Je jasné, že za štýl a (luxusnú) značku sa platí. A je tiež jasné, že funkčnosť je nesmierne dôležitá - najmä pri každodenne využívanej pomôcke, ako je kočík. Ten totiž slúži maminke a tatinovi (na jednoduchší prevoz bábätka, namiesto napríklad jeho konštantného nosenia na rukách), ako aj bábätku samotnému. To presúva, uspáva, chráni pred počasím a celkovo mu poskytuje akýsi domov na kolesách počas viacerých často až hodín denne… Takže jasné, že chceme, aby v rámci nášho rozpočtu bola čo táto pomôcka najfunkčnejšia a najpohodlnejšia pre obe strany. ALE, priznajme si, najmä ak nás rozpočet netlačí, že tak, ako vyjadrujeme svoju identitu oblečením, doplnkami, telefónom, bytom… tak to (aspoň z časti) robíme, alebo by sme chceli robiť, aj tak výrazným a na ulici viditeľným doplnkom, akým je aj kočík pre naše milované bábätko. Niekedy dokonca tak veľmi, že si kočík mnohé kúpime len kvôli dizajnu alebo značke, ktoré nás nadchli. Zabúdame často hľadieť aj na tak (ne)podstatné veci ako skladnosť kočíka, jeho váhu, výšku či (ne)vhodnosť na okolitý terén... Neraz som počula, že maminka síce kočík miluje, ale cez neho nevidí. Prípadne ma prekvapí, ak dostanem dotaz na pomoc s výberom kočíka, pričom hlavným kritériom je, aby mal takú či onakú farbu 😉
Tento článok preto venujem všetkým mamičkám - fashionistkám; pre tie, ktoré nehľadia na sumu, ktorú za kočík dajú - ale za módnosť, štýl, kvalitné a vizuálne zaujímavé, ideálne originálne prevedenie sú ochotné si priplatiť. Skrátka všetkým, ktoré ocenia, ak so svojím kočíkom na ulici (a kdekoľvek inde) zažiaria.
Váha: 12,6 kg
Cena: zoženieš ho okolo 850 eur+ v športovej verzii (limitované edície idú aj do niekoľkých tisícov, podľa setu)
Nosnosť: 17 kg
Cybex Priam (ale nedalo mi nespomenúť aj Mios, moju malú mestskú dizajnovú srdcovku) je jeden konštrukčne nádherný športový či kombinovaný kočík, ktorého špecifické línie ešte zdôrazňujú voliteľné metalické farby spodnej časti konštrukcie (najmä teda zlatá či Rose gold verzia). Okrem toho je jedným z mála luxusných modelov, ktoré idú do úplného ľahu (teda sa nejedná o korýtko), majú ultra dlhú ložnú plochu sedáku (skoro meter), a ešte ponúkajú jazdu po dvoch kolesách. To by sa dalo využiť napríklad pri prechode pieskom, snehom (tu dokonca môžeš využiť voliteľné predné lyže), či šplhaní sa s kočíkom po schodoch. Aj keď odpružené a vzadu väčšie, kolesá sú skôr tvrdšie. Ja osobne by som Priam kupovala skôr pre mestský život, nie do ťažšieho terénu. Zložiť tento kočík dokážeš aj jednou rukou, a aj keď nie je najmenší, nie je ani veľký vďaka v polovici preklopiteľnému sedadlu. To dopĺňa aj možnosť hlbokej vaničky so super možnosťou odvetrávania a panoramatickým oknom, ako aj kompatibilita s autosedačkou. Autosedačky dodávané v setoch k Priamu sú dokonca farebne zladené, a to aj v špecifických či limitovaných farbách. Lebo aj keď je tento model kočíka je luxusný aj v základných farebných líniách, konkrétne v tomto článku by som rada upriamila pozornosť najmä na jeho rôznorodé a každoročne obmieňané či dopĺňané limitované a fashion edície. Tie kvôli pomerne vysokej cene len tak na ulici nestretneš. A keď už, tak sa za nimi aj otočíš!
