luciferova
7. jan 2012

(Ne)Zdravé jogurty?!?

Na úvod tohto článku by sa patrilo predstaviť sa. Nie som žiadny študovaný zdravotník, výživár, či hygienik. Som presne ako vy - úplne obyčajná mamina, ktorej záleží na zdraví a zdravej výžive svojho dieťaťa, vie čítať a vyhľadávať na internete. Neraz mam však pocit (hlavne, keď vídavam v obchodoch mamičky s deťmi a obsah ich košíkov), že nie až tak celkom zapadám...

Pristavím sa pri mliečnych výrobkoch. Je už snáď notoricky známe, že tvaroh je pre deti do 1 roka tabu. Tiež podávanie Activie do 3 rokov neodporúča ani samotné Danone na svojej stránke. Napriek tomu sú nielen na tomto fóre bežné otázky typu – Mám 7 mesačné dieťa, pribináčiky mi papá pekne, kedy mu môžem dať jogurt a aký? Vtip? Bohužial nie... aj napriek neustálemu výskytu a opakovaniu rád, tabuliek a odporúčaní pediatrov tu vo fóre je tento postoj bežnou praxou. A nielen vo fóre 😉

Pozrime sa teda na to bližšie a tajne dúfajme, že to maminám, ktoré pre svoje bábo chcú to najlepšie, pomôže...

Keď sa rozhodneme začať zavádzať mliečne výrobky, mali by sme si uvedomiť zopár základných vecí:

Kedy začať – v otázke podávania jogurtov sú aj pediatri nejednoznační, dá sa povedať, že je to individuálne podľa toho, či bolo dieťa kojené a pod. Pre nekojené deti sa odporúča zavádzať jogurt v druhom polroku života, pre kojené deti a deti s podozrením alergie na mliečnu bielkovinu až po roku. Je to teda na zvážení každej matky.

 Ktorý jogurt je ten pravý?

Obchodné reťazce majú dnes naozaj širokú ponuku a spotrebiteľ má na výber. Pri výbere prvého jogurtu si však treba uvedomiť, že dieťa doteraz sladkú chuť nepoznalo a tak mu vôbec nebude prekážať, ak nebude jogurt hneď ochutený. Pre dieťa bude novinkou to, že má jogurt, aj keď „len“ biely. Nedajme sa odradiť neúspechom - nevadí, že nezachutí hneď na prvý raz. Spomeňte si na zeleninku alebo mäsko v prvom príkrme – to možno tiež nešlo hneď „na dračku“. Treba skúšať a počkať, neponúkať hneď sladené alternatívy, lebo už niet cesty späť... Po čase môžeme skúsiť do BIELEHO jogurtu postrúhať jabĺčko, či pridať rozmačkané obľúbené ovocie, neskôr môžeme vmiešať lyžičku kvalitného (najlepšie domáceho) džemu, primiešať ovsené vločky a tak si vytvárať vlastné verzie a pritom mať pre dieťa stále ten najzdravší variant – bez prídavných látok, umelých farbív, ochucovadiel, či konzervantov. Dosladiť jogurt môžete neskôr aj zdravým trstinovým cukrom alebo javorovým sirupom.

Najlepšie jogurty pre deti sú také, ktoré obsahujú čo najmenej zložiek. Teda biele a s obsahom jogurtových kultúr. Čo sa týka obsahu tuku, tak pre malé deti nie sú vôbec vhodné nízkotučné jogurty. Odporúčam vyberať jogurty s okolo 10% tuku, mliečny tuk totiž priaznivo vplýva na rozvoj mozgu.

Niektoré maminky s obľubou a čistým svedomím siahajú po jogurte Activia. Niet sa čo čudovať, keď reklama tvrdí, že po jej požití sa máme cítiť dobre 😉. Pre deti do 3 rokov je však nevhodná. Po prvé – obsahuje nízke percento tuku a po druhé – na samotnej stránke ich lekárka odporúča tieto jogurty až od 3 rokov.

