1 / 1

    No mňa zaujalo a veľmi šokovalo, ako v jednom rozhovore spomenul, že v kategórii od 12 do 20 má 60% populácie úzkosti a počet samovrážd v tejto kategórii vzrástol 6-nasobne😓 možno si tie čísla až tak presne nepamätám, ale veľmi smutné 😔
    Neviem, z akých štatistík čerpal, ti tam nepovedal.

    11. nov 2024

    Dakujem velmi pekne za tento prispevok, ja stale bojujem s detmi ohladom mobilov. Lebo kazdy ma, lebo v skole pouzivaju, lebo ... a ja hladam vyhovorky, ze preco nie
    Autora som si pozrela na nete, uplne zdielam jeho naziry a myslienky. Este ja sa musim enjalo odstihnut.
    @janinah velmi velmi dakujem

    Pripajam link na clanok od autora myslienky

    https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/4666...

    12. nov 2024

    @aurelia2000 technológie ovplyvňujú rovnováhu neurotrsnsmiterov v mozgu. Keď sa naruši vyplavovanie neurotransmiterov a ich rovnováha, tak nastupuje agresivita, depresie… smutné a málo sa o tom vraví. Práve tu vidím veľa problémov deti a mladých ktorých mozog sa ešte len vyvíja a nastavuje sa.

    13. nov 2024

    Ja som asi naivná ale toto všetko sa vie (A čo sa ešte zistí...) a nič sa nerobí?! Odporúčania rodičom považujem za "nič", to nestačí. Je to frustrujúce lebo jeden rodič kde-tu ktorý ide proti prúdu s tým nič nenarobí a ešte bude za zlého

    13. nov 2024

    Niektorým rodičom je to jedno, len nech majú od detí pokoj, je to žiaľ tak. Pravidelne stretávam jednu maminu s 3-4 ročným dieťaťom v kočíku, chlapec ledva vojde dnu, ale mobil vždy na madle a zhrbený je nad tým, čumí do toho a nič iné nevníma. Ľúto mi ho je vždy.

    13. nov 2024

    @dolka899 ja u lekarov pravidelne vidim deti na mobiloch, naposledy vcera asi 2-rocneho chlapca. Niekedy si hovorim, naco si ti ludia robia deti, ked im padne zatazko venovat sa im. Moj manzel to vzdy trefne zhodnoti, ze super, aspon bude nizsia konkurencia.

    13. nov 2024

    Skôr si myslím že rodicia nedokážu povedať nie a hlavne ustáť si to. Lebo napr. mama nedá mobil do ruky, ale otec dá, babka dá, známi dajú...je to potom boj s veternými mlynmi a tlak okolia. Alebo takí čo chcú mať pokoj (veď kto nechce, že) sa uvedomia az keď je už neskoro.

    13. nov 2024

    @dolka899 to dieťa v kočíku môže byť autista, mať mentálne postihnutie. Tomu sa bohužiaľ veľmi "venovať " nedá a možno ho upokojuje pozeranie rozprávok alebo čoho na telefóne. Mám kamošky s deťmi s rôznymi postihnutiami a keď si chcú napríklad v kľude posedieť pri káve, dajú im do ruky telefón, tablet, rôzne hudobné hračky. Inak by tie deti "rozkopali " kaviareň a nie je to chyba vo výchove, bohužiaľ. Nesud keď ich poznáš len z videnia ☮️

    13. nov 2024

    @breznica Pravdu povediac, čakala som na takýto komentár a chápem, ak by to bolo niekde v kaviarni a dieťa by chcela mama nejako rýchlo zaujať, aj keď sa to dá aj bez mobilu, veď vždy mobily neboli a deti boli tiež aj zdravé aj zdravotne znevýhodnené. Teraz sa všeličo skrýva za diagnózy (respektíve je v skutočnosti chorých menej detí, ako papierovo), ale myslím, že čaro prírody je pre všetky deti upokojúcejšie a tie farby jesene sú najviac na ukľudnenie 🍂🍂😊

    13. nov 2024

    suhlasim a dalsia vec je, aby sme boli my pre deti vzorom v tomto. Ked vidia nas, ze nie sme zavisli na mobile, ze nemame ho vkuse v ruke a nepozerame donho, ze si radsej citame caopis alebo knihu deti to vidia. Kopiruju nas odmalicka. Takze treba zacat od seba a detom od mala “ukazovat”, ze na mobile nie sme zavisli. Radsej sa zavriet do izby a tam scrollovat, ale nie
    pred detmi (najma malymi).

