tenerifka
    Správa bola zmenená    5. mar 2019    

    Na MK registrujem v poslednej dobe nove slovo a jeho tvary-niaka, niaky, niake....ak to budeme kazdodenne citat aj my, ktori sme v skole davali pozor, ktori citame a stale sa vzdelavame a pre ktorych su taketo hrubky urazkou, obavam sa, ze pri tom mnozstve si postupne na to zvykneme a uz nam to nebude pripadat nenormalne. A otazkou je, dokedy sa bude vlastne spisovna slovencina pouzivat vo forme, v akej sa ju ucime na skolach. Bohuzial, asi sa tomu neda zabranit, ale narod osprostieva

    Autor komentár zmazal

    V poslednej dobe? Tak ja som tu už videla asi všetko... obľúbené sú: vysačka, cérka, opítať sa a mnoho iných... o nominatíve plurálu vzoru pekný ani nehovorím. Ja si na to nezvyknem asi nikdy. Tak hádam tá slovenčina prežije 😉

    5. mar 2019

    Nerieš zbytočnosti

    5. mar 2019

    Narod neosprostieva, stale boli ludia, ktori pravopis poznali a ktori zase nie. Len v davnej minulosti nebol MK a FB ... kde sa ludia musia vyjadrovat aj pismom a tak poukazuju, co nevedia. V hovorovej reci sa “niaky” strati 🤷🏻‍♀️

    5. mar 2019

    Jazyk sa stale meni riesis blbosti

    5. mar 2019

    @majkovicaa ja si myslim, ze to je hlavne preto, ze ludia uz vobec necitaju knihy, maximalne tak nejaky status na FB, ktory napisala rovnako rozumovo obdarena kamaratka, ktora takisto "neriesi" blbosti

    5. mar 2019

    Nie,neriesis blbosti...pri citani tu na MK som sa uz viackrat pristihla,ci je urcite slovo spravne a napisane spisovne..

    5. mar 2019

    Ja by som sa rada práve zdokonalila ale som v škole moc pozor nedávala si to priznám a potom to dopadne tak že správím občas aj ja gramatickú chybu. Ale tak snažím sa to písať správne. Je sa stále veru čo učiť. Človek by sa mal aj že vraj aj v dospelosti zdokonalovať a zlepšovať. Napr. čo zameškal alebo niečo zo sebou robiť. Máte pravdu.

    5. mar 2019

    A to si uviedla taky jednoduchsi pripad 😎

    5. mar 2019

    @miccanos staci najst zalubu v knihach, citanim sa ti dostava gramatika do hlavy a uz si budes pamatat, ako sa to-ktore slovo pise

    5. mar 2019

    @lienkatrojbodkova no toto slovo mi za posledne dni udrelo parkrat do oci

    5. mar 2019

    No a dávnejšie tu bol status o tom, ako spisovné je písať niaky, niaka a podobne😂😂 a ja ešte som to aj googlila ci mne vyhráva, alebo.. 🙄😂

    5. mar 2019

    Slovenský národ už nieje hrdým národom...na svoju reč,národnosť a všetko...a je smutné,že niekto si myslí,že su to zbytočnosti......

    5. mar 2019
    Komentár bol odstránený

    Plne suhlasim s autorkou. Ja som vcera videla v jednom prispevku slovesa pisane na konci s "y", napr. robily, boly... Mraz mi behal po chrbte pri citani. Nepoviem, ked sa niekto sekne v malo pouzivanom, prip. cudzom slove. Ale pri zakladnych veciach take tvrdky?! Tak to uz je vela. Taktiez ma vytaca pouzivanie predlozky s a z. Nechapem, co je na tom tazke zapamatat si, ze genitiv je "z" a instrumental "s". O nominative mnozneho cisla vzor pekny sa radsej ani nevyjadrujem. Najviac ma vsak iritovalo to, ze aj profesori na vysokej skole robili tvrdky. Ved su to vzdelani ludia, teda aspon by mali byt. A tak sa maju aj prezentovat. Hold a cest vynimkam.

