evicka231
19. okt 2015

Novodobý hendikep - zamestnanie po materskej dovolenke

Právnička? Lekárka? Policajtka? Asistentka, sekretárka, účtovníčka, učiteľka, upratovačka... Čo ich spája? Také jednoduché! Pohlavie! A ešte jeden hendikep. Chceli by pracovať, ale majú doma malé dieťa. Prípadne dve. 

Moja veľmi dobrá kamarátka mala život, po akom by túžila každá. Pred menom sa hrdo pýši titulom právničky, za menom sa jej vynímajú ďalšie tri písmenká. A takto ovenčená zo všetkých strán, sa tesne pred tridsaťpäťkou rozhodla vymeniť piedestál kariéry za materské povinnosti. Až také jednoduché to však nebolo! 

Image title

Svojho vytúženého potomka porodila v slnečný zimný deň. Vo vzduchu sa znášali jemné snehové vločky, jej líca zdobili slzy šťastia, dojatia aj smútku. Nemohla si pomôcť, keď jej lekár oznámil, že Paulínka navždy zostane jej jediným dieťaťom. Oslava jej tridsiatich deviatich narodenín mala teda sladko-trpkú príchuť. 

S pribúdajúcimi dňami nadobúdala presvedčenie, že jediné materstvo vo svojom živote chce prežiť naplno. Kariére už obetovala viac ako dosť, a tak jej vnútorný pocit nahováral jediné - vrátiť sa do práce až po uplynutí rodičovskej dovolenky. Keď navyše ohlásili úpravu Zákonníka práce, s prísľubom, že každá žena venujúca sa rodine, ktorá je pre nás Slovákov tak dôležitá, sa po rodičovských povinnostiach vráti na svoju pôvodnú stoličku, utvrdila sa vo svojom presvedčení. 

Rovnako urobila aj Andreja. Ihneď po dokončení atestácie sa vrhla s nadšením na najkrajšie obdobie v živote ženy. A urobila tak aj Soňa. Pred tým, ako otehotnela upratovala v administratívnych priestoroch veľkej finančnej spoločnosti. Aj Monika. Trošku neplánovane, ale predsa. V pravej ruke stískala červený diplom, v ľavej podávala spolužiačkam z výšky fotku z 3D sona svojho malého pokladu, ktorý nosila pod srdcom. 

Vyzerá to, že ich osudy sú dokonale odlišné. Pretína ich jediný bod. Materstvo.

Zuzane krátko pred koncom rodičovskej dovolenky zazvonila pri dverách poštárka. Podávala jej veľkú bielu obálku, ako inak, na doručenku. Keď uvidela pečiatku svojho zamestnávateľa, stislo jej žalúdok. V obálke bolo oznámenie o zrušení pracovného miesta z nadbytočnosti. A z kolotoča, ktorý nasledoval, sa jej roztočila hlava. 

"V životopise uvádzate, že ste do roku 2012 pracovali na pozícii firemnej právničky. Momentálne ste na rodičovskej dovolenke, dobre tomu rozumiem?" spýtala sa milá pani v personálnej agentúre a pozrela na ňu ponad veľké okuliare. Zuzana len placho prikývla. Absolvovala práve svoj pätnásty pohovor v priebehu dvoch mesiacov. A všetky sa končili rovnako - zavoláme vám. Táto milá teta jej však vliala aspoň malú nádej - povedala, že dieťa určite nemôže byť prekážkou a manažérka z firmy, pre ktorú obsadzuje voľné pracovné miesto, sa s ňou rada stretne. Nič okrem príjemného posedenia pri jemne perlivej minerálke z toho však nebolo...

Andrea sa do práce vrátila už po materskej dovolenke. Dieťaťu vybavila jasle, po prvej výplate však zažila obrovský šok! Jej plat nepokryl ani náklady na súkromnú starostlivosť o batoľa (lebo štátne jasle boli plné), a keďže babka bývala 220 km od mladej rodiny, vrátila sa na rodičovskú dovolenku. 

Sonina rodičovská dovolenka končila v lete. Predchádzajúci pracovný pomer sa jej skončil, pretože doba určitá jej stoličku neochránila. A Monika? Absolvovala nespočetné množstvo výberových konaní, zo všetkých obdržala zamietací mail. Zašla teda ku kariérnej poradkyni a tá sa na ňu kriticky pozrela: "Viete, mladá pani, dnes  červený diplom naozaj nič neznamená." So sklonenou hlavou teda vyšla do parku s takmer trojročnou cupkajúcou dcérkou po boku. V hlave jej vírila jediná otázka: Čo bude ďalej? 

Je naozaj žena po návrate z materskej či rodičovskej dovolenky hendikepovaná? 

Zuzana úplne stratená nebola. Po skončení rodičovskej dovolenky sa zaevidovala na úrade práce a počas najbližších šiestich mesiacov si mohla hľadať zamestnanie. Zaťala zuby, ignorovala diskriminačné otázky, ktoré jej niektorí zamestnávatelia kládli a rozhodla sa bojovať a za každú cenu vyhrať. Monika to šťastie nemala. Ako čerstvá absolventka nikdy zamestnaná nebola, a tak po poslednom rodičovskom príspevku zostala napospas osudu a vlastnej rodine. Keďže z prídavku na dieťa sa na Slovensku vyžiť nedá, mohla to ešte skúsiť v krajine, ktorá sa pýši kráľovnou a perfektne vybudovaným sociálnym systémom, ale nemala odvahu, ani recept ako na to. 

Soňa po dvoch odpracovaných rokoch tiež zaklopala na dvere Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, no  ich verdikt jej vohnal slzy do očí. Hoci jej hrubá mzda pred materskou dovolenkou bola viac ako 500 eur, pokazila si priemer na výpočet dávky v nezamestnanosti vlastnou nedbanlivosťou (alebo skôr snahou?). Posledné dva mesiace rodičovskej dovolenky totiž pracovala na dohodu. Predávala zmrzlinu v stánku pred činžiakom, za čo jej milý pán platil 100 eur mesačne. A poctivo odvádzal odvody! Jej mesačný príjem počas nasledujúcich šiestich mesiacov (alebo kým si so svojím trojročným hendikepom nenájde prácu) bude čistých 50 EUR. 

