tinka13
13. aug 2019
1729 

Mýty o školstve, 2. časť

Ahojte, ďakujem všetkých za komentáre k včerajšiemu článku. Tak pokračujeme na našej misii o porozumenie medzi rodičmi a učiteľmi, čo poviete?

Včera som začala najpálčivejšou témou pre obe strany - prázdninami a rada by som k nej ešte niečo pridala. Ďalší mýtus o učiteľoch je, že si môžu so svojou dovolenkou robiť, čo chcú, podobne ako ostatní zamestnanci. Môj muž, ktorý pracuje mimo školstva, si môže dovolenku naplánovať ako chce, ale aj tak ho potom zabrzdím ja, teda, ak by sme šli spolu. Nebojte sa, žiadna kríza, zatiaľ s neodhodlal ísť sám, nebodaj s deťmi. Asi by sa vrátil celý šedivý. 

Takže ak chceme ísť na rodinnú dovolenku, máme podobne ako ostatní učitelia veľmi obmedzený výber termínov. Nesmie to byť cez školský rok a prvý a posledný prázdninový týždeň sme tiež ešte v robote, niektorí učitelia aj dlhšie. Letná dovolenka v naj sezóne, keď je 37 v tieni a okrem teplôt sa aj ceny šplhajú do astronomických výšok. Chytiť si nejaký last minut na prelome júna a júla alebo augusta a septembra neprichádza od úvahy. Žiak si môže prísť po vysvedčenie cez prázdniny, alebo si ho prevezme v septembri, ale učiteľka proste musí byť 30. 6. v škole, podobne 2. septembra. Nesťažujem sa, je to proste fakt a patrí to k tomuto povolaniu. 

A zimné dovolenky sú na tom podobne, vianočné prázdniny sú síce dlhšie, ale toľko štátnych sviatkov pokope nie je po celý školský rok. Je to v poriadku, veď každý chceme byť s rodinou, ale možnosť dlhšej dovolenky niekde mimo domu je nízka. Ak mám pravdu povedať, až tak mi to nevadí. Som dosť rodinne založená a cez sviatky chcem byť s rodinou, priateľmi a blízkymi.  Nehovoríme však len o mne.

Najlepšie vyzerajú teda jarné prázdniny. Poďme na svah, ak je ešte sneh! Pozor, dovolenku a prádzniny má tretina Slovenska, takže sa pripravte na dlhé rady a plný svah. Ešteže sú učitelia vytrénovaní v trpezlivosti. Radšej by sa síce zotavili aktívnym zjazdom z kopca, ale keď neprší, aspoň kvapká. 

Preto sú mnohí učitelia na slovo prázdniny v spojení s ich voľnom priam alergickí. Jedna kolegyňa - dlhoročná učiteľka, ktorá sa s takýmito názormi stretáva často, si nikdy neodpustí vysvetlenie rozdielu. Mne to zatiaľ nevadí, ale začínam ju chápať. Aj mne sa priamo v mojej rodine stalo, že mi trošku závistlivo hovorili "veď vy máte prázdniny". Ale vždy to pramenilo z nevedomosti. Málokto vie, ako to naozaj je a vznikajú zbytočné nedorozumenia.  

Tým z vás, ktorí sa dočítali až sem prajem príjemnú dovolenku, ak ich ešte čaká, a ďakujem za trpezlivosť a záujem.  Prajem príjemný prázdninový (alebo dovolenkový) deň.

čítala som včerajší aj dnešný príspevok, nijako nespochybňujem, len dodám my rodičia detí si teoreticky môžeme zobrať dovolenky aj mimo prázdnin (tiež ale väčšina z nás ma nejaké termíny, ktoré nás brzdia) ale potom by sme mali ešte väčší problém čo s deťmi cez prázdniny takže tiež sa musíme prispôsobiť len termínom prázdnin a to máme dovolenku tiež skrátenú oproti školstvu na polovicu ako už bolo včera spomenuté.

13. aug 2019

Ucitelia su na tom podla mna dobre co sa volna a jeho terminov tyka. A nie je uplna pravda, ze nemozu mat volno mimo prazdnin (nie vsetci naraz, samozrejme) , s rozumnym vedenim skoly sa urcite da dohodnut na cerpani dovolenky mimo standardnych terminov. Samozrejme, ze s tym suvisi kumulacia nadcasovych hodin zo zastupovania, ale moznost tu podla mna je. Ja by som kazdemu ucitelovi odporucila pracovat 1-2roky v sukromnom sektore, vtedy by si zacali asi viac uvedomovat benefity, ktore toto povolanie so sebou prinasa...aspon co sa tyka casoveho hladiska. Vzdy sa najdu ludia, pre ktorych bude viac dovolenkovych dni u ucitelov trnom v oku, ale v porovnani so zvyskom povolani a ich mnozstva dovolenky je to podla mna pochopitelne.
Ucitel ma sice viac volna, ale zasa aj nafigu financne ohodnotenie (podla mna), takze kazde povolanie ma svoje +/-.