Pri kúpe jogurtu by sme si mali vždy poriadne prečítať jeho zloženie, resp. kupovať len jogurty, ktoré nakupujeme stále a ich zloženie poznáme. Najmä pri ochutených jogurtoch si treba dávať obrovský pozor na obsah konzervačných látok a tiež na obsah farbív či umelých sladidiel. Tie v strave malých detí nemajú čo hľadať! Pre ilustráciu – toto obsahuje jeden bežne dostupný jogurt s jahodovou príchuťou: jogurt obsahuje 5g jahodovej zložky, tá sa skladá z vody, cukrového sirupu, jahôd (ale aké množstvo? Neuvádza sa.), modifikovaného škrobu, arómy, farbiva a kyseliny citrónovej plus zahusťovadlo. Vo vnútri niet ani kúsok jahody – no niet sa čo čudovať, lebo výrobca to na obale (našťastie?) ani nesľubuje...

Rozprávkové postavičky ako šmolkovia, ružové mačky na obaloch ako pútače, rôzne keksíky, guľôčky, minilentilky či iná háveď v jogurtoch tiež nič prínosné neobsahujú, práve naopak – aj keď sa tvária maximálne lákavo a zdravo, spôsobujú alergie, hyperaktivitu, poškodenie orgánov a kadečo iné, bez čoho sa, milé maminky, iste rady zaobídete...

Zoznamy prímesí sa uvádzajú vzostupne, čiže na prvom mieste je surovina, ktorú výrobok obsahuje najviac, preto si treba dávať pozor aj na poradie surovín.

Dôležitým údajom je tiež doba trvanlivosti. Platí, že čím dlhšia trvanlivosť, tým vyšší obsah konzervačných látok – takže sa môžete riadiť aj touto informáciou.

Pribináčky a spol.

Neviem prečo, ale veľa mamičiek začína podávať najskôr pribináčik (a to ešte pred dovŕšením prvého roka života) a až potom jogurt. Je to nelogické, lebo ako som už písala – jednak si dieťa zvykne na sladkú chuť a jednak obsahuje tvaroh, ktorý sa má zavádzať až po prvom roku života z dôvodu zbytočného zaťažovania obličiek.

Ale pozrime sa na tieto tvarohovo sa tváriace výmysly bližšie...

Pribináčik by som stručne definovala ako málo muziky za veľa peňazí. Veľa cukru, zlých tukov a konzervantov... Na internete je veľa receptov na prípravu domáceho pribináčika, stačí sa odhodlať a vyskúšať 🙂

Za našich čias bol veľmi obľúbený termix. Kedysi bol termix len jeden, dnes ho vyrába množstvo výrobcov. Aj receptúry sa rôznia. Dá sa povedať, ze termix pochádza síce z kyslomliečnej suroviny, ale následne je termizovaním tento proces zastavený, takže finálny produkt už neobsahuje probiotiká. Aj miláčik si pamatám z detstva, rozdiel mezdi ním a termixom bol ten, že miláčik je zo smotany a má údajne obsahovať aj živú mikroflóru. Mnohé tvarohové krémy si tiež ku “krémovosti” dopomáhajú želatínou.

Jediným schopným výrobkom, ktorý obsahuje výlučne tvaroh a smotanu je český Lipánek od Madety. Nielenže neobsahuje želatínu, ale výrobca ho neobdaril ani inými umelými prísadami a tak ho možno prehlásiť za najmenšie zlo. Navyše je (ako pribináčik) balený v papierovom kelímku a predáva sa v dvoch veľkostiach a tiež dvoch príchutiach – vanilkovej a kakaovej.

Moje odporúčanie je, aby ste s týmito krémikmi a inými pochúťkami radšej v záujme zdravia dieťaťa počkali, nič mu predsa neujde.

Hotové pudingy a spol.