Štatisti sa trasú, pretože ženy odkladajú rodičovstvo na neskorší vek. Lebo sa naháňajú za peniazmi, snažia sa zabezpečiť si bývanie, (vo väčšine prípadov samozrejme na hypotéku), alebo aspoň akúsi prax po ukončení stredných či vysokých škôl. K materstvu sa teda dostávajú po tridsiatke. Tam sa začína kolotoč zdravotných problémov, vyšetrení, a krivých pohľadov s otázkou Kde ste boli doteraz?  Odpoveď žien je jednoduchá: V práci. V práci, aby sme neskôr nezostali stáť v dlhokánskom rade na úrade práce, aby sme z každého pohovoru nešli s pocitom menejcennosti, aby sme svojim deťom mohli vyčariť úsmev na perách a kúpiť im čokoládu, keď o ňu s upretými očami na nás prosíkajú. 

Deti totiž netušia, že kvôli nim sa nás pozerajú akoby sme mali hendikep, deti nepoznajú hodnotu peňazí, deti sú tak čisté a úprimné, že sa od nich všetci máme čo učiť. A viete na čo dôležité zabúdajú zamestnávatelia? Že žena, ktorá sa stala matkou, je zodpovedná, dochvíľna a svoju prácu si urobí s maximálnou presnosťou na prvý raz, pretože po práci, sa ponáhľa do škôlky. A ešte možno na niečo, že žena, ktorú doma čaká zdravé, krásne a zvedavé dieťa, príde každý deň nabitá energiou, s úsmevom na perách a tento úsmev bude šíriť ďalej! Toto je jej jediný hendikep! 

ach jaj, aké pravdivé...

19. okt 2015
Komentár bol odstránený

na Slovensku je neuveritelna diskriminacia zien matiek...smutne

19. okt 2015

Ja to tak nevnimam, som spokojna s tym, ako veci mam.

19. okt 2015

V drvivej vacsine pripadov je to zial pravda. ALe najdu sa aj zamestnavatelia, ktori umoznia pracu na skrateny uvazok alebo z domu. A su to hlavne hnusni kapitalisti, proti ktorym bojuje ta strana, ktora ma takmer 40% volebne preferencie alebo vyhrava volby so 40% ziskom hlasov. Nie aby podporila aj malych a strednych a hlavne domacich zamestnavatelov tak, aby oni podporili matky po materskej, ale presne ta vlada bude vymyslat a hadzat polena pod nohy - ci uz tym hnusnym kapitalistickym firmam alebo aj tym malym a strednym domacim zamestnavatelom. Lebo zisk, ohladuplnost a slusnost sa v dnesnej dobe nenosi. Nosi sa len nadzgavanie vreciek vyvolenych a krasne predvolebne kampane, na ktore sadne tych 40% ludi, ktori aj svojim detom alebo vnucatam takto komplikuju zivot

19. okt 2015

Uvedomujem si, ze som mala viac stastia ako rozumu. Po vyske odrobeny jeden rok a zmenila som pracu, lebo v tej starej to islo dolu vodou. Pracovna zmluva na dobu urcitu na 1 rok (do februara 2009) a hned po skusobnej dobe som si nasla // Ked som odchadzala na matersku (december 2008), sef si ma zavolal a dal mi zmluvu na dobu neurcitu. Tety na mzdovom skoro vykotilo, ked to zistili 😀

19. okt 2015

Tiež som mala tú "česť" si to po rodičovskej dovolenke "vychutnať".A dnes môžem s určitosťou povedať, že nájsť si prácu po rodičovskej dovolenke je ťažšie ako po škole, teda bez praxe. Do práce, kde som pracovala pred materskou ma nevzali späť už kvôli otrepanej fráze, že som nadbytočná (nepomohla mi ani pracovná zmluva na neurčito). A to som sa chcela vrátiť po 2 rokoch. Keď som rozposlala skoro stovku žiadostí, kde samozrejme na poslednom mieste pri predchádzajúcich pracovných skúsenostiach stálo "materská a rodičovská dovolenka" (a to som nepísala, že mám 2deti - dvojičky) tak ma pozvali "až na 2 pohovory" :( . Nakoniec po pol roku hľadania sa na mňa usmialo šťastie a konečne som si našla prácu. (Aj to neviem ako by dopadlo, keby ma vtedy neprijímala riaditeľka firmy, ktorá sa vedela vžiť do mojej situácie (ona sama išla od 2-ročného dieťaťa pracovať), lebo neskôr som sa aj dozvedela, že jej z vedenia bolo vytknuté, že čo ju napadlo zamestnať takú čo má 2 malé deti. Ale teraz je chválabohu všetko inak a ja som mala možnosť im všetkých ukázať, že moje deti nie sú žiadna prekážka a dnes by ma už len tak ľahkoz firmy nepustili. 🙂

19. okt 2015

@natas4 nielen na slovensku

19. okt 2015

@lyduska a preco si si v CV uvadzala, ze MD/RD?

19. okt 2015

@liz_lemon to chces zamlcat?

19. okt 2015

@matul a? co to ma spolocne s pracovnymi schopnostami? ak by tu boli normalni zamestnavatelia, tak by som to mozno aj uviedla, ale kedze uviest tieto informacie, znamena ze ta ani nezavolaju na pohovor, tak nie je dovod to uvadzat

19. okt 2015

Ono rozumiem na 2.strane ked zamestnavatelovi ak je zena doma 9r po 3xMD tak sa veci zmenili a ona daaaano strarti prehlad co a ako bezi aj keby bola na neviem akom poste predtym...

19. okt 2015

@liz_lemon to je jedno ci si uvedies MD/RD kedze tam mas vypadok v zamestnani, a posledne tri roky si nepracovala , tak zamestnavatel si pri zene domysli preco bola doma....

19. okt 2015

@natas4 ja nemam ziadny vypadok, moj PP stale trva, aj ked realne nepracujem, a nikoho nebudem informovat, ako to v skutocnosti je

19. okt 2015

@liz_lemon tak to je iny pripad...ja ked som odchadzala na matersku, skoncil saj moj pracovny pomer

19. okt 2015

Jaj,baby vcera som si akurat pisala CV,ze idemtuz na to.moja najmensia ma 19 mes.ja uz 6r na rodicovskej...dufam ze najdem nieco.je mi jedno co,ci dojit kravy alebo upratovat,vezmem hocico,co mi bude aspon troxa casovo vyhovovat.mam 3 male deti takze velke sance podlauohoto nemam.ale jatnesmiem zostat bez rodicaku ani mesiac!!!!z coho budeme zit????mam taky strach...mame hypoteky,naklady na dom,na deti.mm prisiel o robotu,zacina v novej takze plat maly...ja mam normalne paniku z toho,ze nebude ani co do ust...