13. aug 2019

@1stella1 Pracovala som rok ako krajcirka. Mala som cerstvych 18. Na rannu smenu som stavala o 4. rano, o 6. som uz sedela za stolom. S poobednajsej som prichadzala domov pred polnocou. Casto sme robli 16tky, robili sme v sobotu.
4 roky som pracovala ako gazdina pre jednu bohatu rodinu a robila som dievca pre vsetko. Ked bola party, v piatok rano som este normalne robila, potom nastup vecer o 19., robila som do polnoci, o 7. som uz pripravola ranajky, doobeda som makala, vecer znovu nastup o 19. a zase nedela do obeda. Ver mi, naroky boli vysoke, a okrem varenia som musela stihat aj upratat izby, obsluhovat, umyt riad.
Doteraz nechapem, ako som to zvladala.
A na druhej strane som robila aj pol roka v angl. skole v druzine, to bol zivot...
Mozes mi verit, ze mnohe ucitelky si vyskusali aj inu pracu. No stale opakujem, ucitelstvo nie je o plate, o dovolenke, o prazdninach. Je to poslanie. Kazdy rok to vidim na mladych VS praktikantoch. Hned vidim, kto sa pre tuto pracu narodil a kto si robil VS iba z nutnosti.
A este nieco, ucila som aj na cirkevnej skole, aj na sukromnych. Ani jedno nebolo med lizat. Ucila som aj na gympli, aj na SS, teraz som na ZS.
A uz len posledna vec, ja by som kazdemu, kto nadava na hocijake povolanie, ci upratovacku, ci Dr, ci manazera, nechala, aby si vyskusal jeho povolanie aspon na mesiac. Lebo viem, ake stresy ma veduci v predajni, ake ma manazer v banke, ake ma predavacka...
Mali by sme si vazit kazde povolanie.

14. aug 2019

@adri266 verim, ze mnohe ucitelky si vyskusali aj inu pracu. Len kolke z tych vecne stazujucich sa na CASOVU narocnost tohto povolania ju skusili (dlhodobo) v momente, ked uz mali deti a rodinu... Ja sama som vystudovana ucitelka,roky som pracovala v uplne inom sektore, avsak s prichodom deti som prehodnotila svoje priority, kariera sla bokom, a prave kvoli casu, ktory som chcela travit so svojimi detmi, som sla ucit. Netvrdim, ze toto povolanie nie je narocne, samozrejme, je, ale pre matku je to velmi dobra volba. Jasne,ze nas pracovny cas sa nekonci v momente, ked oducime poslednu hodinu, ale vela veci mozeme dorobit doma,co vnimam ako obrovsku vyhodu. A hlavne, je to o spravnom hospodareni s casom...

14. aug 2019

@1stella1 Vies, je to aj o postoji. Ja tiez vidim kolegyne, ktore makaju na 150%, vo volnom case, keby nemuseli, hladaju pre deti akcie, nove materialy, zapajaju sa do mimoskolskych akcii a projektov.
A potom vidim kolegov, ktori rano pridu, urobia si svoju pracu na 10%, zapisu sa do prezencky a konecna.
Nie je to vsak o povolani, ale o ludoch. Mna este stale vedia v SK obchodoch ohromit predavacky, ktore pekne odzravia, bez problemov pomozu, nehundru. Cenim si, ak sa Dr rozprava so mnou ako s dospelym. Vazim si, ked mi postarka z nicoho nic na poste povie, ze tam mam balicek, a bud o nom neviem, alebo mi zabudli dat papierik.

14. aug 2019

@adri266 mas pravdu, je to o postoji... ja si svoju pracu najlepsie ako viem, nie som typ flakaca, ktory urobi len to nevyhnutne, a predsa budem stale tvrdit, ze v porovnani s inymi povolaniami sme na tom velmi dobre co sa casoveho hladiska tyka.

14. aug 2019

Tak po vcerajsku poviem, ze konkretne ty si spadla z hrusky. Skus povedat zamestnancom v automobilke alebo hocikde za pasom, ako si so svojou 4tyzdnovou (!) dovolenkou mozu robit co chcu a ist sa s detmi tralalakat na dovolenku cez skolsky rok a este aj najdu super last minute, na ktory ich sef bez mihnutia oka pusti zo dna na den. Teda, v skolstve je problemov ako nas... a teba stale trapi dovolenka. Ale nic, mysel mam otvorenu a nebudem podla teba sudit vsetkych ucitelov.