Budem sa opakovať, ale treba si prečítať zloženie. Masívna reklama na Danette, Monte, či sympaticky sa tváriaci puding v priesvitnom tégliku so šľahačkou pod viečkom považujem za maximálny nezmysel chladiacich pultov... áno, puding je lákavá pochúťka, ktorá obsahuje mlieko a mala by byť teda zdravá. Ak si ju pripravíme doma z klasického mlieka a pudingového prášku – nemám nič proti 🙂

Existujú alternatívy???

Áno, existujú. Je to len o tom, či sme pohodlné alebo nie. Či skutočne chceme pre svoje dieťa to najlepšie, alebo sa len tak tvárime. V móde sú BIO (aj mliečne) výrobky. Tu sa však pristavím – iste si mnohé poviete, že ani bio nie je celkom bio. Že predsa lietajú nad nami lietadlá, sused používa chemické postreky, ktoré dopadnú aj na našu záhradu, prší kyslý dážď atď. áno, beriem. Ale nie je to stále lepšie ako nebio? Keď neprší, aspoň kvapká a okrem zloženia, ktoré je kóšer, si zaiste aj pochutíte. Ja osobne rozdiel vidím hlavne v chuti.

Aj tu si však všímajme zloženie jogurtu a obsah tuku, aby bol vhodný z pohľadu veku dieťaťa (určite nie nízkotučný a príchute v podobe možných alergénov ako citrusy, oriešky, či med). Ale aby som sa k tej lenivosti, resp. pohodlnosti vrátila - kvalitný jogurt, tvarohový krém, či puding, o ktorého zložení nebudete musieť pochybovať, si hravo a rýchlo pripravíme aj doma. Pomôckou môže byť jogurtovač, ale na domáci termix úplne postačí aj mixér, či vidlička 🙂 a puding zvládne uvariť aj teenager 😉 veľa šťastia, mamičky! 🙂

 

Ahoj, no konečne maminka, ktorá sa nebojí napísať pravdivo o tom, ako stravuje svoje dieťa.Žiaľ aj ja som niekedy drobnou radou sa len zmienila o iných alternatívach stravy-BIO, alebo konzumovanie sezónnej a tu vypestovanej zelenine a ovocí a niektoré mamy sa do mňa pustili ako osy, tak som si už povedala, že na témy ZDRAVEJ výživy sa už nebudem reagovať...Súhlasím s tebou na 100% a držíém Ti palce, aby si ten nápor názorov ustála, alebo žeby prišli iba tie dobré? Bola by som rada.

7. jan 2012
7. jan 2012

@luciferova niet začo, aj nabudúce.rada podporím dobré a hodnotné témy.

7. jan 2012

super napisane , velmi pravdivo

7. jan 2012

som rada že niekto má na tieto veci názor ako ja - sem tak si pripadám ako z marsu 🙂 keď vysvetľujem že prečo nedávam pribinačika a iné podobné jogurty a prečo nedovolím môjmu malému ochutnať z každého keksíka, ktorý je na stole keď sme na návšteve.

7. jan 2012

dakujem za clanok. aj ja si myslim, ze Pribinacik a podobne tegliky nemaju co robit v domacnosti kde je male dieta. Nic nam neujde - dieta na sladke umele chute pride tak ci tak, nemusime to podavat uz malemu dietatu...

7. jan 2012

pekny clanok

7. jan 2012

Toto nie je vrtanie, ale myslela si "zostupne" vzostupne je predsa presne opacne od 0-100... lena aby to bolo presne. toto mozes kluden zmazat.