19. okt 2015

@natas4 tak to mas horsiu situaciu

19. okt 2015

nastupila som po 4 rokoch a veru boli to riadne stresy. robim na nizsej pozicii, kvoli tomu, ze si z casovych a rodinnych dovodov nemozem dovolit dochadzat prave do mesta, kde su tie vyssie pozicie. ale nestazujem si z toho druheho pohladu. rano vychystam decka do skolky, frcim do roboty a po ceste domov ked padla 15.30 decky vyzdvihnem. z bratislavy by som nemala sancu zvladat logistiku.
peniaze v mojom pripade nehraju rolu. ak by hrali, musim dat deti na adopciu 🙂 🙂

19. okt 2015

Pridávam sa, pred 2 mesiacmi som zažila. Po necelých 9 rokoch materskej som prešla úspešne pohovorom na Pošte, za účasti vedúcej pošty a vedúcej oddelenia. Pohoda, sympatie, potrebné znalosti v poriadku. Nástup 2. septembra, obhliadka pracoviska a prac. zmluva 17 augusta.
Tak som 17teho prišla a privítali ma, že si to rozmysleli, že prišiel dodatočne na pohovor 20 ročný chlapec, samozrejme, bezdetný, bez záväzkov. Tak som odišla s dlhým nosom.
A to som si istá, že by som pracovala do úmoru, aby som vychytala všetky možné prémie, myslím, že by boli spokojní, veď práve vedomie toho, že potrebujem zabezpečiť tri malé deti ženie ženu k aj neuveriteľným výsledkom.
Ale črtá sa nová práca, tak verím, že to bude fajn.

19. okt 2015

Inak ked som prechadzala zo starej prace do novej, tak som si to vyzrala uz vtedy, bola som snad na milion pohovoroch, s rokom praxe na fulltime, x rokmi parttime, vs, jazyky, ... bezdetna, a prdlajs z toho 😝 odvtedy som alergicka na specialne otazky personalistov:
Kde sa vidite o 3 a kde o 5 rokov.
Povedzte nam (po anglicky) 5 svojich najlepsich a najhorsich vlastnosti.
A vrchol ked sa ta lamanou nemcinou opyta nejaku blbost a nerozumie odpovedi, lebo slovicka, co pouzijes este v ich kurze nepreberali 😝

19. okt 2015

tak nastastie nie vzdy je to tak 🙂 ale urcite tento problem je a tych zien mi je uprimne luto. ale tak zase otazka - chceli by tie zeny pracovat pre take hyeny, ktore nemaju ziadny ludsky zaber? dobra firma sa vyznacuje aj dobrou kulturou a do nej rozhodne spravanie sa k zenam pred/po materskej urcite patri.

19. okt 2015

@liz_lemon no kedze bol rok 2013, tak co som tam mala uviest od konca 2010?

19. okt 2015

@liz_lemon aj mne pracovny pomer trval aj pocas MD a RD, ale prislo mi trosku divne pisat ze pracujem, ked v skutocnosti to bolo inak

19. okt 2015

Ja som pripad z tej druhej strany. Mam super zamestnavatela, kt. mi umoznil sa vrarit do prace po roku na materskej a o tri roky som sla na druhu. Opat po roku ma vzali spat na 5-hod.prac.cas na moju ziadost. Zam. mi vyhovel, takze su na Slovensku este taky, ktori podporuju aj mamicku. Ale tolko zavistlivych ludi, s ktorymi som sa stretla ja, je stale viac a viac

19. okt 2015

@lyduska ved ak PP trva, tak trva, nie je potrebne to nijako upresnovat, zbytocne sa uz vopred odpises, ked informujes o MD/RD

19. okt 2015

@liz_lemon a co poradis tym, ktorym PP zanikol odchodom na matersku? 😉

19. okt 2015

@liz_lemon tak by som sa odpisala aj neskôr na pohovore, lebo ak im to nevadi, tak ťa tam pozvu tak ci tak 🙂

19. okt 2015

ja mám skvelého šéfa - ďakujem veľmi pekne za to aký je. Robím z domu a úplne mi toleruje úlety (do školy po syna, do škôlky po dcéru, na krúžok, z krúžku, pomaly 2 týždne z mesiaca choré deti doma) je super pracovať z domu - aj keď je to niekedy na nervy, ale vždy keď som v depkách, tak len pomyslím, že kde by mi bolo tak dobre ako uňho 🙂 Pracovnú dobu síce nemám pevne stanovenú, ale svoje si urobiť musím. Dúfam, že sa to nikdy nepokazí 🙂

19. okt 2015

@lyduska na pohovore sa ta na taketo veci nesmu opytat

@natas4
mozes si vymysliet, ze si cestovala :D

19. okt 2015

@liz_lemon neviem prečo by som to robila, nemienim zatajovat to, ze mam deti a vlastne uz ani nebudem musiet, lebo uz som sa po RD zamestnala, tak aj keby som hladala nieco ine, uz ich moja MD a RD nebude tak zaujimat, kedze uz vyse 2,5roka po RD pracujem 🙂

19. okt 2015

@lyduska ved sama si pisala, ze si mala problem sa zamestnat po RD, takze to nebolo o tom, ze ti to radim, ale som sa ta pytala, ze na co si si to uvadzala do CV

19. okt 2015

Vopred hovorím, že som matka 3 deti (2,5, 5, 8). Pracujem sama na seba, podnikam, pracujem vtedy, keď možem. Stíham domácnosť, logistiku deti na popoludňajšie krúžky a aj manžela 🙂 všetko sa dá, keď sa chce. Ja sama by som sa nezamestnala, pretože som viac doma ako v kancelárii (choroby, aktivity, prázdniny). A chápem každého zamestnávateľa, ktorý nevie tolerovať všetky tieto mamickovske absencie. Ekonomicky je to totiž neúnosne zamestnávať osobu, ktorá Vám nepadá výkon, lebo nie je. Ale to si žiaľ nikto neuvedomuje, kým sa nedostane na tu druhu stranu, stranu zamestnávateľa.

19. okt 2015

@liz_lemon ja si uz nepotrebujem nic vymyslat 😉 ale tato kratkozraka loz..hmhm...asi by ma velmi rychlo dostihla pri prvej ocr-ke...a na druhu stranu, preco by som ja mala klamat? Ja sa nemam za co hanbit

19. okt 2015

Ale to sa predsa neda. Ja keby som v mojej profesii 5r robila dalej a nie bola na materskej..tak by som mala uz uplne ine skusenosti, a bola na inej pozicii. Nemozem sa tvarit, ze som neprerusila pracu. A potom je otazka, preco odchadzate, kedy ste skoncili?