17. aug 2019

Táto téma má názov Mýty o školstve. Čítala som aj včerajší článok a diskusiu. Akosi prestávam rozumieť, prečo tu každý píše o dovolenke a prázdninách? Školstvo je o výchovno-vzdelávacej činnosti. Milí rodičia, všetky deti prichádzajú do škôl viac-menej negramotných, veľakrát nevychovaných, nesamostatných ( nevedia si zaviazať šnúrky, utrieť si zadok, slušne sa pozdraviť, vychádzať so spolužiakmi a s učiteľmi), čím ďalej tým viac detí s rôznymi poruchami, s rôznymi psychickými problémami z rozvrátených rodín a po skončení povinnej školskej dochádzky vďaka práci učiteľov a vlastnej usilovnosti sú pripravení do života. To je cieľom každého učiteľa: vychovať životaschopného jedinca, ktorý sa vie uplatniť a nájde svoje miesto v živote. A nie nejaká dovolenka, ktorú všetci im závidia.

17. aug 2019
Autor komentár zmazal

Ako povolenie to je ťažké hlavné teraz keď sú deti vychovávane benevolentne ale schovávajú to za kde čo a nedajú veľakrát tomu správny pojem nevychovanost. Čo sa týka tej dovolenky máš zlú predstavu o Tom že nepedagogický zamestnanecké si môže vybrať Kedy chce dofcu. Nápr ty čo robia v automobilkách musía brať dofcu cez celozavodku a počas vianočných cca do nového roku ako ktorý rok. Detto aj inde u súkromníka. A veru aj vo verejnej správe tiež som si nemohla zobrať voľno keby som.chcela musela byť zastupitelnost. Poznám jednú ucku ktorá chytala záchvat keď sa malí na jej škole namontovať dochádzka na karty. Že čo oná tam.bude robiť do pol.3. no asi opravovať písomky a prioavkvat.sa do mačky nie? A nemusí stonkat že to robí doma. Teraz už išla na dôchodok a učí stále , a je to stará štruktúra a nový človek sa nedostane na jej miesto ktorý by zaujal detí Aby sa viac vzdelávali. Ja keď som končila na ZŠ tak.je to fest dávno ale u nás aj trojkar vedel toľko ako dnes jednotkar. 11 spolužiakov išlo v Žiline na top gympel z mojej triedy. Úplne iná úroveň. Dnes keď som mala detská v zariadení a už bolí na SŠ Kokos tupe ako korčule. Ekonomická gramotnosť nula bodov, čítanie s porozumením detto... Ja to nechápem .. a nesúhlasím že učitelia nemôžu si brať dofcu počas školského roka Lebo Moja kamoška bola na dofci.takze sa to dá. A druhá vec čo má povedať rodic zamestnanec keď podchvíľou sú prázdniny a.stari rodičia 300 km od nich. Kde ich majú dať do detského domova? Oni musía šetriť každý deň dofci druhá vec ty môžeš ísť k dr aj ako sprievod. Taký bežný občan nie Lebo už to má.na tanieri Alebo je bez prémií

17. aug 2019

ja ti tomu poviem jedno v sukromnom sektore CELU tvoju dovolenku urcuje zamestnavatel a ak mas stastie mozes dostat raz v roku dva tyzdne vkuse ak nemas stastie a to je uplne bezna prax dostanes max tyzden

nikto nevravi ze ucit je jednoduche ale rovnako nie je jednoduche robit napr lekara ci v IT a pod ak nechcete v skolstve robit tak chodte do sukromneho sektoru

mna ako rodica skolopovinneho dietata by skor zaujimalo ako nasa inteligencia v skolach riesi zmenu konceptu vyucovania inovativne pristupy nedostatok ucebnic voci svojmu rezortu nedostatok asistentov a pod

a pls by sa konecne mohlo doriesit aby ucitelia v Bratislave mali + 500 k mude oproti tabulkam aby sme si tu nemuseli platit sukromne skoly ak nechceme aby malo nase dieta 10 uciteliek na jeden predmet za 5 rokov

17. aug 2019

Mat dovolenku cez prázdniny mi maximálne vyhovovalo, kým boli deti malé. Teraz už postupne odrastaju a mala by dom chuť ist niekam aj mimo školských prázdnin. U nas v škole to nie je take nereálne. Kolegyne občas idu na predĺžený víkend, no treba najskôr našetriť náhradné voľno a poprosiť riaditeľku.
My už sme šli na dovolenku aj 4. júla, no mala som co robiť, aby som si dokončila veci.
V podstate som s tým v pohode, len mi lezú na nevy tie reči o mojich “prázdninách”. Nemám prázdniny. Mám dovolenku. Áno, o niečo dlhšiu, čo je mimochodom jediný bonus v školstve. Pritom to rozprávajú práve ti, čo sú každú chvíľku doma na NV, paragrafe, PN, homeoffice...