7. jan 2012

palec hore 🙂

7. jan 2012

@luciferova a co taky zvolensky jogurt??? My ten jeme najviac

7. jan 2012

aky, biely? ochuteny? ved si precitaj, co obsahuje 🙂

7. jan 2012
7. jan 2012

...no, len aj pri tych 10% jogurtoch si treba precitat, co obsahuju- vacsinou totiz vyssi obsah tuku dosahuju pridanim smotany, a teda slahacku by si dietatu do 1 roka asi neodporucala 😉

8. jan 2012

veľmi sa mi páči ten článok =) A súhlasím. Inak tie rozpávkové jogurty chutia všetky rovnako a je o a sú otrasne sladké. Radšej deťom spravím nejaký tvarohový dezert doma. Ja osobne jedávam len biele jogurty, a určite tka budem stravovať aj svoje deti. Iste je lepšie dať do bieleho napr. banán alebo jakblká, ako kúpiť ochutený jogurt v obchode =P

8. jan 2012

@ikke pisem, ze sa odporuca okolo 10%, zakezi na vyrobku, aj ked das 7% tak je to stale lepsie ako nizkotucny 1% 😉

8. jan 2012

inak sa mi páči ten chlapček na prvej fotke=)

8. jan 2012

@lussy23 mas pravdu, suhlasim s tebou 🙂

8. jan 2012

@lussy23 mne sa zda, ze je to dievcatko 🙂 ale vobec neviem, fotku poskytol google 😉

8. jan 2012

@luciferova tak to sa nedá zistiť. Chalani maju v dnešne dobe take vlasy, že s ababy môž ís zahrabať =)
Mimochodom máte aj moju podporu =)

8. jan 2012

@luciferova s tym prave nie celkom suhlasim, hlavne ak ide o dieta mladsie nez 1 rok - treba sa aj pozriet, z coho je tych 7 alebo 10% tuku zobratych, ci je to tucne mlieko fermentovane na jogurt (teda vsetky % tuku su z jogurtu), alebo ci je to bezne polotucne alebo plnotucne mlieko fermentovane na jogurt a POTOM je don pre zvysenie obsahu tuku pridana nefermentovana smotana... kedze nefermentovane mliecne vyrobky sa opdporucaju az detom starsim ako 1 rok 😨

9. jan 2012

@ikke toto je clanok vseobecny, nie zamerany na konkretne prve jogurty, ved pisem aj o pudingoch, tvarohoch a pod. a o ich zlozeni.
mas pravdu, len treba povedat aj to, ze je velky problem zistit tieto informacie, o ktorych pises, lebo vacsinou je tam napisane toho pramalo, je tak?

9. jan 2012

My máme doma jogurtovač... od babky sme "podedili" neviete niekto ako to funguje? Ako robiť domáci jogurt? Díky

12. jan 2012

@ikke pozor, nie je smotana ako smotana 😉 šľahačková má množstvo tuku v sušine 30, ideálne 33%, čo je už skutočne veľa, dobrý poctivý smotaňák od 3, cez 8 do 10% 😉

@luciferova k tým mliečnym tukom a vývoju mozgu, nie je dôležité, či sú tuky živočíšne alebo rastlinné 😉
inak pekný článok 🙂

a na čo by som najviac dávala pozor pri jogurtoch a iných mliečnych výrobkoch je MODIFIKOVANÝ ŠKROB... 😝 modifikovaný=upravený nie je ešte celkom preštudované, čo sa s ním deje v organizme, ako sa štiepi a či sa celkom vylúči... nachádza sa vo väčšine ovocných jogurtov, kde som ho nenašla je len Hollandia a jogurt vyrobený Olma mliekarňou dodávaný do lidla, tuším jumbo fruit sa volá, taký malý smotanový...

a jogurt sa dá vyrobiť aj bez jogurtovača pomocou jogurtových kultúr, ktoré sa dajú kúpiť v zdravej výžive, alebo cez net, napríklad tu http://www.viaczdravia.sk/viaczdravia/eshop/3-1...