    13. nov 2024

    Toto si prestudujem
    Dakujem

    13. nov 2024

    @breznica ako nehnevaj sa ale toto je fakt argument… akoby tomu autistovi ten mobil neskodil.. mozno este viac nez “zdravemu”, a nie, nevysvetluje to veci.. tiez mam aktivne deti a v klude si posediet na kave sa neda, ale mobil ma ani nenapadne vytiahnut, to pre mna ani nie je moznost.

    13. nov 2024

    @hendikep autistu nemôžeš predsa porovnávať so svojimi aktívnymi deťmi. Možno ho musí maminka zabaviť počas čakania u lekára, lebo takéto deti neznášajú keď je veľa ľudí naokolo a matka chce, aby ho lekár vyšetril, aby nedostalo atak a nekričalo, nebudil pozornosť, ktorá ho ešte viac dráždi. Keby si mala také dieťa doma neboj… inak by si písala. Lekára a príležitostný mobil v ruke by som neriešila. Všetci vieme, ako deti môžu zle znášať chorobu.

    13. nov 2024

    @dolka899 Ak nemas take deti, nemas ani skusenosti. Nie neda sa autisticke dieta, pokial ma specificke problemy, zaujat niecim inym, napirklad farebnym listom z javora. To, ze vzdy neboli mobily znamenalo akurat to, ze bud take dieta vystrajalo ako najate, ked uz ozaj niekde muselo ist, alebo matka, ci niekto iny musel pokazde ostat s dietatom doma a to nemohlo ani do spolocnosti chodit a to je ako vazenie, ktore nikomu neprospieva, nakoniec ani tomu autistovi nie, v urcitom zmysle. Takisto napisat, ze dnes je ovela menej skutocne "chorych" deti, ako je realita, posobi velmi nefer - kedze ziadne z tych deti, ktore tu diagnostiku maju, osobne nepoznas a nezijes s nimi. Ver tomu, ze ZIADEN rodic nejde dobrovolne zhanat diagnozu pre svoje dieta. Pretoze sa nasledne stretava iba s odsudenim. Presne ako od teba.
    Ja inak suhlasim s nazorom, ze mobil ma negativny vplyv.
    Z mojho pohladu je to nieco, ako cigarety, volakedy fajcil kazdy. Pozrite cool fotky z 30-tych rokov, zeny v rukach cigaretky, ale aj tie vidiecke, kde si dedkovia sulali co sa dalo. Nevedelo sa, ze je to taky humus. A kedy az sa zacalo vobec s propagandou, ze fajcenie skodi (aj okolostojacim) a kedy az nastal zakaz fajcenia v uzavretych priestoroch? A stale je to pliaga, ides von, a stale ludia fajcia, aj v tomto prispevku, kolke z vas su fajciarky? Potrva este dlho, kym sa s technologiami dopracujeme k podobnemu postoju, ako dnes k cigaretam. Pretoze cely svet je teraz nie psychicky, ale technicky, na tych technologiach zavisly.

    13. nov 2024
    Autor komentár zmazal

    @dolka899 Kazde auti dieta je ine. A je uplne ine mat take doma a ine u kamosky. Lekar, ani bezny psycholog taketo diagnozy vobec nevydava, ale je to osoba prveho kontaktu. Aj medzi nimi su bohuzial ludia, ktori su nekompetentni, alebo maju taketo predsudky. A peniaze ti neda vobec nikto, ani stat, mas skreslenu predstavu. To musi byt tazke postihnutie. Keby si iba napisala, ze ti je luto zdravych deti, tak sa ani neozvem. Ty si sudila v reakcii na prispevok od Breznice. Mozem ta znova uistit, ze NIKTO nepojde dobrovolne pre papier, ak neveri, ze je to skutocne tak. Nemas vlastne skusenosti, nemas ani tucha, co to vsetko obnasa, kolko pochybnosti, kolko starosti. Mas iba nejake pocity a domnienky.

    13. nov 2024

    @jakubrianka kamaratka autistu ma a mobil nesmie, pretoze to negativne vplyva na jeho napredovanie, sustredenie na ine neobrazovkove cinnosti, a aj vyvolava agresiu. Nastastie je uvedomela a nezbavuje sa ho danim mobilu. Ver, ze pozna vo svojej komunite presne tieto maminy, ktore "musia" svojim auti detom dat mobil. Ale len preto, lebo sa dietata od babatka tym mobilom zbavovali. Ocividne im to skodi, su nervave a agresivne, hlavne ked mobil nedostanu. To s diagnozou nema nic, a uz vobec by som svojmu dietatu s PAS neublizovala obrazovkami. Preco ich nenaucia na hracku? Knihu? Ked moja kamaratka mohla 4r v kociku (PAS) nosit vrtulky a taketo podobne senzoricke srandicky? No iba pre to, ze mobil zabavi sam, a vrtulku mu musi ukazat, co s nou, a priebezne ho podporovat do aktivity s nou..