19. okt 2015

@natas4 by si sa divila, ja poznám jednu, čo zatajila dve deti 🙂
samozrejme, že mať deti nie je hanba, akurát niekedy žiaľ prekážka pre veľa zamestnávateľov
otázka detí by mala byť úplné tabu, potom by si nikto nemusel nič vymýšľať, ani zatajovať

19. okt 2015

Zo zakona sa ta nesmu spytat, ci si tehotna alebo mas dieta, tzn. ked to neuvedies v cv, nie je to loz, ides podla zakona

19. okt 2015

@emjee zakon 😀 😀 prosiiiim ta...to predsa vsetci vieme co sa nesmu pytat...ale vieme aka je realita

19. okt 2015

@natas4 ale preco sa dobrovolne nechat vyradit uz v prvom kole?

19. okt 2015

@liz_lemon inak je to neuveritelne deprimujuce, ked clovek vie ake su jeho schopnosti, vie na akom stupni ci profesnom rebricku sa pohyboval, vie, ze je minimalne 10 x schopnejsi ako jeho byvali kolegovia (muzi) a ked si takato zena hlada po RD pracu, tak jej davaju pocitit , ze je absolutne nepotrebna a zrazu je nekvalifikovana a pod.

19. okt 2015

@emjee po prvom kole je druhe a po druhom aj tretie...aj ked sa dozvu az vo finale, ze mas male deti, tak zrazu nastane problem

19. okt 2015

dozvedia 😀

19. okt 2015

Tak ja som dostala robotu hneď..(mesiac pred skoncenim RD).ale ziadna kariera (o tuto pracu je záujem minimálny

19. okt 2015

@liz_lemon máš pravdu.Ja som nikdy nikde nepísala ,že som práve ukončila MD alebo,že mám malé dieťa a nebol problém zamestnať sa

19. okt 2015

@ravenna vnimas to z pohladu zeny, ktorej prac. pomer trval...keby ti skoncil odchodom na matersku, tak tvoje CV by koncilo datumom posledneho zamestnania, teda par rokov dozadu od aktualneho datumu...a to uz problemik je 😉 proste mas tam "dieru" a ci chces ci nechces musis vysvetlovat 😉

19. okt 2015

Tak zatajiť, že ste boli na MD alebo RD...no ja neviem a čo by ste povedali, keď sa Vás na pohovore opýtajú, že čo ste medzi dvomi zamestnaniami robili? A toto sa opýtať môžu. 🙂

19. okt 2015

@imanuel panecku, ved z toho by si mohla vytrieskat prachy, taka diskriminacia. a ani do roboty by si nemusela chodit 🙂

19. okt 2015

@martinami74 no veď to sa aj pýtajú 🙂

19. okt 2015

no len ked uvediete md/rd v zivotopise, tak vas ani nezavolaju..a ja napr.mam.svokru doma, takze do skolky moze.ist ona pre maleho, marodit s nim moze ona, manzel robi na zmeny,tiez moze s malym ist k dr., ked bdue treba...a.toto mozem potencialnemu zamestnavatelovi povedat len osobne...a ja teda neuvadzam rd, lebo mam zivnost, tak nastastie tam nemam medzeru

19. okt 2015

@poisonblu pokial nemas medzeru nie je problem, vsetko vysvetlis na pohovore...pokial medzeru mas je uplne jedno ci uvedies ze si na MD/RD alebo tam nechas "okno"...vysledok je ten isty

19. okt 2015

@natas4 ale mozno to nejak "vykecas"

19. okt 2015

@poisonblu najskor by ta museli na ten pohovor pozvat 😉

19. okt 2015

@natas4 jj, zle som ta pochopila, vies, neskora nocna hodina 😀

19. okt 2015

Ja som sa voľakedy zúčastnila školenia pre HR na tému etika v zamestnaní - otázky na tému: politika, náboženstvo, rodinný stav, počet detí, DOKONCA AJ VEK - sú neetické. V životopise sa vôbec nemá uvádzať koľko máte detí, aké sú staré, či ste vydatá, slobodná, lesba, moslimka zo strany priateľov piva. Dokonca sa má uvádzať len dosiahnuté vzdelanie a vôbec nie je potrebné uviesť, kedy ste promovali / maturovali / ukončili školu 🙂 Nuž, toľko k teórii zo školenia HR. 🙂

19. okt 2015

@vierao teoria, zakony...ale prax je ina

19. okt 2015

Inak u tejto našej generácii, keď už ženy odkladajú to rodičovstvo, to aby sa pomaly zamestnávatelia pýtali aj na rodičov. Viete, akí sú starí, či ešte nemajú alzheimera, parkinsona, či ich netreba prebaľovať, koľko členov rodiny má rakovinu, prípadne, či niekto nepije, alebo netrpí nejakou duševnou poruchou, alebo koľko členov rodiny vyžaduje nejakú zdravotnú starostlivosť a je možné na nich čerpať OČRku. Alebo, či nemáte v rodine priveľa starých ľudí, predsa len, ak pôjdete na 4 pohreby do roka, nabúra to výrazne fond odpracovaných hodín... (fuj, ale som hnusná, to sa len tak trochu ventilujem...)

19. okt 2015

*generácie

19. okt 2015

@natas4 nuž, pravdu máš. Aj som sa tam opýtala, na tom školení, že teda čo povedať, keď sa ma už opýtajú, či som napríklad tehotná (alebo či mám malé deti) atď. No a odpoveď bola: a) klamať na neetickú otázku nie je netické; b) môžete ich za to zažalovať; c) môžete ísť smutní domov. Každý si má vybrať podľa svojho založenia a povahy možnosť, ktorá mu najviac vyhovuje 🙂

19. okt 2015

@vierao pojdem smutná domov😀

19. okt 2015

A teraz je aj umenie najst pracu od 7mej do 15 tej či 16tej...všade ponukaju pracu len na 3 zmeny...alebo v obchodakoch do noci..a samozrejme aj cez vikendy..

20. okt 2015

ja si stale myslim, ze kto chce pracu, tak si ju najde.......vid moja suseda so 4 detmi..len si kazdy nemoze mysliet, ze vsade nanho akaju a zobrat, co je...