11. apr 2012

@beruska.zuzanka ja ale nehovorim o slahacke ako takej ale o tom, ze do mlieka sa po fermentacii (teda po tom, ako sa z 3.5% plnotucneho mlieka stane jogurt) prida trochu prave tej 30% smotany na "dorobenie"pozadovanych % tuku aby to mohli nazvat smotanovym jogurtom. cize ta cast mlieka v tej smotane vlastne tou fermentaciou nepresla. u nas v NL to zial takto asi robia, lebo v zlozeni ma ovocny smotanovy jogurt pisane: jogurt, smotana :-/ neviem ako je to na slovensku, mozno naozaj davaju fermentovat smotanu. inak napr. pochutkova smotana na varenie ma 12% a kysla tiez nema 30% ale nejakych 16% 😉

11. apr 2012

@ikke tak ale napísala si, že "tak ale šľahačku by si dieťaťu do 1 roka asi neodporúčala" 😉 smotana varová 10-12%, pochúťková smotana 14-16% 😉

11. apr 2012

@beruska.zuzanka jaaj 😅 myslela som to tak, ze asi ziadna z nas by dietatu do 1 roka nedala jogurt, trebars klasicky s 1.5% tuku a na to trochu slahacky, co v podstate niektore smotanove jogurty su takto robene...😉

11. apr 2012

@ikke tak som si konkrétne šla pozrieť do chladničky, mám tam jogurt z Agro Tami, biely smotanový a zloženie je smotana a jogurtová kultúra 🙂

11. apr 2012

Inak som si práve spomenula na nejaké veci zo školy a jogurty sa delia na smotanové <10%tuku, jogurt s obsahom tuku minimálne 3%, jogurt so zníženým obsahom tuku pod 3% a nízkotučný, obsah tuku 0,5% a menej ....

11. apr 2012

ako si to aj ja mam do fotoblogu ???

17. júl 2012

@zuzioli to nejde ako na FB ☹ jedine si skus skopirovat odkaz do svojho fotoblogu, aby si to mala po ruke 😉

17. júl 2012

pekný článok, myslím si, že pre matky ktorých sa to týka si to aj tak neprečítajú a u mňa je to normálna vec , že treba pri príkrmoch u detí postupovať od tých "jednodukších jedál , či jogurtov"

11. sep 2012

Konečne som našla odpoved na svoju otázku 🙂 Ďakujem

14. sep 2012

@nikuska20 som rada, ze som pomohla 🙂 nech sa dari 🙂

14. sep 2012

super clanok...dakujem za moznost si ho precitat...vies ale poradit ktory konkretny typ jogrtu teda kupit? dakujem

17. sep 2012

@mirka2010 dakujem aj ja tebe 🙂 skus pozriet zivy jogurt od Tami (ale neviem teraz, ci nema menej %), zvolensky, banovecky biely, tesco taky hnedy kelimok...

17. sep 2012

@luciferova dakujem naozaj velmi pekne...urcite pojdem nejaky pozriet...a myslis ze maly ho uz moze papat, zajtra ma 8 mesiacov?

17. sep 2012

@mirka2010 Ak je kojeny, ma cas aj do roka, alebo aspon do 10m. Tak to aspon bolo ked som zavadzala ja, neviem, ake su momentalne trendy.

17. sep 2012

neviem, celkom vsak nechapem, preco nam teda pediatricka aspon pri starsej o mladsej sme sa na tuto temu este nebavili..., kazala skusat najprv ako prvy jogurt activiu bielu nesladku...ked zas ina dr. tvrdi, ze je nevhodna pre deti do 3 rokov. Je pravda, ze svojej starsej, teraz uz 4.5 rocnej som davala vyslovene activiu nesladku a miluje ju dodnes, je to jej oblubeny jogurt, este mi zje zvolensky a tvarohove, pribinacik u nas nefunguje teda v podstate mozem povedat, ze ho este nikdy ani nejedla ochutnla asi 2x po malej lyzicke aj to som ho nekupila ja ale svokra...a samozrejme sabi, tie mam rada aj ja nielen ona...

