Univerzitný profesor vyzval svojich študentov na diskusiu na tému existencie zla.
Začal slovami: „Stvoril Boh všetko, čo existuje?“
Jeden zo študentov bez váhania odpovedal: „Áno, stvoril!“ Profesor sa pýtal ďalej: „Stvoril Boh skutočne všetko?“ „Áno, pán profesor,“ odpovedal študent. Profesor pokračoval: „Ak Boh stvoril všetko, tak stvoril aj zlo, pretože existuje všade
okolo nás, a keďže každého definujú jeho skutky (ony ukazujú kým sme), znamená
to, že Boh je zlý.“ Študent bol týmto profesorovým záverom umlčaný a profesor bol
spokojný sám so sebou. Boh hrdý na to, že študentom opäť dokázal, že Boh a viera
je mýtus.
Do diskusie sa však prihlásil iný študent: „Môžem vám, pán profesor, položiť
otázku?“ „Samozrejme,“ odpovedal profesor. Študent vstal a spýtal sa: „Pán profesor, existuje chlad?“ „Čo je to za otázku? Samozrejme, že existuje. Vari tebe nebola
nikdy zima?“ Študenti sa začali nad vývojom debaty pochechtávať. Mladý muž povedal: „V skutočnosti chlad neexistuje. Podľa zákonov fyziky je to, čo považujeme
za chlad, iba absencia tepla. Každé telo alebo predmet môžeme študovať z hľadiska
premeny a prenášania energie. V našom prípade z hľadiska prenášania, vedenia tepla. Je to teplo (nie „chlad“), čo telo alebo predmet prenáša. Absolútny nedostatok
tepla je tzv. absolútna nula; pri absolútnej nule je hmota inertná, neschopná reakcie.
Teda chlad v skutočnosti neexistuje. Je to len slovné vyjadrenie stavu, keď pociťujeme nedostatok tepla.“
A študent pokračoval: „Pán profesor, existuje tma?“ „Samozrejme,“ odpovedal
profesor. Študent pokračoval: „Pán profesor, opäť sa mýlite, tma taktiež neexistuje.
Tma je v skutočnosti len absencia svetla. Svetlo môžeme študovať, tmu nie: naprí-
klad pomocou Newtonovej prizmy (hranola) môžeme lámať svetlo biele na mnoho
monochromatických svetiel rôznej vlnovej dĺžky; s tmou nič také robiť nemôžeme.
A ako môžeme študovať rôznu vlnovú dĺžku (kvalitu) svetla, tak môžeme merať aj
jeho intenzitu (kvantitu) – od vysokej po tú najnižšiu, t.j. po rôzne „stupne tmy“.
Ako môžeme určiť, aká veľká je tma v danom priestore? Keďže svetlo preniká, prestupuje tmu, a tým mení jej „intenzitu“, veľkosť tmy môžeme určiť iba tak, že zmeriame množstvo svetla, ktoré tam je. Nie je to tak? Tma je len ľudské označenie stavu, keď svetlo nie je prítomné.“
Mladý muž pokračoval a profesorovi položil ďalšiu otázku: „Pán profesor, existuje zlo?“ Profesor zneistel, ale odpovedal: „Pravdaže, veď som to už povedal. Denne vidíme príklady neľudskosti voči iným ľuďom, mnohopočetné zločiny a násilie
sú všade vo svete. Všetky tieto prejavy ukazujú na prítomnosť zla.“ Na to reagoval
študent slovami: „Nie, pán profesor, zlo neexistuje! Teda neexistuje samo osebe.
Zlo je iba stav bez Boha. So zlom je to podobne ako s chladom a tmou. Zlo je slovo,
ktoré ľudia používajú na opísanie stavu, situácie, keď nie je prítomný Boh. Zlo teda
Boh nestvoril. Zlo nie je niečo také, ako napríklad teplo a svetlo, alebo viera a láska.
Zlo – absencia Boha – je stav, v ktorom sa človek ocitne, keď je vydaný napospas
sebe samému, keď v jeho srdci nesídli Božia láska. Zlo – stav, keď nie je prítomný
Boh, je ako chlad – stav, keď nie je prítomné teplo, alebo ako tma – stav, keď nie je
prítomné svetlo.“
Profesor si sadol. Nastala chvíľa ticha. Meno mladého muža bolo – Albert Einstein.
krásne
Začni písať komentár...
už som to niekde počula, je to krásne.