    5. mar 2019

    hovoris mi z duse...mna tak vytaca slovo `rupsak`, ved to to ani na jazyk nejde, tak vyslovit.. :D

    5. mar 2019

    Mas pravdu a to nehovorim o tom ako sa nam do jazyka vkradaju anglicke a ine vyrazy ... 🙄

    5. mar 2019

    Tiež nevidím nič zlé na tom keď niekto ovláda pravopis,moja 8 ročná ho ovláda lepšie ako tu niektoré dospelé ženy 😉

    5. mar 2019

    Kazdy sa pomyli ale niektore slova su tu klenoty 🤣

    5. mar 2019

    No za uváženie to stojí.... Ozaj by sme sa mali zamyslieť. Veď materinský jazyk a reč sú dary od našich predkov.
    "Miluj vlasť svoju, verná buď svojej slovenskej zemi a nezapredaj svoju materinskú - svoju reč..." (Botto)

    5. mar 2019

    rupsak, kraťase, môj syn ide mať narodeniny, kekse☹...ale mňa vytáča aj to že mnohé mamičky ani netušia že na SK sa dieťa dojčí a nie kojí, pretože u nás dú to deti dojčatá a teda ich dojčíme - kojencov majú v ČR.😉

    5. mar 2019

    Súhlasím, pretože tieto patvary a neznalosť pravopisu sa už dostáva aj do médii, a to mi prekáža. Pretože chceme byť veľmi tolerantní, ale nemusíme nič ovládať?! Platí to aj o inom, ako len o pravopise. Fakt je, že ľudia hlúpnu.

    5. mar 2019

    Ja sa pozastavujem nad tym, ako sa zauzivavaju anglicke slova. A tie mi pekne lezu na nervy.

    5. mar 2019

    Baby pridávam sa k vám.... Často mávam až zimomriavky 😂😂 . Slová ako " hamba", "úžastný"... atď. ma vždy dostanú. A je ich mnoho.... I,y radšej ani nekomentujem. Moje deti som " buzerovať" nemusela, nejak prirodzene sa to učia a našťastie im to ide dobre....😉

    5. mar 2019

    @didiana333 presne ako píšeš, smutné že niekdo považuje pravopis za zbytočnosť 😐

    5. mar 2019

    @tenerifka to isté sa dá povedať diakritiku.

    5. mar 2019

    Spekacka, cipka, parka....(namiesto spekacik, parok, cipok).....a to by sme mohli pokracovat do aleluja, ved ked neviem, ako sa nieco pise, tak si to overim, na google je plno slovnikov

    5. mar 2019

    @ayfer - prepac, ale niekto, nie niekdo...

    5. mar 2019

    @harvankama bohuzial, nemam slovensku klavesnicu, 20 rokov byvam na Kanarskych ostrovoch, ale gramatiku som nezabudla

    5. mar 2019
    5. mar 2019

    @tenerifka no len mi to prišlo vtipné že príspevok o granatike je bez diakritiky.

    5. mar 2019

    @harvankama no co uz narobim, nebudem mat predsa kvoli MK 2 klavesnice, a stale si ich prepinat

    5. mar 2019

    @ayfer aj ty by si sa tomu mala viac venovat. 😂

    5. mar 2019

    @reklamka áno, niekto, niektorí 😀 ďakujem,aj ja sa pomýlim, priznávam , len niektoré keď ich slušne opravíš, tak sa ešte urazia.

    5. mar 2019

    @fadama A ty si sa nikdy nepomýlila ? Až také vtipné mi to nepríde, aspoň nemám štyri hrúbky v jednej vete ? Alebo mám chybu ešte niekde inde ?

    5. mar 2019

    @ayfer ja sa vzdy mylim.

