sayurinka
8. dec 2015
11784 

Sila domáceho pôrodu

Rozhodla som sa napísať tento článok, pretože mi písalo veľa mamičiek ohľadom môjho pôrodu a tak ma napadlo, že dám všetky svoje poznatky a skúsenosti spolu s pôrodným príbehom do jedného celku.

Na začiatok by som chcela napísať ako som sa vlastne dostala k myšlienke rodiť doma, aká bola moja cesta tehotenstvom a môj osobný názor.

SOM TEHOTNÁ

Prvý tehotenský test som si robila v strede januára. Vyšiel negatívny, čo ma trochu sklamalo ale hovorila som si "nechali sme to na vyššie sily, tak náš anjelik príde keď bude ten správny čas". Nechala som test ležať na umývadle, vlastne som ho tam zabudla. Večer, keď som si umývala zuby zablúdila som naň pohľadom a skoro mi zabehlo. Vedľa prvej sýto červenej čiarky sa objavila ešte jedna slabšia. Rýchlo som utekala po ďalší test a po niekolkých desiatkach sekúnd sa na ňom objavili jasné DVE čiarky. Myslela som, že od šťastia vyletím na mesiac. Nevedela som sa dočkať kedy to oznámim manželovi.

Presne o mesiac mal narodeniny, tak som obidva testy nalepila na výkres, dokreslila obrázky, napísala veľký nápis "Szia apa" (Ahoj ocko) a vložila do obálky, ktorú som mu akože len tak podstrčila na druhý deň po večeri. "To je tvoj predčasný narodeninový darček," prehodila som do vetra. Najprv nechápal, no za pár sekúnd mu všetko docvaklo a od radosti ma silno objal. Obaja sme boli neskutočne šťastní.

RODIŤ V NEMOCNICI? A TO MUSÍM?

V prvom trimestri som sa vrhla na internetové pátranie. Totižto jediné poznatky, čo som o pôrode mala boli tie zo školy zahŕňajúc hrôzostrašný videozáznam pripomínajúci obtiažny chirurgický zákrok a nie "ZROD NOVÉHO ŽIVOTA". Priznám sa, že mojim jediným a zároveň najväčším strašiakom bola nemocnica. Biele plášte, gumené rukavice, ostré svetlá, prístroje a všeliaké neidentifikovateľné železné nástroje. Husia koža, studený pot, nechutenstvo a hlavne strach - to som cítila pri slove "nemocnica".

Myslela som si však, že rôzne fóra, pôrodné príbehy a skúsenosti iných mamičiek mi moje hrôzostrašné predstavy o pôrode kompletne vyvrátia. Nestalo sa tak. Bude klystír, nástrih, nebudeš sa môcť svojvoľne pohybovať ani piť, pôrod ti urýchlia, bude to hrooooooozne bolieť, napichajú ti oxytocín, dieťa ti hneď vezmú, šitie hroooooozne bolí, a ak sa zasekne, a ak bude cisársky, a keď nebudeš mať mlieko, a keď sa nebude vedieť prisať, a sex bude hrozný, a...a...

Prvé čo mi napadlo: "Bože, veď ja neporodím." Veď akoby som aj mohla...ja, čo mi zubár dáva anestézu aj pri tom najmenšom vŕtaní.

DÁSA TO AJ INAK...

Pán internet našťastie nebol nositeľom iba zlých informácií. Po pár dňoch v totálnej depke som si povedala, že sa to musí dať aj inak. Narazila som na zahraničné videá domácich pôrodov a vtedy mi svitla nádej. Vtedy som prvýkrát videla aký môže byť pôrod silný a nádherný, plný emócií, lásky a pokoja. Bola som presvedčená, že takto má príchod nového života na tento svet vyzerať a veľmi som dúfala, že sa to podarí aj mne.

DEŇ D, keď som objavila úžasnú stránku vnimavetehotenstvo.sk, kde bolo snáď VŠETKO o domácom pôrode. Bolo tam taktiež zverejnených prvých 10 pôrodných príbehov slovenských žien a to bolo pre mňa ako čisté Božie osvietenie. Dása to! 

MOJ MANŽEL

Častokrát sa stretávam s tým, že partneri z myšlienky domáceho pôrodu nie sú moc nadšení, majú obavy, cítia príliš veľkú zodpovednosť a riziko. Môj muž ma podporoval od samého začiatku za čo som mu neskutočne vďačná. Keď som mu povedala, že by som chcela rodiť doma chvíľu na mňa prekvapene hľadel, potom ma stisol a zašepkal: "Nemyslel som si, že budeš mať v sebe takú silu. Milujem ťa."

Vedela som, že bude počas pôrodu hrať veľmi dôležitú úlohu. On je totižto ten typ, čo nepanikári, je vždy rozvážny a nemá hlavu v oblakoch. Je neoblomný, cieľavedomý a hlavne má otvorené SRDCE a DUŠU. Do nášho vzťahu prinášal kľud a harmóniu, preto som si bola istá, že on bude tou pevnou skalou na rozbúrenom mori plnom vĺn, ktoré pre mňa pôrod predstavoval. 

TEHOTENSTVO

Prvý trimester bol takmer bezproblémový, sem tam ma chytila mierna nevoľnosť ale žiadne presedené hodiny s hlavou v toalete sa našťastie nekonali. Pamätám si, že som sa nevedela dojesť pomarančov a mandariniek, taktiež som stále musela mať paradajky pomiešané s klasickým eidamom a posypané bazalkou. Šialené tehotenské chute typu kyslé uhorky s nutelou ale našťastie nehrozili. Iba sme častokrát uprostred noci museli ísť do rýchleho občerstvenia pre kúsok šampionovej pizze. 😀 Manžel to zvládal vcelku statočne - s chladnou hlavou a prázdnou peňaženkou.

Odzačiatku som bola sto percentne presvedčená, že to bude dievčatko. Pokukovala som po ružových vecičkách a už som videla malú dlhovlasú princeznú. Muž ma našťastie držal pri zemi a vždy mi pripomínal aj možnosť, že sa v tom rastúcom brušku môže skrývať aj chlapček. Ku gynekológovi som prvýkrát išla v 15. týždni. Vďaka Bohu som si vybrala naozaj skvelého lekára, ktorý bol veľmi milý a ústretový. Vysvetlil mi všetky možné riziká, no neodhováral ma od domáceho pôrodu, správal sa veľmi priateľsky a nakoľko som bola podľa jeho tvrdenia prvou pacientkou, ktorá chcela rodiť doma bol zaujatý a vždy sa pýtal ako sa mi darí hľadať asistentku a pod. 

V 21. týždni sa na sone ukázali dve malé guľky a bolo to jasné: čakali sme chlapčeka. Bola som prekvapená ako rýchlo ma túžba po dievčatku opustila a ako neskutočne som sa tešila na malého princa. V sekunde keď som pocítila prvý letmý pohyb ma pohltila silná všetko presahujúca materinská láska. V momente, keď prvý krát vystrčil svoju maličkú nožičku som plakala ako malé dieťa a nevedela som to zastaviť. Neopísateľné chvíle a pocity, ktoré pozná každá matka. Tehotenstvo bolo naozaj krásne, užívala som si ho plnými dúškami. Z 49 kg som sa v 9. mesiaci vyšplhala na 64kg a aj keď som sa už gúľala ako taký hroch užívala som si aj tie posledné najnáročnejšie dni. 

CESTA K MOJEJ PA A PRÍPRAVA NA POROD

Keď chcete rodiť doma na Slovensku asi najnáročnejšie je zohnať PA (pôrodnú asistentku). V tomto odseku musím veľmi poďakovať už spomínanej stránke vnimavetehotenstvo.sk, Ženským kruhom aj mamičkám z Modrého koníka. Vďaka nim sa mi podarilo nakontaktovať sa na asi jednu z mála pôrodných asistentiek na Slovensku, ktoré chodia k domácim pôrodom.

Nebudem v tomto článku opisovať kto je PA, kto je dula či babica alebo ako vybaviť papiere a podobné informácie. Tie, čo to zaujíma nájdu všetky informácie na spomínanej stránke, prípadne mi kľudne napíšte 🙂

So spomínanou PA sme si spoločne s manželom dohodli stretnutie, na ktoré sme bohužiaľ museli cestovať niekoľko stoviek kilometrov, keďže bola medzi nami veľká vzdialenosť. Ani to nás však neodradilo a absolvovali sme 3 takéto poradne. PA mi ukázala rôzne cviky, podelila sa s nami o svoje skúsenosti, vysvetlila nám celý priebeh pôrodu ako aj úlohu budúceho otecka a doporučila mi cvičiť s Aniballom.

S manželom sme sa pripravovali, že je dosť možné, že to k nám včas nestihne, keďže cesta trvala asi 3 hodiny ak nie viac. Dlhá cesta však nakoniec vôbec nebola problém – v 9. mesiaci sa ukázalo, že príroda vie najlepšie čo robí. Ako som spomínala mala som totižto praktizovať masáž hrádze a cvičenie s Anibalom. Ku koncu tehotenstva som však zostala "tam dole" strašne citlivá a uzavretá, a jednoducho to nešlo. Akokoľvek som sa snažila, moje telo cudzie predmety odmietalo, dokonca aj vlastného muža – tak veľmi chránilo moje bábätko. PA mala však obavy, že mám infekciu, tak ma poslala ku gynekologovi, no ten všetko zamietol.

Nuž a potom ako som PA opisovala, aké veľmi bolestivé je len pokúšanie sa o cvičenie s Aniballom mi po týždni (2 týždne pred termínom pôrodu) napísala, že má pocit, že môj pôrod bude príliš komplikovaný a že asi nie som vhodná kandidátka na to rodiť "inak".

V tom momente som zostala úplne mimo. Nemohla som tomu ani veriť. Všetko sebavedomie a odhodlanie sa zrútilo a v hlave mi zostalo: "a teraz čo?"

Našťastie mám však úžasného muža, ktorý okamžite zobral telefón a kontaktoval jednu našu známu (po zvyšok článku ju budem volať MA), ktorá sa chcela stať dulou a už bola pri niekolkých pôrodoch. Chcela som ju aj pri tom svojom, no kedže má detičky, nebolo to isté. Vďaka nej sme sa však dostali k NAŠEJ Pa (po zvyšok článku ju budem volať BE), ktorá bola už cez telefón úžasná. Hneď povedala, že rada k môjmu pôrodu príde a to bol veru veľký kameň zo srdca. Mala som týždeň pred termínom a bola som pripravená ako nikdy.

NARODENIE MOJHO SYNA

Aneb Zopár riadkov o tom, ako sa na ceste tehotenstvom až k samotnému pôrodu stala jedna obyčajná 17 ročná žena neobyčajnou... ako sa stala MATKOU.

 Tento príbeh by som chcela venovať všetkým ženám, aby otvorili svoju dušu a nechali sa unášať na vlnách spontánnosti a neskutočnej krásy prirodzeného pôrodu.

Termín pôrodu som mala 6.10.2014, no 1.10.2014 som na MK zanechala takýto odkaz:

a na moje prekvapenie ma môj drobček vypočul. V noci z 1.10. na 2.10. som sa zobudila o 1:00 a po chvíli som v podbrušku pocítila akoby náraz, na čo zo mńa niečo vytieklo. Moja prvá myšlienka bola, že si ešte poležím a trochu si oddýchnem, no bola som dosť mokrá, takže som zobudila manžela so slovami: "už je to tu láska."

Okamžite vyskočil z postele, no nie v panike ale pokojne s úsmevom. Pomohol mi z postele a išli sme spolu do kúpelne, lebo mi bolo treba cikať. Na striedačku som púšťala moč a plodovú vodu, bola som prekvapená, že ešte stále tečie, keďže som si myslela, že voda len praskne, bum, a potom už nič. S manželom sme na seba hľadeli a ja som s rozžiarenými očami prehlásila: "je to tu, za pár hodín uvidíme náš poklad".

Keďže som necítila žiadne kontrakcie rozhodla som sa, že si ešte poležím kým mám čas. Na ceste do izby som však pochopila, že to asi nebude také jednoduché nakoľko mi stále odtekala voda. Manžel v spálni porozkladal savé podložky, no bolo to dosť nekomfortné, keďže boli veľmi rýchlo premočené. Asi o 1:30 som začala pociťovať jemné bolesti ako pri menzese, tak som mu nakázala, aby zavolal BE aj MA, že už sa to začína.

