci názory na to môžme mať rôzne), trápia dovolenky a káva. S trochou nadsázky jej mám chuť povedať, že keď nebude kávičkovať, nebude potrebovať ani WC 😉 To je už, samozrejme, blbosť, ale v praxi, neraz sa nedostanem na WCko za 6 hodín, ale sa nezastavím a ani o tom neviem, tak, ako že by som si aj kávu vypila, to ma ani nenapadne, keď je frmol. A to mám povolanie, o ktorom si tiež kde-kto všeličo úžasné predstavuje.

20. aug 2019

Ja si ucitelov vazim (samozrejme aj v ich radoch sa najdu vynimky, ktore nie, ale to vsade). Ich pracu obdivujem. Nemaju to lahke a hlavne v dnesnej dobe. Ale veru neda mi nenapisat k clanku. Pol roka som pracovala v spolocnosti, kde som musela byt "lojalna". Pracovny cas? Od cca 8.15 a bola som rada ked som o 18.00 prisla domov. Stalo sa aj neskor, proste sefka zavelila, museli sme. Preplacanie nadcasov? Kdeze. Prestavky v praci? Samozrejme na skoleniach tvrdili, ze ich treba mat kvoli sedavemu zamestnaniu. No prax uplne ina. Fakt niekedy nebol cas ani na wc. A veru kolegynka aj "pretiekla". Kava? A to je co??? Obedy? No tiez oficialne boli. Z casu na cas ale nie. Ked boli v pobocke klienti, museli ste ich vybavit. Dvere sa sice o 12tej zamkli, no tych co boli dnu, ste vybavit museli.
K spravaniu sefky riaditelky sa nechcem velmi vyjadrovat. Hranicilo to so sikanou. Kvoli nej som odisla z prace. Upovedomenie veducich o tom, nestacilo. A dostanme sa k vyplate. No nehovorim, ze to bola minimalka, no tiez nic extra. Niekto by kvoli tym peniazom ani nevstal z postele. A zodpovednost-aj fyzicka za hotovost ale aj ina. Byvala kolegyna dodnes splaca za svoju zial chybu. Nehovoriac o "trestoch" ked date vypoved skor ako rok. Nehovorim ze to bolo denno-denne tak, ale povacsine. VS sice nemam, no boli to skor financne dovody, lebo som sa ucila celkom dobre. Cize su aj ine zamestnania, kde je to napodobne, mozno i horsie.
Inak dcerka v skole smie pit na hodine, dokonca aj nieco male nozu prehryznut. Sama ucitelka nam to hovorila na rodicovskom.

20. aug 2019

@ewellina v akom povolani sa s VS nestiha ist na wc? Robila som v IT firme na obchodnom oddeleni a bud stale zvonili telefony alebo sme mali obchodne stretnutia. To iste som mala v spedicnej firme a to iste na ekonomickom oddeleni vo velkej sukromnej firme. Takze bezna prax: stres, nestihas wc, nadcasy (nepreplatene), nestihas obed. Nie je to iba v skolstve. A clovek nevypne ani v lete, lebo o dovolenky je boj, s kolegynami sa musime prestriedat, nikto ta nezastupi a po dvoch tyzdnoch taham dvanastky, pretoze mam na stole horu nevybavenych veci, ktore maju termin. Po tyzdni v praci ani nevies, ze bola nejaka dvojtyzdnova dovolenka. Ucitelia maju dovolenku 45 dni + nahradne volna. Mam v rodine ucitelku na SŠ, info z prvej ruky, realne volno je aj viac, hlavne jun, ked jej odidu maturanti.

20. aug 2019
tinka13
autor

@esterba Asi ste si neuvedomili, že v týchto blogoch nejde o sťažovanie sa,zatiaľ nejde ani o riešenie problémov v školstve (možno sa raz dostanem aj k tomu), na ktoré sme bohužiaľ malí páni, ale o budovanie dobrých vzťahov medzi ľuďmi a tolerancii. Ja si vážim všetky povolania, každé má svoje úskalia aj svoje plusy. Sama píšete, že niektorí si o vašom povolaní predstavujú rôzne veci. Práve o to ide, tiež máte pocit, že sú iní neinformovaní o tom ako to beží a potom si predstavujú neprávne veci, závidia, odsudzujú, ohovárajú a podobne. To je cieľ týchto článkov, len ukázať ako to je. Ak chce niekto odsudzovať, kritizovať a podobne, nech má aspoň správne informácie, nie svoje vybájené predstavy. Asi trošku pomstichtivo poznamenám, ak vám tieto články vadia, prečo ich čítate a komentujete, sama viem, že na nete je veľa iných. Neberte to zle, som vďačná, za každý názor, len ma niektoré občas zamrzia.