20. okt 2015

viem sa presne vcitit do tej situacie, aj ked ja osobne ju nepoznam, kedze v praci ma vytali s otvorenou narucou a vyssim platom, len aby som sa vratila o 2 mesiace skor do prace v ktorej som nebola skoro 3 roky. a za ten cas sa na mojom pracovnom mieste vystriedalo asi 20 ludi. :D ale druha vec je, ze okolo seba mam koooopec mamiciek ktore presne s tymto bojuju. nasla som vsak prednedavnom pekny clanok 🙂 Najdete ho v mojom blogu z dna 25.7.2015 🙂 A PROSIM SIRTE TO DALEJ 🙂 nech sa mmainky netrapia a nech svoj hendikep premenia na uspech 🙂 posielam velke srdiecko

20. okt 2015

No ja som odisla z roboty 2 tyzdne pred otehotnenim..Snazili sme sa 4,6roka nedarilo sa zacali v robote vymyslat straaasne hluposti robila som v nike v stavkovej za 360 eur sviatky piatky,vikendy od 9-20 ale musela som byt v robote uz o 8 tak hodina nezaplatena,zamestnavatelia si o nas mysleli,ze sme len nejake zvierata ktore nepotrebuju ani obed.prestavku no strasne to islo dole robila som tam 7 rokov a posledne 3 roky to bolo strasne nieco..A ked som odisla zrazu som otehotnela a som teraz najstastnejsia lebo mam to po com som tak dlllho tuzila...Viem,ze teraz sa budem musiet zaradit od znova niekam a viem ze to bude na dllllllhe lakte

20. okt 2015

@vierao Trefa do cierneho.
K otazke uvadzania MD/RD do zivotopisu: uvadzame pracovnu poziciu a jej trvanie. Cize aj ked som na RD a moja pracovna pozicia trva, je to ok neuviest to tam. Na nasledne otazky ohladom materstva sa na pohovoru nesmu pytat. Druha vec je, ako sa zachovame, ked sa spytaju...

20. okt 2015

@liz_lemon vsak rob ako uznas za vhodne, ja nemam co skryvat, a uviedla som si to, som schopna si aj MD dobre "predat" na pohovore, pracovala som na osobnom rozvoji aj pocas MD.

20. okt 2015

@matul ako som uz pisala vyssie, u mna sa nejedna, o ziadne klamstvo, lebo moj PP stale trva, a moje deti nemaju nijaky suvis s mojou pracou, preto nevidim ziadny dovod ich uvadzat do CV

20. okt 2015

suhlasim s @liz_lemon podla zakona by sa do zivotopisu nemalo uvadzat obdobie MD/RD jednak je to diskriminacne a za dalsie to nema nic spolocne s pracovnymi skusenostami...ja sama som v stadiu hladania prace po MD, kt. trvala 5r, ale trval mi aj pracovny pomer, preto do zivotopisu neuvadzam ziadne obdobie MD ale iba do kedy trval pracovny pomer...samozrejme ze na pohovore pytaju, preco som z prace odisla a teda urcite klamstvom nejdem a poviem, ze po navrate z MD bolo moje miesto obsadene...nejde o to klamat v zivotopise, ale aspon dostat sancu ukazat co v tebe je, na akej jazykovej urovni si a nikdy nevies koho mozes zaujat...a keby ta vyradili uz len z toho principu, ze si bola na materskej akakolvek dalsia sanca klesa...preto podla mna by sa do zivotopisu nemalo udavat obdobie MD, lebo je to diskriminacne...nech sa zamestnavatel rozhodne az po osobnom stretnuti a nie ta odpise hned lebo mas v zivotopise uvedene MD...

20. okt 2015

@liz_lemon každý nech urobí, ako uzná za vhodné, ale v práci sa to dozvedia tak či tak (či priamo alebo nepriamo, je to len otázka času) a potom si o tom človeku vytvoria názor. Stretla som sa aj s pracovnými ponukami, kde vyžadovali telefónny kontakt na posledných 3 zamestnávateľov (teda ak 3 vôbec boli) a bolo tam doslova uvedené, že sa im určite ozvú a budú sa na danú osobu pýtať a kto neuvedie, že bez toho ho ani nezaradia do výberového konania. Tak tam by to už asi neprešlo. To je len jeden prípad z mnohých, kedy by to celé prasklo. Tých nepriamych "dôkazov" je viac. A potom to celé vysvetľovať a uvádzať dôvody prečo som tak urobila. Už to o človeku čosi napovie. Ja mám zásadu, že sa správam k iným tak, ako chcem, aby sa oni správali ku mne. Ale ako som uviedla na začiatku, je to každého osobná vec ako sa zachová. Každý si znáša následky svojho konania sám. 🙂

20. okt 2015

Inač, všimli ste si niekedy, aby si otec do životopisu uvádzal, že má deti? Koľko ich má? Z koľkých manželstiev? Koľko majú rokov a kto bol s nim na rodičovskej dovolenke?

20. okt 2015

@vierao je to nespravodlivé, to je pravda. Ale väčšinou žena - matka zostáva s deťmi, keď sú choré. A z toho dôvodu aj potom nie sú v práci.
Niekedy je lahšie byť chlapom. 🙂

20. okt 2015

@vierao no ja som minule mala tú možnosť čítať pár životopisov, keď sme vo firme obsadzovali voľnú prac.pozíciu a veru bol jeden taký, ktorý bol na MD aj RD a mal to aj uvedené a ďalší 2 boli takí, čo si uviedli, koľko majú detí. Neuviedli síce kto s nimi bol na MD a na RD, lebo keď to neboli oni sami, tak asi do svojho životopisu nebudú uvádzať to, že kedy a kto iný bol s deťmi doma. Takže predsa sú aj také prípady. 🙂

20. okt 2015

@lyduska ja by som to neuviedla a ak by to prasklo povedala by som.ze zo zakona nemusim uviest a oni sa nepytali

20. okt 2015

@bbarboraa no je to jedno, každý nech sa zachová podľa svojho uváženia, potom si to v konečnom dôsledku bude aj sám obhajovať, príp. znášať následky svojho konania. Pre mňa bolo úplne samozrejmé uviesť to tam v časovom slede a ak má niekto iný názor, neberiem mu ho, tak nech to tam neuvádza, je to každého osobná vec. 🙂

20. okt 2015

@lyduska ak si napriklad zostavujes zivotopis cez pracovny portal, a nie sama, tak nemas ani v jednej casti, kde by sa ta na pocet deti, ci obdobe RD pytali resp. mala zadat...tak kde to potom zadat do svojich znalosti, skusenosti 😉

20. okt 2015

ja som mala tiez strasne stastie, otehotnela som este na 4. rocniku VS takze v 5. rocniku som uz bola na rodicovskej dovolenke... niet jednych znamych a nadnarodnej korporacii kt je otvorena aj voci matkam s dietatom neviem kde by som teraz bola... moju robotu by som nevymenila za nic, absolutne by som odporucala vsetkym maminkam - home officey - OCR som este nikdy nebrala aj ked mala bola hodne chora hlavne prvy rok, flexibilny pracovny cas 🙂 tak ako som sa bala nadnarodnych korporacii na materskej ze vycucaju cloveka tak mozem teraz IBM len a len odporucat 🙂

20. okt 2015

@lyduska ano ale ja hladam pracu a nie klub kamaratov...