Ja som ešte rýchlo zavolala mojej maminke, ktorá mi povedala v tej chvíli to potrebné, ako to len matky dokážu. V čase asi od 2:00 som už bola v spálni pri posteli na štyroch a predýchavala som. Dosť ma prekvapilo ako rýchlo sa to rozbehlo, myslela som si, že to pôjde pomaličky postupne, no kontrakcie boli už od začiatku naozaj intenzívne.

Cvičila som si nejaké dýchacie techniky, no v danej chvíli všetko úplne zmyzlo, moja myseľ sa vypla a zostala som len JA a MOJE DIEŤA. Pozícia na štyroch mi celkom vyhovovala, nadychovala som sa nosom a vydychovala som spolu s hlasným ručaním (asi ako medvedica). Bolo to naozaj hlasné, no pre mňa v tej chvíli úplne prirodzené. Predstavovala som si veľké nekonečné rozbúrené more, seba na malej loďke a v strede malý ostrov, na ktorom čaká môj synček. Každá kontrakcia predstavovala vlnu, ktorú je síce náročné ustáť, no som za ňu vďačná, pretože ma posúva vpred k môjmu vytúženému dieťatku.

Táto vizualizácia mi veľmi pomohla prejsť cez tú najťažšiu resp. najnepríjemnejšiu časť pôrodu. Nepamätám si bolesť, pamätám si len to more, len vlny a len môj cieľ. Trvalo to 4 hodiny, potrebovala som byť nerušene ponorená do svojho vnútra preto mi ani manželove dotyky neboli príjemné. Netuším koľko bolo hodín, keď prišla BA spolu s MA. Prišli potichučky, s úsmevom – vtedy som prvýkrát uvidela Be. Len ma pozdravili a sadli si do kúta. Videli, že sa sústredím, tak prehodili len pár slov s manželom a potom v tichosti sledovali ako sa bude pôrod vyvíjať.

Zrazu som pocítila silný tlak na konečník. V mysli som si hovorila, že treba dopriať dieťatku čas aby hladko prešlo pôrodnými cestami, tak som sa tomu tlaku vzpierala, sadla som si na fitloptu a krúžila bokmi. BE navrhla skontrolovať ozvy srdiečka, všetko išlo tak ako malo. Tlak bol stále silnejší a mňa premohol veľký pocit hanby, pretože som mala ozaj pocit, že sa dototo...

Všetci sa však len pousmiali a uistili ma, že je to úplne normálne a že to dieťatku len pomôže. Presunula som sa do polohy kedy môj muž sedel na kraji postele a ja som čupela medzi jeho kolenami s hlavou zaborenou v jeho náručí. Dýchala som jeho vôňu a dokonale som sa uvoľnila. Nechala som telo robiť to, čo chcelo. Tlačilo v podstate samo, ja som sa len podvolila. Ach, to bol neskutočný pocit úľavy, keď som už konečne mohla tlačiť!

Na začiatku sa telo naozaj trochu vyčistilo, aby malo dieťatko ľahší priechod, no MA ma šikovne utrela a potom to už bola jedna báseň! Striedala som polohy v čupe raz tvárou k mužovi, raz chrbtom – to mi vyhovovalo najviac. Medzi kontrakciami som mala vždy 10 sekundové pauzy, vtedy som chytro vyskočila na nohy, napila sa alebo šupla hroznový cukor a pokračovala v tlačení. Takto to išlo asi ďalšie 3,5 hodiny.

Môj manžel bol obrovskou oporou. Držal ma, bozkával ma, dodával mi silu a povzbudzoval ma. Hovoril mi aká som silná a krásna – cítila som sa naozaj ako Bohyňa, mala som pocit, že dokážem všetko. Mal v očiach toľko nehy a dôvery vo mňa. Pevne ma stískal pri každom zatlačení, cítila som jeho energiu, chválil ma a šepkal mi ako veľmi nás miluje. Nášho syna som neporodila sama, porodili sme ho SPOLU.

Po dlhých hodinách tlačenia prišiel prvý magický okamih – dotkla som sa malého kúsku hlavičky môjho syna. Ten pocit sa nedá opísať, bola som vyčerpaná, no tá chvíľa ma nabila znova na 100%. Cítila som jeho spoluprácu, cítila som, že nás už tiež chce vidieť a že tak isto ako ja dáva do toho celé svoje telo i dušu. Keď sa už hlavička tlačila von, MA mi opisovala, že malý viditeľne hlavičkou krúti do strán – tak veľmi sa snažil mi pomôcť. BE mi začala masírovať hrádzu olejom a po chvíli navrhla aby som si vyskúšala ľahnúť na posteľ na chrbát.

Manžel ma podopieral zozadu spolu s vankúšmi, držal mi nohy. Na dve kontrakcie bola hlavička vonku. Jediné čo som zacítila bolo jemné štipnutie. Pomyslela som si: "už len chvíľu a budem ťa držať, miláčik."

BE mi povedala, aby som sa sústredila na ďalšiu kontrakciu, pretože by bolo potrebné, aby čo najrýchlejšie vyšlo telíčko. Zhromaždila som teda všetky svoje sily a keď som pocítila prichádzajúci tlak, tlačila som ako som len vedela. Malý sa však zasekol, tak sa ho BE pokúšala trochu pootočiť, no nedalo sa, tak pohotovo nakázala MA, aby mi zdvihla pravú nohu došikma a mne, aby som zatlačila ešte viac. Tlačila som, kričala som a zrazu... bol vonku.

Bol na svete. Náš TEODOR.

BE ho podala do pripravených rúk môjho manžela a pre istotu mu odsala vodu z nosa aj úst. V okamihu sma započuli jeho tichý hlások, trošku zamrnčal a hneď bol pokojný. Manžel mi ho okamžite položil na brucho. Bol prekrásny, teplučký, jemný, voňavučký, ružový.

Nepamätám si vôbec, čo sa dialo okolo, moja myseľ zažila niečo ako orgazmus – bola som príjemne úplne uvoľnená, zrazu som nič nepočula, nemala som žiadne myšlienky, len prenádherný upokojujúci pocit slasti. Držala som svojho syna, stále sme boli spojený pupočníkom a cítila som VŠETKO.

Na jeden okamih som bola všade, videla všetko a vedela všetko. Akoby sa otvorila nová brána. V tej chvíli sa nezrodil len jeden nový život – zrodilo sa moje nové ja, nová žena – v tej chvíli som sa stala MATKOU.

Manžel ma potom posunul do stredu posteľe, pod hlavu mi dal vankúše a priložil mi Teodora, aby sa prisal. Chvíľku si pocuckal a potom zaspal. Keď pupočník dotepal hrdý ocko ho slávnostne prestrihol.

Ako som tam tak ležala s Teodorom v náručí manžel sa na mňa zadíval a na ten pohľad nikdy nezabudnem. Hľadel na mňa ako na samé Božstvo, ako na chrám, ako na svätú sochu. Hľadel na mňa s oddanosťou, s láskou, s nehou a s pokorou. Hľadel na mňa s uznaním, s úctou, s vďakou aj s prekvapením. Očami mi hovoril "ďakujem" aj "prepáč", hovoril mi "milujem ťa".

V jednom pársekundovom pohľade mi dal toľko pocitov a slov, koľko by sa nedalo vyjadriť ani v tom najdlhšom prejave či liste. Sú len dvaja muži, ktorí sa na Vás dokážu takto pozrieť – ten pravý a ten pravý junior...... a potom možno ešte junior dva a tri a... Viem to, lebo ten pravý sa na mňa tak pozrel raz a ten jeden magický pohľad mi úplne stačil a ten pravý junior sa na mňa tak pozerá každý deň a musím priznať, že asi mi nikdy stačiť nebude. 

Teodor sa narodil 2.10.2014 o 8:45 s mierami 3600g a 51cm.Po 30 minútach prišli opäť kontrakcie, na rade bola placenta. Vyšla takmer celá s dosť veľkým množstvom krvi, takže keď ma chceli odprevadiť do sprchy na pár sekúnd som stratila vedomie. MA mi hneď podávala pohár vody a BE už napúšťala lavór s vodou, že ma očistia na posteli.

Krvácanie našťastie ustúpilo a po akýchkoľvek poraneniach nebolo ani stopy, snáď len malý škrabanček. Môj manžel sa zatiaľ maznal s Teodorom, nevedel sa naňho vynadívať. Kým ma utierali začal zvoniť telefón. MA mi ho podala z chodby a v telefóne sa ozval môj otec: "No čo, tak ako to ide?" Hrdo som vyriekla: "O trištvrte na deväť sa ti narodil vnuk!"

Otec od šťastia začal vykrikovať a v pozadí som počula moju mamu plakať. Cítila som sa úžasne, bola som hrdá na Teodora a na seba, že sme to zvládli a mala som to chuť vykričať do celého sveta, pretože mi nikto okrem manžela a BE neveril, že to naozaj zvládnem. Počas pôrodu som však pocítila aké má žena skutočne poslanie a akú má obrovskú silu. Keď som už bola čistá v posteli spolu s Teodorom aj manželom BE aj MA nás nechali osamote.

Užívali sme si náš poklad plnými dúškami a užívame si ho neustále až do teraz a ešte po celý život. Teodor je úžasná čistá bytosť plná lásky a svetla, ktorá nás učí každým dňom. Vďaka nemu som lepší človek, vďaka nemu som sa stala silnou a sebavedomou ženou, vďaka nemu vidím svet úplne inak. Dáva mi tú najčistejšiu bezpodmienečnú lásku, akú len dieťa dokáže dať.Po nejakom čase sa BE aj MA prišli s nami rozlúčiť, BE ma pobozkala na čelo a bolo úžasné ako som v človeku, ktorého som videla prvýkrát v živote pocítila niečo tak krásne blízke a materinské.

Môj pôrod bol krásny, magický, bol SILNÝ. Dal mi SYNA a dal mi aj POZNANIE. Som vďačná, že mi bolo dopriate zažiť niečo tak nadpozemské a želám všetkým ženám, aby mohli zažiť to isté, ba i lepšie – niečo ich vlastné. Ich vlastný pôrod, ich príbeh, ich dieťa, ich ZRODENIE. Či už doma, či už v pôrodnici, či už sama alebo s hocikým. Hlavné je počúvať svoje pocity, počúvať svoje telo a hlavne svoje DIEŤATKO – ono Vám napovie.

ZÁVER

Ak ste sa dostali až sem, tak Vám ďakujem za prečítanie môjho príbehu a dúfam, že vo Vás zanechal príjemné pocity. Po pôrode sme spolu strávili prvé dni v trojici, užívali sme si jeden druhého. Keďže som bola Rh negativna, manžel mi musel pichnúť Rhegu. Na 4tý deň sme museli isť kvôli rodnému listu k pediatričke, Teodor bol v 100% poriadku, tak isto aj ja, čo potvrdil taktiež gynekolog.

Na záver by som chcela ešte spomenúť pár kníh a videí, ktoré ma sprevádzali tehotenstvom. Knihy naozaj odporúčam Lucia Groverová – Aby porod nebolel a Alexandra Kešeľová – Zrodenie alebo aj my sme (sa) rodili doma. Ďalej videá Jak na Porod bez bolesti? https://www.youtube.com/watch?v=g9GX7PtWbes a Slastný porod Leily Lee https://www.youtube.com/watch?v=fPpXTLACLvo Ak by sa našla mamička alebo budúca mamička, ktorá by sa ma chcela ešte niečo opýtať, alebo sa len tak porozprávať, poradiť, podporiť, tak budem veľmi rada.

Prajem Vám krásny deň, krásne tehotenstvo, krásny pôrod a krásne materstvo.

Napísala hrdá MATKA.

#tehotenstvo #porod

Wau!!! 🙂

8. dec 2015

Nádherné 🙂

8. dec 2015

Prekrasne napisane, vtislo mi to slzy do oci.... Vdaka za zdielanie.

8. dec 2015

To je krasne a odvazne😉

8. dec 2015

Ďakujeme za článok, pridal som aj do Vybrali sme 🙂 Mohol by som zdieľať aj na našom Facebooku?

8. dec 2015

Bože, som to prerevala 🙂 Na to netreba žiadných slov.. Mne maličkú "vybrali", nebola som na to vôbec pripravená a dlho som to spracovávala. ..

