Parametrov, na ktoré by sme sa mali pri výbere kočíka zamerať, je hneď niekoľko. Jedným z najdôležitejších sú určite aj jeho kolesá. Nie všetky totiž zvládnu zložitejší terén či plynulý a ľahký pohyb po nákupnom centre. V tomto článku vám preto ukážeme, aké kolesá by mal mať vami vybraný kočík, aby splnil vaše očakávania.
Foto-zdroj: Pixabay.com.
*A ak by ste si náhodou ani po prečítaní článku neboli istí, aké kolesá na vašom budúcom kočíku hľadať, pokojne sa opýtajte našej odborníčky v Kočíkovej poradni 🙂
Toto je základná otázka, ktorú si musíte zodpovedať ešte skôr, ako začnete kočík vyberať.
Samostatnú kapitolu predstavuje sneh a poľadovica. S nimi mávajú problémy hlavne malé kolesá a potom aj kočíky, ktoré majú tzv. zdvojené kolieska (časté napríklad u golfiek). Tie sa totiž ľahko obalia snehom, a to natoľko, až sa zaseknú. Po ľade sa zase budú veľmi nepríjemne a nebezpečne kĺzať.
Nebudeme si klamať, v poslednom období sa u nás sneh dlho „neohreje", a to špeciálne v južnejších častiach krajiny. Preto je dobré zvážiť, či sa budete po snehu pohybovať často. Ak áno, pretože bývate severnejšie alebo radi chodíte napr. na zimné dovolenky, riešením pre vás budú kolesá s väčším priemerom, ktoré majú gumový povrch a na ňom nerovnomerné drážky. S nimi sneh a ľad zvládnete najlepšie.
Ak sa však so snehom stretávate len pár dní v roku, vystačíte si aj s iným typom kolies. Stačí, ak budú mať väčší priemer a možnosť aretácie (aretácia je vysvetlená nižšie).
Zdvojené kolieska (vľavo) budú mať so snehom problémy. Gumové s drážkami (vpravo) si v zime poradia lepšie.
Príklad kočíka s gumovými kolesami:
Nie je koleso ako koleso 🙂 Aj keď by sa mohlo zdať, že sú si vcelku podobné, opak je pravdou. Rozhoduje hneď niekoľko vlastností:
1. materiál,
2. veľkosť,
3. odpruženie,
4. počet,
5. otáčanie a aretácia,
6. možnosť náhradných kolies.
Ale pekne postupne...
Na trhu existujú kolesá z množstva materiálov, pričom mnohé z nich sa veľmi líšia v spôsobe údržby a v tom, po akom teréne s nimi môžete jazdiť.
Ponuku tvoria:
Aké sú ich vlastnosti?
Sú ideálne na jazdu v náročnom teréne alebo po nespevnených cestách, pretože vďaka tomu, že sú vyplnené vzduchom, disponujú prirodzeným odpružením. Kočík je kvôli nim ale o niečo ťažší. Ich hlavnou nevýhodou je zvýšené riziko defektu.
Pri nafukovacích kolesách musíte sledovať ich tlak. Ten by mal mať hodnotu, aká je uvedená na plášti. Akonáhle budete jazdiť s nižším, alebo naopak vyšším tlakom, poškodíte plášte, duše aj ráfiky. Kontrola a prípadná „oprava“ sú popritom úplne jednoduché. Stačí mať vlastnú pumpu s tlakomerom, alebo sa zastaviť pri stojane s týmto zariadením, ktoré slúži pre cyklistov, prípadne na akejkoľvek benzínovej pumpe so stojanmi určenými na dofúkanie kolies.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Tento typ kolies ponúka napríklad Thule Urban Glide 2.
Tieto kolesá sú takmer totožné s nafukovacími, no nie sú plnené vzduchom. Vnútri môžu mať gél, penu alebo tzv. vzduchové komory. Vzduchové komory tvoria malé priestory naplnené vzduchom, takže sa v prípade pretrhnutia plášťa vyfúkne napríklad len jeden dielik, nie celé koleso.