Ako special mention by som chcela spomenúť aj elektrickú verziu Cybex e-Priam, ktorý je síce ťažší, ale omnoho technologickejší. Pomôže ti hore i dole kopcom, po nerovnostiach, ako aj zastaví, keď pustíš rukoväť... Niečo, čo zažiari aj u nadšencov moderných technológií a geekov, ale teda trošku iným spôsobom.
Váha: 13,5 kg
Cena: zoženieš ho od 600 eur+ v športovej verzii (limitované edície idú aj do niekoľkých tisícov, podľa setu)
Nosnosť: 22 kg
M&P Ocarro je jeden pevný, tvrdší, no aj na nerovnostiach schopný a stabilný model. Podobne Priamu má niekoľko skvelých kľúčových vlastností. Dizajnovo jednoduchšiu, ale chrómovanú či farebnú metalickú konštrukciu, ktorá aj kde čo ustojí. Do ľahu polohovateľné nekorýtko s dlhou ložnou plochou. Skladanie jednou rukou aj s nasadeným sedadlom (a to ešte kompaktnejšie, než to Priamácke). Nesmierne kvalitné materiály poťahov... a úúúžasný nákupný košík <3 Možnosť plnohodnotnej kombinácie, ako aj luxusných a elegantných limitovaných edícií a kolaborácií je takisto veľkým plusom, s ktorým v meste jednoznačne zahviezdiš. Populárnou bola napríklad Liberty, ku ktorej sú zladené aj doplnky či hračky.
Tu by som chcela špeciálne spomenúť aj model Strada, ktorý je novinkou tohto roka. Aj keď ešte vo väčšom neodskúšaný, javí sa veľmi schopne presne pre tie maminy, čo potrebujú čo najmenší, najľahší, najskladnejší, ale stále plnohodnotný mestský model. Jednoducho štýlový otočný športový kočík pre menšie aj väčšie dieťatko, ktorý má zároveň šmrnc.
Váha: 12,25 kg
Cena: zoženieš ho od 1000 eur - obvykle sa predáva v minimálne dvojkombinácii
Nosnosť: 22,5 kg
Tento americký model je v USA jedným z najobľúbenejších, a to nie iba (ale aj) pre americký pôvod jeho dizajnu (veď sú to nejakí patrioti). Je jednoznačne dizajnovo špecifický. Plus využíva pevné a kvalitné materiály, každoročne prináša nové farby a štruktúry tkanín (a pomenúva farebné variácie nie názvom farby, ale detským menom)… a to nehovorím o všestrannosti využitia pre jedno, ale aj dve (či so stupienkom tri) deti! Ten obrovitánsky nákupný košík a vyššie sedenie popularite napomáhajú takisto.
U nás Vista ulice takmer nebrázdi, a preto tento kočík, pôvodne navrhnutý ako cenovo dostupnejší rival značky Bugaboo, bude jednoznačne pôsobivým a nevídaným na slovenských (i českých) uliciach. Ak si k tomu vyberieš nejakú peknú pastelovú farbu - napríklad Emmet, vyvoláš žiarlivosť nejednej okoloidúcej (nielen) mamičky 😉
Váha: 11,4 kg
Cena: zoženieš ho od 720 eur
Nosnosť: 22 kg
Prvým impulzom bolo v tejto Top 10 uviesť aj Joolz Day+, ktorý bol pre tento rok vynovený LED svetlami. A aj keď ho považujem za pekný, jazdne super kočík, má viacero (prekonaných) vlastností, najmä vyššiu váhu, menšiu skladnosť a podľa niektorých plytšie korýtkové sedadlo (takže nevydrží tak dlho). A tak som sa radšej rozhodla tu spomenúť dizajnovo podobný štýl, no novší, ľahší, skladnejší model - Gesslein FX4 Life. (Existuje aj verzia s nekorýtkovým sedadlom a možnou vložnou vaničkou FX4 Classic). Okrem už spomenutých vlastností vyniká aj nastaviteľnosťou výšky nadstávb, o čosi priestrannejším sedadlom, ale zároveň pre Gesslein typickou kvalitou a dobrými (bezúdržbovými) kolesami. A k tomu niekoľko špecifických farieb a vzorov, ktoré skutočne stoja za to aj vo svete módnych nadšenkyní 😉 Pri kúpe by som odporučila vždy sa radiť priamo s obchodom, akú kombináciu ti vedia vyskladať, aké všetky farby (aj tie online neuvedené) sú aktuálne v ponuke… a splniť si tam všetky svoje funkčné, dizajnové aj doplnkové potreby.
