Pred dvomi týždňami sme boli do dlhej dobe znovu u logopedičky a i napriek tomu, že sme spravili obrovský pokrok (za tri mesiace sme na 2-3 slovných vetách), padla som skoro na zadok, keď som videla tabuľky, že sme stále "len" na úrovni 15 - 20 mesiacov. Bola to skôr náhoda, že som videla tú tabuľku a len zo zvedavosti som "nakukla" do nej, keď som videla, že si logopedička odškrkáva, čo vie a nevie raketa.
Verte mi, šťastná som ako blcha za každé jedno slovíčko u rakety, ale keď som videla koľko práce je pred nami, tam som zostala ako "obarená". Vyskočili na mňa samé množné čísla, akuzatív, datív, inštrumentál, spojka "a", zápor, používanie abstraktných pojmov... Všetko, čo bežné dieťa robí bez toho, aby ste kontrolovali nejaké tabuľky. Ja a mamičky v podobnej situácií si musíme znovu oprášiť základy gramatiky o trochu skôr.
My sme teraz dostali za úlohu zlepšiť množné čísla, rozbehnúť zápor (neletí, nečíta, nespí...) a minulý čas (spal, čítal, pil...). Toto sú úlohy, pri ktorých veľa drevených a plastových hračiek nenájdete. Je to o práci s obrázkami, robení divadielok a kladení otázok. Ja opíšem našu súčasnú prácu za stolíkom:
1. Začnem množnými číslami. Mám vytlačených pár obrázkov a začínam komentovať. Jedna kocka, dve kocky, jedna mrkva, dve mrkvy.... Teraz po dvoch týždňoch opakovania asi 30-tich obrázkov stále dookola pridávam ďalšie a ďalšie, pretože už princíp pochopila a pýtam sa množnú verziu podstatného mena prakticky všade, kde vidím niečoho viac.
2. Dám jej niečo na rozptýlenie napr. navliekanie zvieratiek alebo puzzle so zvieratkami, ktoré som tu už raz fotila, kde malá opička hľadá mamu opičku a pod. Aj pri tomto komentujem, jedna opička, dve opičky, ale už je to "iný" typ úlohy a nie iba obrázok, na ktorý pozerá.
3. Ideme znovu na obrázky, ktoré mám z INFRA a už som ich tu taktiež xy-krát vychválila do nebies (obrázky s činnosťami). Kľadiem otázky: Číta dievčatko alebo nečíta? Spí dievčatko alebo nespí? Toto ešte neovláda na 100 %, lebo trvám na celej odpovedi, "áno spí/nie nespí, číta." Keď mi odpovedla stručne, spí/nespí, väčšinou začala používa iba druhú odpoveď nespí, lebo vedela, že práve teraz robíme cvičenei na zápor, pritom vedela pomenovať tú činnosť na obrázku, ale najskôr povedala tú zápornú verziu... Toto musíme zlepšiť.
4. Robím divadielko. Malý domček so zvieratkami, konkrétne iba s jedným zvieratkom, aby nebola raketa rozptýlená. Na tomto som trochu začala cvičiť aj predložky, ale netrvám ešte na nich, skôr som chcela zistiť, či pozná: hore, za, pred, vedľa...To sme však nedostali ešte za úlohu, ale tipujem, že to bude ďalší krok. No ale späť k minulému času. So zvieratkami robím scénky. Zvieratko spíííí, a aha už nespí, čo robilo? Spalo. a pod. Potom vytiahnem šálku, dám mu napiť a čo robilo? Pilo.... Zatiaľ sme vo fáze s pár slovami, stále dookola, nech pochopí princíp. Ale teraz jej ponúkam verziu minulého času pri každej činnosti napr. keď ciká, čo robila? cikala a pod...
Toto nám trvá nejakú tú polhodku a využívam spätne všetky vytlačené obrázky a hry. Už veľmi dlho predlho som nič nové nekúpila, tak aspoň to je výhoda cvičenia gramatiky.