14. nov 2012

@kepassa moj znamy si dal tu namahu a pisal vyrobcovi danone ako aj niekolkym organizaciam zaoberajucimi sa vyzivou a pytal sa na vhodnost activie pre deti. Vsetky odpovede sa zhodli, a sice, ze activia je pre deti do troch rokov nevhodna.

14. nov 2012
14. nov 2012

Dakujem za clanok, drobec ma pol roka a aspon viem, ze sa nemame kam ponahlat 🙂

14. nov 2012

presne z tohto dovodu, kupujeme len 3,5 % jogurty.. nase bio - predavaju v bille, alebo gazdovsky jogurt z holandie.. nic sa im nevyrovna.

8. jan 2013

Kontaktovala som activiu, uvidime co mi napisu, zaujima ma teda preco to nenapisu priamo na jofurt, ked je to nevhodne od 3 rokov. Vlozim to tu co mi odpisali.

30. jan 2013

Z danone mi odpisali ze aktivia biela je aj pre deti do roka, ostatne druhy nie su vhodne do 3 rokov.

30. jan 2013

pekny clanok, no osobne by som bola rada, keby niekto v takomto clanku napisal aj to, ze na domaci jogurt netreba jogurtovac. uplne staci hocijaka nadoba, napr. flasa od zavaranin alebo aj umyty kelimok z jogurtu 😉

6. feb 2013

@kkl82 vidis, to je pravda. Esteze tu je diskusia pod clankom 😉

7. feb 2013

ďakujem za skvely clanok. dnes som akurat dala Timei prvykrat jogurt, je nekojena, vcera som kupila probioticke jogurty Tami a Holandia, biele. chutil jej. Dviha ma zo stolicky, ked citam ako niekto dava polrocnym detom Pribinacika, a mysli si ako sa super napapa.

19. mar 2013

keďže môj malý veľmi rád papá jogurty tak som si článok prečítala aby som sa niečo dozvedela... no super, vv obchode mi vždy ukazuje len na aktíviu, tú má najradšej. netušila som že do 3 rokov je nevhodná... vždy sa pri jogurtoch rozhliadám a rozmýšľam ktorý by bol lepší. viem že keď má kratšiu trvanlivosť, obsahuje menej "zlého", ale nikde sa nepíše dátum výroby iba spotreby. a ako ja mám vedieť koľko už stojí v obchode a či má teda kratšiu trvanlivosť???

19. mar 2013

clanok ma pobavil, je pisany ako pre debilov. ale niektorym zenam tu to asi ani tak nestaci 😅

20. mar 2013

moje dieta fici na ovcom jogurte a bielom bio hollandia...ma 9 mesiacov a ziadny problem....podobne sracky ako milacik, pribinacik atd urcite dostavat nebude...radsej si to budem sama doma pripravovat

17. máj 2013

a čo hovoríte na ovčí jogurt? A poraďte ako pripraviť domáci jogurt?

1. mar 2014

@jeanetta0013 ovci jogurt urcite ano, jeho konzistenca je sice mierne tahava, chut ina, ale ak ho dieta nema problem zjest, kludne. S vyrobou domaceho jogurtu velmi neporadim, pred casom som vylucila kravske mlieko a zmenila stravovanie... Ale na internete je iste vela navodov 🙂