    5. mar 2019

    však to už máš v škole, 3 ročník tzv slovná rodinka vybraneho slova , neviem nám stačil syr, syrovy nieeee oni majú aj syrček
    ako to mi rozume stoji a ja že z kade tehulky, bebulky a podobne zhovädeniny

    5. mar 2019
    Komentár bol odstránený

    @fadama ja len niekedy,ale keď ma niekto normálne upozorní nemám s tým problém a chybu si priznám

    5. mar 2019

    @harvankama diaktritiku nepouzivam preto, ze sa mi na telefone nechce dlho drzat pismenka. Tak isto sa milionkrat preklepnem. K pocitacu zasadam len malokedy za ucelom konikovania. Ale je rozdiel napisat slovo bez diakritiky a rozdiel si slovo uplne vymysliet. Ja napr.nerozumiem, co znamena decký, decké... v poslednom case dost casto toto slovicko zaznamenavam 🤣 a hamba je tiez oblubene

    5. mar 2019
    Komentár bol odstránený

    K tej diakrikite - mam mobil, ktorý má slovenčinu preddefinovanu, ale nemá slovensku klávesnicu. Takže niektoré slová mam napísané správne, niektoré bez diakritiky a niektoré, opravené mobilovou logikou, ako hotentot. Ale napriek tomu nepíšem skvosty ako abi, pitat sa ci niaky. Takže diakritika ma s pravopis on pramálo spoločne. A slovo dojčiť neznášam. Svoje deti som kojila bez ohľadu na to, aký strašný cechizmus to je.

    5. mar 2019

    Pravdivy status. Pretoze 1000x povedana loz sa stava pravdou. Takze aj ked vidim 1000x napisane “uzastny” uz, ak nemam 100% gramatiku zo skoly, to budem povazovat za spravne.

    No a mna este irituje hovorena Slovencina v tv. Take, ako ľ na markize uz nepoznaju a vela, vela anglikanizmov a inych novotvarov.

    5. mar 2019

    @vroni vsak? Ja velmi dobre viem, ze u nas sa dojci, ale proste mi to do huby nejde, je mi to fakt proti srsti vyslovit. Tiez kojim uz tri roky 😃 a nadalej aj kojit budem

    5. mar 2019

    @nunusimi Presne, trhá to uši aj môjmu synovi, ktorý má 10 rokov. 🙂 Vrcholom je "kludne". 🙂

    5. mar 2019

    Neznalosť pravopisu ešte z nikoho nerobí zlého človeka, ale jeho ovládanie svedčí o akejsi intelektuálnej zrelosti jednotlivca... 🙂

    5. mar 2019

    @tenerifka - čipka alebo čípok je tiež veru rozdiel 😉 Ale špekáčka/špekáčik či párka/párok sú skôr regionálneho pôvodu rozdiely, v niektorých regiónoch sa práve pri týchto slovách používajú ženské tvary. Je to niečo akoby nárečové. ja to poznám už od detstva, tie tvary. Všetci vedia, že spisovne je to ako píšeš, mužský rod, ale používa sa ženský.

    5. mar 2019

    A čo tak slovo "menžestrové" nohavice alebo menžestráky? To keď vidím...

    5. mar 2019

    Necitam komenty, ale mne zas do oci v poslednej dobe bije nespravne pouzivanie slova pol. “Pól hodinu som jej hovorila”a pod. Pól je severny alebo juzny, ak je pol v zmysle polovica, tak to ma byt s kratkym o!!!
    Ach.

    5. mar 2019

    Mas uplnu pravdu a nie ze riesis blbosti...

    5. mar 2019

    @katrinka8
    @tenerifka ani čipka, ani čípok, ale správne je čapík😉.

    5. mar 2019

    @ixayxa, áno, od roku 2007. By ma zaujímalo, s akým koňom sa vtedy zodpovedný zrazil. Capik je priam taka prisernost ako dojčiť....

    5. mar 2019

    @vroni mne dojčiť neprekáža. Možno to niekomu pripomína sloveso dojiť. Mne nepasuje slovo kojiť. A na čapík som si zvykla.

    5. mar 2019

    @ixayxa, našťastie nepracujem s jazykarmi a občas si nejaký ten jazykový lapsus ako cipok môžem dovoliť 😉 A dojčenie mi evokuje dojnice. Nedokážem to používať.