20. okt 2015

@zuzla80 nikdy som si nezostavovala životopis cez pracovný portál, vždy ho píšem, resp. dopĺňam v textovom súbore a uvádzam v časovom slede vzdelanie, predchádzajúce zamestnania, tak som tam uviedla aj prerušenie zamestnania z dôvodu MD a RD, a nie som jediná, ktorá to takto uvádza. Ale už som písala, každého osobná vec, dnes mám aj napriek tomu zamestnanie a s čistým svedomím. Nikoho som nemusela zavádzať a hrať sa na "tajnáša", že som vôbec rodila, bola na MD a RD a mám 2 deti. A majiteľke už tretí rok dokazujem, že mať deti nie je žiadny "hendikep" a nijako to neovplyvňuje moje výsledky ani dochádzku. 🙂 Toľko odo mňa. Chcela som len napísať svoju skúsenosť, nie rozdeľovať tu žienky na dve skupiny, či sa v životopise priznať k deťom či nie. Každá má svoj rozum a podľa neho nech si robí. Každý z nás si so sebou aj tak ponesie dôsledky svojho konania, takže nech už to bude tak, či onak, hlavne nech sa zmení celý ten prístup väčšiny zamestnávateľov, ktorý doslova "núti" matky zatajovať to, že boli doma s dieťaťom. 🙂 Prajem pekný deň. 🙂

20. okt 2015

@bbarboraa ale stále sa lepšie pracuje tam, kde je dobrý kolektív ako tam, kde sa ľudia správajú k sebe akoby sa nepoznali, alebo si podrážajú navzájom nohy, teda mala som možnosť skúsiť obe možnosti a akosi som radšej keď ľudia, s ktorými pracujem sú dobrí kolegovia, ale aj kamaráti a navzájom sa môžme jeden druhému zveriť, či posťažovať. 🙂

20. okt 2015

@lyduska to som uviedla ako priklad 😉 a inak nevidim nic zle na zostavovani zivotopisu cez PP...aspon to ma prehladnu strukturu a su tam aj kolonky, a nie jedna, kde uvadzas casovy sled zamestnani, ziskanych certifikatov ci znalosti...
aby to nevyznelo zle, tu nejde o ziadne hadanie sa, len skor o to objasnenie ci a preco (ne)uvadzat deti ci RD do CV ;) peace 😉

20. okt 2015

@lyduska myslím, že si mala šťastie na prácu aj na kolektív. Nuž, nie všetci také šťastie majú. Sú ľudia, ktorých na pohovor nevolajú pre rôzne vopred stanovené veci, s ktorými nič neurobia (vek, rodinný stav, etnická príslušosť...) no Tí nemajú také šťastie, majú depresie, pretože sa k nim niekto nespráva s dostatočnou úctou len preto, kým sú. Ak človeka vezmú do práce a v skúšobnej dobe ho vyrazia preto, že zistia, že má deti, má na súde väčšie šance uspieť, než keby to uviedol rovno do životopisu a oni radšej rovno zvolili "kvalifikovanejšieho" kandidáta. A aspoň majú zbytočé náklady na nový pohor, ktoré si aj zaslúžia! Želala by som si, aby bolo na SR viac takých firiem, ako je tá, kde pracuješ Ty. Avšak keďže je to dosť horúca téma, veľa žien ju rieši, asi je takých firiem málo. A nemyslím si, žeby sa mali tendenciu meniť sa bez tlaku od bežných zamestnancov, ono je to totiž nie vždy výhodné nediskriminovať.

20. okt 2015

@vierao súhlasím, určite je veľa žien, u ktorých ako dôvod neprijatia je iný ako deti. Ale zase si myslím, že ak by niekoho vyhodia v skúšobnej dobe, tak tam sa väčšinou dôvod neuvádza, vlastne podľa ZP to nie je ani potrebné. A ak by sa aj nejaký dôvod uviedol, tak neverím, že by tam dali práve ten. Aj keby sa to v pozadí týkalo toho, že dodatočne zistia, že má deti, tak neverím, že by to niekto uviedol ako pravý dôvod skončenia PP. Inšpektorát práce by si na takej firme riadne "zgustol". 🙂

20. okt 2015

mala som tak tolerantných šefov, že nikdy mi nedal pocítiť, že musím byť len a len pre nich..... vdaka Bohu za prácu a šefa... matky nemáte sa čoho báť, je to len a len o vašom prístupe a vystupovaní. sebavedomie. žena zvládne viacero vecí naraz, lepšia organizátorka času, vie plánovať, tak prečo by sme v pokoji nemohli chodiť do práce

20. okt 2015

myslim, ze ak by sa ma na pohovore opytali na deti, bez rozpakov dam protiotazku, ci su si vedomi, ze touto otazkou porusuju zakon - bud to urobi dojem (ze viem, co si zamestnavatel voci mne moze dovolit a nenecham si skakat po hlave) alebo to neurobi dojem (a potom ma ani nebude mrziet, ze uprednostnia ineho kandidata, pretoze ak nedokazu tolerovat toto, nemam zaujem u nich pracovat)

moj manzel bol na rodicovskej 😀 a do cv si to nepise, rovnako tak ani ja

20. okt 2015

Co keby oznamili muzovi, ze ho neprimu lebo ma nastarosti rodinu a nestihal by 100%pracu. Je to cele absurdne a riesenie je zivnost, drobne podnikanie.