8. dec 2015

Ano, takto ma vyzerat porod 🙂 Krasne zrodenie

8. dec 2015

Krasne, takto ma vyzerat porod! Aj moj druhy tak vyzeral, tiez som dcerku porodila doma 🙂 a je mi luto, ze som sa tak nerozhodla uz pri prvom porode..

8. dec 2015

Inak z toho ako popisujes PA je mi uplne jasne, o koho sa jedna. Tiez som s nou komunikovala a tiez velmi zmiesane pocity.. nastastie som tiez nasla svoju BE a ta bola uzasna 🙂

8. dec 2015

@mukiii007
@leslyelee
@gooobi
@mykaellle
@zapka21
@lucask ďakujem za vaše príjemné reakcie a povzbudivépovzbudivé slová 🙂

@mariosmykal som potešená, že bol môj článok vybraný a samozrejme budem rada, keď sa jeho posolstvo bude šíriť aj ďalej 🙂 ďakujem 🙂

8. dec 2015

@lucask myslím si že viac domarodičiek a potencionálnych domaridičiek na slovensku má s danou pani svoje skúsenosti ...a bohužiaľ poväčšine nie veľmi pozitívne... Som za teba veľmi rada že si našla SVOJU pa 🙂

8. dec 2015

Az som dostala chut ist znovu rodit 🙂 Krasne!

8. dec 2015

pribeh je krasny, tisko zavidim taky uzasny porod. ale moj nazor na domace porody to nemeni. je smutne ze sa zeny musia "uchylovat" k takymto nebezpecnym porodom. na jednej strane to chapem. porod v nemocnici nieje ziadna sranda, doma, v sukromi to musi byt uplne ine. ale zmena by podla mna nemala nastat v mieste porodu, ale v sposobe porodu v nemocnici. ja tuzim porodit druhe babatko tak ako ty, ale po prvom porode kedy mi syna museli ozivovat si neviem predstavit rodit inde ako v nemocnici. co ak by sa to stalo doma? dakujem Bohu za to ze je zivy a zdravy. keby v tej chvily neboli za dverami lekari z novorodenecneho oddlenia asi by tu medzi nami nebol. polemizovat nad tym ako by bol porod prebiehal keby som nerodila v nemocnici, netlacila do kopca, nema zmysel...jednoducho podla mna, porod doma, bez lekara a veskereho vybavenia je obrovsky hazard so zivotom dietatka.

8. dec 2015

mna by celkom zaujimalo ako prebehla registracia na uradoch, pretoze poznam osobne jednu mamicku ktora tiez rodila doma a neprijal ho jej ani pediater, ani gynekolog ju neskontroloval, dieta ani nedostalo rodne cislo zatial, nema rodny list...

8. dec 2015

a v blogu ukazuje ze mas 18 rokov...to ked si rodila si mala kolko? .

8. dec 2015

No mali ste vela stastia. Tiez by ma zaujimalo ako to prebehlo s uradmi.

8. dec 2015

naaadherne si to opisala 😵

8. dec 2015

@baskamisko Ja sa nebijem zubami nechtami za domace pôrody, každá žena by mala mať právo slobodne si vybrať kde a ako chce rodiť a mala by byť v tom podporovaná - toto je môj názor. 🙂

8. dec 2015

@pink_lady
@katuliacik Zhodou náhod manželka môjho gynekologa je pediatrička, takže dopredu som sa s ňou skontaktovala a spýtala sa jej, či by bola ochotná vypísať hlasenie o narodeni. Bola veľmi milá a dohodli sme sa. Na matrike tiež nerobili problémy, doniesli sme hlásenie a to bolo všetko, na základe toho sa vystavil rodný list. Matrika musí vydať rodný list a pediater alebo gynekolog je povinny vypisať hlasenie o narodeni. Ak by mal s tým niekto problem napište mi do IP svoj mail a pošlem vám potrebné dokumenty 🙂

@pink_lady keď som Teodorka porodila mala som 17 🙂

8. dec 2015

@sayurinka nadherny pribeh 😵
ja som rodila v Uk obe deti, priznam sa, ze som nenabrala odvahu rodit doma..ale prezivala som nieco podobne, nikto do nicoho nezasahoval, nechali ma v polohe aku som chcela, dotepany pupocnik (pri druhom dietati, pri prvom som nepozadovala), dvojhodinovy bonding, bez epiziotomie a akychkolvek poraneni, bez akejkolvek chemie a po 6 hodinach doma.
Sklanam sa pred tebou, ze tak mlade ziena a tak uvedomele, dokazala si doverovat svojmu telu a svojmu baby 😵

8. dec 2015

Nadherny pribeh 😘 aj mna dojal k slzam.

8. dec 2015

Nechcem s nikoho dotknúť, ale pripadá mi to trochu nezodpovedné. Stretla som sa s toľkými príbehmi kedy sa žene zastavili kontrakcie, či dieťatko sa nevedelo nadýchnuť... Ja teraz čaká druhé bábo, ale popravde doma by mi to ani nenapadlo. Lekári a sestričky a technika sú pre mňa opora, ktorú tam jednoducho potrebujem, hoci viem, že aj oni robia chyby. Ako tu bolo spomenuté, radšej možno meniť prístup v nemocniciach, no určite nie meniť pôrody doma na niečo bežné. Najvyššia novorodenecká a úmrtnosť matiek pri pôrode je v krajinách, kde sa rodí mimo nemocnice.

8. dec 2015

mozno by zeny nerodili doma, keby boli v nemocnici ludskejsie podmienky...aj tu to bolo napisane, bolo to prijemnejsie, komfortnejsie, intimnejsie...tak to treba spravit aj v spitaloch a bolo by...

8. dec 2015

Mala si 17 rokov a odhodlala si sa na domaci porod. Ty si teda riadne zrele ziena! Sklanam sa. Krasne si to opisala, mne sa velmi pacil tvoj manzel v pribehu...

8. dec 2015

@moniciak ako som písala vyššie myslím si že každá žena by mala rodiť tam kde sa cíti bezpečne, mala by rodiť ako chce .... nezáleží na tom či v nemocnici alebo doma. Ja by som napríklad ako kompromis prijala na našom území pôrodné domy - prídeš odrodíš ako chceš, nevyzerá to tam ako laboratorium no v pripade potreby su k dispozicii lekari aj pristroje, a po niekolkych hodinach môžeš ísť domov. 🙂

8. dec 2015

@zuzigirl ďakujem za krásne slová 🙂 áno, môj manžel bol ťažiskom - bez neho by som si asi tak neverila a hlavne by som asi počas tehu neustála ten tlak okolia 🙂

8. dec 2015

pekny pribeh, bodaj by vsetky porody boli takto prirodzene a bez komplikacii, ja som mala pri porode komplikaciu a teda, neviem, co by som si pocala doma....

8. dec 2015

@sayurinka "Nášho syna som neporodila sama, porodili sme ho SPOLU. " - slzy mi vybehli... 🙂 Prenadherne napisane...
Obdivujem odvahu zdoverit sa so svojim planom rodit doma pred porodom... Tiez som druhe dieta rodila doma, ale okrem manzela, ktory ma podporoval, to s urcitostou nevedel nikto, bala som sa negativneho postoja.. 🙂

8. dec 2015

@pink_lady
@katuliacik v pripade problemov s uradmi je za tym jediny menovatel - ludska hlupost... Stale u nas plati rajonizacia, takze pediater podla bydliska musi dieta prijat, aj keby sa narodilo na marse.. 🙂 Samozrejme moze odmietat podpisat papiere pre matriku, aj ked na to vlastne nema zakonny dovod.. to neviem potom, ako na to...
My sme mali len miernu neprijemnost na matrike, ked uradnicky nevedeli, co robit, tak namiesto toho, aby si nechali manzelom poradit, boli na neho neprijemne.. Pediatricka hoci dopredu nevedela nic a volala som jej az na druhy den po porode, prisla maleho hned pozriet a papier nam podpisala, do 3. pracovnych dni sme mali aj rodny list.. 🙂

8. dec 2015

Ja som rodila v nemocnici, no tiež bol so mnou manžel od začiatku po koniec a tiež môžem povedať, že to bol nádherný zážitok a podobný tvojmu, keďže sme mali voľný výbeh a nikto nás neobmedzoval až na poslednú vytláčaciu fázu, keď som musela ležať na koze no aj tak som bola furt s manželom a doslova mi pomáhal tlačiť.. bohužiaľ, druhý syn šiel cisárskym ... ☹
Krásny príbeh a síce ja by som sa bála zrealizovať niečo takéto u nás doma, no ako zážitok to muselo byť úžasné 🙂

8. dec 2015

Úžasné, mám príjemné zimomriavky a slzy v očiach... Vďaka, že si sa podelila o Tvoj neskutočne krásny zážitok z pôrodu a veľmi Ťa obdivujem za odvahu ísť si za svojím cieľom... 🙂

8. dec 2015

@elusive mať oporu je úžasné 🙂

@caramellka Ďakujem ti veľmi pekne za milé slová, vážim si to 🙂

8. dec 2015

@sayurinka vo svojich vyjadreniach,myšlienkach....slovach.to ako krasne si všetko opisala,vobec nevyzeras na mlade 18r. žieňa, ale na zrelu ženu,aj ked vyzeras ako dievčatko....možem sa spytat,čo na to tvoji rodičia,ked si sa rozhodla mat tak skoro dieta?musela si mat 16r a niečo,mam v tvojom veku dceru (18r) 😵

8. dec 2015

podla mna je to hazard so životom a neverím že keby je staršia tak by porod lahko prebiehal,kamaratka rodila v 16r a povedala že všetko bolo v pohode rýchly porod,že radsej chodit rodit ako ist k zubarovi ale rodila aj v 33 a to povedala že už nikdy že keby mala prvý porod taký ako druhy tak nechce radsej ani dieta,že hrúza že určite to mladšie telo všetko zvláda lahšie ako staršie

8. dec 2015

Napisane je to nadherne, pointou ale ostava, ze domaci porod je uplne zbytocne riziko pre zenu a aj pre dieta. Som rada, ze vam sa nic nestalo. My s dcerou by sme ten nas porod neprezili ani jedna. Tak rychlo sa to vie zvrtnu. Potom by tu bol clanok - bohuzial sa nas syncek nikdy nenadychol alias drama pri domacom porode. Tiez dojemne smutno-krasny. Len na zamyslenie, v 17tich je to bud obrovska obdivuhodna odvaha alebo len proste hlupost a nevidiet rizika. Prajem vsetko dobre do buducna s malickym.

8. dec 2015

@sayurinka teba si pamatam z neakej diskusie,neviem ci dobre si pamatam ale tusim mas o dost stariseho predtm zadaneho partnera?ci sa mylim?ktory uz ma zavazky?

8. dec 2015

@tamichloe ďakujem veľmi pekne 🙂 moji rodičia tehotenstvo zobrali veľmi dobre, tešili sa 🙂

@fidka79 neviem ako s tymto suvisi vek a minulosť môjho manžela 🙂

8. dec 2015

@danielita18 skus nepausalizovat...ako druhorodicka som mala viac rokov ako tvoja kamaratka, porod bol rychly a uzasny..takze tvoje odvazne tvrdenia o veku by som si premyslela skor ako ich niekde napisem.

8. dec 2015

blahozelam!! Milujem taketo pribehy a obdivujem, ze si sa na to dala v takom veku.. ja som v 17tich nemala ziadne sebavedomie.. prve som sa bala rodit doma ale s druhym to vyslo a teda ak pride este nejake bude to len doma 🙂

8. dec 2015

@danielita18 dlzka porodu je vecou psychiky a zanesenia organizmu.. ja som mala oba porody velmi rychle - druhy este rychlejsi trval menej ako 2 hodinky 🙂

8. dec 2015

Ty si taká krásna víla 🙂 úžasný príbeh,z tvojho písania ide obrovský pokoj a pokora 🙂

@fidka79 čo sa naňho vypytuješ,jej ho závidíš? 🙂

8. dec 2015

Tiez mi to pride obrovsky hazard a nezodpovednost, ani nie odvaha ako naivita na kvadrat. Ani nechcem pomysliet na to co by sa stalo keby nedycha alebo fakt silno krvacas....kym by prisla sanitka nemuselo by to dobre skoncit....