    5. mar 2019

    @vroni
    @ixayxa
    ja som zazila este cipky, ked bola najstarsia mala. Som mimo Sk od roku 1999, tak som sa aspoñ zasa teraz nieco nove naucila. Za dalsich 10 rokov to mozno skratia na cip....

    5. mar 2019

    @vroni s tym dojcenim suhlasim😂

    5. mar 2019

    @vroni ja sa ako dojnica niekedy aj citim, tak mozno by bolo na mieate, aby som to zacala pouzivat 🤣

    5. mar 2019

    @lindusss2016, aj ja som sa tak cítila. Možno aj preto mi to tak vadi 😖

    5. mar 2019

    Zaujímavá diskusia 👍 Mne zase prekážajú všelijaké patvary v rádiách alebo v TV, aj tam na to už kašlú... A keď niekto napíše alebo povie "napadlo ma", vždy mám chuť sa opýtať, či to bol dinosaurus 😁🤦‍♀️🙈 Často tu vidím aj výraz "prijde", ani mobil mi to nechcel dobrovoľne napísať 😁

    5. mar 2019

    Mne až tak, tie hovorove veci ako kojit, a podobne nevadia, mne vadia hrúbky , teda úplný základ, ale že úplný. 😢😵

    5. mar 2019

    svedci to hlavne o tom, ako lahko dostupny je v dnesnej dobe internet. bez ohladu na vzdelanie a gramotnost prispievajucich. ale aspon clovek vie odhadnut koho ma na druhej strane...

    5. mar 2019

    Ja som inak bola v nedelu reklamovat topanky a taka starsia teta to vybavovala a pyta sa ma na meno. Tak jej hovorim Simona a ona ze - s makkym i? 😁😁😁😁 tak mi to prislo vtipne,ze jak by to asi vyzeralo s tym tvrdym y...SYMONAAAA😁😁

    5. mar 2019

    len ovladanie gramatiky nie je vecou vzdelania, clovek moze mat ucñovku ci pracovat ako stavbar alebo upratovacka, ale ak cita a zaujima sa o dianie okolo seba, s gramatikou by nemal mat problem, ved v konecnom dosledku je to zalezitost uciva 1.stupña

    5. mar 2019

    @tenerifka lenže dnes sa čitaju max statusy na fb, alebo kratke prispevky v diskusiách, kniha je pomaličky prežitok
    v škole stačí 1 kniha za rok a to čo majú v čitankách ako čistá šialenost

    5. mar 2019

    a čo tak anglické slová v našej slovenčine? to nikomu neprekáža? lebo mne neskutočne! ako keby slovenčina nemala dost slov .....

    5. mar 2019

    akurát som nad tým rozmýšľala, lebo dnes som tu videla asi päťkrát napísané - z krvy, od krvy, v krvy...tak si hovorím čoooo...to majú všetci nejaký slovník nastavený čo im toto vypisuje!!!! A hovorové slová mi tiež extra nevadia, horšie sú naozaj základne gramatické chyby ako písanie predpony vy a spodobovanie.

    5. mar 2019

    @nosalinda horsie je asi zmyznut 😫

    5. mar 2019
    5. mar 2019

    @nosalinda dnes som to videla minimalne 3x

    5. mar 2019

    @tenerifka ale kde,vzdy boli ti,co citaju knih vela,ti co citaju max.dennu tlac,a samozrejme taki,ktori necitaju knihy vobec. Uz pred 20-timi rokmi jeden moj spoluziak na strednej,dokazal urobit milion chyb v diktate,jednoducho gramatiku nevedel,ale mal zo slovenciny 2, pretoze teoria mu problem nerobila. Ucitelka to riesila komplexne. Ten chalan vystudoval VS, je dobry v tom,co robi. A naopak mala som aj take spoluziacky,ktore vyhravali Kubina, gramatika gombicka,a teda ziadnu dieru do sveta neurobili. Nikdy nesud ludi podla pisma,vyjadrovania,pretoze aj ti,ktori sa tebe zdaju " jednoduchi", mozu byt v zivote dobri v tom,co ty nedokazes ani za pomoci 20-tich ludi 😉