Vhodné sú aj do náročnejšieho terénu a ich výhodou je, že sú bezúdržbové. Nevýhodou je, že nie sú prirodzene odpružené ako tie nafukovacie. Kočíky, ktoré majú kolesá plnené gélom, bývajú o niečo ťažšie ako tie plnené penou či vzduchovými komorami, ale inak medzi nimi nie je žiadny rozdiel.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Tento typ kolies ponúka napríklad Joolz Day+.
Vyrábajú sa z tvrdenej gumy. Majú dlhšiu životnosť, sú vhodné do mesta a na nerovný napr. štrkový alebo lesný terén.
*Pri kúpe kočíka môžete natrafiť aj na kolesá, ktoré tvorí zmes gumy a peny a kvalitou sú veľmi podobné tvrdenej gume.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Týmto typom kolies disponuje napríklad Bugaboo Butterfly.
Vyrábajú sa z mäkkej peny, ktorú nájdete pod označením EVA pena. Sú vhodné do mesta alebo na menej náročné povrchy. Sú mäkké, preto do nich ľahko prenikajú kamienky a piesok, čo môže počas jazdy vydávať nepríjemný zvuk. Kočíky s týmito kolesami sú ľahšie a výrazne lacnejšie.
*Pri kúpe kočíka môžete natrafiť aj na kolesá z tvrdenej peny. Rozdiel je v tom, že sa po očistení od kamienkov a nečistôt akoby zatiahne (spätne zacelí) a na kolese nezostávajú také viditeľné dierky a poškodenia ako pri obyčajnej pene.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Tento typ kolies ponúka napríklad Cybex Libelle.
Plastové kolesá z ponuky výrobcov postupne miznú, pretože majú nižšiu životnosť a neposkytujú príliš dobré jazdné vlastnosti. Nájdete ich predovšetkým u lacnejších golfových kočíkov. Postupne sa nahrádzajú silikónovými, živicovými a kolesami z tvrdenej gumy, ktorých životnosť je oveľa vyššia.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Tento typ kolies mal napríklad kočík Mima Bo.
Silikónové kolesá sú z rovnakého materiálu ako in-line korčule. Ponúkajú vyššiu odolnosť proti odratiu ako plastové či penové. Sú vhodné do mesta a na náročnejšie povrchy. Nevýhodou je vyššia obstarávacia cena kočíka a menšia dostupnosť náhradných kolies kvôli špecifickosti.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Tento typ kolies ponúkal napríklad Baby Monsters Fresh.
Vyrábajú sa zo živice, do ktorej sa pridáva špeciálne tvrdidlo. Na kočíkoch sa vyskytujú ojedinele. Sú odolné podobne ako silikónové a tvrdené gumové kolesá. Vhodné sú do mesta a na náročnejší povrch. Nevýhodou je ale vyššia obstarávacia cena kočíka a menšia dostupnosť náhradných kolies.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Tento typ kolies by ste našli na kočíku Babyhome Emotion.
Veľkosť kolies kočíka rozhodne nepodceňujte. Všeobecne platí, že čím sú kolesá väčšie, tým ľahšie zvládnu rôzne nerovnosti. Práve preto nájdete inú veľkosť kolies na kočíkoch určených do mesta a inú na kočíkoch do terénu alebo na dedinu.
Druhy kolies podľa veľkosti:
Terén | Šport | Dedina | Mesto | Cestovný |
---|---|---|---|---|
Nafukovacie, nenafukovacie plnené | Nafukovacie, nenafukovacie plnené | Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy | Penové, umelohmotné, z tvrdenej gumy | Penové, umelohmotné, z tvrdenej gumy |
Otočné s aretáciou | Otočné s aretáciou, pevné | Otočné s aretáciou, pevné | Otočné s aretáciou, pevné | Otočné s aretáciou, pevné |
Odpružené všetky | Odpružené všetky, zadné | Odpružené všetky, zadné | Odpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia | Odpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia |
ø≥30 cm | ø≥30 cm | ø≥25 cm | ø≥20 cm | ø≥15 cm |
Odpruženie je veľmi dôležité, pretože bez neho je kočík tvrdý a otrasy sa prenášajú do rukoväte a k dieťaťu.