17. aug 2019

@hettinka homeoffice je pracovny den = makam, len sedim doma a nie v kancli. Dovolenka = neprecujem, plat dostavam. Ako to mozes zrovnavat ?????

17. aug 2019

@hettinka vieš čo skús robiť homeoffice je to o hubu stále si ako v robote. Nemáš to tak že odrobis 8hod a čau párky ja som róbila aj 12 hodiny denne. Ich nezaujímalo stále som.skratka bola na nete a telefón na uchu. A spočítajú si voľno že koľko ho.mas viac ako 45 dní . Bežný občan má 25 +14 ale to je minimum ľudí čo to má Lebo zamestnávateľ nechce Aby si chodil k dr na celý deň.

17. aug 2019

@1stella1 tak u nas sa dohodnut velmi nedalo, zial. Od septembra idem na nove miesto, tak som zvedava ci sa bude tam dat dohodnut.

17. aug 2019

No hlavne by mali mať rodičia toľko dní dovolenky, koľko majú detí prázdnin. Veď to je nonsens min.11 týždňov za rok byť doma, nielen že to rodičia ledva lepia, aj decká sa už po pár dňoch doma nudia, nedá sa stále chodiť po dovolenkách a platiť drahé tábory...

17. aug 2019

Budem reagovat po precitani 1. aj 2. casti. Som ucitelka (dovolim si pisat bez diakritiky) . Momentalne na materskej. Ucitelstvo som si vybrala srdcom. Je to povolanie, co nie hoc kto zvladne. Su ucitelia flakaci a ucitelia makaci. Ja patrim k druhej skupine. Preto ma mrzi ak sa pisu nerozvazne pripomienky plne zavisti a hadzu vsetkych pedagogov do jedneho vreca.

RODICIA CHAPEM VAS.
Sama som matkou dvoch deti a viem si predstavit ake tazke, je postarat sa o deti cez prazdniny. Tabory si nemoze dovolit kazdy rocit, hoc su skvele pre samotne dieta. A tolko volna dietom niekedy az skodi. Verte mi, mne samej tolko volna niekedy prekaza v uceny cas.
Tesi ma, ze patrim medzi rodicov, ktori nemusia v skolke vypisovat suhlas s dochadzkou deti pocas prazdnin. Vzdy som doma a teraz pocas materskej uplne. Tiez mame este pracujuce babky, takze nemozu byt stale k dispozicii, a dedovia uz riesia svoje zdravotne problemy na dochodku. Aj manzel je ucitel takze prazdninovy cas deti s nimi travime my.
Vinu by som nehadzala na ucitelov. O vsetkom rozhoduju vyssie stolicky, nasi pani ministri. Tazke srdce v tomto mam hlavne na socialny system. Keby nase babky mohli ist do dochodku skor. Cela tato dilema a rozhorcenost z prazdnin by sa vyriesila. Ako kedysi babky sa venovali vnucatam a pocitili by sme to na vychove dnesnej generacie, ktoru vychovava technika a az priliz vygugleny svet. Doslova sa pod natlakom a strachom o miesto sa uteka od malinkych deti do zamestnania. Deti zacnu chorlaviet v kolektive a problem s volbom z prace je na svete. Keby tie babky boli uz doma.
Mozno by trebalo vymysliet atraktivnejsiu financnu podporu mamiciek aby nemuseli skoro odchadzat od deticiek a zacinat riesit zacarovany bludny kruh. Mozno by sa mali vymysliet nejake benefity pre pracujuce matky v pripade, ze ochorie skolkarske ci skolopovinne dieta. Lepsie platena OCR. Viac P- ciek na deti. Tolko ludi nezamestanych, co by mohli zastupovat a matky nemozu ist marodovat s deckom lebo sa zruti praca.