1. mar 2014

super clanok, uplne suhlasim

9. júl 2014

Len na doplnenenie ap pre zaujimavost. Rodina, francuzi, su bezne zvysknuti je pre nich automticke kupovat biele prirodne jogurty, ktore si nasledne doma (ak vobec) ochucuju roznymi domacymi kompotami, dzemami a podobne... Ked prisla neter k nam na Slovensko, ma 4 roky, slavnostne som jej chcela pripravit nasho slavneho Pribinacika aboslutne presvedcena o tom, ze ma za to bude zboznovat, kedze neterka je velka gurmanka. Takze Pribinacika ani nedojedla, nechutil jej a vypytala si nejaky "normalny" jogurt. Rozumej biely. Ale nase vlastne navyky a nostalgicke spomienky pri urcitych druhoch potravin sa velmi tazko buraju, len ksoda, ze ich takto, a casto nevedome prenasame aj na nase deti. (V zmysle, aj ja som ich jedla, a tu som.) Ja Pribinacika zboznujem, hold bola som na vlane Termixov a Pribinacikov vychovana, ale svojim detom ich urcite nezidealizujem... 🙂 Krasny clanok. Urcite stal za tu namahu!

8. okt 2014

*pre panajana, samozrejme domacimi kompotami, tiez pardon za tie preklepy 🙂

8. okt 2014

@lucia132 dakujem 🙂 aj za super komentar. mame sa co ucit 🙂

8. okt 2014

syn ma rad biele jogurty ako ja a manzel 🙂 aj ovocny som skusila a nechcel 😉 velmi dobry clanok 😉

8. okt 2014

super clanok, zdielam tvoj nazor 🙂 aj ked na mna hlavne mama a iní ludia pozeraju, prečo davam hnusny biely jogurt a nedam pribinačik, ale zdravie je dolezitejsie 🙂

8. okt 2014

Ja som zacala s ovčím a kozim a podla mna ta ťahava konzistenciA je to, co mu na tom najviac chuti. Som rada, ze ho prijal a nemáme s tym problém... Asi sa na ne preorientujem aj ja 😉

8. okt 2014
Komentár bol odstránený

Super clanok a plne suhlasim,som rada ze niesom sama
Velkrat sa nestiham cudovat co niektore maminy davaju svojim detom a este sa tym aj chvalia i ked teda neni cim

30. nov 2014

konečne rozumná žena aj v 21 storočí, úplne súhlasím a riadim sa ako píšeš už roky aj keď ako bezdetná, práve čakáme prvé a mienim ho stravovať presne podľa metód ako moja mama mňa 🙂 nemala na somariny v obchodoch, pestovala doma zeleninu, ovocie, zavárala džemy, kompóty, presmidávky, puding bol domá varený, jogurt z jogurtovača, termix iba občas 🙂 a nič mi nechýbalo, budem to robiť rovnako, nie preto, či mám peniaze alebo nie, mám rozum a viem, čo je zdravé a trendy či terajšia ,,iná doba" ma netrápia :D

23. jan 2015

@mirka2010 moj bol kojeny a zacali sme skusat ked mal 8 mesiacov dve tri lyzicky do ovocia a odhrckaval si tak sme pockali este dva mesiace a stale mu nedam cely jogurt samotny vzdy nejake ovocie don davam alebo od babky vyzivu. A nejeme jogurt kazdy den. ja osobne mam znizenu toleranciu na mlieko a mliecne vhrobky su prospesne ale ak ich je moc zbytocne zakyaluju organizmus

25. jan 2015

Pekny clanok, suhlasim so vsetkym co sa v nom pise..

6. mar 2015

Ďakujem Ti za tento výborný článok, hovoril mi z duše, súhlasím so všetkým, keby bolo viac takých inteligentných mamiciek ako si ty. Vela zdravia tebe a tvojim deťom.

1. apr 2015

@natalieperez dakujem pekne 🙂 aj tebe vsetko dobre 🙂

1. apr 2015

@luciferova diky, poslala som srdiečko 😉

1. apr 2015

@natalieperez dakujem 🙂

1. apr 2015

Pekne zhrnute. Dala by som ti povinne ptecitat vsetkym cerstvym mamickam.

18. máj 2015

prosiiiiim ta, kde sa da kupit ten Lipanek ? @luciferova

12. aug 2015

A jogobella??inak sa mi velmi paci clanok🙂)

13. aug 2015
25. sep 2015
25. sep 2015

@simik22 aj v tescu 🙂
@lopko123456 jogobela? To nie...