Váha: 12 kg
Cena: zoženieš ho od 900 (v akcii) do 1300 eur (obvykle je v ponuke v dvojkombinácii)
Nosnosť: 18 kg
Pôvodom z Dánska (a neskôr odkúpený britsko-nemeckým Britax-om), tento kočík mi ukradol srdce. A to nielen absolútne unikátnym dizajnom, ale aj neskutočnými jazdnými vlastnosťami a aj keď špecifickým, tak pre dieťatko pohodlným ergonomickým “cocooon” korýtkovým sedákom. Vysoká kvalita, nádherná manipulácia a pohodlné prežitie asi každej situácie sú za mňa top! A k tomu bonus v podobe kočíka, ktorý skoro nikto nemá a ktorý na prvý pohľad kričí, že má vysokú hodnotu a majiteľku s vyhraneným vkusom… Ak chceš ukázať, že si iná, a ovládanie jednou rukou (aj vďaka kolesám umiestneným za sebou) je pre teba dôležité, to skladanie na neskutočne tenučkú placku budeš brať ako ďalšiu so superschopností tohto luxusného hipstera. Ten ale prekvapí kade čím aj bez neho 😉
Podobne ako u BGB, aj Papilio sedačku, ako aj vaničku obliekaš na rovnaký rám. Je to možno práca naviac, ale šetrí to zároveň aj miesto. Obe pôsobia plytšie a menšie, ale v skutočnosti sú dosť priestranné aj pre veľké deti. Orámované tým chrómovo-metalickým rámom vyzerajú luxusne, a celý kočík je vďaka zliatine ľahkého hliníka a odolného magnézia ultra pevný a odolný. K tomu pridáva špecifickú plošinu, ktoré slúži ako košík na nákupy (obrovský košík vo forme sieťovanej tašky k nej vieš dokúpiť a na plošinu vložiť). Na plošine sme my, každopádne, bežne vozili jedno z detí 😀 (kočík to bez problémov ustál - kuk poslednú fotku článku).
Váha: 14 - 15 kg
Cena: zoženieš ho od 900 eur
Nosnosť: 15 kg
Nemecký Hartan je synonymom kvality, ktorá nebola až tak štýlová, ako skôr trvácna a odolná. My, na look zamerané mamičky, sme sa až tak do Hartanov nehrnuli, lebo boli veľké, ťažké a vyzerali ťažkopádne. A tak sa Hartan za posledné obdobie rozbehol aj s modernejšími - stále trochu ťažšími, no aspoň riadne odolnými a pritom dobre vyzerajúcimi modelmi RADY GTX. Mnohé z nich - aj aktuálne menej dostupný model Avantgarde - dokonca v spolupráci s velikánom Mercedes Benz. Avantgarde (a iné GTX modely) preto stojí za to aj v prípade, že berieš do úvahy ocina, ktorý si v štýle tiež chce prísť na svoje. A na takéto niečo, aj keď teda drahšie, autového nadšenca či kohokoľvek poháňaného testosterónom presvedčíš jednoznačne skôr 😉 Pretože to nebude len o logu, ale aj dizajne kolies, "závodníckych" farbách, kvalitných materiáloch, a v neposlednej rade Hartan (prípadne Hartan x Mercedes) kvalite + jazde.