Dnes som mala krásny deň s raketou. Raz mi niekto písal, či by sa nenaladila raketa na moju dobrú náladu, keď ona má väčšinou zlú, aby som sa stále nenalaďovala ja na tú jej zlú. Možno sa to raz za čas dá "prekuknúť" (tá je zlá náladu) alebo hrať sa, že to s Vami nič nerobí, ale myslím, že nie vždy, nie každý deň. Sú to totiž úplne iné rána, keď má raketa dobrú náladu. Od rána smiech a pohoda. Dnes pri raňajkách nebola typická šľahačka za denné "menu". Ona si dnes dokonca so mnou aj zavtipkovala, keď si pýtala svoj obľúbený yogurt. Už ani nečakala na odpoveď a smiala sa, lebo vedela, že jej naznačím, nech ani nepokúša s jogurtom zase, že bude chleba s džemom. "Ale ideš, kuš s jogurtom, žiadny jogurt, chleba bude" - Dnes sa výnimočne za takúto odpoveď nešľahla na zem, ale smiala na plnú hubu.
Krásne začína komunikovať aj s cudzími. Včera švagrinej odpovedala na otázku Kde si bola? Bicyklovala sa... Bolo to vôbec prvýkrát, keď odpovedala niekomu na otázku. Odpadla som z nej, lebo väčšinou cudzích ľudí ignoruje alebo vrieska, keď sa jej niekto prihovorí. Na záver, ešte jej dnešná top hláška. Zobrala synovi rytiersky plášť, sadla si na gauč a povedala: Pusti pána prsteňov. Ani som nevedela, že to vôbec registruje, že syn poobede na tajnáša, keď ona spí, pozerá tieto filmy... Vždy to so synom hráme tak, že ide akože s nami spať a potom sa "odplíži" do obyvačky...No proste je to raketa a konečne sa jej to všetko v hlave naštartovalo a teraz mi vystrelí so svojou šikovnosťou do vesmíru...
Všetko tieto dni (posledné dva) vidím ružovo, lietam si vo svojej bublinke, každému sa prihováram a mám chuť kecať, budúcnosť nie je problém, všetko bude easy... ak si "staršie" ročníky pamätajú icq tak tam bol taký týpek na obláčiku a presne tak si tieto dni pripadám🙂 Svet gombička s raketou, keď má fajn náladičku.... Už chcem iba takéto🙂
Presne si to napisala 👌👍
Aby som nezabudla. Klobúk dole pred tebou. Pasuješ sa s tým výborne. Prajem vám s raketou veľa úspechov. 🤗
@alienkami perfektné si to vystihla, syn bude mať 2r koncom mesiaca a 2-3slovne vety sú utopia a moje zbožné prianie. Huba sa mu síce nezavrie, ale je to taká jeho mimonština, ja sa mu už smejem, že ako Joey z Priateľov, keď sa učil po francúzsky - hovorím.mu včera, nech opakuje "ľúbim tata"... A môj syn: "Frufru tata" 🤦🤦🤦
@catherine1989 niektoré deti začnú"hovoriť" skoro. Vytvoria si akúsi svoju hatmatilku a postupne sa učia správne rozprávať (niekedy to trvá ozaj dlho) - naša mladšia. Druhý extrém: dieťa všetkému rozumie, ale nerozpráva. Zbiera slovnú zásobu a zrazu sa rozreční - naša staršia. Hanka vo veku cca 2,5roka už poznala všetky čísla aj písmená, ale vôbec nerozprávala. O 3 mesiace začala rozprávať (asi chcela ukázať, že už vie čítať 😅) a v 3,5roku, pri nástupe do škôlky už čítala slová a ako 4 ročná vedela plynulo čítať. Na druhej strane - chodenie na wc bol dlho problém. V niečom je veľmi popredu v inom zaostáva.🤷
@alienkami
@zoepikna Dakujem. Mala bude mat 3 roky v aprily. Zial u nas du horsie problemy so správaním ako s recou😞😭 vsetko sa zlepšuje, ale jej výbuchy su tu, stale sa neda s nou dobre fungovat, bez stresov zaco sa slahne, ze sa jej niekto prihovori😭vidim to ja aj špeciálna pedagogicka, dnes po dlhej dobe znovu vyslovila, ze “to” tam stale je...😞😭
Ja naozaj netuším,teraz si neviem presne vyrátať,koľko rokov má tvoja mala,ale citala som tvoje články,a to,čo vie tvoja mala,môj "zdravy" ani len nezačal robiť.. a o svoj troj slovných vetách a časoch ani nehovorim..len pred 3 týždňami konečne začal intenzívne opakovať slova.(2,5 roka).ja neviem ,kto robí tieto tabulky, ale asi sme mimo nich aj my
Pripajam sa, dievcata, mame teraz 7 rocneho vnuka. V skole mu to ide super, je aj sportovo velmi nadany, je sikovny, trufam si povedat, ze mudry a vynaliezavy, aj ked fakt neposedny. Sam si uz dokaze citat oblubene knihy, miluje hry /ako vsetci jeho rovesnici/, ale takmer do 3 rokov nerozpraval. Vedel si vsetko vypytat uhmkanim a ukazanim, neboli najmensie problemy. A ako mnohi ini rodicia tvrdia, ked uz zacal rozpravat, tak sa nezastavi, pokial nezaspi. A to teda nespaval uz ani v skolke 😂. Takze ziaden strach, este buduuuu usi boliet....😉
@itmama15 ideš na tu diagnostiku prioritne
pre svoj vnútorný pokoj?