20. aug 2019

@lenka_da Tiež som robila vo firme, kde v kuse zvonili telefóny, ale WC sme stíhali.

20. aug 2019

@esterba Prečo píšeš "vás učiteľov"? Ja v školstve už nepracujem. Podľa mňa je normálne, že by niekto rád stihol aj tú kávu. X povolaní takých je.

20. aug 2019

mne pani učitelka prvý stupen zš povedala,že
prestávka je pre učiteľov a nie pre žiakov,...s čím teda nesuhlasím

20. aug 2019

@adri266 ten vtip je realita. Od kamaráta urológa mám info, že učiteľky majú naozaj častejšie urologické problémy 🙁

20. aug 2019

@tinka13 vďaka za tento blog a pokračuj v ňom. Spoločnosť je už dlhodobo nepriateľsky naladená proti učiteľom a nemajú ani predstavu ako tá práca vyzerá. Ja učím v MŠ a je to zas iný level a iné desné predstavy rodičov, ako sa "s deťmi len hráme" 😁 O tom, že u mňa počas "priamej práce s deťmi", znamená ísť na záchod- nechať deti samé v triede, alebo počkať na kolegyňu, ktorá príde o 10.00, 10.30... 🤷 A stačí si predstaviť bez dozoru 22 3 ročných detí na 3-10 minút... Niekedy je to fakt na mašľu. U nás totiž nemáme ani tie prestávky 😁 V jednom kuse "flowing", riešenie niečoho, organizovanie života (ideme cikať, ideme papať, ideme do šatne, ideme von...) Jaaaj, keby sa mi chcelo, aj by som začala písať. Ale šetrím energiou 😁
Veľa ľudí "z kancelárie" si totiž nej nedomuje, že ja nemôžem dieťa s jeho problémom "odložiť na kôpku", že teraz trochu predýcham a potom sa do toho pustím... Áno, pracovný čas je skrátený. Ale počas tej práce s deťmi sa nezastavím a hlava musí frčať vkuse... A keď skončí šichta, vypijem si kávu, ktorú som zaliala ráno a utekám si posedieť na záchode 😁 O tom, že po týchto šichtách sa venujeme ostatnej činnosti, plánovaniu, chystaniu besiedok, exkurzií... To už je iná téma.
No a že si niektoré učiteľky pijú kávu na hodine? Ak stíhajú, prečo nie. Osobne si to neviem predstaviť. Ale to už je ako so všetkým kde pracujú ľudia. Sú takí aj onakí. Povinnosti a podstata danej práce sa ale nemení. Kto už k nej ako pristupuje... 🤷
PS: mnoho ľudí v kancli, IT... majú stresujúcu prácu a sú aj takí, ktorí si počas práce surfujú a vybavujú súkromné veci. 🤷

20. aug 2019

@tomakat manažér má výhodu, že ak je prísny, tvrdý, nekompromisný... jeho zverenec sa mu nerozplače, nehodí o zem a o chvíľu nenabehne jeho rodič, aby mu vysvetľoval, ako má manažovať 😉 prípadne o ňom nezačne šíriť reči, že sa na jeho dieťa ráno o 6.00 dnes neusmial dostatočne, alebo menej ako na druhé dieťa 😁

20. aug 2019
Autor komentár zmazal

@montemotherone PS: ako aj učitelky ,čo si počas hodín vybavuju objednávky z avonu,
či zajednávaju chatu na víkend 💃

20. aug 2019

@barcelona94901 nechapem. Ze objednavky z Avonu.....mne ked ma prist kurier s niecim, tak mi to prebera riaditel. Si nevies predstavit ten stres, ze cakam objednavku.... Alebo hovor od lekara..... Ved sa citim ako trestanec, ze musim vziat hovor. Chces mi tvrdit, ze v inom zamestnani, kde nehovorime o praci za pasom, clovek nekoze zdvihnut surny hovor? Aspon ma nestvite. Muz ma velmi vysoku poziciu a zdvihne mi teda telefon vzdy, aj ked prave riesia rozne medzinarodne kontrakty a ine srandy. Uz ma 7navuje, ked niekto tvrdi, ze chudatko manager nemoze...... Moze ale nechce..... To co robi moj muz, niektori manageri nevideli ani z rychlika a stiha aj wc, aj telefon aj obed. Aspon nerozpravsjte take v3ci, ze vy tiez nestihate....