    6. mar 2019

    @matkamirko neviem či tu niekto posudzuje , či ľudia s gramatiku prerazili, alebo nie, proste , to ako keby si nevedela koľko je 1+1, tiež ti príde v pohode, že pre niekoho je to 2, pre niekoho 50??? I keď na druhej strane, niektorí tak počítajú, ale to už téma inde 😀

    6. mar 2019

    @ixayxa - čipka som myslela to, čo vyrábajú čipkárky 😉

    6. mar 2019

    No napríklad ja mám nadriadenú, ktorá mi všeličo posiela v "maily"... Sme kultúrna inštitúcia, tá osoba má pomerne vysoké postavenie, komunikuje s inými inštitúciami a toto nie je ojedinelá chyba tohto druhu. Ja sa hanbím aj za ňu niekedy. O čiarkach ani nehovorím, ale niekedy je to také, že to až mení význam viet. Čiarky nasekané úplne bez logiky. Mne tiež občas robia problém, ale zase úplne základné pravidlá používania čiarok viem.

    6. mar 2019

    @mooonika1975 ale tu nejde o to,ci niekto gramatiku vie,alebo nie. Matematika je nieco uplne ine(tam musis pouzit logiku,kdezto pri gramatike naucene. Matematika je univerzalny jazyk pre vsetky narodnosti,a teda jej nevedomost naozaj svedci o nizkom intelekte,coz pri slabej,pripadne ziadnej garamatickej znalosti,az tak smerodatne nie je). Samozrejme ak je veta pisana stylom: " Jako by ste sa staraly o decko mojho exa ??"(aj take som videla), tak tam uz o miere IQ, uvazujem aj ja.

    6. mar 2019

    Pravdu máš. Ja som tak rada, ze nas mama drezurovala. Lebo napísať "robily, chodily, pitat, mislym" je totalna ignoracia a nechapem, ako mohli skoncit zakladnu skolu

    6. mar 2019

    @matkamirko - no to sa dá tiež z kadejakých stránok poňať, lebo nie každý má napr. ako sa hovorí, bunky na matematiku. To znamená, že sú veci, ktoré sa aj v tej matematike dokážeš proste naučiť (napríklad sčítanie/odčítanie hádam s bežným intelektom zvládne každý, násobilka a také veci), ale sú také, ktorým musíš proste rozumieť.
    Detto je to so slovenčinou - sú ľudia, ktorí Ti odpredu-odzadu vymenujú vybrané slová, aj pravidlá písania, ale sú schopí napísať slovo pivo s "y". Ale zato majú napríklad výbornú matematickú logiku alebo sú čo ja viem experti na programovanie. Jasné, že existuje aj kopec ľudí, ktorí sú proste len leniví sa niečo naučiť + takí, ktorí, majú reálne problémy (napríklad rôzne dys-...), alebo takí, ktorí to vôbec nepovažujú za dôležité.
    Napríklad dcérina učiteľka (je tretiačka na ZŠ) hovorí, že naozaj sú ľudia, ktorí majú gramatické videnie - že proste bez toho, aby sa nejak špeciálne tie pravidlá učili, majú to v oku - to som ja. Vidím proste chybu hneď, hneď viem, čo mám ako napísať. Vybrané slová som mala problém vymenovať vždy (mám problém sa učiť naspamäť, dlho mi to trvá, rýchlo to zabúdam, či už poučky, básničky, slová, vzorce...), ale chybu som neurobila asi nikdy pri gramatike (ak nerátam občas čiarky alebo párkrát zabudnuté mäkčene či dĺžne z nepozornosti). A sú ľudia, ktorí sa to jednoducho musia naučiť. Napríklad moja dcéra vymenuje všetky vybrané slová od predu, od zadu. Keď premýšľa, tak ich aj správne napíše (keď sa sústredí), ale napríklad ak má chybu, tak je to obvykle tak, že napíše "y" do slova, ktoré nie je vybrané... A číta veľa, odkedy sa naučila čítať, tak si číta, aj 3 knihy má naraz rozčítané. Čiže teoreticky by mala mať napozerané. Ale minule mi napísala Mylá maminka... Kým sa, napríklad, neučili vybrané slová, tak to písala vždy správne. Neviem, či je to tým, že sa to len učí a pomýlili ju práve tie vybrané slová, a bude to potom OK, alebo to je to "nevidenie" a to, že sa to bude musieť všetko prácne učiť. Napríklad môj brat čítal/číta tiež veľmi veľa, ale gramatiku teda poriadne nevie a ani v škole nevedel - zato je PC expert. U nás sa všeobecne veľa čítalo, moji rodičia sú na dôchodku, ale minimálne 2x do mesiaca sú v knižnici a pod 3 knihy si neberú asi ani.