UCITELIA vs.UCITELIA
Je nas v zborovni okolo 50. Sama vidim ze su ucitelia dvojakeho kalibru. Su kolegovia, ktory pridu do prace a doslova zachilu aj odidu a medzitym cosi stihnu podebatovat, vypit kavu a mozno aj cosi naucit. Nechcem ich skatulkovat, ale vacsinou to badam na starsich kolegoch, asi vyhorelych v svojom nadseni pre skolstvo. Zacali v zlatej ere a tato nova drsnejsia ich znechutuje. A kedze ostava rok ci dva do dochodku, nebodaj tahaju rok navyse pre dalsi prijem, uz ich praca vyzera "odtial potial".
A potom je tu druha skupina ucitelov, zamilovanych do svojho povolania, najdu sa aj v starsej generacii - cest vynimkam, ktori po tej zavideniahodnej pracovnej dobe, sedia v skole do 15-16 hod. Po prichode domov utekaju do najblizsieho papiernictva kupit pre ziakov farebne papiere, co od ministerstva nevyfasovali, aby deťúrence mali zajtra pekne vesele pracovne listy. Medzitym do seba nahadzu suchu veceru a zakusujuc do posledneho kuska chleba uz s noznicami vystrihuju pre ziakov pracovne karticky aby ich zaciatok hodiny zaujal. Potom zistia ze je uz 1 hodina v noci a este ostava opravit 5 pisomiek z 32. Zivajuc nastavuju budik na 4:30 aby este rano dotlacili na svojej tlaciarni pracovne listy na koniec hodiny, v pripade ze bude treba s detmi este raz precvicit nove ucivo. Rano vstavaju vyzmikani bez poriadneho oddychu a pocas dna si este zliznu nadavky 14 rocneho pubertiaka, a este pred branou skoly od nastartovaneho rodica si vypocuju, ze ako si dovolili vyviest ich zlaticko do riaditelne.
Celkove pohorsenie pozorovatelov - rodicov ohladom ucitelskych benefitov a zaskatulkovanych negativnych predsudkov si castokrat odnesu ti nespravni.

17. aug 2019

.... pokracujem...

DOVOLENKA CI PRAZDNINY?
Jedno i druhe. V podstate je to hlavne dovolenka, ktora prebieha pocas ziackych prazdnin. Ako zena - matka si toto rozlozenie pochvalujem. Vzdy som volna pre svoje deti. Ano, toto je jeden benefit ucitelskeho povolania, ktory niekedy nevyhovuje. Musim suhlasit s tym, ze by som tiez radsej sla k moru s rodinou poslednu junovy tyzden, kedy su tie ceny lepsie, ale zial neda sa. Nedovolim si ani opytat sa. Ja osobne by som kludne zacala pracovat aj dva tyzdne pred skolkym rokom. Tej administratiny je uz aj v skolstve neurekom, triedy treba nachystat a verte mi, ze ak to ucitel chysta pre deti s laskou tak je to riadna piplacka. Ja sama som si raz triedu malovala s primalexom, pribijala klince po stenach, menila ziarovky, malovala radiator.... mali sme koncit o 1, no ja som sla domov o 5. Ucitel v auguste proste chodi do prace doslova v monterkach - mam na mysli tych zanietenych. A tak caka na septembrovy usmev ziakov, za svoju snahu. Ten usmev nahradi nevdacny uskrn a doplni ho v oktobri rozpasnuta paradajka na plafone triedy s rozbitou hodinou na stene, ktoru ste mimochodom kupovali z vlastneho vrecka. Ako velmi by vas nahnevalo vlastne dieta, keby vam to spravilo doma? A takychto situacii s dnesnymi znudenymi pubertiakmi zazivame pocas roka neurekom, s gradaciou koncom juna, kedy kazdy ucitel je uz tak psychicky unaveny. Predstavte si, ze mate doma pubertiaka a ten vas tak vytoci do nepricetnosti a vy mu jednu vychovnu stretlit nemozte, ...lebo nemozte. A to si znasobte dalsimi ... ako by ste na tom boli psychicky? Nezavidte prosim letnu dovolenku ucitelom. Je to vytuzeny utek pred nezvladnutou vychovou v domacnostich, na ktoru v skole nie su paky. Keby nebolo prazdnin asi by boli plne psychiatricke liecebne, resp. by kazdy ucitel fasoval v septembri krabicku Lexaurinu. Mnoho rodicov samo potvrdi, ze na konci augusta uz maju plne zuby vlastnych deti a to len po dvoch mesiacoch. Mnohi sa tesia, ze zaciatkom skoly sa ich zbavia. Smutne. Po desiatich mesiacoch je potrebna dlhsia psychicka rekonvalescencia. Vy mate doma 2-3-4..... my v skole vyse 500 s roznymi naladami, temperamentom, problemami. No su aj ziaci, na ktorych sa ucitel tesi. A pocas roka su pre nho balzamom na dusu. Dovodom preco rad rano vstava do prace a rad sa tam vracia. Je smutne, ze pribuda viac ziakov, kvoli ktorym by ucitel najradsej zmenil svoje povolanie. A toto nas tak vycerpava.

