olejka
26. sep 2013

Asistovaná reprodukcia z iného uhla.

Otázka na kresťanského gynekológa Mudr. Ivana Wallenfelsa

Bude sa dať robiť aj na Slovensku asistovaná reprodukcia spôsobom, ktorý katolícka Cirkev povoľuje?
Pýtate sa asi na možnosť vnútromaternicovej inseminácie, ktorá nadväzuje na manželský pohlavný akt a katolícke učenie ju považuje len za pomoc pri prirodzenom počatí, nie za jeho náhradu, čo by už nemohlo byť akceptované. Nemusíme hovoriť o budúcnosti, na Slovensku sú lekári, ktorí sú ochotní akceptovať požiadavky páru v tomto zmysle, aj keď ich asi nie je veľa.

http://www.40dni.sk/index.php?menu=oao&id=14

POSTOJ KATOLÍCKEJ CIRKVI
Postoj Katolíckej Cirkvi k otázkam umelého oplodnenia sa opiera o tieto dokumenty:
-Humanae vitae (1968) – encyklika pápeža Pavla VI.
-Donum vitae (1987) – inštrukcia Kongregácie pre náuku viery o rešpektovaní začínajúceho sa ľudského života a o dôstojnosti plodenia.
-Katechizmus Katolíckej cirkvi (1992, 1997) – čísla textu 2373 – 2379.
Problematické oblasti z pohľadu morálky
oddelenie plodivého aspektu manželského aktu od spojivého; získavanie spermií masturbáciou; prístup k dieťaťu ako k tovaru alebo ako k nárokovateľnej položke (tzv. právo na dieťa); darcovstvo spermií a vajíčok, prenášanie zodpovednosti na tretiu osobu – lekára (ktorý v snahe zabezpečiť len úspešný výsledok môže mať tendenciu zničiť poškodené embryá); oplodnenie viacerých vajíčok – vznik viacerých embryí, ktoré budú označené ako nadbytočné a následne zničené alebo zmrazené; náhradné materstvo.
Pohlavný akt obsahuje spojivý a plodivý aspekt, ktoré nemožno oddeliť
Technika, ktorá nahrádza manželský akt, je morálne neprijateľná
Vstup tretej osoby je morálne neprijateľný
Masturbácia ako spôsob získavania spermií (či už na vyšetrenie alebo na použitie pri inseminácii alebo oplodnení) je morálne neprijateľná (KKC 2352).
Technika, ktorá uľahčuje manželský pohlavný akt alebo mu pomáha, je morálne prípustná.
Z uvedených techník sa Cirkev nestavia negatívne k IUI a GIFT, pokiaľ sa spermie nezískavajú masturbáciou, ale sú odobraté z pošvy ženy po riadnom pohlavnom styku.
AKÉ SÚ ODPORÚČANIA pre kresťanské páry?
-Nakontaktovať sa na manželov, ktorí svoju neplodnosť prijali a vyriešili ju napr. adopciou. Skúsenosť takýchto manželov im môže pomôcť prijať ich situáciu.
-Skúsiť hovoriť o adopcii – niekedy práve adopcia pomôže prekonať prekážky psychologického charakteru u páru, ktorý je ináč plodný, len neúspešný pri počatí. Neraz sú neveriaci alebo nepraktizujúci veriaci lepším príkladom ako veriaci.
-Kontaktovať sa na tých, ktorí môžu sprostredkovať vyšetrenia u veriacich lekárov:
-manželia Laukovci (www.billings.sk),
-Liga pár páru (www.lpp.sk);
-Centrum pre bioetiku v Banskej Bystrici, 974 01, Kapitulská 21, BeLic. Pavla Poloňová, tel. 048/472 0214. Toto centrum má adresár veriacich gynekológov a lekárov rešpektujúcich učenie Cirkvi.
-Aj na Slovensku je už školiteľka Creightonského modelu (CrMS), metódy PPR a hlavného diagnostického prostriedku tzv. NaProTechnology (Natural Procreative Technology) – Michaela Rusnáková, misha@fertilitycare.net.
CrMS je vedeckyskúmaný už viac ako 25 rokov v Inštitúte pápeža Pavla VI. Pre štúdium ľudskej reprodukcie v Omahe (Nebraska USA), úplne v súlade s učením Cirkvi.
Pri dodržiavaní určitých podmienok Cirkev nenamieta voči niektorým technikám
– ide o techniky GIFT a AIH – IUI,pokiaľ im predchádza riadny manželský pohlavný akt, z ktorého sú odobraté a upravené spermie. V centrách asistovanej reprodukcie na Slovensku prichádza do úvahy akurát AIH (IUI). Treba však počítať s tým, že v spomenutých centrách im ponúknu aj (a možno iba) IVF a ICSI. Ich úspešnosť je totiž vyššia (okolo 25 %) než IUI (15 %). Navyše poisťovňa neprepláca IUI.
Ak je pár veriaci, a ide mu o súlad s učením Cirkvou, pri využití služieb týchto centier si dá ako podmienku pri IUI možnosť riadneho manželského aktu, nie masturbáciu. Budú sa na takýchto manželov pozerať čudne, ale keďže im ide aj o biznis , vyhovejú im.
Netreba zabúdať ani na taký rozmer týchto „techník“ ako je dopad na psychicko-sexuálnu rovnováhu manželov. Je to priam vpád do výsostne intímnej sféry manželov, cítia sa pod dozorom, pohlavný styk (pri inseminácii) je načasovaný na deň a hodinu, manželské lôžko sa mení na biologické laboratórium, boj proti neplodnosti sa stáva skutočným pokusom o „donucovanie tiel“ atď. Výsledný efekt môže byť ešte horší než pred pokusom.
Tiež treba hovoriť aj o zdravotných rizikách pre ženu, ak sa stimulujú vaječníky. IUI je totiž úspešnejšia, ak je spojená so stimuláciou vaječníkov. U určitého percenta žien však môže dôjsť až k hyperstimulácii.
Je tu tiež zvýšené riziko narodenia postihnutého dieťaťa. Napr. manželia sa môžu dostať pod veľký tlak, keď po dlhoročnej neplodnosti alebo po opakovanom nedonosení dieťaťa diagnostikujú dieťaťu počatému vďaka AR ešte pred narodením Downov syndróm. Štatisticky deti narodené po AR majú väčšie percento vrodených vývojových chýb. Takisto nie je isté, či aj ich dieťa nebude neplodné. Lekári síce nazývajú asistovanú reprodukciu „liečba neplodnosti“, ale tu ide o obídenie problému, nie o jeho odstránenie.
Ak sa aj napriek všetkým týmto faktom manželia rozhodnú pre niektorú z techník neprijateľných z morálneho hľadiska (IVF, ICSI) cirkvej apeluje aspoň na to, aby nedali oplodniť viac vajíčok ako jedno alebo dve, aby ostatné nemuseli byť zničené alebo zmrazené. Argumentovat je jasný. Je nielen nemorálne, ale aj nevýslovne kruté mať dieťa za cenu zabitia jeho súrodenca (alebo súrodencov).
(www.babetko.sk)

Začni písať komentár...

Odošli