20. okt 2015

Dovolím si nesúhlasiť: som zriaďovateľka malej súkromnej materskej školy. Vyskúšali sme už rôzne učiteľky - absolventky, žienky okolo 50 rokov...ale lepších zamestnancov ako mamy som nemala. Nikdy nezneužívali OČR, PNky len fakt keď sa inak nedalo. Takže: nech žijú zodpovedné pracujúce mamy, konkrétne v mojom prípade jedna Marika, jedna Evka a jedna Gabika!!! 🙂

20. okt 2015

toto som ja prezivala skoro rok po materskej, z pohovoru na pohovor. Uz som bola zufala a plakala som.
Emjee ty si asi nebola dlho na MD? Aj ked do zivotopisu nenapises ze si bola na rodicovskej, ako mame vysvetlit zamestnavatelovi, kde sme boli posledne 3, 6, alebo aj niektore 9 a viac rokov? Ja som bola doma 7 rokov. Najlepsi hit bol, prijímame iba do 29 rokov, alebo kto z vas ma deti? Vy? podte sa podpisat a mozete odist. Nemozem pracovat vo svojom odbore,lebo nie som casovo flexibilna, tak som upratovacka. Nastastie v Rakusku,lebo byvame pri hraniciach. Hanbila som sa za to hrozne zo zaciatku. Ale teraz som spokojna, mam cas na deti, nemusia ma vidat az vecer unavenu jak kon a na vyplatnu pasku sa usmievam.
Je to ale hanba statu, chcu aby sme rodili ale podkopavaju nam potom nohy z kazdej strany

20. okt 2015
Komentár bol odstránený

Maminy, pracujem na druhej strane... Ja stojím na strane zamestnávateľa a NIKDY NIKDY ale NAOZAJ NIKDY som sa na pohovore nikoho nespýtala, či má a hlavne koľko má deti, na ich vek, manžela, náboženské vierovyznanie, politické zainteresovanie, ani iné otázky, ktoré všetci vyhlasujú za diskriminačné. Ale.... vždy sa spýtam, prečo je diera v CV, vždy. Zaujíma ma to... klamať ako boli vyššie uvedené komentáriky sa nevypláca, vtedy si zakladám aj ja krivé okuliare, lebo pravda vždy vyjde na povrch... Zamestnám takú tetušu a ona prinesie fotokópiu rodného listu na daňový bonus.... Noooo vtedy sa hnevám (nie preto, že je niekto matkou, lebo je to najkrajšie povolanie na svete, ale preto, že niekto dokáže zaprieť vlastné dieťa).
Ale... druhé a tretie kolo výberového konania už nerobím sama, prizývam do výberového procesu aj manažéra oddelenia, kde ideme prijímať nového človeka... a o zážitkoch z pohovorov by som vedela napísať ďalší blogový príspevok. Pracujem v medzinárodnej firme, pohovorujem teda so zahraničnými mngrmi a vždy ich pred sedením poučím: "Prosím ťa, nepýtaj sa na vek, nepýtaj sa na sexuálnu orientáciu a hlavne sa nepýtaj na rodinné pomery, dobre?"
Predstavím kandidátku v najlepšom svetle, ktoré som si doteraz u nej urobila a jeho prvá otázka:
- koľko máš rokov?
Prevrátim oči, dievčina zbledne, hlasno si odkašlem, odpovie.
Máš deti?
Tu už nahlas upozorním, že žiadna žena nie je povinná odpovedať... Źienka pred nami hrdo povie áno, alebo nie... Ale ani jedna odpoveď pre mngra nie je správna...
Ak povie ÁNO, detektívny výsluch pokračuje...
Ak NIE, spýta sa, kedy plánuje odísť na materskú.....
Takže áno... aj diskriminačné otázky sa kladú na pohovoroch.... a vtedy som úúúúplne maličká

21. okt 2015

Ani ja si neviem nič nájsť. Nielenže v našom meste nie sú pracovné príležitosti ale už aj pozícia predavačky (s minimálnou mzdou) sa dohadzuje po známosti. Pracujem na dohodu 10 hod týždenne za 2 eurá na hodinu v nemenovanej obchodnej sieti a to mám titul Mgr., ktorý mi pri tejto práci vôbec netreba. BTW - nie som jediná s VŠ, ktorá v tej robote vykonáva prácu, ktorá totálne nezodpovedá vzdelaniu. TO LEN DOKRESĽUJE ÚBOHÚ SITUÁCIU DNEŠNEJ DOBY, KEĎ VŠ JE UŽ LEN PRIEMER, keď treba niečo viac na to,, aby mal človek slušné zamestnanie a tým aj zabezpečenie pre svoje deti, ich budúcnosť a rozvoj. Ale nasrať na všetko, dieťa je prvoradé!!! Ten, kto nemá deti nikdy nepochopí.

21. okt 2015

@evicka231 áno, presne o tom to je - ak máš dieťa, je to zlé lebo deti sú choré blablabla. Ak niemáš dieťa, tak je tu "riziko", že dieťa budeš mať. Nijako nieje dobre :D A človek nech sa potom nezblázni.

21. okt 2015

@metisa žiadna kariera, žiadne miesto, praca.. ani nič nie je dôležitejšie ako rodina......

21. okt 2015

@zlatkale nie, nebola, po 1,5r som sa vystriedala s mm

@evicka231 smutne, ako mam byt ferova voci takymto, ked oni nie su ferovi voci mne ako kandidatke, ani voci tebe ako skusenej personalistke

21. okt 2015

Je to tak,kto sa nestrci do zadku,nema ani ho...Ja som neochotu a same podvody zazila uz pred materstvom,prave pre neuspech najst si normalnu pracu na HPP aspom o nieco vyssim zarobkom ako je MM a hlavne kde si vas vazia ako cloveka,som sa pred tridsiatkou rozhodla splnit si sen matky a mam obavy co bude dalej.

21. okt 2015

Ist na pohovor po materskej je nieco take ako ist s diagnozou - smrtelnou :( strach a des

22. okt 2015

Ano velmi silno vnimam aj ja, ze nasa spolocnost vobec nie je nastavena na to aby bolo jednoducje sklbit pracu a ano pracovny svet je nastaveny na muzske standarty a to vobec nie v zlom, ale urcite nadchadza cas vytvarat podmienky aj pre pracujuce matky pretoze v nich je uzasny potencial! skuste si precitat jeden s mojich blogov mozno v nom najdete inspiraciu ako tuto svoju malu vojnu vyhrat:
https://dvolekova.wordpress.com/2015/10/10/kolk...

https://dvolekova.wordpress.com/2015/10/22/som-...

22. okt 2015

Vynikajúci článok a tak pravdivý...ak autorka dovolí použila by som pár viet k článku do novín, kľudne ma môže skontaktovať 🙂 Ďakujem 🙂

25. okt 2015

@natas4 vôbec nemám dôvod vysvetľovať a takých dier mám v CV oveľa viac nakoľko v predchádzajúcom regione bolo málo práce a raz som robila ,nerobila,brigáda,nebrigáda a na MD som nešla z práce,bola som nezamestnaná . Ale o to vôbec nejde. Proste nikde nevešiam nikomu na nos že mám dieťa ked si hľadám prácu. Je to časť môjho súkromia a nikde nie je prikázané že to musím uviesť,Ted pokiaľ sa ťa to priamo neopýtajú. Možno je to mojim prístupom k práci a snahe ju získať ale nikdy som s týmto nemala problém a v mojom okolí som sa s tým ani nestretla žiadna kamarátka po MD nemala problém sa zamestnať kdekoľvek len preto ,že bola maminkou. Je to celé o ľuďoch asi

1. nov 2015

Velke wauuu.. Super, perfekt clanok... 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏.
Mna po nastupe po rodicovskej ( ano mala som sa kam vratit ) sa ma riaditelka po dvoch dnoch pytala, ci je to premna tazke vratit sa do kolobehu prace a,zevela novych veci a tak.. Ale mne vadilo skor to, ze som malo s mojim dietatom a co sa tykalo prace- moja odpoved bola, ze som sa len vratila po dovolenke, ale nie 3 rocnej, ale po tyzdnovej... Vazne som mala a mam ten pocit...