Ano urcite je to krasny a silny zazitok, ale za cenu takeho rizika?! Na internete sa docitas cokolvek, nie vsetko z toho je aj pravda a nejak dolozene ODBORNYMI poznatkami.

Aj moja mama sa narodila doma v roku 1952, ale prisiel hned za nou gynekolog za starkou, vtedy to bol bezna prax.

9. dec 2015

Zeptam se te, nebala jsi se rizik. ...? Nebo Kdyby neco neslo tak hladce?

9. dec 2015

Podla by zena ani nemala riesit tu utazku ze kde bude rodit. Pristup v nemocniciach by sa mal tak radikalne zmenit ze by to tue zeny ani nemalo napadnut. Alebo potom ako pises ty. Porodny dom. Je to tam utulne, prirodzene ale za dverami je lekar aj vsetko vybavenie.

9. dec 2015

@danielita18 mam podstatne visc rokov ako autorka clanku, vlastne viac aj ako tvoja kamoska a moj domporod prebiehal rovnako hladko a bezproblemovo.. Na priebeh porodu vplyva x faktorov, takze by som bola opatrna s takymi jednoznacnymi vyjadreniami..
Zeny, kt. sa rozhodli rodit doma, a nie je ich malo, si su vedome rizik, rozhodne vsak nesuhlasim s tvrdenim, ze je to hazard so zivotom.. U mas je hlavnym problemom neexistujuca nasledna poporodna starostlivost.. Co sa tyka porodu, za predpokladu, ze sa zene podarilo zohnat PA, je situacia rovnaka, ako v zapadnych krajinach, kde su taketo porody normalne.. Ci si myslite, ze tam chodia PA k domporodom s nemocnicnym vybavenim? 🙂 Informacie oslobodzuju a kto chce, ten si ich najde.. 🙂
Ale taketo debaty sem asi nepatria..
@sayurinka este rax zelam vsetko dobre

9. dec 2015

Domace porody prinasaju mnozstvo rizik, bez pochyby, naozaj sa vselico dokaze velmi rychlo zvrtnut.. Som rada, ze vam sa nic neudialo a ze si porod pamatas tak krasne ako si ho opisala a zelam vela vela zdravicka

9. dec 2015
Komentár bol odstránený

@sayurinka želám ti vela zdravia a šťastia a mamičkovských radostí. Si veľmi poetická duša nech ti to vydrží a hlavne, nech to vašej celej mladej rodinke vydrží...
Jedno obdivujem, že už v tak mladom veku sa cítiš na to byť matkou a manželkou. Uprimne... že sa ti to chce, starať sa o domácnosť a manžela. Dieťa som nespomenula, lebo však to je radosť sa starať o dieťa a obetovať sa pre neho. Ale to ostatné... varenie, upratovanie, riešenie problémov... menších, väčších...
Obdivuhodné a želám krásne vianoce, nech sú také poetické ako ty sama 🙂

9. dec 2015

@sayurinka a ešte jedno ma na tebe fascinuje, že ty naozaj úprimne veríš v lásku svojho manžela a celkovo v dobro života. To je tá mladosť... ani neviem, kedy som tú mladosť stratila a začala sa viac báť ako veriť. Normálne si ma donútila sa zamyslieť nad sebou.

9. dec 2015

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

9. dec 2015

Klobuk dolu ja mam za sebou v podstate tri porody a kazdy bol uplne ale uplne iny.Prveho syna som rodila 7 hodin v nemocnici a so vsetkym co pises na zaciatku ( klistir,nastrih, nemozes jest a pit) u druheho som sa rozhodla ze budem doma tak dlho ako sa da.Bolesti a celu dobu otvaraciu som prezila sama doma so svojim bruskom a do porodnice sme prisli hodinu pred narodenim druheho synceka bez nastrihu a klistiru a aj som stihla obedovat 😂.Ja sa priznam ja som posera a velmi by som sa bala rodit bez lekara.Ale u tvojho pribehu mi to pripadalo prirodzene.Este raz klobuk dolu 😊

9. dec 2015

@tereza123123 no neviem, ale mne osobne vôbec nevadilo, že som nejedla a nepila. Dali mi obed a z toho mi ostalo tak zle, že som ho vyvrátila. A len som si ústa vypláchla ale už som nepila a nejedla radšej. A to som človek, čo pije veľmi vela vody denne už dlhé roky. Bez vody nejdem ani do obchodu.
to sú len také obyčné strašiaky - nejesť,nepiť.

9. dec 2015

@borkavan inak to som prekvapena ze nepit 😲 teda nejest chapem clekom, ale co do vody ja som nechala svoju v inej taske (dlhy pribeh) a na porodke ze vodu si nachystajte-hups nemam, tak mi doniesli pohar so slamkou a nacapovali vodu. Vraj treba lebo nepotrebuju aby im dehydratovana rodicka odpadla uprostred porodu 😝

9. dec 2015

Krasne a odvazne..velmi vas obdivujem a hlavne mate stastie ze mate takeho uzasneho manzela..to ide potom vsetko lahsie,lebo je aj o tom ako sa buduca mamicka pripravovala ci uz fyzicky a aj
psychicky..ja som teda rodila az v 28rokoch ale brala som to tak na lahke vahu a
nakonwc som mala sekciu co na straane
zlozulo a aj ai teraz vycitam ze som sa mohla trosku viac pripravit..
a co sa tyka veky partnera aai je v takom mladom veku lepaie kwd ma zraleho muza aspon vidiwt ze ju pekne pripavil na materstvo..

9. dec 2015

Velmi vam obom fandim a mozme si mnohe od vas brat priklad uz len preto aky mate krasny vztah a otvorenu mysel.

9. dec 2015

@domin85 tak je to asi individuálne. Grcala som okolo tretej, čo som si teda ústa vypláchla a porodila som až pred deviatov večer. Dovtedy som nič nepila, nejedla a ani mi to na um neprišlo. A vôbec som nemala ani suché ústa, nič. Možno tým, že pijem veľmi veľa vody, tak som bola celkovo kompletne hydratovaná. Ale potom na druhý deň a dalšie dni som vypila až 3 litre vody aj viac. Smäad a hlad som cítila hádam celé šestonedelie.

9. dec 2015

krasne. ja som tiez poznala manzelsky par, ktory ma 6 deti. 5 deti bolo porodenych doma a 1 v nemocnici. ale ta mamicka povedala, ze nieje nad porod doma...ja by som doma nerodila, ale sklanam hlavu, ze si sa na to dala. zelam ti a malemu len to najlepsie.

9. dec 2015

@borkavan mne to robilo velky problem som zvyknuta jest kazde 2,5hodiny a pit neustale kedze som travila 7 hodin na sale a nespala nejakych 35 hodin bola som velmi vycerpana a nejaky cukor by mi urcite dodal energiu a o vode ani nehovorim.Ale kazda sme ina

9. dec 2015

@tereza123123 asi je to ozaj silno individualne. Tiez som dlho nespala- na porodku som dosla o desiatej vecer a maly sa narodil o pol osmej rano.. Ale vobec som nemala ani chut nieco dat do ust, aj tu vodu mi muz po kvapkach daval.. Ale mozno mas pravdu a nejaky cukor by mi pomohol, len pomyslenie ani nebolo...

9. dec 2015

nepoznám ťa,no som strašne hrdá na teba,akoby si mi dcérou bola🙂tiekli mi slzy po tvári od dojatia....nejdem riešiť moje pôrody..každá ich inak prežívame,aj tehotenstvá....ja mám však v pamäti len to krásne...uchovaj si aj ty tieto nádherné spomienky na príchod tvojho-vášho synčeka...držím palce 🙂

9. dec 2015

Hmmm .... Zaujimave..... Nadherny zazitok 🙂 Az sa mi nechce uverit, ze si este adolescent 😀 Lebo pokoja a rozvahy mas na rozdavanie 😉

9. dec 2015

dakujeme... moc a velmi za toto krasne zdielanie sa... silu a vieru, ktoru mi dava ... uz len par hodin ci dni a budem ju potrebovat... tak dakujeme ...

9. dec 2015

Ja by som sa teda doma fakt bála rodiť... čo keby... čo keby... toľko vecí sa môže stať a nebude mať kto pomôcť... strašne veľké riziko... rodila som v nemocnici a bolo to krásne... mala som všetko o čo som požiadala, bez liekov, bonding, prisatie a bez rizika...

9. dec 2015

Nádherné, úžasné, krásne. Poznám ešte kamarátku, ktorá rodila doma a popísala to úplne rovnako, akurát jej dcérka bola vacšie bábätko. Úprimne závidím tento zážiťok a myslím, že je to to najlepšie do štartu spoločného vzťahu matka-dieťa.

9. dec 2015

@chovancova27 kde si rodila?

9. dec 2015

jednym slovom nadherne, pevne verim a budem sa vsemozne snazit aby som aj ja raz takto dokonale priviedla na svet svoje dalsie dietatko...klobuk dolu a uprimny obdiv nielen preto, ze ste sa rozhodli rodit doma, ale hlavne preto ze uz v takom mladom veku mate taketo zmyslanie, vnimanie...
zelam vsetko len to dobre celej rodinke🙂

9. dec 2015

ja budem rodit stvrte dieta, a aj ked vsetky tri porody osli v poho., nikdy by som sa neodvazila rodit doma, je to dost velke riziko, aj pre babo a radsej byt v nemocnici, kde sa o mna postaraju, zniest aj nejake to nepohodlie, ale doverovat lekarom...

9. dec 2015

toto je úžasné, neskutočné, nádherné, dojímavé, strašne som to prerevala. lebo nič z toho mi nebolo dožičené žial kedže moju malú vyťahovali ktovie jakými pumpami, a oživovali a držala som ju v naručí ked mala týžden ... no takže v dobrom závidím. naozaj niečo úžasné si zažila, vôbec ťa neodsudzujem ako si sa rozhodla, keby mám ísť ešte raz rodiť tak síce doma by som si netrúfla ale pochodím všetky porodnice a do pordobna si zistim kde to bude idealne.

9. dec 2015

@chovancova27 kde si rodila prosim ta ?

9. dec 2015

@jessica1996
@lajola v TN, je tam primár Kaščák, TOP lekár na SK a tak to tam aj vyzerá... fakt že špica. Prvý pôrod som mala mega-ťažký, malý bol veľký a zasekol sa, nevládala som ho vytlačiť, mal 4 kg a 55 cm, keby som rodila doma, tak bez šance... druhý pôrod bol krásny...

9. dec 2015

Z článku "Čo v sebe obnáša domáci pôrod" https://www.postoj.sk/9008/co-v-sebe-obnasa-dom... ........"Slovenské pôrodníctvo trpí rôznymi neduhmi. Ako alternatíva k zlým skúsenostiam (zväčša na úrovni medziľudskej komunikácie, nadmerných zásahov do prirodzeného pôrodu a nedostatočnom komforte počas pôrodu a po ňom) sa javí domáci pôrod. Čo to však v našich podmienkach znamená? Ak sa rozhodnete pre domáci pôrod, všetko sa deje „na čierno“.

Odrodí vás pôrodná asistentka, ktorá má s domácimi pôrodmi minimálne skúsenosti, keďže domáce pôrody sú u nás zriedkavé. O jej morálke sa dá pochybovať. Predsa len, ide dobrovoľne asistovať pri pôrode, ktorý sa odohráva za nelegálnych podmienok. Matka aj asistentka sa vzájomne utešujú, že v najhoršom zavolajú záchranku. Čo a kto je to „záchranka“? Lekár posádky je lekár (anesteziológ, chirurg, traumatológ a tak ďalej) zameraný na dospelý vek. Je to človek, ktorý býva privolaný k najrôznejšiemu spektru ochorení – od polytráum pri autonehodách cez infarkty, astmatické záchvaty, poruchy vedomia a podobne. Iste, dokáže zvládnuť aj základné krízové stavy u dieťaťa, u novorodenca však takmer vôbec. Na krízovú popôrodnú starostlivosť sú lekári špeciálne školení počas ôsmich rokov po ukončení štúdia medicíny, až potom môžu pracovať samostatne. Ide o vysokošpecializovaný odbor.