    A ja tiez vidim x deti v kociku s mobilmi. Naozaj take vyhovorky, ze su to vsetko autisti, neobstoja.

    13. nov 2024

    @maxik24 čítala si hore môj komentár? Áno mobil škodí, autistom zvlášť. Píšem o špecifickom prípade, ak sa nedá inak (nezaberajú hračky) , ked dieťa neznáša pobyt v miestnosti kde je veľa ľudí a mamka chce odviesť pozornosť aby zvládlo vyšetrenie. Neviem akého autistu má tvoja kamarátka, ja poznám trápenie rodín z praxe a tí ľudia sú neskutočne vyčerpaní, verím že skúšajú všetko. Mobil v kočíku von nevídavam vôbec nikomu (od zajtra začnem :D).

    13. nov 2024

    @lilitela som dcera fajciarov a nefajcim. Ani moj muz a ani ziaden moj ex nebol fajciar. Dokonca ani netusim, ako to chuti, nikdy som neskusala. Fajciar sa mi strasne hnusi a zena duplom. Moja 2-rocna dcera vie, co je fajcenie, kedze ludia fajcia vsade naokolo a ked ideme okolo, tak skonstatuje, ze fajcia a ublizuju si, ze sa asi nemaju radi. Je celkom zabava sa obcas na nich pozriet lebo ona to povie pred nimi. Naposledy jednej doktorke pred zdravotnym strediskom.

    14. nov 2024

    hašterite sa tu na tom, o čom ten text vôbec nepojednáva a podstata uniká

    p.Stránsky vysiela memento pre všetky matky a pre všetkých otcov, ktoré maju celý den mobil v rukách a pre všektých rodičov, , pre rodičov, ktorí s obľubou strčia svojim detom mobil do ruky od 6.mesiacov života, na celý deň, ved aby sa dieťa nenudilo a sú nadšení aké šikovné to dieťa je, ako si vie už v 1 roku života vyhladávať na youtube

    podobné učinky má aj celodenné vysedávanie pred telkou

    14. nov 2024

    @ingridd Iste. Ale to, ze my niekde vidime male dieta s mobilom v ruke, este neznamena, ze to tak je cely den. Aj ja sa pozastavim, ked sedime niekde vonku v stravovni a vidim kolko malych deti pri jedle cumi do mobilu a mam cudny pocit. Ale nic o tom vlastne neviem, mozno je na to nejaky dovod. Mozno ma to dieta vyhradene denne 1/2 hodinu na rozpravky a mozno je to prave tato chvila,aby dieta sedelo na zadku a jedlo a trebars sa nevrtelo. Pisat, ze matky nebavi sa venovat detom a preto im strcia do ruky na cely den mobil, lebo chcu mat pokoj, mi pride velmi domyslave a najmä velmi neuctive.

    14. nov 2024

    Odkaz neurologa je jednoznačny, nie je personifikovany na žiadne konkretne dieťa. Dokonca nepojednava o dieťati. Ale o rodičoch. Dokonca to nema nič so žiadnym konkretnym rodičom. Len toľko chcel, že dobrovolne vkladaju do ruk svojich deti drogu. Tak celkovo vo všeobecnosti, na zamyslenie. Aby to nerobili. A nemusiš mi pisať o vyčerpanych, upracovanych rodičoch, že možno ten mobil dali do ruky dieťaťa len dnes, a zajtra sa mu uz bude venovať.

    Z vlastnej skusenosti,
    odkedy mam mudry telefon, mam ovela menej volneho času a v domacnosti oveľa menej stiham. To že hlupnem, menej si pamätam, hladam slova,... momentalne zvalujem na vek, ale som si ista, že pobyt na sieti mi rozhodne nepridava mozgove zavity. A co by na to povedal taky detsky mozog, ktory sa prave vyvija, vytvara spojenia, závity na cely buduci život?

    Niekedy sa oplati nehladat ospravedlnenie za každu cenu, velakrat stači sa zamysliet a vziat si ponaučenie.

    14. nov 2024
    14. nov 2024