7. nov 2015

Vyborny clanok a velka pravda... Na malom ihrisku asi osmich mamiciek si styri presli tymto procesom a pocitom menejcennosti. Ja takisto, do materstva som isla neskor, aby som nasetrila peniaze a po rodicovskej som dostala vypoved a nasledovali desiatky pohovorov, najprv na pozicie zodpovedajuce mojmu vzdelaninu/diplomu a praxi (kde moje dieta brali otvorene ako prekazku) a neskor aj na ine pozicie, kde som sa zase zdala prekvalifikovana zamestnavatelom... Uplnou pikoskou boli posledne dva pohovory (pred nastupom do sucasnej prace) v materskych skolkach (sukromnych), kde ma chceli aj bez praxe pre jazykove znalosti a pristup k detom, ale mala som si vyriesit opatrovatelku, ktora bude vyzdvihovat moje dieta zo statnej skolky a bude s nim, kym ja neskoncim... prosto jeden velky bludny kruh, ficnancna tiesen a nasledne zdravotne problemy a rocna PNka :( A potom velky reset mysle 🙂 Teraz mam uz dva roky pracu a som v nej stastna a spokojna, no nemam odvahu pomysliet, co by bolo keby nastala druhe materstvo... Je to realita na Slovensku, prekazkou pri zamestnani je male dieta, prip. nedostatok praxe a este aj vek (starsi ludia pred dochodkom) asi v tomto poradi... Vzdy je to o ludoch a ja som sa presvedcila, ze pochopenie ma ten zamestnavatel, ktory ma sam male dieta/deti, u mna to plati na 100% 🙂

7. nov 2015

@ravenna Aj ja som skusala mat v CV dieta a nemat tam uvedene dieta alebo MD a RD... Ale ked riesis nastup do prace a pracovnu dobu a pod., nemozes odsuhlasit, ze budes tahat do 17 az 17:30, ked vies, ze o 16tej alebo 16:30 musim utekat po dieta do skoly, do skoly a pod. Teda pokial to nie je zariadene inak, manzelom, babkou a pod. Ja som musela na kazdom pohovore skor ci neskor von s pravdou a neskor som pochopila, ze nema zmysel to tajit a vlastne na pohovore, kde ma vybrali, som na to, ze som matka uzasnej dcerky, bola vyslovene hrda, ale zaroven som zabojovala prakticky a vedomostne na 100% 🙂

7. nov 2015

Su rozni zamestanavatelia a su rozni uchadzaci o zamestnanie ... ak ma zena - matka co ponuknut tak podla mojich skusenosti ju zoberu samozrejme v niektorych profesiach ostat tri roky bez kontaktu s profesiou ju proste diskvalifikuje ... a potom u nas je to skor o tom ze kto koho pozna a kto koho doporuci ... tak to proste funguje.

7. nov 2015

Ja idem na istotu do lidla.tam furt beru ludi na pokladnu 😀

7. nov 2015
Komentár bol odstránený

Az mi vohnalo slzi do oci. Nadherne. Aj ja som absolventka VS (3. stupen) a kedze sme nechceli ohrozit zdravie dietata, necakali sme na vyssi vek a po skonceni studia sme sa snazili o dietatko. Dnes mam milujuceho manzela, krasne zdrave dvojrocne dietatko a v ruke absolventsky diplom...ale v dusi depresiu a strach o svoje dieta, kedze nemam ziadnu istotu v buducnosti, nik ma nezamestna... :( Nadherny clanok. Hovori za vsetko. Vdaka.

9. nov 2015

presne toto budem riesit aj ja, nastastie az o 2 apol roka, lebo teraz mame male babo, ale uz teraz mi vlasy dupkom stavaju, ked si na to spomeniem...sice moj PP trva, ale po zamestnavatelovi sa zlahla zem a ani tu vypoved mi nema kto podpisat, takze ani tu blbu podporu nedostanem...a najhorsie na tom je, ze my zeny sme uz potom vdacne za akukolvek robotu, len aby sme vobec nejaku mali a aby to casovo vychadzalo s detmi...a robit cele roky nieco, co nas vobec nebavi a mozno az frustruje...dakujem pekne, uz sa tesim ☹

9. nov 2015

Ono by to nebolo možno také zúfalé, keby bola väčšia podpora štátu pri práci z domu (napríklad na živnosť, brigádu, dohodu...), lenže v rokoch 2013 a 2014 ubudlo 18 tisíc živnostníkov, lebo štátu živnostníci prekážajú, skôr tlačí ľudí do zamestnaneckého pomeru, kde má človek len malú šancu o sebe samostatne rozhodovať a potom mu môžu rôzni divní ľudia dávať rôzne divné otázky (Ste ochotní pracovať cez víkendy? Ako dlho vydržíte pracovať bez jedla? - Viete je iné, keď si poviem, že hodinku ešte vydržím a potom pôjdem na obed a iné, keď ma nepustia. A často robím cez víkendy fušky, ale ešte nikdy mi to nikto nenariadil...)

10. nov 2015

@liz_lemon to co sa na pohovore nesmu opytat je jedna vec,ale druha je realita,ze sa ta opytaju na vsetko.budes klamat? Zatajis vlastne deti ?

15. mar 2016

@seginiatko taketo otazky zarazim hned na zaciatku, kedze moje vzdelanie (pravo) je uvedene v CV, tak nepredpokladam, ze sa ma na to niekto opyta

15. mar 2016

@liz_lemon tak teba mozno nie -jedna z mala,ale mna sa pytaju ..

15. mar 2016

@seginiatko vies, to je len na tebe, aby si im to hned zarazila, netreba sa bat, ze ta nevyberu, mozno im naopak bude imponovat, ze sa vies ozvat, a nenechas si skakat po hlave

16. mar 2016

@liz_lemon ak sa to opytaju,vzdy az na konci ...

16. mar 2016

Začni písať komentár...

Odošli