18. aug 2019

RESUME..... UCITELSKEHO POVOLANIA

Mily rodic,
Sme len ludia, starajuci sa vacsinu casu o tvoje milovane dieta, ktoreho ak aj ty naucis respektovat ucitela, vrati sa ti to v duchovnych hodnotach tvojho dietata. Pamataj, ze si zrkadlom pre svojho potomka a co ty negativne vypustas sa ti bumerangovo vrati. Nauc ho vazit si ludi, ktori ho formuju ci uz doma alebo mimo neho.
Necakaj, ze vsetko sa nauci v skole. Venuj sa mu, vychovaj z neho slusneho cloveka a my mu ukazeme smer, poskytneme nastroje a odovzdame ti ho pripraveneho na zivot, ktory si uz vyformuje podla vlastneho ale zato rozumneho usudku. Nasou snahou je nie dat mu rybu na zasytenie, ale naucit ho lovit. No aj my mame svoje rodiny a potrebujeme fungovat doma. Praca s ludmi bola, je, a vzdy bude tazka a s detmi sa to zdvojnasobuje. Ich krehke duse treba spravne podchytit, no musime mat pre nich vela psychickej energie. Prazdniny su take ako su, no nam pomahaju nabrat sily a ist dalej naplno. Preto nam neberte iluziu, ze nase povolanie je stale krasne a tvorive. Tymto pozdravujem aj vsetky "spolukolegyne". Drzte sa, milujte svoju pracu i nadalej

18. aug 2019

@katka0123
@bykaterina
Homeoffice som mala v bývalej robote, viem čo to obnáša...

A reagovala som na iste osoby z môjho okolia, čo vedia podpichovať s pritom su pomaly viac doma, ako ja, hocikedy cez rok. A zarobia viac ako b školstve. Napriek tomu mi závidia moje “prázdniny”.

Ja to beriem tak, že každá práca má za a proti, svoje špecifické benefity. Závidieť učiteľovi dlhšiu dovolenku je to iste, ako závidieť železničiarovi dráhy skoro zadarmo.
Ak je pre niekoho priorita to, aby mal viac voľna, nech si nájde takú prácu, ktorá tento benefit poskytuje. Veľa učiteľov však počas prázdnin brigáduje, aby si privyrobili na mizerný plat.

18. aug 2019

Každému, kto chce mat “prázdniny” teda poradím - šup-šup vyštudovať 5 rokov učiteľský odbor (ak máte VS stačí 2 roky DPŠ) a môžete sa zamestnať. Napríklad v Bratislave stále chýbajú učitelia.
A budete mat tiež “prázdniny” a k tomu rešpekt spoločnosti a výborný plat na úrovni predavačky v Lidl (teraz po zvýšení sa to konečne dorovnalo, len sa modlíme, nech Lidl nezdvihne platy 😂).

18. aug 2019

@hettinka ak vies, co home office obnasa, ako ho mozes prirovnavat k dovolenke? Je to absurdne. Neviem v akej firme si robila, ale ja cez homeoffice maximalne pustim pracku, a makam v systeme, na mailoch a nie som s detmi na vylete.. Takze o homeoffice sama siris mytus, ak ho davas na rovnaku uroven ako dovolenku. Ak zratame pocet dni ucitelskej dovolenky pocas prazdnin, plus pocas skolskeho roka, bezne zamestany rodic s dovolenkou 20, max 25 dni ma proste smolu a problem vykryt strazenie deti, takze si dovolenku prisposobuje skolskym prazdninam. A ano, tiez stojime v rade na vlekoch pocas jarnych prazdnin, ako vsetci ostatni a v lete tiez ideme k moru za drahsie ako v sepetembri. Rozumiem frustracii ucitelov z nizkych platov, ale nikto neporovnava pocet dni platenej dovolenky (ak sa nemylim, tak 8 tyzdnov) a hlavne hodinovu mzdu. Su tu komentare o domacej priprave, priprave triedy..ale to je individualne. Ucitelia si casto ani ziadne pripravy nerobia, ak uz ucia roky a administrativu zvladaju pocas prestavok alebo medzier v rozvrhu. Aj zamestnanci vo firmach maju nadcasy a predstav si, ze nam ich nepreplacaju. Faktom je, ze ucitelia maju viac dni dovolenky, kratsiu pracovnu dobu, takze by bolo objektivne porovnavat hodinovu mzdu. Nerozumiem, preco sa tolko stazuju. Maju rovnaku sancu na trhu prace ako ini ludia..samozrejme, podla kvalifikacie a pod. Nech ide ucit ten, kto je stotozneny s tym ako to funguje. Ak ucitelia odidu, ministeratvo bude musiet zatraktivnit toto povolanie. A nech mi nikto nehovori, ze to robi z cistej lasky k detom a o plat mu nejde. Zial, je kopec frustrovanych ucitelov, co zostavaju v skolstve neviem preco, po detoch ziapu, vysvetlit ucivo a zaujat nevedia, nesleduju trendy..lebo ved takto uz ucia 30 rokov a pod. Vazim si vzdelanych ucitelov s otvorenou myslou, tich co idu s dobou a vedia, ze ucit sa da aj inak ako za cias Marie Terezie, co sa k detom spravaju s uctou..taki si zasluzia aj dvojnasobny plat a flexi dovolenku. Ziaci, aj bezni zamestanci firiem, su hodnoteni podla vykonu. Preco ucitelia nemozu byt hodnoteni od ziakov a rodicov takisto? Nech sa to odrazi na ich plate, dovolenke. To by bolo objektivne. Platy ucitelov by nemali byt iba tabulkove, ale pohyblive, podla toho aku kvalitnu pracu odvadzaju.