Odpruženie sa môže nachádzať:
Druhy odpruženia:
Na niektorých kočíkoch si odpruženie dokonca môžete prispôsobovať podľa vlastných potrieb. Nastavuje sa priamo pri kolesách, a to podľa váhy dieťaťa alebo kvality povrchu, po ktorom budete s kočíkom jazdiť. Väčšina kočíkov má odpruženie na prednej aj zadnej náprave.
Avšak je dôležité povedať, že samotné odpruženie, nech by bolo akokoľvek skvelé, je na nič, pokiaľ nie je skombinované so správnym typom kolesa čo do veľkosti a materiálu. Preto sa pri kúpe kočíka, čo sa týka odpruženia, zamerajte radšej na to, či je to kočík určený do terénu, do mesta alebo na šport, v ideálnom prípade si ho choďte vyskúšať do predajne alebo si prečítajte recenzie iných rodičov.
V kočíkovom svete poznáme tzv. trojkolky a štvorkolky. Správny výber klasicky súvisí s druhom terénu, v ktorom sa budete s kočíkom pohybovať najčastejšie. Všeobecne sa určite ľahšie manipuluje s kočíkmi, ktoré majú len tri kolesá. Avšak tie štvorkolesové sú stabilnejšie.
Pozrite si krátke video, v ktorom nám odborníčka na kočíky vysvetlila, prečo je to tak 😊
Čo sa tejto témy týka, poznáme viac typov kolies, a to:
Aretácia je v podstate fixácia predných otočných kolies. V skratke, ak majú kolesá na kočíku okrem prirodzeného točenia sa dopredu a dozadu aj schopnosť točiť sa okolo svojej osi, ale my túto schopnosť práve nepotrebujeme, môžeme ich „zaaretovať" (zafixovať), aby sa točili len vpred a vzad.
Táto funkcia kolies je naozaj fajn vec, pretože vám uľahčí každodenné fungovanie. Nezafixované otočné kolesá sa totiž viac hodia do mesta a na rovné povrchy, zatiaľ čo zafixované (zaaretované) kolesá sú praktické napríklad na poľnú cestu, na ktorej by sa vám kočík s voľnými kolesami neriadil dobre, pretože by na nerovnostiach lietal zo strany na stranu. Pri voľbe aretácie sa tak opäť stáva rozhodujúcim terén, v ktorom sa budete pohybovať.
Používanie aretácie je špecifické hlavne u trojkoliek, teda kočíkov s tromi kolesami.
Oproti tomu jeho „brat“ Thule Urban Glide 2 otočné predné koleso má a je nutné s ním podľa terénu pracovať. Ak si totiž zaobstaráte kočík, ktorý disponuje otočným predným kolesom, je veľmi dôležité mať ho v nerovnom teréne správne zaaretované (zafixované), a to pre možný vznik poškodenia tzv. „vykyvaním". To môže nastať práve vtedy, ak budete chodiť po nerovnom teréne s nezamknutým predným kolesom príliš rýchlo.
Koleso sa pri silných otrasoch a behaním zo strany na stranu poškodzuje v púzdre a vykýva sa tak jeho vnútorná oska. Toto bývajú najčastejšie neuznané reklamácie kočíkov. Koleso sa dokáže poškodiť tak veľmi, že je potrebné ho celé vymeniť, no niekedy až tak, že oprava nieje možná, takže kočík je na odpis. A to aj taký drahý kus, ako je napr. Thule Urban Glide 2.
Náhradné kolesá sú dôležité nielen kvôli možnému poškodeniu a nutnej výmene, ale aj pri zmene terénu. Je výhodné mať možnosť voľby, aj keď častejšie jazdíte po meste, ale radi tiež chodievate na výlety do prírody. Pri niektorých modeloch kočíkov je možné dokúpiť tzv. terénnu sadu, väčšinou ide o náhradné nafukovacie kolesá.
Nezabudnite na ne ani pri kupovaní kočíka v bazáre. Zaobstarať si kočík, na ktorý sa ťažko zháňajú náhradné kolesá, vám môže narobiť veľa starostí.
Prajeme príjemné kočíkovanie 🙂
Začni písať komentár...