Alebo
kvôli predlzenemu rodicaku?
Alebo prečo vlastne, takto ešte pred jej 3 rokom... Si pripravená aj na to, že ti Dr moze povedať, že ani ona nevie, čo je raketa za deculo, príďte o 1/2 roka..
Zazila som na svojich detoch starsieho, co prve slova a teda rovno vety povedal skoro presne 3 rocny, a mladsieho, co prve cielene slovo povedal 13 mesacny a uz isiel ako pila, ale ani od v 15 /20 mesiacoch nedaval trojslovne vety... Ako, kde sme...to je uplne silena tabulka a rovno sa na nu vyprdni, ja by som dokonca ju uz ani endrilovala, cielene casy a podnbne, ked uz zacala hovorit....to pride uplne v pohode same, max. by som citala knihy. Inak poviem ti ake vybuchy ma moj zdravy 4,5 rocny napr? Minule som myslela, ze ho doslova uz priskrtim...ako citam tovje clanky od zaciatiaku a od zaciaktu mam pocit, ze ona je sice netabulkova, ale uplne ok...
ahoj, ja ti len napisem, ze stale citam tvoje blogy a mas moj obdiv. fakt.
a este pridam tip na "aktivitu" na predlozky - ja to teda vnimam skor ako hru a maly to zboznuje, ale zrejme sa pritom uci prave toto. u nas je to "kde je cica mica?", ale mozes pouzit akehokolvek maleho plysaka, ktoreho budete spolu skryvat po byte. moj maly cicu vzdy skryje a ja sa potom pytam, kde je. je v krabici? je v kosi? je na gauci? je pod stolom? atd atd atd a potom ju nakoniec "najdeme". a potom zasa skryvam ja. uci sa pritom aj zapor, aj ked len taky jednoduchy "tu neni" "neni v krabici" a tak.
Myslím si ze každá mama nájde v tvojich článok svoje dieťa. Ved sú to deti, naše a jedinečné. Moja dcéra nerozprávala do 3,5 roka a to co zvláda tvoje dievčatko je úžasné slovné, to predbehla 90% deti. Veľmi šikovná... A ze sedí za stolom... To o. Mojom trojročnom synovi nemôžem povedať.. Ten chce mať odomna hlavne pokoj, nech sa mu do ničoho nestará a nehovorím mu co ma a co nemá hovoriť... Inak sa hádže o zem a chytá hysaky. A niekde si písala s vyfarbovanim... On neznesie keď je viac farieb na jednej strane, takže keď vyfarbuje tak od rožku do rožku, je jedno aký obrázok všetko jednofarebné, bez toho aby tam ostalo biele miesto.... Uz ma cez tri roky...a pridávam sa ze tieto tabuľky viac stresuju ako sú osozne. Nenechajú byť deti deťmi, deptaju rodičov, stresuju. Na druhej strane chápem ze chceš urobiť pre ňu to najlepšie tak počúvaš odborníčky, ktoré to majú všetko naštudovanie. Ale vidíš ze tvoje dieťa na to má, raz sa do tých ich blbych tabuliek zmesti, aj keby sa mala poskladať! A to je to pozitívne, čo vás ma držať nad vodou. Dôležité je nech ma šťastné detstvo, plne pochopenia, lásky a bezpečnosti... Lebo keď to deti majú, naučia sa aj Lietať (do vesmíru) držím vám palce!
