Výskumníci z University of Iowa skúmali, ako sa 16-mesačné a staršie deti hrajúce sa s jedlom učia rýchlejšie. Mozog detí si zvyčajne zapamätá skôr názvy vecí, ako je kocka, jablko či ocko, pretože sú pomerne nemenné. Zato jedlo, ako je napríklad kaša, je mätúce. Niekedy je v miske, inokedy na lyžičke, potom zas kvapnuté na zemi.
Vedci dali batoľatám k dispozícii štrnásť premenlivých látok, napríklad jablkové pyré, puding, ovocné šťavy či polievky. Výsledkom je, že deti, ktoré si zašpinia ruky, lepšie chápu rozdiely v štruktúre a hustote látok. Učenie hrou, pri ktorom pomáha aj sedenie na vysokej stoličke. „Pri vysokej stoličke je pravdepodobnejšie, že deti narobia neporiadok,“ vysvetlila pre time.com profesorka psychológie Larissa Samuelsonová, ktorá sa zapojila do výskumu.
Podporujú to aj ďalšie výskumy, ktoré zistili, že rýchle a efektívne učenie prebieha, ak sú k dispozícii nové podnety. Sú to napríklad neznáme vône a dotyky. Mozog je k takýmto informáciám vnímavejší, takže dieťa sa rýchlo dozvie niečo nové o svojom okolí. A to vrátane vecí, ktoré menia svoj tvar. Nemusí to znamenať, že najšpinavšie a najneporiadnejšie deti sú géniovia. Ale možno práve vaše dieťa, ktoré sa rukami rado hrabe v pudingu, si tým urýchli získavanie aj iných znalostí.
Rodičia, ktorí vstávajú zo stoličky aj kvôli troche jedla mimo taniera, by sa mali zastaviť. Deti sa podľa vedcov z neporiadku učia.