Novorodenec proste nie je malý dospelý, ale odlišný aj od staršieho dieťaťa. Sanitka záchranky má obmedzený priestor, obsahuje základné sety pre dospelého, niečo pre deti a minimálne pre novorodenca. U novorodenca je všetko iné – iné lieky, iné dávkovanie liekov, iné (nielen malé) prístroje, proste úplne iná medicína. Poviem to rovno. Lekár zo záchranky vám veľmi nepomôže, nie je to v jeho silách, aj keby veľmi chcel. V akútnych stavoch po pôrode rozhodujú sekundy až minúty. Dojazd záchranky je do 20 minút, následná stabilizácia a transport vyžadujú ďalšie dlhé minúty. To už môže byť pre vaše dieťa možno neskoro.

Ak ide o predpôrodnú komplikáciu ako napríklad nedostatok kyslíka u dieťaťa (tzv. zlé ozvy), lekár záchranky vám akútny cisársky rez na mieste nespraví. Následný transport môže byť pre mozog vášho dieťaťa proste pridlhý."

9. dec 2015

porod doma je menej rizikovy ako porod v porodnici (statisticky), treba si o tom vela nastudovat, absolvovat hypnoporod a potom sa uz len tesit na hladky porod v znamom prostredi 🙂 a bude to ;)

9. dec 2015

@kahlan_amnel na Slovensku?

9. dec 2015

@kahlan_amnel tak asi preto ze ho nepodstupuje tolko zien...aj lietadlo je statisticky najbezpecnejsie, ale ked sa daco pokasle, tak je smrt ista...
ja si to iste myslim o domacich porodoch...moze byt super a bez problemov ako tento...ale moze byt bezproblemove tehotenstvo a dietatko sa narodi a okamzite potrebuje pristroje a potom co? vtedy zalezi na sekundach...
a v mojom pripade by som mohla ficat 9 mesiacov na aniballe a robit neviem ake dychove cvicenia, ale keby rodim doma obaja zomrieme...a to mi povedali lekari az po porode, ze ja nemam sancu porodit dieta zial...a dovtedy to nikto nevedel zahadne...keby to skusim doma, tak riskujem vela asi...

9. dec 2015

Podla mna absolvovat domaci porod v krajine kde nie je povoleny, ako u nas, je nezodpovedne a hazard so zivotom dietata len preto, ze mamicka ma pocit, ze musi zabezpecit svoje pohodlie. Toto je pekny pribeh nastastie so stastnym koncom ale nakolko poznam viacero mamiciek co nemali to stastie porodit bez komplikacii, toto je fakt ako hra so stastim, ci je prave tento porod ten bez problemov a so zdravym dietatkom...

9. dec 2015

Krásny príbeh so šťastným koncom 🙂
Ale tiež podľa mňa riziko pre maminku a aj bábätko. Rodila som v nemocnici, prvý pôrod bol krásny, kľudný, rýchly, za účastí PA, môjho manžela a úžasného lekára. Pri druhom pôrode boli komplikácie a vďačím lekárom za možnosť rodiť prirodzene a nie sekciou. Ale pri oboch pôrodoch nastal bonding, prisatie a maximálna starostlivosť zo strany PA a lekára.

9. dec 2015

@beronsche ja som si vyjadrila svoj názor a to že vo vyššom veku žena znáša porod tažšie a je to aj rizikové nepovie len jedna že na vacsina žien to povie čo rodili ked boli mladsie a staršie aký je v tom rozdiel a mne to príde tieto domáce porody ako keby sa ludia vracali dobou naspat ,za chvílu budeme asi rodit na poliach

9. dec 2015

@kahlan_amnel ja som myslela hlavne vek žien že žena ktorá rodila v maldšom veku znáša porod a aj brebieha lahšie ako tá čo rodila v neskoršom veku

9. dec 2015

@slniecko77 ja si nemusím nič premýšlat ja píšem len to čo viem od viacerých žien a určite to potvdrí viac žien čo majú takú skusenost

9. dec 2015

@danielita18 sku sa spytat kompetentnych 🙂 hlavne si nieco o tom nastuduj..nemam rada unahlene zavery, obzvlast ked to nemas odborne potvrdene a nastudovane..nenechaj sa unasat dojmami 😉

9. dec 2015

@slniecko77 ja sa nepotrebujem nikoho pýtat ja by som nikdy nič také neriskovala

9. dec 2015

Podla mna si jedna nezodpovedna matka,co sa neboji hazardovat so zivotom svojho dietata. Mas obrovske stastie,ze to dopadlo tak,ako to dopadlo /citanie skutocne emotivne/.Mohlo to dopadnut cele aj inak a zostali by ti iba oci pre plac. Rodila som v nemocnici a prezivala som to rovnako ako ty. Nikto zo mna dieta netrhal,ani nevyberal,ani mi ho po porode nebrali, ani mi nezakazovali ho prilozit. Akurat som mala istotu,ze ked sa nieco skomplikuje,ma mi kto pomoct. Mozno keby si zazila to co ja pri prvom porode,ked sa po bezproblemovej tehotnosti a prvej dobre porodnej dieta zaseklo a museli ho vyberat zvonom , rozmyslala by si inak. Keby som doma,nie som tu ani ja,ani moja starsia dcera.
Prajem ti vsetko dobre a tesim sa,ze si mala z toho prijemny zazitok,ale do buducna skus pri rozhodovani zapojit aj rozum,nielen emocie.

9. dec 2015

ďakujem všetkým za reakcie 🙂 Chápem a akceptujem každý názor, každý sme predsa iný - nemôžme všetci myslieť a konať rovnako. Na priebeh pôrodu a vývin dieťaťa vplýva mnoho iných faktorov ako "len" samotné tehotenstvo. Preto sa stáva, že aj pri bezproblémovom tehotenstve môžu nastať komplikacie a taktiež naopak ani problemovejšie tehotenstvo nevylučuje prekrásny prirodzený pôrod. Pokiaľ má žena v tele, v mysli a v duši neporiadok aj to môže negatívne vplývať na či už vývoj plodu, tehotenstvo alebo samotný priebeh pôrodu. Nie som vôbec študovaná a ani nemám toľko skúseností, no naučila som sa počúvať tých čo majú. 🙂 Nebudem sa vyjadrovať k tomu čo je bezpečnejšie, čo je viac nezodpovedné, čo by bolo keby... Mám na to taktiež svoj názor, no rozpytvávať to by len viedlo k zbytočným rozporom. Téma domáceho pôrodu je naozaj kontroverzná tak isto ako napr. očkovanie. Myslím si, že ženy, ktoré tak ako ja absolvovali nejaké prednášky, stretli sa s ďalšími ženami a naozaj sa zaoberali s témou domáceho pôrodu ba dokonca už aj doma rodili ma určite pochopia a som rada, že ich je čoraz viac. Veľmi si vážim tie ženy, ktoré síce majú iný názor, no dokážu prijať aj niekoho s názorom odlišným, bez zbytočného odsudzovania či osočovania. 🙂 Nuž a ženám, ktoré sa vyjadrili, že som nezodpovedná matka napíšem len toľko - áno, som matka. Som milujúca matka, ktorá pre svoje dieťa už od jeho prvých dní v mojom vnútri chcela len to najlepšie. Porodila som ho doma, iná porodila v nemocnci, ďalšia v aute na ceste, jedna porodila cisárskym, iná s epidurálkou a ďalšia bez... Každá máme svoj príbeh, svoje dieťa, svoj život, svoju myseľ a svoj názor, no všetky sme Matky. 🙂 A ja želám, každej z vás veľa lásky, šťastia a pozitívnej energie. 🙂

9. dec 2015

@kahlan_amnel pôrod v známom prostredí???? Och prebota, prečo ste ženy také padavky a stresujú vás zbytočnosti - ako napríklad vybavnie nemocnice a jej sterilné prostredie???? KEdysi ženy rodili počas vojny v poľných nemocniciach a čo by dali za to, aby mali sterilné prostredie. Mne to príde akokeby sa všetko čo jev nemocnici a čo je teraz považovalo za zlé... paušalizujem. A čo bolo kedysi je dobré a čo bude zajtra ešte nevieme aké bude.

Mám chuť sa stať ministerkou zdravotníca, zavrieť všetky pôrodnice a potom by sa uvivdeloo. Keď chce niekto rodiť doma, nech rodí, keď chce na poli, nech rodí...ale nech to nevyzdvihuje ako super vec a že presne to ZNÁME prostredie jej prispelo k super pôrodu.

Problém súčasnej doby je, že sa do všetkého rýpe, veľa študovaných, málo fundovaných. NIekto napíše štúdiu, druhý tam pridá prívlastok do jednej vety, tretí pridá príklad a už je z toho super vec. Tiež som analytický typ, ale to, ako sa do všetkého rýpe, všetko rozoberá a polemizuje je HRUUUUZA.

10. dec 2015

a navyše, mne povedal gynekolog, že pôrody sú geneticky dané. Verím mu.

10. dec 2015

@sayurinka posledny koment si napisala velmi pekne 🙂 ale ja len doplnim, ze tie zeny by mali okrem stretnuti s inymi zenami s rovnakym zmyslanim asi aj absolvovat porody, kedy okamzite museli po porode zasahovat lekari, transfuzie, pristroje a defibrilator...mozno by svoje presvedcenie prehodnotili...

10. dec 2015

slzy v očiach... úžasné
ja po 2 SC nepoznám niečo takéto silné... ďakujem za článok, máš môj obdiv!

10. dec 2015

Úžasné! Nádherný článok aty si fakt obdivuhodná 🙂 veľa zdravíčka prajem tvojej rodinke ♥

10. dec 2015

@borkavan presne si to vystihli,veď kedysi zomierali veľa matiek práve preto že nemali odbornú lekársku pomoc,tak ja nechápem čo si teraz niektoré ženy chcú dokazovať,no na hlavu je to

10. dec 2015

💕💓💞💗💓💕💗💖💖💕💓💓💗💓💕

10. dec 2015

Ja by som sa neodvazila rodit doma, co keby dietatko potrebovalo okamzitu pomoc lekarov. Rodila som v nemocnici, ale bolo to krasne. Je to o tom ako to zena vnima a ako sa nastavi pred porodom. Ak je to pozitivne, tak porod bude urcite krasny 🙂

10. dec 2015

@sayurinka pises,,ze nemas skusenosti a pocuvas tych,co ich maju. Nehovoris pravdu,pretoze keby to tak bolo, rada by som spoznala toho lekara,ktory ti to doporucil. Zhodou okolnosti sme sa na medicine v ramci gynekologie venovali aj tejto problematike a prednasal nam ju jeden uznavany procesor gynekologie. Neprebiehalo to systemom,ze odsudime porody doma a vsetky matky dotiahneme za vlasy do porodnice . Rozoberali sme vsetky pre a proti zo zdravotneho hladiska,materialneho vybavenia a dostupnosti pripadnej zdravotnej pomoci. U nas nie su podmienky na domace porody. V zahranici to niekde funguje,ale tam su aj dalsie okolnosti- nahlasis porod a najblizsia nemocnica je v pohotovosti ta prijat,ma pre teba nachystanu krv v pripade potreby, sanitka je pripravena pre teba prist atd. Nehovoriac o por. asistentkach,ktore su na to skolene,aj v pripade komplikacii. U nas vedu sestry len fyziologicke porody,na komplikacie volaju lekara atd.
Byt matkou nie je len o tom,ze to napises velkymi pismenami na konika,ale hlavne o zodpovednosti voci tomu malemu stvoreniu.

10. dec 2015

@borkavan trosku tolerancie z tvojej strany by nezaskodilo 😉 v duchu hesla: Zi a NECHAJ zit 🙂

10. dec 2015

Co by bolo keby bolo sa da rozoberat do nekonecna... Ale nevravte mi, ze nemame v genoch a vo fyziologickom systeme zapisane, ako porodit. Keby to tak nebolo, tak by sme neprezili ani dobu kamennu. Neberme zenam kompetencie...

10. dec 2015

@mykaellle isteze mame. Ale okrem fyziologickeho stavu su tu aj patologicke stavy,ktore mozu viest k umrtiu rodicky,alebo dietata,ak sa odborne nezasiahne. Ved nerobte z lekarov nejakych zloduchov,co su tu len na ublizovanie tehotnym zenam. Rodila som v porodnici v tn a odrodila som sa prakticky sama, bola pri mne sestra,pretoze doktorka bola vedla u inej rodicky. Nikto mi neublizoval,nikto mi nerobil nic proti mojej voli,spytali sa ma pred kazdou jednou vecou,vratane epiziotomie ci mi ju mozu urobit. Dnesna doba je tak otvorena rodickam ako nikdy predtym, porodne saly konfortne, intimita zachovana atd.,preto je treba si len vybrat dobru porodnicu a neriskovat zivot svojho dietata takymto sposobom.