@alienkami zacina sa takto, detom sa to lepsie vyslovuje. Aj logopedicka to robila zo zaciatku. Potom sa prejde na spravny tvar, ked sa zlepsi vyslovnost.
@seahorse27 OK, nevedela som.
Žienky, pridávam link na online Knihu o detskej reči, podľa mňa výborná kniha pre rodičov, uvedené sú v nej komunikačné stratégie na podporu vývinu reči: https://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/pdf/Sucasti...
Podľa knihy obdobie 12 - 18 mesiacov = obdobie prvých slov, obdobie 18 - 24 mesiacov = obdobie dvojslovných spojení... Rok vydania: 2005. Autorky: logopédky a výskumníčka venujúca sa vývinu detskej reči.
@itmama15 s raketou ste úžasné, vynaliezavé a veľmi učenlivé. Nech sa to všetko aj naďalej vyvíja takýmto dobrým smerom, aby ste boli (v konečnom dôsledku) obe spokojné a len tak v pohodičke si fungovali a užívali si toho života 🙂
@itmama15 hlavne ju skús dať normálne od škôlky.....zväčša sú deti v škôlke pravý opak toho aké sú doma....veľké plus je že už vie komunikovať a deti ju potiahnu aj čo sa týka správania keď uvidí že nikto neplače, nevrieska - možno prestane aj ona....pri našej sa učiteľky pýtajú aká je doma či je taká dobrá ako v škôlke....no kiež by, doma je buď ako čert alebo stále vyžaduje pozornosť
@itmama15 ja obdivujem ako s ňou pracuješ a ako sa posunula v reči. Moja malá ako sa minulý rok zasekla, tak doteraz nechce pracovať za stolom, nechce robiť nič, posun minimálny čo sa reči týka, logopedička jej vážne ochorela - takže od novembra sme bez logopéda, nová nám dala termín na 21.2 - takže zas od znova prvé sedenie Hanka len okolie obzerá, na druhé začne vnímať že v tej miestnosti aj niekto je, čo od nej dačo chce a na tretie sa možno aj pozdraví - je to ako cez kopírák na všetkých jej vyšetreniach 🙈. Teraz 13steho bude mať tri roky a ja som nešťastná, že som to mala skorej riešiť, len všetci, že má čas to je normálne, čo od nej chcem atď. 😖 Jej psychologička neodporučila nástup do škôlky :(, že momentálne by to narobilo viac škody ako úžitku. Som zvedavá, čo na ňu povie nová logopedičke, ideme do centra, a ak bude treba tak ideme aj na diagnostiku sa objednať, aby sa vylúčil alebo potvrdil autizmus ☹
Toto uz su ake vylozene sprostosti?! Ja nepoznam jedno dieta, co by malo taketo verbalne prejavy v 3 rokoch! A to ich poznam vela. Sesternicina mala nerozpravala este pri nastupe do skolky ako 3-rocna. Hrozilo, ze ju kvoli tomu ani do skolky nevezmu. Nakoniec vzali a pomaly zacina rozpravat teraz. Joj, toto ma vie tak dostat do vyvrtky, ze od "normo" deti sa tolko neocakava,ako od tych nasich... 😡 A vela veci, co je normo prirodzene, to je u rizikovych znak PAS.
Začni písať komentár...
Tie "genitálne" tabuľky!
1. Všade čítame: Nedávajte dieťa sedieť, kým sa nepodarí samo. Škodí to chrbtici.
ALE: ono ešte v 6 mesiacoch nesedí? To bude oneskorený psycho-motorický vývin!
2. Netreba deti vodiť za ručičky, musia sa naučiť chodiť samé. Hoci neskôr!
ALE ona ešte v 12. mesiaci nechodila? To bude oneskorený psycho-motorický vývin!
...
XY. dr. 2,5 ročné vôbec nerozpráva? No nič, počkáme do 3rokov, a keď sa nič nezmení, tak budeme riešiť. Prídeš ku logopédovi a zistíš, že už v 15 mesiacoch mala hovoriť 2-3 slovné vety. (Nás to obišlo lebo krátko pred 3. narodeninami začala rozprávať)