Tu by som preto spomenula aj jednu špecialitku, a tiež jeden z najdrahších kočíkov vôbec - Silver Cross Surf v edícii / kolaborácii so značkou áut Aston Martin. Ten luxus je naozaj vidieť, cítiť… a teda, skoro 4000 eurami ho aj zaplatíš. Ale získaš kočík, čo zaručene bežne nestretneš, vysokokvalitné doplnky, ako aj pohodlnú jazdu... aj keď nie nadlho - pomenšie sedadlo okolo roka a pol dieťatka vymeníš. Ale v tej dobe sa aj tak už pomaly budeš chcieť ukázať s ničím iným 😉
Váha: od 10 kg
Cena: zoženieš ho od 900 eur, záleží od setu a kolekcie (obvykle sú kočíky v kombináciách)
Nosnosť: 25 kg
U nás túto značku len ťažko zohnať, a z UK k nám ich modely neposielajú… a tak jazda s týmito pevnými, kvalitnými, prepracovanými a nie lacnými kočíkmi rovná sa luxus a citeľná “prítomnosť” na uliciach. Sú pevné, krásne, a aj keď možno nie tak odpružené, prejdú a vydržia všeličo, obvykle aj dve deti naraz. Látky a materiály sú na pohľad i dotyk “niečo viac”, a kočíky sú naozaj trvácne, ako aj prakticky využiteľné dlhodobejšie. Mojou dizajnovou srdcovkou by bol asi Orange so zadným stupienkom. Menší a novší Lime však túto vynikajúcu vlastnosť “zdedil” tiež. Za zmienku určite stojí aj jedno- i dvojmiestna tretia generácia tradičného modelu tejto značky - Peach (V3)… je z čoho vyberať. A väčšina ich luxusných modelov vychádza aj v rozličných módnych a časovo ohraničených príplatkových kolekciách - Peach je aktuálne dostupný v dizajnérskej edícii Cerium. Ak dokážeš túto značku zohnať, a dizajn i funkčnosť ťa zaujali, jednoznačne s iCandy zaujmeš. A k tomu v okolí len ťažko stretneš niekoho s rovnakým modelom 😉
Váha: 12,5 kg
Cena: zoženieš ho od 750 eur za športový kočík
Nosnosť: 22 kg
Za mňa je imidžovkou aj kvalitný, a nie lacný model špecifického výzoru, ktorý ešte nikto nemá. A preto do výberu TOP 10 kočíkov, s ktorými zažiariš zaradzujem aj novinku Recaro Celona. Hranatejší, moderný, od značky pýšiacej sa kvalitnými a bezpečnými sedačkami do auta nielen pre deti... Celona sa snaží splniť všetky potreby moderného rodičovského života v čo možno najkvalitnejšom šate. Je to menší, ale aj na svoj typ (kombinovaného) kočíka kompaktnejší model. Tvrdší, ale zato čosi vydrží… Ja osobne, ako “úchylák” na novinky a špecifický dizajn, len čakám, či vôbec na ulici niekoho s týmto modelom stretnem, aby som mohla oči púliť 😉 A tá variabilita podvozkov (mestskejšia Sadena, kľudne aj v role druhého podvozok s menšími kolesami tzv. "do auta", je tiež možnosťou, ak potrebuješ čo možno najmenší kočík)... riešenia pre novorodencov (klasická vanička, vložné hniezdo Light Cot, autosedačka)... do ľahu polohovateľné sedadlo s dlhou chrbtovou opierkou... aaa výrobcom prezentovaná vynikajúca ovládateľnosť! Jedinečnosť, aktuálnosť a modularita sú u tohto modelu kľúčovými luxusnými vlastnosťami.
Váha: 9,9 kg
Cena: zoženieš ho okolo 1200 eur za dvojkombináciu
Nosnosť: 22 kg
Bugaboo ako jedna z najobľúbenejších značiek NA SVETE do tohto zoznamu 100% patrí. Ich vlajkový model Fox spája prejazdnosť rôznym terénom, nízku váhu, riešenie od narodenia... a samozrejme aj moderný, toľkými obľúbený dizajn s možnosťou variability farieb, ako aj dizajnérskych kolekcií (napr. posledná s Bas Kosters-om). Ktorý umelec by predsa nechcel spolupracovať s (módnou) ikonou ako Bugaboo! Aj mimo Fox-u nájdeš u BGB ultrapopulárne modely. Celkovo platí, že všestranné Bugaboo, aj keď finančne náročné, bude priťahovať pohľady, a aj sa po dopoužívaní pomerne ľahko predá. Podobný, neskutočne funkčný unikát by bol aj single-to-double Donkey (3), ktorý by bol v kategórii súrodeneckých a dvojičkovských jednou z mojich prvých volieb. Tento rok vyšlo aj vynovené Bee-čko (6-tka), ktoré tiež návratom k unikátnosti /striešky/ stojí za zmienku...