26. sep 2015

@lopko123456 pozri si zlozenie

26. sep 2015

@penn napisala to sravne... zlozky su uvedene zostupne, plynie to zo zakona 🙂

@luciferova uplne super clanok. mna uz ked vidia v obchode, tak len gulaju ocami, lebo vedia, ze budem zasa studovat obaly 😀

2. okt 2015

no, nam narobilo sarapatu mlieko a to som nedavala dcere ani pribinacikoch, kojila do roka a dost casto bola chora, nevedeli sme prist nato kvoli comu, chodime na alergologiu, zistili histaminovu intoleranciu, vysadila som urcite potraviny, samozrejme vtedy este mlieko nie, ved to je dolezite a kasel, nadcha sa pravidelne vracali, tak uz ma to nastvalo a ked mala dcera 5,5 roka isli sme k jednemu specialistovi, co jedno vysetrenie stoji vela penazi, ale uz mi to bolo jedno, len nech je jej dobre a pan doktor podla vysetrenia vylucil vela potravin, hlavu som mala v smutku, co dam dietatu jest po dvoch mesiacoch kontrola, vysledky ovela lepsie, este jej ostalo par potravin, ktore nesmie, ale uz sa to da, kravske mlieko samozrejme nesmie ani ziadne vyrobky z neho, tak kupujeme mandlove, kokosove, kozie jogurty a velmi nedavam ani malemu synovi mlieko kravske, lebo sa bojim, ze dopadne ako jeho sestra. A mala odvtedy nieje zatial vobec chora

2. okt 2015

Babulky aký jogurt kupujete do domáceho jogurtu? My´sme si pre nás robili -mlieko z automatu, alebo 3,5 % mlieko z obchodu a do toho 1 jogurt-bio jogurt od Coop jednota. Môžem to spraviť aj malej?

2. okt 2015

@grizly12 taky, co obsahuje zive kultury

2. okt 2015

@esmae ale ona ma v clanku napisane vzostupne, nie zostupne. Stale to ma tak.

4. okt 2015

@penn teda popis ma dobry, definiciu, ale slovo ma zle. Zostupne je prvabzlozka najvyssia. Vzostupne, prva zlozka najnizsia.

4. okt 2015

@penn Ups! Mas pravdu, ja som to brala automaticky ako zostupne, lebo viem,ze to tak ma byt. Pardon! 💐

4. okt 2015
Komentár bol odstránený

@penn ten slovník hádam nebol nutný, je to už kapanek urážlivé

4. okt 2015

Ja som to uz hladala aj kvoli sebe, ci nemam fixnu ideu...niekedy sa stane aj pri parne, neparne. A aj keby to nahodou niekto nevedel, alebo sa pomylil, tak ho aj tak vobec nepovazujem za nejakeho spomaleneho. Mkze sa stat kazdemu.

5. okt 2015
28. apr 2016

pekny clanok, akurat tiez nesuhlasim s tymi 10% tuku, posla mna je to vela a su tazke na zaludok. Ja kupujem jogurty co maju nieco cez 3% tuku a aj ten bol zo zaciatku tazsie travitelny pre dropca (je kojeny a prvy krat som mu ho dala v 10. mesiaci)... ale dakujem za clanok, myslim ze naozaj poucny ;)

30. apr 2016

Rozumiem spravne, ze biely jogurt (bio, viem, ze lietadla a spol, ale aspon o kusok je snad lepsi ako nebio) je ok?

30. jún 2016

@alenkam82 ano 🙂

1. júl 2016

@luciferova super clanok 😉

16. okt 2016

@luciferova u nas sa tiez nejedia pribinacky ale hlavne kvoli zdr.problemom...len by ma zaujimalo kto to teda kupuje ked su toho plne obchody a kazdy sa dusuje ze on nie😁😁😁😁

16. okt 2016

Začni písať komentár...

Odošli