10. dec 2015

@alicka850 nikto nerobi z lekarov zloduchov..ak si to niekde tu postrehla, prosim ta zacituj. Ano, su aj patologie, ale tych je mizive percento..keby to u nas fungovalo ako v niektorych krajinach, napr. UK, kde su mozne porody doma, porody v tzv porodnych domoch, alebo v nemocniciach - rodicka si moze vybrat. Na porod doma, alebo do por.domu, moze len rodicka, ktora nemala najmensiu komplikaciu pocas tehotenstva. K porodu pridu dve midwives, ktore su na porody vybavene s potrebnymi pomockami. Velmi dobre vedia ako sa zacina rozvijat patologia a vtedy musi ist rodicka okamzite do nemocnice...samozrejme nie je to v poslednej minute! Mnoho mensich komplikacii zvladnu same. Skus si nastudovat - ked uz sa tu prezentujes studiom nejakeho zdr. odboru, kolko takychto komplikacii sa vyskytne, kolko je nutnych prevozov do nemocnic..minimum.
Keby sa na Slovensku dodrziavali odporucania WHO, keby nasi zdravotnici vykonavali zakroky v sulade s evidence based medicine, tak by mnoho zien na Slovensku, ktore rodili a budu rodt doma mozno prehodnotili svoje rozhodnutie.
Prosim ta, s tym, ze si zena moze vybrat porodnicu na mna nechod..ako prvorodicka porodila do 1.5 od prichodu do nemocnice a ako druhorodicka do 18 minut...a pri oboch porodoch sme doma nevyckavali. Keby som mala cestovat za vysnenou porodnicou na SVK tak porodim v aute..tak mi napis co je bezpecnejsie, v aute na dialnici len s manzelom, alebo doma s PA, kde mam vsetko nadosah??? Rada si tvoju odpoved precitam.
Ked povazujes spolocnu vzdycharen, porodne boxy nasekane vedla seba za intimne prostredie tak zrejme mame iny pohlad na pojem "intimne prostredie". Ked nemoze byt so mnou sprievodna osoba vo "vzdycharni" ked toho cloveka najviac potrebujes, ked nie je umozneny NEPRERUSOVANY 2 hodinovy bonding, dotepanie pupocnika atd. Tomu hovoris super podmienky? Neda mi nespomenut alarmujuce % epiziotomii, podavanie rutinneho oxytocinu, nutena poloha na chrbte, nemoznost byt s dietatom 24/7 atd. Tomu hovoris super podmienky? NIE, to nie su super podmienky na rodenie..je to smutne a este smutnejsie je, ze na mnoho tychto veci ani nie su potrebne zvysene naklady, chce to len zmenu spravania zdravotnikov a ich pohlad na porod!

10. dec 2015

@slniecko77 ak si si precitala moj komentar vyssie,pisala som autorke clanku presne to iste o domacich porodoch a ich podmienkach v zahranici,co mi tu prezentujes ako informacie,ktore si mam nastudovat. Ja viem ako to chodi v zahranici, ale aj som poznamenala,a v tom sa dufam zhodneme,ze u nas nie su na porody v domacom prostredi technicky a personalne zabezpecene.
Neviem v akom storoci si rodila ty,ale ja som rodila pred rokom a trencine a nic z toho,co tam pises ako hrozostrasne tam nebolo. Ako pisem,je to o vybere porodnice. Ak si porodila do 18minut od prvych priznakov porodu,tak to sa daj zapisat do G.knihy rekordov ☺ale ja tomu neverim ani trochu.
Nemusis ma poucovat,co vsetko si mam nastudovat ohladne patologickych porodov atd....Tak trochu som si to nastudovala pred par rokmi,ked som robila statnicu z gynekologie...

10. dec 2015

@slniecko77 a este k tej poslednej tvojej vete- zdravotnici sa na porod pozeraju tak a vedu ho tak,aby minimalizovali riziko umrtia/poskodenia matky ci plodu,pretoze oni za nich nesu zodpovednost. Keby si raz zazila,co je niest zodpovednost za cudzi zivot,nepisala by si take sprostosti.
K tomu pupocniku-verklikuje sa dookola,preco sa nenechava dotepat- zvysuje to riziko novorodeneckej zltacky /podrobnosti ti rada vysvetlim,ak mas zaujem/. Snad je dolezitejsie zdravie dietata ako pocit radosti matky,ze dotepal pupocnik.

10. dec 2015
10. dec 2015

@alicka850 tiež som rodila v TN a mám podobnú skúsenosť. Akurát ten oxytocín mi nariadili z lekárskeho hľadiska, čo som pochopila až neskôr. rodila som dokopy presne 30 hodín a brala antibiotika do toho, tak im verím, že rozkázali oxytocín, kedže nič iné nezabralo. A povedali, že keby ani oxytocín nezabral, tak cisarák. chválabohu, som porodila vďaka oxytocínu.

10. dec 2015

@slniecko77 ja neviem kde si rodila, ale výber nemocnice je dnes normálna vec (rodila som 2 krát a v nemocnici som si vopred vybrala), taktiež je bežná sprievodná osoba na vzdychárni, na vzdychárni som bola iba ja, žiadna iná rodička - tá bola vo vedľajšej miestnosti, taktiež som rodila bez toho aby vedľa mňa rodila ďalšia žena - rodila vo vedľajšej miestnosti, mala som 2 hodinový bonding , čo sa týka epizotómie bola som dohodnutá s lekárom, že ak to naozaj potrebné nebude, tak ju nevykoná, čo sa týka podávania oxytocínu tiež je to na dohode lekár pacient, pupočník nenechali dotepať ale to z dôvodu odoberania pupočníkovej krvi a tkaniva. Nerodila som v žiadnej vychýrenej pôrodnici. Nie je to len o prístupe zdravotníkov ale aj mamičiek. Počas 5 hospitalizácii som toho zažila veľa a videla čo niektoré mamičky dokážu a to sa k nim zdravotníci správali veľmi milo, slušne a skákali okolo nich ako okolo maľovaného vajca.

10. dec 2015

@lenka3103 presne rovnaku skusenost mam aj ja

10. dec 2015

@alicka850 predstav si, ze viem co je to niest zodpovednost za niekoho zivot a nie len za svoje deti 😉
Myslis, ze LEN zdravotnici na Slovensku chcu minimalizovat riziko umrtia/poskodenia matky, alebo novorodenca? Hm, tak to je dost trufale tvrdenie. Pretoze v inych krajinach je povolene to co som ti napisala vyssie..mimochodom nevyjadrila si sa v vyssie polozenym otazkam..mozem len tipovat preco.
Co sa tyka dotepania pupocnika, je to uplna hlupost co pises, mala by si sa dovzdelavat a precitat si najnovsie studie 😉 (vies, len skola nestaci, zdravotnik sa musi vzdelavat cely zivot)..dokonca uz aj v nejakych slovenskych novinach pred par dnami som citala, ze dotepanie pupocnika je pre dieta to najlepsie..toto tvrdenie sa opiralo o vedecke studie.
A nedovolila by som si tvrdit co je dolezitejsie, lebo pocit radosti matky a zdravie dietata sa VOBEC nevylucuju, samozrejme stale sa bavime o fyziologickom porode a fyziologickom novorodencovi.

10. dec 2015

@lenka3103 opakujem sa, keby som mala cestovat z mojho bydliska na SVK do porodnice kde by mi umoznili to co v UK (uuuplne sci fi na Slovensku) tak by som ani jeden porod nestihla v porodnici,a le rodila by som v aute....tak, fakt nech na mna nikto nechodi s tym, ze zena ma za svojim ''vysnenym'' porodom cestovat do vybratej porodnice. Keby sa na Slovensku robilo ako sa ma robit podla WHO a evidence basewd medicine tak rodicka nemusi cestovat do vzdialenej porodnice, ale kludne odrodi v lokalnej porodnici - to som tym chcela napisat. To, ze ty ti si vybrala porodnicu je v poriadku 🙂 proti vyberu porodnice ako takej nemam nic, len sa snaz pochopit, ze nie pre kazdu zenu je to idealne.

10. dec 2015

@borkavan pokial bol oxytocin indikovany zo zdr. dovodu tak nie je o com, ale my sa tu stale bavime o RUTINNYCH zakrokoch..co stale nejak nechces, alebo nevies pochopit.

10. dec 2015

@slniecko77 ja chápem čo si napísala. Ty ospevuješ prístup k pôrodu v UK, asi máš pozitívnu skúsenosť. Mám známe, ktoré tam rodili a doteraz majú traumu z pôrodu a nechcú mať ani druhé dieťa. Tu nejde o Uk a SVK, ale o prístup ako taký. Všetko sa dá vopred prekonzultovať, dohodnúť aj keď nie každý lekár je tomu otvorený. Ja som to šťastie mala a možno to bolo aj preto, lebo mnou vybratý lekár pôsobil 10 rokov v Kanade a Austrálii a jeho pohľad na priebeh pôrodu bol odlišný ako napr.u jeho kolegu. Ale to je len moja domnienka 🙂

10. dec 2015

@slniecko77 je pravda, že neviem aké rutinné zárkoky. Ja som len povedala, že mi pripadá, že ženy robia zo steriliných nemocním strašiaka. Nechápem prečo. Je super, že má žena odvahu rodiť doma. Ale nemala by odsudzovať nemocnice. V dnešnej dobe sa viac rodí v nemocniciach a tak to je. Ja na tom nevidím nič zlé. A ženy čo rodia inde... lebo chcú... nemali by odsudzovať sterilné prostredie nemocnice a tvrdiť, že vďaka ZNAMENU prostrediu rodili pohodovo. NIKDY tomu neuverím. Ja osobne budem zakaždým rodiť v nemocnici, nech je akákoľvek biela a sterilná a nudná. Ale, ked mi povie kamoška, chcem rodiť doma, buď pri tom, podporím ju a budem si vážiť jej odvahu a budem s ňou hľadať na nete, aby bolo všetko doma OK a super.
Mne to pripadá ako sekta... tie čo rodia mimo nemocnice... lebo tvrdia, že LEN vdaka známenu prostrediu rodili super. Podľa mňa to je blbosť.
Každá žena rodí tam, kde jej to vyhovuje a kde sa cíti príjemne. Ja osobne som sa cítila príjemne v nemocnici. Mne nevadia doktori a ani sterilné prostredie a mne dokonca vyhovovalo, že som tam mala stravu 😀 😀.

Každá žena rodí tam, kde jej to vyhovuje a kde sa cíti príjemne.

10. dec 2015

@lenka3103 zavisi od uhla pohladu..podla toho co tvoje zname ocakavali, ja zase mozem napisat, ze nepoznam ziadnu co by bola nespokojna s porodom v UK a to ich poznam vela 🙂
Mala si stastie...ale toto stastie nema kazda rodicka na Slovensku a skutocne sa neda na to stastie spoliehat..keby boli zavedene urcite guidlines tak by sa vsade muselo robit rovnako, nie v kazdej porodnici co pan primar povedali.

10. dec 2015

@borkavan ale ved presne toto autorka niekolkokrat zdoraznila a par z vas - z tej opacnej strany ste sa do nej ''obuli''. To nebolo pekne ani mile. Nikto nikoho nenuti rodit doma - mna tiez nikto nenutil kde mam rodit, dostala som na vyber z troch moznosti. Tu ide o pristup zdravotnikov a o ich myslenie..

10. dec 2015

@slniecko77 nikto sa tu do nikoho neobul,kazda pise svoj nazor. Moj nazor je, ze propagovanie niecoho nelegalneho - cim u nas domaci porod este stale je, nie je v poriadku. Keby u nas boli moznosti a skoleny personal ako v zahranici, tak je to ine.

10. dec 2015

@alienka000 ja nemam pocit, ze tu niekto nieco propaguje, mamicka napisala svoj zazitok z porodu ako mnohe dalsie 😉 opisala svoje pocity..ci zenam, ktore rodili inde a inak ako je standard v slovenskych porodniciach to zakazete?