Možno nie najskladnejšie kočíky, ale kvalitne premyslené, funkčné a s vyberanými materiálmi, tieto kočíky sú ľahšie a praktickejšie, než mnohé očakávame. A aj keď ako jedny z mála tak drahých kočíkov, Bugabáče stretneš na rozdiel od ostatných spomínaných pomerne bežne. Ich konfigurabilita a príplatkové dizajny ti pomôžu odlíšiť sa. A všetci vieme, že ak toľkí túto značku napriek vysokej cene a pomernej mainstream-ovosti stále vyhľadávajú, niečo na tom asi bude.
Váha: 13,4 kg
Cena: zoženieš ho od 800 eur za športový kočík
Nosnosť: 17 kg
Ako posledný, aj keď možno nie v mojom osobnom naj naj naj výbere, by bol jeden z kočíkov, čo hlavami na ulici najviac otáča - Mima Xari. Mám k nej viacero výhrad. Okrem nie najideálnejšej skladnosti či váhy aj ozaj príliš rigidné, pevné a hlavne málo priestranné korýtkové sedadlo. Ani jeho prefukujúcu striešku nejak nemusím, aj keď štýlová jednoznačne je. Priznávam, vyzerá nesmierne efektne (a jazdí tiež fajn). Príde mi však, že je to až príliš na úkor praktickosti kočíka. Vo vynovenej verzii Mima Xari Sport sú tieto vlastnosti na tom už o niečo lepšie. Sedák je aj o čosi priestrannejší, ako aj viac prispôsobiteľný dieťatku. A tak si, myslím, zaslúži zmienku v článku o aktuálnych štýlovkách 😉 Rozhodne s ním na ulici zaujmeš, o tom niet pochýb!
____________________________
Za zmienku tu stoja aj extra špeciálne retro modely za niekoľko tisíc - len mi prišlo, že s rokom 2020 toho až tak veľa nemajú. Sú totiž nadčasovo elegantné a k tomu vysoko tradičné, takže zasahujú len špecifické publikum. Však ich na Slovenku a v Česku v podstate niet 😉 Pre inšpiráciu kuk taký Silver Cross Kensington či 500 kusmi limitovaný Cosatto Wonder, ktorý už veľmi ťažko zohnať...
____________________________
Dúfam, že som ti článkom aspoň trochu pomohla - veď kto sa vo všetkých tých kočíkoch má vyznať, že? 😉 Snažila som sa sprostredkovať prehľad všetkého krásneho, štýlového, dizajnového, čo je aktuálne v ponuke a stojí za to. Jasné, že je toho mnoho ďalšieho, a štýlovosť je predsa vec vkusu, plus trh a trendy (nielen) kočíkov sa tiež konštantne menia. Ak si teda nenašla/nenašiel niečo presne pre seba a svoje bábätko, nestresuj. Nie je možné vymenovať všetko a pre všetkých, to by bolo nedočítateľné 😀 Takže - kuk na ponuku eshopov (tomto prípade asi budeš chcieť zoradiť kočíky "Od najdrahšieho/Podľa ceny zostupne" 😉, ale nakukni určite aj do našej Kočíkopédie, na kočíkopédiácky profil tu na Koníku (postujem články práve tam, takže určite v budúcnosti prídu ďalšie)… Aaaa tiež neváhaj napísať do Kočíkovej poradne - určite niečo pre teba nájdeme 😉 Možností je kopa, na niečo dôjdeme, neboj.
Teším sa na teba v ďalšom článku (kľudne mi píš, ak ťa niečo aktuálne trápi a treba to trochu objasniť) - v Poradni, alebo len tak…
Začni písať komentár...