18. aug 2019

@hettinka ja ti nezavidim 8 tyzdniv dovolenky. Len nechapem, preco sa stale stazujes a ako mozes porovnavat homeoffice s dovolenkou. To je nezmysel.

18. aug 2019

@katka0123 kde sa ja sťažujem? Práveže hovorím, že som s mojou prácou v pohode, len neznášam rýpanie kvôli “prázdninám”, ktoré ani nemáme.

18. aug 2019

@hettinka no s tými železničiari máš im čo závidieť aj rezinku si platia, robia nočné a ver že tu rezinku využijú minimálne, Lebo sú radi že si po nočnej doma pospia. Aj to im.mozes závidieť aj im deťom že na štedrý deň sú bez maminy a veceraju až večer o 8ked prídu dennej Alebo veceraju o3hodine Lebo Lebo idú na nočnú... No ako to je im čo závidieť a.hlavne ich detom

18. aug 2019

@hettinka inak ako však keď sa ti nepáči plat choď robiť do Lidla keď ho tu spomínaš ale prečo majú taký plát? LEbo makajú ako sroby Kedy ide do roboty? Kedy odchádza? Že robí soboty nedele si zábudla.. to im nahana pláty a ver že niektorú tam robía aj s VŠ lebo sa nedostane tam kde chcú Lebo sú miesta blokovanie a slabé známosti a hypo Treba platiť

18. aug 2019

@hettinka ano, to hovoris. Zarovem sa ti vsak nepaci, ze v lete je prilis teplo a draho, ze su cez jarne prazdniny rady pri vlekoch, ze si suhlasis s kolegynou, ktora je alergickana komentare o prazdninach...to je nepriame stazovanie. Oprav ma prosim, ak sa mylim, ale 8 tyzdnova dovolenka ucitelov nie je mytus, ale fakt. Maladi rodicia,do 33 rokov, maju presnu polovicu dovolenky. To je fakt. Vyvracanie "mytov" s porovnavanjm PNky, alebo homeoffice je pre mna absurdita najvacsieho zrna a nechapem ako to vzdelany clovek vobec moze povedat.

18. aug 2019

Ja neviem, čo ti učitelia stále plaču. Keď im je tak zle, prečo sa dôchodkyne držia v školách, až kým ich "nevynesu".

18. aug 2019

každému učitelovi ktorý sa sťažuje, by som dopriala aspon par mesiacov inej práce, s iným pracovným časom a hádam by sa zobudili z tej svojej bubliny

18. aug 2019

@katka0123 ospravedlnujem sa za preklepy.

18. aug 2019

@katka0123 ja dom písala že v lete je teplo a draho??? Prosím ta, čítaj s porozumením a pozeraj, kto čo píše. Ja si idem radšej ešte užiť posledné 2 dni dovolenky.

18. aug 2019

@hettinka citujem: "Letná dovolenka v naj sezóne, keď je 37 v tieni a okrem teplôt sa aj ceny šplhajú do astronomických výšok."...ano, viem citat s porozumenim. 😂

18. aug 2019

@katka0123 A to som kde JA napísala???