10. dec 2015

@slniecko77 nie, ale podla mna su namieste potom reakcie zien, ktore si myslia, ze je to nezodpovedne 🙂 Lebo tam, kde je to povolene je pritomny personal aj zodpovedny a skoleny na domace porody. U nas na to nie su certifikovani odbornici, nie su zodpovedni, su len "prizerajuci sa". Preto je to nezodpovedne zo strany matky voci svojmu dietatu... A dufam, ze teda aj ked su tu nadsenkyne, nebudu jej priklad nasledovat a vystavovat tak riziku zivot nevinneho cloviecika. Ak niekto silno chce, nech ide predsa tam, kde su na to podmienky, kde je to povolene a podporovane. Ja osobne by som sa takej predstave asi tiez nebranila ale nie tam kde na to nie su vhodne podmienky...

10. dec 2015

@alienka000 ja osobne by som na Slovensku na to nenabrala odvahu. Ale aj u nas su PA s mnohorocnou praxou, maju desiatky odrodenych deti, dokonca mnohe uz aj vysokoskolske vzdelanie..som presvedcena o tom, ze PA, ktora sa podujme na domaci porod ma adekvatne studium, mnozstvo skusenosti..

10. dec 2015

@slniecko77 asi nema zmysel sa s tebou bavit,pretoze nemas jasno v zakladnych veciach a tipujem,ze si urcite navstivila vsetky porodnice v SR,takze presne ovladas vsetky rutinne postupy pocas porodu,ktore sa aplikuju na kazdej zene. Vobec sa nebudem pustat do odbornej diskusie s tebou o tom,ci sa ma,alebo nema nechat dotepat pupocnik,evidentne nemas zakladne vedomosti z fyziogie,preto to nema vyznam. Ale urcite v "nejakom" casopise ti to vysvetlia.
Neviem,ci si si precitala moj komentar vyssie,kde som pisala o dom.porodoch v zahranici,ale asi nie. Takze zopakujem to este raz,aby si to pochopila- v zahranici su vytvorene podmienky o ktorych sa uz nebudem blizsie rozpisovat. U nas to legislativne zatial nie je mozne a PRETO to ani zdravotnici nerobia. Nie preto,ze by nebola vola-mozno nejakej skupiny.
Moje komentare smerovali k tomu,aby sa mamicky,ktore zvazuju porod doma nedali ovplyvnit iba emotivne napisanym clankom ake je to uzasne,ale aby hlavne videli aj druhu stranku veci a mozne komplikacie. Nebudem uz na tvoje komentare reagovat,oberas ma len o cas a uplne zbytocne.

11. dec 2015

@alicka850 takze este raz...pravdepodobne si ty navstivila vsetky porodnice v SR, ked dobre vies ake su zavedene rutinne postupy 😉 nie ja som nenavstivila vsetky, stacila mi empiricka skusenost (podotykam, ze nie jedna!) z porodnice na SVK a opis porodov mojich kamaratok.
Veru do odbornej diskusie sa my dve radsej pustat nebudeme, kedze nemas natudovane najnovsie poznatky z evidence based medicine - ako som spominala, treba vzdelanie cely zivot doplnat, specialne ako si zdravotnik za ktoreho sa prezentujes.
A ano precitala som si tvoj komentar vyssie...bohuzial ani to tak skoro nebude mozne, lekarsky lobbing je prilis silny a PA su malo sebavedome ☹ uz pred X rokmi bol navrj, ze fyziologicky porod povedie PA bez lekara, myslis, ze to preslo? nie, nepreslo...kvoli lobbingu lekarov. PA na Univerzitach su vedene k tomu, aby viedli samostatne porody, musia ich mat odvedenych niekolko 10 pred ukoncenim studia..
Este raz k tomu dotepaniu pupocnika, bt tebou prehodnotim svoje vedomosti, mas skutocne vela odvahy tvrdit nieco co bolo poprete a este sa vysmievat z ludi, ktori ohladne mediciny maju nastudovaneho toho viac ako ty.
Skus si precitat clanok (ak budes potrebovat pomoc s prekladom, rada pomozem 😉 ) tak nieco o dotepani pupocnika z karentovaneho casopisu:
https://www.rcog.org.uk/en/news/rcog-release-ti...

11. dec 2015

@slniecko77 a ty si zase nastudovaná len z internetu a nie zo skusenosti,ty rádio

11. dec 2015

@danielita18 😀 😀 😀 😉

11. dec 2015
11. dec 2015

@danielita18 vola sa tato diagnoza medzi nami lekarmi "doktor Google" 😆😷

11. dec 2015

@slniecko77 aaale aký prístup zdravotníkov?? Jemine... no bože. MInimálne v rizikových situáciách robia, čo je v ich silách. Keby ti operovali slepé črevo, tiež im do toho nekecáš. Mne ho operovali ako 16-ročnej a jednali so mnou omnoho horšie, ako tu niektoré píšu pri pôrode. Ale zachránili mi život, lebo mi prasklo.
V určitých prípadoch - pôrod, vážne operácia.... je dôležitý výsledok a nie cesta. Asi som neni taká padavka a nepoondím sa z nejaké jednania... že do mňa niečo napchajú a ja nechcem. Neštudovala som medicínu, tak im treba veriť!

12. dec 2015

@alienka000 presne, presne, uplne súhlasíííím s tebou.

12. dec 2015

@slniecko77 tak ti poviem, moja prababka bola pôrodná babica. Keď som sa ja a segra narodila, ešte žila. Bola pri mamine, sledovala ju, ale tesne pred pôrodom ju poslala do nemocnice. Proste aj ona rešpektovala to, že už sa rodí v nemocniach v sterilnom prostredí.
A pritom odrodila celú Dubnicu nad Váhom doma počas jej dlhodobej éry. Lebo v tom čase sa rodilo doma, keď ona žila a bola aktívna.

12. dec 2015

@danielita18 😀 😀 rádio JEREVAN 😀 😀

12. dec 2015

@alicka850 nejak si nie schopna sa vyjadrit k dotazom a vedeckej studii 😉 no velmi tazko pre niektorych priznat svoju nevedomost.

12. dec 2015

@domak2 ano, vsak aj autorka rodila na slovensku, nie?

12. dec 2015

@lusulko a aj si si to studovala (o tych dom.porodoch), alebo si to len myslis?? Mozno keby sa rozhodnes pre domaci porod mas ine nastavenie a dopadne to dobre.. ja si zase myslim, ze vsetko je o nasej hlave.

12. dec 2015

@danielita18 ved ja som to aj tak pochopila.

12. dec 2015

@kahlan_amnel ja som reagovala na to, ze porod doma je statisticky bezpecnejsi. Ako moze byt nejaka statistika o tom na Slovensku ked tu nie su oficialne povolene domace porody? 😅 Ja uplne chapem rodenie doma v krajinach kde je to povolene a osetrene a clovek ma aky taky pocit, ze pomoc je nablizku. U nas je to pre mna zbytocny hazard zo zivotom zucasnenych.

12. dec 2015

@borkavan pozri krasne na zivote je to, ze nas je tolko, ze sme kazdy iny, a tak krasne roznorodi.. ved aka by to bola nuda stretavat tie iste ksichty a s rovnakymi nazormi.. niekomu porodnica vyhovuje - ok (aj ja som taka bola pri prvom porode.. nic som si nestudovala, ved pojdem do porodnice, oni vedia ako rodit).. po tej skusenosti aku som mala som sa rozhodla, ze budem rodit sama.. stratila som doveru lekarov a kazdou mojou ci inou skusenostou som presvedcena, ze sucasni lekari maju len z malej casti pravdu vo vacsine ich vedomosti a praktik (takze ja im neverim a robim si vsetko podla seba, svjho uvazenia, nastudovania a intuicie) mne prostredie porodnice zial porod skomplikovalo a opacne doma som sa citila bezpecne.. ale to som ja a s vedomostami ktore mam .. mozno keby zeny viac studuju a zaujimaju sa mozno by takych bolo viac..

12. dec 2015

@domak2 hej, tie statistiky su z krajin ako je dansko atd.. nechapem preco by to u nas bol hazard.. ved sa da zohnat aj u nas kvalifikovana PA a koniec koncov aj v tych krajinach kde je to povolene moze prist ku kadecomu.. a napr. aj na slovensku su porodnice, kde nie je novoodenecke oddelenie a v pripade komplikacia sa dieta prevaza do ineho mesta.. ono sa moze stat vzdy nieco..

12. dec 2015

@kahlan_amnel ale to sa nejdem hadat. Len mi nesedeli tie statistiky- preto som sa pytala ci na sr. Za svojim si ale stojim. 🙂

12. dec 2015

@domak2 na sr isto nie, ved ono ani nie su o tom, ze by niekto doma rodil 🙂

12. dec 2015

@kahlan_amnel nemyslim si, ze rozmer panvy a velkost dietata je v mojej hlave...

12. dec 2015

@lusulko ale nooo, určite by sa ti pozitívnym myslením a pocitom bezpečnosti panva rozšírila 😀

12. dec 2015

@lusulko oprava : pocitom bezpečia 🙂 až teraz som si všimla, čo som napísala 🙂

12. dec 2015

@lenka3103 my sme to pochopili 🙂

12. dec 2015

@kahlan_amnel a keby si mala rizikové tehotenstvo bol by tvoj názor taký istý ? Tiež by si ostala rodiť doma a nedôverovala lekárom? alebo to už by si radšej išla do nemocnice a prinútila sa dôverovať lekárom????

12. dec 2015

@kahlan_amnel ja som mala pred svojim prvým pôrodom všetko naštudované a dokonca som zabrdla aj do hypnopôrodu. Nie som človek, čo ide a uvidí. Som človek, čo sa potrebje dôkladne pripraviť na veci, na ktoré sa dá pripraviť.
Ale stále sme sa nepochopili. Mne osobne cudzie prostredie nerobí nič, nech je akékoľvek... a tvrdím, že vy ženy, čo tvrdíte, že doma sa cítite bezpečne a isto, ste asi padavky (bez urážky), keď vam vadí nemocničné prostredie a lekári.
Ked mi povedia, odsťahuješ sa so synom na rok niekam inam a tam budeš rok vykonávať svoje povolanie, tak idem. Nemám problém s ničím. Nie som padavka, fňukavka alebo naviazaná na tento byt, domáce prostredie, obchodu tu za rohom... chápeš?

13. dec 2015

@borkavan ved som pisala, ze sme kazdy iny.. tebe cudzie prostredie nerobi nic.. mne ani nevadi tak prostredie ako lekari, ich mudre reci, ale co mi vadilo najviac, bolo to, ze som si nemohla robit to, co som chcela.. ak si myslis, ze take zeny su padavky je to tvoj nazor a mas nan plne pravo.. ja som citila, ze chcem dietatu dat viac ako je ponuknute v nemocnici a ta potreba bola silnejsia ako ochota prisposobit sa.. vlastne mi pride divne, ze v tak prirodzenych veciach ako je porod je nutne sa niekomu prisposobovat a robit to podla jeho pravidiel..

13. dec 2015

@lenka3103 asi ano.. ja verim sebe a svojej intuicii, svojim pocitom.. ked som rodila doma mala som 14 dni po termine za tu dobu som nebola u lekara a mala diagnostikovaneho streptokoka.. snazila som sa ho zbavit, ale ked nalez pozitivny aj na treti krat vzdala som to.. cele tehu som neabsolvovala sono, lebo si myslim, ze je skodlive 🙂 takze asi by mi rizikovost nemali ani ako urcit.. jedine ze by v krvi nieco nasli.. ja lekarom uz asi nikdy verit nebudem 🙂 keby mi diagnostikuju rakovinu tak aj tak sa liecim podla seba.. uz nejako som sa od sucasneho moderneho liecitelstva odklonila..

13. dec 2015

@kahlan_amnel tak to mozes byt rada ze to dobre dopadlo...je skoda, ze si ludia nevazia to v akej dobre zijeme co sa tyka pristrojov a moznosti zachranovat zivoty...

13. dec 2015

@lusulko ludia maju na viac ako su pristroje.. luda maju nekonecnu mudrost ktora je schovana v nich samych, len sa boja ju pouzit, alebo nevedia ako.. dopadlo to dobre a ja som to vedela pretym, posac toho.. to je jedno.. keby to ma dopadnut zle nie som doma.. proste som bola tam kde som mala byt..