20. aug 2019

@jajka257 ja sa vždy modlím, aby kuriér prišiel cez obed. Inak bez šance 😁 Už to dávam rovno aj do objednávky.
Môj muž je chirurg, normálne na oddelení, a teda dosť vyťaženom, ale tiež mi vie dvihnúť... Jedine ak je práve na sále 🤷 Ale vie presne, že cez deň, jedine SMS. Teraz si ju už aj prečítam, keďže som si kúpila fitnes náramok 😉 Najviac ma pobaví, keď mi počas práce s deťmi volá zástupkyňa 😁 Ale zase, zažila som mladšie kolegyne, ktoré si ráno pri voľnej hre detí v pohode četujú. Decká besné behajú, klbčia sa bezprizorne, žiadna motivácia, usmernenie... A takýchto učiteľov prajem tým frfľajúcim rodičom 😊 Naplnia sa ich predstavy 😉

20. aug 2019

@barcelona94901 ako som vyššie spomenula, každá práca sa dá aj odfláknuť 🤷 ale väčšinou spoločnosť omieľa len to, že nerobia jedine učitelia a ešte majú aj prázdniny 😉 A teda medzi sviatkami v zime, ale aj teraz v lete, je väčšina prevádzok tak na pol plynu. Na prechádzke s deťmi v horúčave často stretnem žienky ktoré si zabehnú na obedík, niečo po ceste kúpia, vybavia... Jednoducho sa netreba baviť o pracovnom čase, skôr o efektívne využitom pracovnom čase. Robila som aj na úrade, aj v obchodnej firme a to "nasýtenie" pracovného času je neporovnateľné. Len oficiálny pracovný čas je dlhší 🤷

20. aug 2019

Nech je ako chce, na hodine by sa súkromne veci riešiť nemali. Teda okrem veci, keď “ide o život”. Bolo by mi trápne dvíhať na hodine hovor od kuriéra, objednávať si niečo z eshopu, či surfovať na koniku. Verim, že sú kolegyne, ktoré to robia a kazia školstvu meno. Ale to sa asi nájde všade, kolegovia, ktorí nerobia to, čo majú. To už je úloha pre vedenie, aby urobili s takými zamestnancami poriadok. To my tu nevyriešime. Ak ako rodič viete, že vaša učiteľka sa na hodinách venuje súkromným veciam, sťažujete sa - konkrétne na človeka, adresne.

Mobil si na hodinu tiež nosim, lebo cez mobil zapisujem do edupage. Podotýkam, je zo môj súkromný mobil, školský mobil ani tablet nám nedali.
Iba ak mám šťastie, som v triede, kde je počítač a môžem zapísať ucivo cez PC. Inak sponzorujem školu a používam svoju elektroniku (v kabinete mám aj svoj PC, aj rodičov riešim zo súkromného telefónu a paušálu, ktorý si sama platím ... ale to je na ďalšiu tému).

20. aug 2019

@jajka257 neviem o čom točíš ,mne je jedno kde robí tvoj muž,ja píšem konkretne o učitelkach,ktore si počas hodín robia objednávky trebars avonu ,oriflame,booking žiadny kurier,vybavuju si často aj objednavky od žiačok 🤰 a to s dobehnutím na wecko nemá nič spoločné ,tak ako všade aj v učitelstve platí ,že všetko sa dá odfláknuť
A človek za pásom ti ťažko zdvihne telefon ...

20. aug 2019

@barcelona94901 ak vieš, ktoré to robia, sťažuj sa. Písomne u vedenia vašej školy na konkrétne učiteľky. Čo my tu s tým mame robiť, že vy máte take ucky?

20. aug 2019

@hettinka píšem niekde ,že my konkrétne máme také učky???? však čítaj aj s porozumením 🤰 píšem jasne k tým prestávkam ,že učky su všelijaké,nielen také,že ledva dobehnu na weco,pome ich polutovať,že dobrovolne robia,čo robia ?Netvárme sa ,že všetky by mali vykonavať svoju prácu,su aj také,čo si v pohode zalistuju v katalogoch,vybavia objednavky,sukromné veci atd,,aj vyložene nohy som zažila ..A na margo sťažnosti,ked učitelky ktore to vedia ,kolegyne su ticho,tak prečo by to mali riešiť žiaci, či rodičia ?aby šikanovali ešte decká,či sa na nich vybujačila .Nesuhlasím ani s vyjadrením,že prestávka je iba pre učitelku a nie pre žiačika ,...
Xy rodičov ,aj pre taketo učitelky ,volí radsej inu školu ,aj o tom by bolo fajn napísať,prečo tolko rodičov radšej nosí deti do vzdialenejších miest a neni to veru vybavením školy .