Nebudem na teba reagovať, evidentne potrebuješ len rýpať. Pekný deň ešte

18. aug 2019

Nieeee, nestazujes sa. Je to iba "fakt k tomuto povolaniu"....ako pises. Tvoje vyjadrenia o tom, kedy si ucitelia mozu brat dovolenku na mma posobi negativne ladene. Hlavne, tvoje vyvracanie "mytu" prirovnavanim home office a pn na rovnaku hodnotu akou je dovolenka, povazujem za absurdne. Skoda, ze iny nazor, fakty a vyklad vlastnych slov povazujes za rypanie. O tom to cele je. Je mi luto deti na Slovensku, kedze o dva tyzdne ich caka v skolach vela ucitelov, ktori su neomylni, nasrdeni na ich dovolenky, platy a neviem co este. Ticho rodicia, ticho deti..pravo vyjadrit nazor a vyvratit myty maju iba ucitelia...?

18. aug 2019

@hettinka to je ta smola, ze na povolanie ucitelov musis mat školu. Na zs 1 stupen a skolku dokonca presne urcenu. Ver mi, ze vela vela ludi by taku robotu milerado robilo... Len nebudu kvoli tomu nanovo nieco studovat.

Vsetky negatíva tejto roboty, co autorka spomina su mi trosku smiesne. V komercnej sfere je to ovela ovela horsie. Malokto ma tolko volna, skvelu pracovnú dobu, prazdnin.. Ja som šťastná ze nerobim aj na štedrý den.. Alebo ak cez Vianoce mam suvislych par dni volno... Nezaplatené nadcasy su uz standart. Stahovanie z dovolenky,
Vyhrazne pohlady pri par dni PN. To iste nezaplatena praca doma po odrobeni 8,5 hod a kiez by ľudia zarobili za takuto robotu aspon to, co davaju v Lidli..

18. aug 2019

@vedorka neviem si predstaviť pracovať ako učiteľka bez adekvátneho vzdelania. Je to vysoko odborná práca, treba sa neustále vzdelávať a naozaj to nie je sranda. Dnešné deti sa už nedajú učiť štýlom “napíšte si poznámky, nabudúce skúšam”. Aspoň ja by som to tak nevedela robiť.

Netreba však študovať nanovo. Kto má skutočne záujem, stačí si dorobiť pedagogické minimum 2 roky. Na učenie v škôlke stačí aj pomaturitné štúdium na Pedagogickej a sociálnej akadémii, to sa študuje aj diaľkovo.

Nezaplatené nadčasy sú aj v školstve tiež bežne. Dostaneš maximálne náhradné voľno. Inú prácu som robila, v istom bode mi už nevyhovoval pracovný čas len popoludní a prešla som do školstva. Som vcelku spokojna, učím na malej škole, vzťahy mame dobre, aj s vedením. K tomu šikovní a inteligentní žiaci, z ktorých väčšina sa chce učiť a ďalej študovať. Pre matku s deťmi ideálna práca, ak má k deťom vzťah. Ale nie je zo jednoduchá práca, netreba si ju idealizovať.

Obcas som však smutná z názorov niektorých ľudí, neustálej kritiky niečoho, čo sme si my učitelia nevymysleli. Systém je nastavený takto, učitelia majú o niečo dlhšiu dovolenku, je to tak. A tiež je fakt, že majú 100% dovolenky určenej a rozplanovanej na prázdniny. Inokedy si ju vziať nemôžu. To možno autorke článku nevyhovuje... mne zo zatiaľ celkom vyhovuje.
Osobne by mi stačilo mat aj bežnú dovolenku a zvyšný čas by som si napríklad chystala v práci veci pre žiakov, vzdelávala sa. Takto to robím doma v rámci dovolenky.

18. aug 2019

Nesúhlasím vôbec s tým co autorka napísala. Mamičky b pracujúce vo firmách musia riešiť prázdniny, kde dajú deti atď. a mamičky_ ucitelky sú radi ze majú prázdniny a presne kvôli prázdninam by zo školstva neodišli - pretože môžu tráviť čas s vlastnými deťmi a užiť si leto. A to mám zopár veľmi dobrých kamarátok co sú ucitelky a viem to priamo od nich. Ako sorry ale neviem ci existuje nejaká učiteľka co sa neteší na prázdniny? Každá ktorú poznám už odpocitava dni kedy si konečne oddýchne od detí - a to sú veriace ženy ktoré prácu robia rady a nemenili by. Ešte aj kolegovia v práci co majú manželky ucitelky sú spokojný že majú vykryte prázdniny a nemusia ohľadom toho stresovať co s deťmi.

18. aug 2019

Ja som lekárka a to znamená, že mám takmer všetky sviatky v roku pokazené aspoň 1 službou. Zdravotné sestry majú voľna počas sviatkov ešte oveľa menej. Ja vôbec neriešim last- minute v lete, skôr to, ako málo času trávim s rodinou.

20. aug 2019

Začni písať komentár...

Odošli