Prečo nekupovať pochybné napodobeniny luxusného tovaru, o tom bol jeden z mojich predchádzajúcich príspevkov. Pridám však ešte jeden nie zanedbateľný dôvod. Výroba a distribúcia falošne označeného tovaru (tzv. „fakeov“) totiž spravidla porušuje právne predpisy, pričom nezriedka možno hovoriť aj o porušení predpisov trestného práva. Je teda na zamyslenie, či takýto pseudobiznis podporíte.
Ak sa chcete vyhnúť investícii do produktu, ktorý nesplní Vaše očakávania, prípadne tomu, aby ste naleteli na niekoho klamlivú „reklamu“ tovaru, ktorý nie je tým, za čo sa vydáva, mám niekoľko rád skúsenej nákupnej maniačky posadnutej vášňou pre autenticitu.
Prvým varovným signálom je nezvykle nízka cena. Pre jej posúdenie je samozrejme nevyhnutné mať aspoň základnú predstavu o tom, koľko trebárs také „manolky“ bežne stoja. Takéto zisťovanie sa nezaobíde bez znalosti internetu a cudzích jazykov, nakoľko na Slovensku je tento druh tovaru ešte stále zriedkavejší a ceny neraz prestrelené. Pre základnú orientáciu však dopĺňam, že napríklad cena základných lodičiek od špičkových dizajnérov začína na sume 500 eur, plná cena sofistikovanejších modelov neraz prekročí štvormiestnu sumu.
A hoci sa s trochou šťastia a skúseností dajú tieto vecičky kúpiť aj v rôznych výpredajoch, napríklad v prípade „louboutiniek“ zľavy dosahujú s ohľadom na atraktivitu a dopyt po výrobkoch tejto značky zriedka viac ako 20%; bežne však tieto lodičky stoja 700 a viac eur. V prípade značiek ako gucci, dolce & gabbana či jimmy choo sa v sezónnych výpredajoch objavuje tovar so zľavou 30-50%, avšak čím vyššia zľava, tým menšia ponuka dostupných modelov a samozrejme veľkostí.
Ak si teda vezmeme, že cena značkových topánok aj po výraznej zľave predstavuje niekoľko sto eur, ak niekto takéto topánky ponúka za niekoľko desiatok eur, je takmer isté, že sa jedná o podvrh. Lodičky od manola sa skrátka za 50 eur nikde na svete kúpiť nedajú J bohužiaľ...
Existuje množstvo internetových obchodov, kde sa dajú značkové veci kúpiť. Netreba byť jadrový génius, stačí použiť google, prípadne si pozrieť recenzie konkrétneho obchodu, paletu ponúkaného tovaru, jeho ceny a napríklad aj lehoty dodania (ak vidíte 3-5 týždňov, spomeňte, či Vám to nepripomína lehotu dodania z Číny J).
Zabehnuté internetové obchody známych a overených značiek spravidla ponúkajú prevažne luxusnejší tovar adekvátnych cien, pričom sezónne mávajú zaujímavé výpredaje. Na stránkach nájdete veľmi jasne uvedené obchodné podmienky vrátane možnosti vrátenia tovaru, ktorú máte v rámci EÚ garantovanú. Mnohé z týchto obchodov Vám pritom tovar nielen doručia kuriérom, ale zároveň ponúkajú bezplatnú možnosť vrátenie tovaru prostredníctvom rovnakej kuriérskej spoločnosti. Nakupovanie Vám tak výrazne uľahčia.
Pokiaľ veci kupujete z bazárikov, treba si preveriť hodnotenia predávajúcich, ja osobne bývam zvedavá aj na ostatný ponúkaný tovar (ak má predávajúci jeden proklamovaný mimoriadne luxusný kúsok a popri tom množstvo extrémne lacných vecí, je to opäť malé varovanie). Aby ste mali istotu je fajn sa prinajmenšom opýtať, z akého zdroja vec pochádza, seriózny predávajúci nemôže mať problém Vám túto informáciu dať.
Značkové modely, špeciálne topánky a kabelky, mávajú názvy, pod ktorými ich výrobcovia neraz niekoľko rokov v rôznych sezónnych obmenách predávajú. A veľká časť najčastejšie dostupných kúskov luxusného tovaru predstavuje práve notoricky najznámejšie, alebo aspoň bežne dostupné modely. Tak napríklad svadobné lodičky Carrie Bradshaw z filmu Sex v meste sú modelom Hangisi, klasické supervysoké ihly od Christiana Louboutina nájdete pod označením So Kate apod. Ak je teda ponúkaný model originál, spravidla sa dá dohľadať aj jeho modelové označenie a podľa toho si viete – keď už nič iné – preveriť, či vôbec daný model príslušný módny dom naozaj vytvoril.
Cez fotografie to ide možno ťažšie, ale niekedy je úroveň podradnej napodobeniny tak nízka, že už z fotografie je zrejmé, že sa nejedná o originál. Ak už danú vec držíte v ruke, sústreďte sa na kvalitu šitia a materiálov, kvapky od lepidla, trčiace nitky a nedokonalo vypracované detaily často svedčia o tom, že sa nejedná o tovar za stovky eur, ale o lacný šmejd.
Tu treba povedať, že internetové obchody ponúkajúce lujvifonky made in China neraz používajú fotografie originálnych modelov, takže obrázky majú výpovednú hodnotu skôr v prípade bazárikových vecí, kde miestami na pohľad vidno, že opätok je akýsi krivý alebo podrážka šikmo prilepená.
Začni písať komentár...