20. aug 2019
Autor komentár zmazal

@barcelona94901 tak na jednej strane tvrdis, že sú take učiteľky, a na druhej vy take nemáte? Tak trochu si protirečíš. Riešiš správne veci, ale na nesprávnom mieste.
A tiež som jedna z matiek, ktorá preložila dieťa na inú školu, denne sme vozili dieťa do iného mesta, na iný typ školy. Každý má právo výberu toho najlepšieho pre svoje dieťa. Ja sa nebojím, ani kritiky vo vlastných radoch.

Ani ja nesúhlasím, že prestávka je pre učiteľku a nie pre dieťa. Prestávka je pre oboch. Kde sa takéto niečo deje? A čo teda robia deti, keď má učiteľka prestávku?

20. aug 2019

Prave citam, ze aj v zahranici to maju ucitelky podobne ako u nas. Tiez sa stazuju, ze nemaju kedy ist ani na WC: https://www.zeit.de/2014/46/erzieherin-kita-kin...

20. aug 2019

@barcelona94901 a kde take su? Stazuj sa. Chod a ries.
@hettinka a zial stane sa, ze musim zdvihnut telefon. Ked cakam vysledky od lekara. Prepac, ale zdravie a zivot mi je prednejsi. Detom to vzdy vysvetlim. Co mam urobit? Doktorka ordinuje do 12.00, ja ucim do 13.30. Kedy to mam vybavit?

20. aug 2019

@jajka257 veď som písala, okrem prípadov, keď “ide o život”. Ale zo sa stane možno raz za rok v mojom prípade. Môžeš tiež zavolať lekárke ty cez prestávku. Aj to je riešenie.
Alebo vezmi paragraf a chod si lekára normálne vybaviť. Zdravie je prvorade. To som sa tiež už naučila, keď mám zdravotný problém, idem k lekárovi.

20. aug 2019

@ewellina pisala si, ze si rada, ze uz nepracujes v skolstve. Nepredstavila som si ta ako upratovacku alebo ekonomku vzhladom na diskusiu, ale ospravedlnujem sa, mohlo mi aj to napadnut.

20. aug 2019

@esterba Nemáš sa za čo ospravedlňovať, veď nazvať niekoho učiteľom nie je nadávka. Síce stále učím, ale len tých, ktorí si moju prácu vážia a priamo mi za ňu platia. Pri práci pijem aj kávu, rovnako ako aj moji klienti a mám kedy ísť aj na WC. Avšak v tejto diskusii som na strane učiteľov, tých, ktorí sa trápia v školstve, hoci medzi nich už nepatrím, lebo sama som to zažila a viem, aké to je. Skúsila som niekoľko zamestnaní a školstvo bolo úplne najhoršie.

20. aug 2019

@tinka13 citam vase clenky, pretoze tema skolstvo ma prirodzene zaujima ako mnozstvo inych ludi, vacsiny sa nejako tyka. Ze budu take ake su a nebudu sa mi vo vsetkom pacit, nemozem vopred vediet, na to si ich musim precitat. Ze sa ich obsah nepaci mnohym a prevazne neucitelom ste uz z reakcii iste zistili aj sama. Vas nazor, ze na riesenie problemov ste mali pani, povazujem za jednu z pricin marazmu skolstva. Zmenu k lepsiemu nikdy nemozno iba pasivne cakat zhora, musi prichadzat aj jasny impulz zdola. Vy zdola ale potrebujete aj jasnu podporu verejnosti a tu tazko ziskate vyplakavanim nad dovolenkami a kavou. Aj ked to priamo neformulujete ako staznosti, z Vasich blogov je zrejme, ze sa de facto stazujete. Musite si uvedomit, ze verejnost, to nie su len manazeri, ktori tu kavu prirodzene stihaju a aj detom maju z coho platit tabory. Tych je minimum. Vase kolegyne v diskusii pomenuvaju skutocne problemy ucitelov a to je asi jediny prinos tohto blogu. Inak si stojim za tym, ze ucitelom skor skodite, lebo to posobi tak, ze ste odtrhnuta od reality rodin, na ktore mate cez deti vplyv. Neviem uz ci to bol tento, pod ktory teraz piseme, ale jedem Vas clanok som ocenila, ten konecne v niecom trafil klinec po hlavicke.

20. aug 2019

@hettinka paragraf si beriem, ked je potrebne. Tento rok som minula dva dni. A co sa tyka prestavok, mimuly rok som mala dozor 4 dni, piaty den som dozor suplovala. Ty si pisala, ze mate dva dni dozor, hned by som vymenila.