    6. mar 2019

    @katrinka8 a to je prave to,co som napisala v prvom komentari ;) , len si to rozpisala obsirnejsie. Aj u nas sa vela cita, aj sa u nas vela hra, beha, je, spi, a kadeco ine..., ale nikdy mi ani nenapadlo, aby som odsudzovala ludi za gramatiku, aj ked chyby vidim. Su naozaj dolezitejsie chyby, na ktore by sme mali inych obcas upozornit, a nie tie pravopisne. Vzdy to vo mne evokuje taky ten " nadradeny" pristup. 😉

    6. mar 2019

    @matkamirko - ja neupozorňujem, ale priznám sa, že mi to jednak veľmi vadí (to je asi to videnie 😀) a ak je to také "horšie", tak si človek asi podvedome zaradím kdesi. Ale väčšinou to ide ruka v ruke s tým, čo ten človek rieši v danej debate. Veľmi často mám pocit, že tá téma, resp. všeobecne spôsob vyjadrovania - nielen čo sa sa gramatiky týka a aj názor ako taký má niečo do činenia s tou gramatikou. Neviem to tak dobre popísať, ale sú chyby, ktoré vidím a vadia mi, ale celkovo v tom kontexte príspevku sa nejako dá "vycítiť" prístup, povaha, proste že tie chyby tam až tak tragicky nevnímam, a sú chyby, kedy proste celkovo z toho štýlu príspevku cítim aj intelektovo asi jednoduchšie obdarenú osobu. Ale tak nekomentujem gramatiku, len si pomyslím svoje.

    6. mar 2019
    Komentár bol odstránený
    Komentár bol odstránený

    A teraz jedna zaujímavosť - vraj nie je spisovné slovné spojenie “vadí mi to”. Upozorňoval ma syn, keď sa učili na monitor. Je to vraj čechizmus. Správne by malo byť “prekáža mi”. Ale to málokto používame 🙂

    6. mar 2019

    @janatereza - môže byť 😉 To je ako kojenie/dojčenie, prádlo/bielizeň vlastne ani botník (na topánky) nie je spisovné, ani pohovka (vraj hovník) a také kadečo 🙂

    7. mar 2019

    Alebo aj napadlo ma, napadlo mi , mnohí používajú nesprávne

    7. mar 2019

    @ayfer áno, aj to sa deti učili v škole - je to také milé, keď ma deti upozorňujú, že “mamka, aké zviera ťa napadlo?”

    7. mar 2019

    @janatereza
    @ayfer - my sme na to zvykli kedysi hovorievať, keď niekto povedal: "tak ma napadlo" -dodali sme "práškovacie lietadlo" ✈

    11. mar 2019

    ahoj, ja zas nemusim predlozku KU davaju ju niektori aj tam, kde ma byt len k, viem je to z narecia, ale citam to uz aj v textoch, kde by sa to vysktovat nemalo....

    27. jún 2019

    Pre mňa zaujímavý objav, dosť často sa tu vyskytuje slovo vetšinou, namiesto väčšinou.

    22. dec 2020
    Autor komentár zmazal

    O to horsie,ked to pouzivaju ucitelky na stranke ucitelov.Pytaju "niaky napad" 🤦🤦🤦 A este slovo decké(detské),krástne (krásne) alebo nominativ mnozneho cisla...to su take zakladne veci

    25. apr 2021