13. dec 2015

@kahlan_amnel sorry, ale toto su pre mna sektarske reci...pozitivne myslenie Ti nepomoze sa babatku nieco stane pri porode...myslis, ze matky co chodia rodit normalne do nemocnice tam idu s tym, ze nemyslia pozitivne?

13. dec 2015

@lusulko ja ked som isla do porodnice som bola plna pozitivneho myslenia radosti a ocakavania.. chovali sa ku mne tak, ze som prestala byt sama sebou, robila som veci co chceli oni a nie ja.. skoro som skoncila na sekcii (a stalo ma to vela sil aby som ich od toho odhovorila).. vela zien sa im podari zlomit a oni prestanu byt samymi sebou a podriadia sa a tam zacinaju komplikacie - nemusis sa s tym stotoznovat, je to moj pohlad na vec..

13. dec 2015

@kahlan_amnel vidím, že nemá význam niečo písať, lebo len dookola samé - viera v seba, pocit bezpečia atď . . . Myslím, že keby si naozaj zažila rizikové tehu a každodenné modlenie sa za to, aby dieťa v brušku rástlo, malo dosť výživy, aby bolo donosené a aby vôbec v bruško prežilo - určite by si hovorila, písala inak. Strach o dieťa je viac ako čokoľvek iné. Nemám nič proti pôrodom doma, kto chce nech doma rodí - každá matka je zodpovedná za svoje dieťa.

13. dec 2015

@lenka3103 niektorým ludom to nevysvetlíš,niekto má dieta na kedy si zaželá a kolko chce a niekto sa nedočká ze celý život,ja som nemohla otehotniet 4 roky,celé tehotenstvo som bola na rizikovom,nakoniec malý musel íst cisarskym,čo mi povedali to som robila len aby som ho donosila a aby všetko dopadlo dobre a ked si toto niekto neprežil v živote to nepochopí

13. dec 2015

@danielita18 zisťujem, že tu nevysvetlím nič, lebo niekto vidí len jeden smer a to je všetko. Ja som mala nemala problém otehotnieť, prvé tehu super, pôrod super a druhé tehu vysoký tlak, zle prietoky na placente ale vďaka primárovi z nemenovanej pôrodnice , ktorý robil aj nemožné preto aby malý vydržal v brušku čo najdlhšie a mal aj dosť výživy som malého donosila a aj na moju prosbu po zvážení všetkých rizík mi umožnil rodiť prirodzene. Takže ja nemôže povedať krivého slova na lekárov alebo pôrodnicu. Ale ako si napísala, kto nezažil nepochopí.

13. dec 2015

@lenka3103 ja tiež vdaka mojmu gynekologovi a veľmi dobremu personálu Bohužial už bývalej porodnici v Ilave,mám zdravého synčeka

13. dec 2015

dievcata, aj ja som bola ako vy, tiez som mala podobne nazory, fakt, plne vam rozumiem. Nemusite mi nic vysvetlovat a ani to nepotrebujem. Proste vy to citite tak a ja inac.. no a co.. ved ako som pisala to je krasne ze kazdy sme ini.. ale fakt aj ja som bola taka, ale akosi som sa zmenila.. ani neviem preco a ako, ale som zacala inac mysliet a som fakt tomu strasne stastna, lebo je to takto lepsie.. a mozno za par rokov budem mat zase ine nazory, no a co, ved to je super ze clovek meni a vyvija...@danielita18 - mala som aj ja problemy s otehotnenim, vela som si prezila, potracala som a pod. prve tehu tiez rizikove, a potom som sa zmenila, uvedomila som si niektore veci a napriklad som zistila, ze spravnym stravovanim si vie clovek zabezpecit dokonale zdravie, bezproblemove tehotenstvo a lahky a rychly porod aj vo vysokom veku a to ti lekari nepovedia. Mozno mate s lekarmi super skusenosti a perfektne vam pomahaju .. mne zial nie.. takze ja si hladam ine sposoby riesenia problemov, ale som rada, lebo ma to posuva dalej

13. dec 2015
Komentár bol odstránený

Mila maminka, velmi ti blahozelam ku krasnemu porodu, tesim sa, ze bol taky, ako si chcela. Porod je totiz v hlave... Viem to velmi dobre pochopit, lebo som svoje druhe a tretie dieta porodila doma, tretie planovane sama a bolo to uzasne, ziadne komplikacie sa nekonali, porody rychle a bezproblemove, deti nadherne a zdrave. Kiezby stale viac zien vedelo toto pochopit a zazit! Snad sa dockame. Prajem tvojej rodinke vela stastia a radosti zo zivota. 💜
@sayurinka

18. dec 2015

hm,nikdy by som doma nerodila...mne by sa maly zadusil,chvalabohu za nemocnicu a akutnu sekciu...radsej pobudnemv porodnici 5 dni,ako ohrozit svoje dieta..ved tam nestrasi 🙂 ale zelam vela zdravicka 🙂

20. dec 2015

Dakujem za nadherny inspirativny pribeh, zelam vsetko najlepsie do vasho rodinneho zivota 😉😊

21. dec 2015

Nadherne napisane, krasny pribeh. Ja este deti nemam, ale precitila som s tebou cely porod a tesim sa na ten den, ked budem moct taktiez prezit porod mojho babätka. Z tvojho pribehu saje Laska a uplne sa rozlievala okolim, ked som tvoje riadky citala!!!

22. jan 2016

@lenka3103 prosim ta, kde si rodila?

3. feb 2016

@1sonda rodila som v Roznave, pri primarovi a k nemu som chodila aj do poradne.

3. feb 2016

Krasny clanok 😊

14. feb 2016

aaaah no to si nadherne napisala, neuveritelne sa tesim na dlasie dietatko,-dufam ze onedlho budu vytuzene dve ciarky...ak by mi bolo dopriate ,nemocnicu zrejme vylucim aj vdaka tvojmu pribehu 🙂

8. mar 2016

@katarinka629 teším sa, že ťa môj príbeh inšpiroval 🙂 veľmi ti želám vytúžené ďalšie bábätko, snáď sa zadarí čo najskôr! 🙂 aj my už intenzívne rozmýšlame nad ďalším malým zázrakom 🙂 Ak by si v budúcnosti mala nejaké otázky alebo by si chcela s niekym len tak pokecať, kľudne mi napíš 🙂

8. mar 2016

@sayurinka jee zlata dakujem 🙂 uz aj studujem tu stranku hehe

8. mar 2016

💙 krasne. Citala som to 2x po dlhšej dobe a znova plakala. 🙂 to tie tehu hormóny :D
Si skvela!

31. mar 2016

@mishell23 gratulujem ti k dalsiemu drobcekovi v brusku 🙂 a aj potichu závidím 🙂 aj ja uz pomaly premýšľam nad druhym 🙂 želam ti všetko len to najlepšie, veľa lásky a pozitivnej energie :-* ďakujem za všetky tvoje milé slová 🙂

1. apr 2016

@sayurinka krásny článok, máš môj obdiv, absolvovali ste krásny pôrod. Si veľmi zrelá a máš v sebe takú príjemnú múdrosť a pokoru, hoci sa tu mnohé ženy s odlišnými názormi majú potrebu hádať, ty láskavo akceptuješ aj tie iné názory. Tiež už nosím bábätko v brušku a uvažujem nad alternatívnymi spôsobmi, tak ťa možno čoskoro budem kontaktovať s prosbou o radu 😃

2. apr 2016

Pre mna Vaau...tesim sa na druhy porod 🙂 🎩dolu 👍

9. apr 2016

@babistatka Ďakujem za tvoje mile slová, želám ti krásne tehotenstvo a pôrod a určite sa poteším, keď mi napíšeš ohľadom čohokoľvek 🙂
@mm87245 Ďakujem ti veľmi pekne, aj ja sa naň teším, uvidíme kedy sa ďalší malý zázrak dostaví 🙂

9. apr 2016

Krasny pribeh. Doma by som sice tiez nerodila, ale to len preto, ze v nemocnici som nikdy nebola. Absolvovala som hypnoporod kurz a nemocnicu si bola pozriet. Vynikajuce prostredie a vybavenie a citila som sa tam akoby som bola na wellnesse. Vsetci sa mi smiali, ze uvidim aky to bude wellness. Samotny porod trval od uplneho zaciatku cca 32 hod, pretoze u mna nejako vizualizacia nefungovala a neotvarala som sa. Na slovensku by som skoncila sekciou pre nepostupujuci porod a tam o nej nepadla ani zmienka... jedla som obed, veceru, pocas 1.doby som pucila kavenky a pocas bondingu mi hebamme doniesla z kuchynky jogurt, lebo som bola brutalne hladna... zazila som krasny porod a kludne by som si ho zopakovala aj s tymi 30timi hodinami...
Skoda, ze vela zenam je to jedno, lebo ze sak doktori ich odrodia... a kym to tymto zenam bude jedno, tak sa na slovensku toho vela nezmeni... a nech mi nikto nehovori, ze slovenky sme inak fyziologicky stavane ako napr. Rakusanky, kde napr. nastrihy nerobia len tak preventivne

13. apr 2016

jeej to je super, ze aj na SK niekto rodil takto ako ty a nasiel PA. Ja som sice rodila v nemocnici ale prezila som tam hypnoporod a bolo to v CR so sukromnou asistentkou - ziaden nemocnicny personal len PA a moj manzel. Na SK by som v ziadnej porodnici nerodila, vela mojich kamosiek co sa snazili o nejaky pekny a prirodzeny porod skoncili velmi zle a maju traumu na cely zivot. Inak druhe planujem doma a tu pri Prahe si mozem vyberat z PA je ich tu celkom dost aj na domaci porod.

20. apr 2016

Ahoj, az teraz som si vsimla Tvoj pribeh a uplne ma potesil! Tiez som mala porod doma, bol fantasticky, vzdy na neho rada spominam a teraz pri citani sa mi zasa ozivili tie spomienky 🙂 Snad este raz taky zazijeme 🙂

8. máj 2016

Uzasne dojalo ma to az k slzam si silna zena a mas ozaj oporu v muzovi ste uzasna rodina ❤ drzim ✊ nech aj 2 porod je taky va este krajsi

6. júl 2016

@borkavan toto je napr blbost aspon u nas moja mama vsetky deti "vyplula" bez nasledkov a ja som mala fest tazky porod aj tehotenstvo

5. jan 2017

Krásne🙂

7. feb 2017

Jeeeeeeeej 😍 ❤

15. feb 2017
16. feb 2017

Krásne napísaný príbeh, pôrod doma neodsudzujem, práve naopak, inšpiruje ma..Ale predsa ma zaráža jedna vec..To,že si šla ku gyn.až v 15.tom týždni..Jasne, je to predsa zásah, keď sa hneď robí sono a kadečo iné..Ale osobne si to neviem predstaviť..Pri prvom tehotenstve som nič o takých prirodzených veciach nevedela, k lekárovi na potvrdenie som šla hneď ako som našla na teste dve //..Jednak preto, že som to potrebovala mať na 100% potvrdené, pretože som mala veľmi silný zápal močových ciest, a lekárka nevedela, ako ma môže liečiť (iba brusnicami to žiaľ nešlo)..No a keď mi cca v 8tt vzali krv na tie základné testy, vyšla mi pozitívna akútna toxoplazmoza..Ak by som vtedy k lekárovi nešla, pravdepodobne by naša dcérka bola dnes iba anjel v nebi..
Tak ja len toľko, pôrod doma je pre mňa inšpirativny, ale keď vidím tie komenty, že ani jeden utz za celé tehotenstvo, pripadám si ako monštrum, že to dovolím robiť na sebe a svojich deťoch..Celkovo mám proste pocit zo žien, ktoré prezentujú domáce pôrody a celé tehotenstvo ako vnímavé, že sú nejaké bohyne, a my ostatné sme iba také obyčajné ovce,ktoré robia to,čo im lekár prikáže..Som asi príliš vzťahovačná alebo čo..

25. feb 2017

Takto sa tesit a opisovat domaci porod v 17 rokoch, tak to je pecka. Musis byt velmi uvedomela zena.....ja by som toto nezvladla, mas moj obdiv❤

25. feb 2017

Začni písať komentár...

Odošli