21. aug 2019

@jajka257 ja učím na strednej škole, takže nejaké telefonovanie na hodine by sa mi hneď vrátilo ako bumerang, teenageri sú v tomto nekompromisní. Hneď by pripomienkovali, že ja používam mobil na hodine a oni nemôžu. Ale ak je niečo naozaj vážne napr. takýto hovor od lekára, prípadne kuriér, ktorý vezie učebnice (som správca skladu učebníc), tak sa normálne ľudsky dohodnem so žiakmi, že čakám dôležitý hovor a rešpektujú to. Rovnako občas aj žiak príde, že mu majú volať, či si môže potom zdvihnúť. Stáva sa to naozaj zriedkavo
Niečo iné je vybavovanie si AVONov, pobytov a iných súkromných záležitostí, čo asi žiadny učiteľ, ktorý má v sebe kúsok sebareflexie, nerobí - ani ja a asi ani ty 😉

21. aug 2019

@hettinka no presne ako pises. Aj ja mam sklad ucebnic, objednavky pracovnych zositov a ine srandy. Ak pride kurier, ktory ma uz pozna, zlozi u riaditela. Sukromne zalezitosti nevybavujem. A ucim osmakov, deviatakov. Tam by sa mi take spravanie hned vypomstilo. A hlavne, ja nemozem sediet, ze nohy vylozene.... A doktorka, ked povie, ze ona zavola, ked bud7 vysledky, nuz musim cakat. A mobil vobec nenosim, nepotrebujem. Mame pocitac v kazdej triede.

21. aug 2019

@ewellina a robotnik za tych tvojich stratenych 5 rokov nemohol chodit na wc a pit kavu,lebo drel za pasom.

21. aug 2019

@piacere Tento komentár nemyslíš vážne, však? 😀

21. aug 2019

@ewellina smrtelne vazne. Pritiahnuty za vlasy? Presne tak,ako ten tvoj o tom,ze vs vzdelany clovek by mal mar moznost stihat wc... co ma s touto potrebou vzdelanie? Aj predavacka u cinana,kt cinan nedovoli chodit v horucavach n wc ma na to pravo,aj ked ma mozno iba vyucny list.
A ak neveris,ze su povolania,kde je potrebna vs a nemoznost wcka ci kavy (okrem skolstva)... moj manzel je Ing., pracuje v medzinarodnej strojarskej firme na vyssej pozicii a pravidelne prichadza domov s tym,ze nestihol dnes wc ani kavu... o strese,pod akym pracuju (zodpovednost) ani mehovorim. Som ucitelka a ako som uz pisala pod jednym z tychto clankov...tak ako kazdy ma moznost byt ucitelom,tak kazdy ucitel moze tavesit svoje povolanie na klinec a hladat uplatnenie v inej sfere. Ale tvarit sa,ze ucitelia maju na Slovensku tie najhorsie prcovne podmienky je nohapusty nonsens...

21. aug 2019

*bohapusty

21. aug 2019

@piacere Ale lepsie je bojovat za to, aby kazdy mal moznost ist na to WC, nez argumentovat, ze nemusia ist ucitelia, lebo ani robotnici a ini nemozu. Kym nebudu mat ucitelia adekvatne podmienky (platove a ine), tak sa mnohi na to povolanie vykaslu a pojdu robit inde. Tak, ako sa to vlastne aj momentalne deje a ako som urobila aj ja. V skolstve zostanu len ti, ktori sa inde nebudu vediet uplatnit, pripadne to male percento skutocnych nadsencov - "blaznov". A k Tvojmu komentaru o robotnikoch, co za tych pat rokov nestihli kavu - nikto im nebrani ist na VS.

21. aug 2019

A aj pre tie podmienky cele skolstvo vyzera tak, ako vyzera. Napriklad vo Finsku maju najlepsie skolstvo siroko-daleko a ucitel je tam vazene a vychytene povolanie. A vyborne platene.

21. aug 2019

@ewellina kym sa na Slovensku rapídne nezvýšia platy a najmä spoločenské postavenie učiteľa, tak v školstve budú končiť ľudia, ktorí si nič lepšieho nenašli + pár nadšencov, ktorí to z biedy nevytrhnú. Celý systém ide dolu vodou, ja som v školstve od r. 2002 a je to čoraz horšie ... a odkedy tam je Lubyová, vážne uvažujem nad zmenou povolania. Učenie ako také ma baví, školský systém mi však berie energiu. O ilúzie som prišla po prvom polroku...

21. aug 2019

Začni písať komentár...

Odošli